Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Dat was voor mij ook de vooraf voorgenomen grens hoor. Als ze niet meer lekker de wei op kon, dat ik dan de stekker er uit zou trekken.
Wat mij betreft moet paard met minstens 1 ander paard (pony) samen staan en dan ook iets aan elkaar hebben. Nog lekker in het zonnetje kunnen (en gaan) liggen / rollen / dutten. Lekker kunnen grazen. Wat rondbanjeren op eigen akkertje.
Op het moment dat paard niet meer gaat liggen / rollen. Niet of nauwelijks meer kan grazen. Niet meer gezellig met anderen samen kan. Niet meer vrolijk uit de ogen kijkt. Zich een beetje terug gaat trekken en alleen nog maar 90% op 1 plekje rondhangt. Waar is dan de levensvreugde
Persoonlijk vind ik een graasmasker ook maar zielig. Ik snap heus dat anderen er voor kiezen en dat die dieren heus niet allemaal zielig zijn, dat het ook voordelen heeft en veel dieren er prima mee kunnen leven. Al helemaal als ze er maar een dagdeel mee staan. Maar ik vind het sneu voor een grazer en zou het zelf niet willen. Mareentje stond gewoon een dagdeel op de wei. Soms een paar uur, soms van ochtend tot avond, net hoe het uitkwam, en dat werkte prima. De overige tijd stond ze dan op kort gegeten track waar ze nog lekker rond kon banjeren.
Dat voelde prima
pmarena schreef:Dat was voor mij ook de vooraf voorgenomen grens hoor. Als ze niet meer lekker de wei op kon, dat ik dan de stekker er uit zou trekken.
Wat mij betreft moet paard met minstens 1 ander paard (pony) samen staan en dan ook iets aan elkaar hebben. Nog lekker in het zonnetje kunnen (en gaan) liggen / rollen / dutten. Lekker kunnen grazen. Wat rondbanjeren op eigen akkertje.
Op het moment dat paard niet meer gaat liggen / rollen. Niet of nauwelijks meer kan grazen. Niet meer gezellig met anderen samen kan. Niet meer vrolijk uit de ogen kijkt. Zich een beetje terug gaat trekken en alleen nog maar 90% op 1 plekje rondhangt. Waar is dan de levensvreugde
Persoonlijk vind ik een graasmasker ook maar zielig. Ik snap heus dat anderen er voor kiezen en dat die dieren heus niet allemaal zielig zijn, dat het ook voordelen heeft en veel dieren er prima mee kunnen leven. Al helemaal als ze er maar een dagdeel mee staan. Maar ik vind het sneu voor een grazer en zou het zelf niet willen. Mareentje stond gewoon een dagdeel op de wei. Soms een paar uur, soms van ochtend tot avond, net hoe het uitkwam, en dat werkte prima. De overige tijd stond ze dan op kort gegeten track waar ze nog lekker rond kon banjeren.
Dat voelde prima
office schreef:Er staat LETTERLIJK in het eerste info bericht op bokt dat ppid een vergrote hypofyse IS.
Misschien kunnen jullie dat dan even lezen .Een beetje basis kennis is altijd handig.
En dat paarden blind kunnen worden of epilepsie krijgen kan dus komen omdat de hersens in verdrukking komen door die adenoom.
Pandora2 schreef:Hier staat de merrie nog een uur of 6 op het grote stuk met veel gras. Daarna gaat ze op haar winter/zomer/lente/herfst wei. Da's een stuk waar ze heel het jaar rond dus opstaat en wat helemaal afgevreten is.
Nooit graasmasker hier. Vind ik zelf verschrikkelijk![]()
Ik geef niet voor niks 2 pillen per dag. Als de wei niet meer kan, is het einde verhaal voor haar. Ik hou niet nog eens een paard in een ' zandbak '. Been there, done that.
Jesito Je doet zijn graasmasker toch een tijd af om hooi te eten ? Wel zo belangrijk dat hij genoeg voeding binnenkrijgt. Leververvetting wil je ook niet.
Shari97 schreef:Ik wil me ook graag melden in dit topic. Mijn 27 jarige dame heeft nu 3 jaar de diagnose en gaat gelukkig nog goed op medicatie. Ze staat 24/7 buiten met overdag weidegang, maar gelukkig met zeer goed beleid en dus geen problemen op het gras.
Wel ben ik me de laatste controle rot geschrokken want ze had een waarde van boven de 800. Omdat ze eigenlijk geen symptomen heeft heb ik laten hertesten en bleek ze gewoon netjes in de 70 te zitten. Iemand hier ooit zo'n hoge (foute) uitslag gekregen? De dierenarts kon niks bedenken waardoor het fout was gegaan maar moest ook toegeven dat het wel vreemd was. De tweede test heb ik uiteraard niet hoeven betalen ...
Pandora2 schreef:Ninx schreef:Een zandbak is natuurlijk niet nodig.... tegenwoordig is men creatiever.
Daarom ook tussen ' '![]()
Mijn oudste merrie stond ook niet in een zandbak, maar ik vind het echt helemaal niks.
Ligt aan mij hoor, ik ben te oud voor zulke dingen
jesito schreef:2 jaar geleden cushing geconstateerd enbtoen begonnen met medicatie. Helaas ging hij steeds slechter eten, blijkbaar vind hij dit pilletje zo vies. Een tijdje ging het goed in een stukje brood uit de hand tot hij dit door had, want zijn voer wilde hij al niet meer. Wortel uitgeholt, pilletje erin en na 2x hoefdehij geen wortel meer. Bijna 2 maanden hebben we dit zo volgehouden tot hij het vertrouwen helemaal kwijt was in wat ik m allemaal voorschotelde. Aangezien ik ook niet veel verschil zag besloten hem hier niet langer mee te martelen.
Maar goed de cushing gaat toch door.
Intussen loopt hij met graasmasker (doorn in mijn oog) en ben ik me af aan t vragen om toch medicatie nog eens te proberen.
Anderzijds vraag ik me wel eens af moet ik dat nog wel doen allemaal, kan ik m niet beter de tijd die die nog heeft met rust laten.