[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:59

Het 'spannende' van het dieet vind ik dat het gebaseerd is op kool, waarvan we allemaal weten dat je er gas van ontwikkeld. Tot op heden heeft nog niemand die het voer adviseert me kunnen uitleggen waarom een paar handjes kool het grote verschil zouden maken. Mijns inziens is het 'ontzuren' van een paard met een handje van dit of dat niet echt mogelijk, daar het maagzuur alles neutraliseert en je gewoon eigenlijk hele dure mest en urine aan het produceren bent.

Helaas is er nog niemand die me dit kan vertellen, maar ik wacht ook nog op enkele mails. Heb behoorlijk wat mensen aangeschreven, uit alle hoeken van de "geneeskunde". Zowel regulier als alternatief, en ik ben erg benieuwd. Huidige status: de twee hoog aangeschreven dierenartsen konden niets voor me doen en eentje verwees me door naar de Blauwe Hengst. Dus dat was dan het hoofdstuk "reguliere diergeneeskunde". Uni Utrecht heb ik ook al gevraagd, zonder resultaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:47

Hoe komen ze op kool dan? :+

Heb jij ook al info gezocht op engelse sites? -
Daar staat vaak erg veel,op.

Van welek kruiden etc wil je precies weten of het heeft geholpen?

Die van mij krijgen beiden momenteel natriumbicarbonaat, dit zit in gastro plus van havens.
Bij appie zie ik geen verschil in eczeem.
Bij mijn merrie werkt het goed voor de mest

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:10

ellepel schreef:
Hoe komen ze op kool dan? :+

Heb jij ook al info gezocht op engelse sites? -
Daar staat vaak erg veel,op.

Van welek kruiden etc wil je precies weten of het heeft geholpen?

Die van mij krijgen beiden momenteel natriumbicarbonaat, dit zit in gastro plus van havens.
Bij appie zie ik geen verschil in eczeem.
Bij mijn merrie werkt het goed voor de mest

Dit is wat ze oa bij mij op stal doen:
Citaat:
- Verstrek veel brandnetels om te ontgiften;
- Geef extra vitamines, mineralen en spoorelementen om de tekorten in het lichaam weer aan te vullen. Deze zitten in spelt, zwarte haver ,maïs, alle koolsoorten o.a., broccoli, rode en witte kool, rode bieten, ui, knoflook, wortel, appel, groene thee, kurkuma, zwarte peper, kombuchadrank , lijnzaadolie of lijnzaadmeel;
- Voer geen bewerkt voedsel waar suiker of melasse inzit;

Maar dit wordt momenteel gegeven aan een chronisch bevangen Shetlander (ik zie geen verschil), en de theorie is dus dat het het lichaam zou ontzuren en dat alles daardoor in balans komt en ze dan zelf herstellen. Ik kan dit in de literatuur niet vinden, en ik zie zelf geen verschil bij de paarden die het krijgen. Maar tegen beter weten in hoopte ik wel dat het verschil zou maken. Alleen het kool verhaal blijft erg vreemd vind ik, maar dat is wel het hoofdbestanddeel van het dieet.

Inmiddels ben ik er wel achter dat op de sites van de mensen die het dieet aanprijzen een selectie wordt gemaakt in de comments. Die zijn namelijk uitsluitend positief, maar op facebook en bokt hebt ik welgeteld 1 persoon gevonden die positieve ervaringen heeft met eczeem en het dieet, en dat op 50 reacties ongeveer.
Dus het is denk ik toch wat ik dacht dat het was: hele dure scheten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:24

eilleen333 schreef:
Helaas is er nog niemand die me dit kan vertellen, maar ik wacht ook nog op enkele mails. Heb behoorlijk wat mensen aangeschreven, uit alle hoeken van de "geneeskunde". Zowel regulier als alternatief, en ik ben erg benieuwd. Huidige status: de twee hoog aangeschreven dierenartsen konden niets voor me doen en eentje verwees me door naar de Blauwe Hengst. Dus dat was dan het hoofdstuk "reguliere diergeneeskunde". Uni Utrecht heb ik ook al gevraagd, zonder resultaat.

Ik heb inmiddels ook mail van de bioresonantie: Ik had geen idee wie het was en iemand was erg enthousiast, maar ik kwam er later pas achter dat het iemand was die haaranalyse en bioresonantie doet. En ik maar denken dat het echt een deskundige was met een opleiding.
Consult 60 euro
"medicijn" 40 euro
darmconditioner 53 euro (whatever it might be)

Totale kosten: 153 euro en een postzegel.

Opvallend: ik stuur haren en foto's op en daarna belt ze met de diagnose en het behandelplan. En ik maar denken dat het bij wet zo geregeld was dat alleen dierenartsen een diagnose mochten stellen. Bovendien hebben we de diagnose al, maar goed.

Ik heb overigens een eerder een haaranalyse laten doen omdat iemand me zag rijden en het zo verschrikkelijk vond dat hij het spontaan gratis aanbood:
Citaat:
In de trailer neemt u de bochten naar links erg snel, en dat is onprettig en daarom wil ze in de bak niet in rechtergalop. Zomereczeem? Oh, dat kwam uit de analyse niet naar voren. Nee, daar kan ik u niet mee helpen.
:+

Foto reading van vorig najaar, mijn paard zou het volgende gezegd hebben:
Citaat:
Men denkt dat er is mis is, maar men voelt niet of dat echt zo is. Ze geeft beelden van een veranderend lijf wat wel eens minder krachtig en ook pijnlijk is. Ze geeft aan dat dit normaal is en dat het geen ingrijpen hoeft

Allrighty....

Het is best lachwekkend wat er allemaal langskomt als mensen eenmaal doorhebben dat je "uitgedokterd" bent. Schandalig. Een stalgenoot neemt die readings namelijk bloedserieus, en als ik dat had gedaan had mijn paard zonder deken gestaan en hingen de bloedende stukken Haflinger nu aan de schuilstal...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:09

Ik vind het wel wat tegenstrijdig eigenlijk dat advies :o

Dan moet je dus wel,wortel en appel,haver,mais en spelt geven.
Maar je mag geen bewerkte producten met suiker of melasse geven.
Terwijl bij mij voor appie ook de fruitsuikers en granen werden afgeraden.
Wortel mag hij al helemaal niet omdat hij ook pollenallergie heeft en dat kan kruisreactie geven

Er zijn ook zaken bij die ik wel proberen wil.
Toevallig wil ik al kurkuma met peper gaan geven, ook met olie er bij, dus dat komt goed uit.
Maar dat is meer om te kijken of ik effect zie op eventuele artrose klachten.

Bioresonantie, tja ik ben er wel fan van hoor.
Appie heeft destijds meegedaan aan een proef, en heb toen ook druppels voor hem gekregen en een haaranalyse.
alles klopte precies wat daar in stond en met die druppels ging het toen hartstikke goed.
Maar dat was via.
http://www.natuurlijkinbalans.nl.

Maar ik heb in 18 jaar eczeem ook veel geprobeerd en appie heeft nog het zoveel eczeem als 18 jaar geleden.
Enige wat ik merk is ze goed in de vitamines en mineralen zetten.
Deken op
Hou ze maar schraal op ruwvoer of gras.
Liever wat aan de dunne kant als te dik!

HarmonyPippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:39

Hallo,

Ik ben nieuw op bokt dus ik weet niet of dit op de juiste plaats is. Ik zit namelijk ook met het vervelend probleem dat mijn merrie ontzettend veel jeuk heeft. We hebben al alles geprobeerd maar het verergerd.

Dus, mijn Fell Pony merrie, Pippa heeft al maanden aan een stuk jeuk. Het begon aan haar staart, op dat moment had ik wondjes opgemerkt die geïnfecteerd waren, deze heb ik ontsmet en nadat dierenarts gekeken had behandeld met Sarnacuran (tegen maden e.d.). De wondjes zijn heel rap genezen maar de jeuk was niet voorbij.

Haar vacht begon vervolgens dof en soms met een grijsachtige tint te worden (ze is zwart), ook merkte ik kale plekjes op haar schouders en hoofd. Opnieuw dierenarts laten komen, schimmels. Bon. Meerdere keren gewassen met imaverol en de enting tegen schimmels gegeven. Uiteindelijk heefts ze die enting drie keer moeten krijgen omdat het niet "hielp". Telkens met zware lokale reactie. Je raad het weer goed, de jeuk hield niet op maar verergerde opnieuw.

Er ontstond een kale plek onder haar kin, dierenarts zei dat dit een herstellende dermatitis was en het mooi aan het genezen was. Wss nog als reactie op vaccin. Toen ik vroeg voor de jeuk aan staart zei hij dat dat wss zomereczeem was (dit was ongeveer een maand geleden). Pippa heeft nog nooit huidproblemen gehad en al zeker geen zomereczeem.

Ondertussen zijn we al een kleine 3 weken verder en het is nog steeds niet beter. Integendeel. De plek onder haar kin blijft maar groter worden (zie foto), ze begint overal te schuren waardoor er aan haar nek verdunde haar plaatsen voorkomt. Ze kan niet stilstaan van de jeuk. Ik ben ten einde raad.

Afbeelding

Dit hebben we al allemaal geprobeerd/gegeven:

- Sarnacuran (enkel bij wonden op staart, daarna niet meer)
- Imaverol (enkele keren volledig gewassen en dan enkel lokaal behandeld, gestopt na tweede enting)
- enting tegen schimmels (3 keer)
- MSM/tea tree zalf op kale plek onder kin en aan staart, bevordert normaal huidherstel en verzacht jeuk (helpt precies niet...)
- silsterk druppels (ter aanrading van natuurgeneeskundige praktijk Silverlinde, om immuunsysteem te ondersteunen, al twee weken elke dag druppels gegeven, weinig verschil)
- verdunde appelazijn (reinigingskuur)
- granenvrijkrachtvoer (dagelijks een handje vol, laag suiker en zetmeel gehalte, bevat immuunsysteem ondersteunende kruiden)

Ze staat samen met 4 andere paarden op een paddock paradise. Geen enkel van de andere paarden hebben last van huidproblemen of dergelijke. Het hooi dat ze krijgen is prachtig, en getest om het beste van het beste te zijn. Ze gaan weinig op de weide, en de weides zijn speciaal paardenweides, met verschillende grassoorten en kruiden...

Misschien hebben jullie ideetjes? Bestaat er een paarden dermatoloog die naar België zou komen? (wij wonen namelijk in België).

Dusja... Alle ideeën, vragen, opmerkingen zijn welkom!! :) :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:03

HarmonyPippa, heb ik er overheen gelezen of heb je geen deken en/of masker geprobeerd...? Dit is toch wel het allereerste wat ik zou doen en het beste wat werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:10

Ik vind het toch wel erg lijken op de schuurplekken die mijn merrie had door mijt.
Zou toch zowieso daar tegen gaan behandelen.

Krijgt je dier naast het hooi nog een vitaminesupplement?
Mooi hooi is fijn,maar kan toch zijn dat er wel gens een tekort aan is.

Ik vind het alleen maar schuren op het hoofd en hals wat nu aan de hand is geen teken van zomereczeem,mijn merrie doet dat vaak najaar ook en soms voorjaar met verharen.
maar die heeft absoluut geen zomereczeem en enkel alleen maar aan het hoofd.

Ga ook kijken of je de darmen kunt ondersteunen,.
zou geen azijn gaan geven,maar meer een product met probiotica er in.

Wanneer heb je voor het laatst ontwormd?

HarmonyPippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:29

Eapy schreef:
HarmonyPippa, heb ik er overheen gelezen of heb je geen deken en/of masker geprobeerd...? Dit is toch wel het allereerste wat ik zou doen en het beste wat werkt.

Masker heb ik deze zomer gebruikt tegen de vliegen, ongeacht welk masker ik gebruikte kreeg ze daarvan kale plekken en wondjes dus dat ben ik gestopt, sowieso zou dat de plek onder haar kin niet deftig bedekken maar meer irriteren.

De plaatsen waar ze het meeste last heeft zou een deken niet bedekken.. Daarom heb ik daar nog niet aangedacht. Ik denk ook dat ze zelf met een licht dekentje veel te warm zou hebben... :)

ellepel schreef:
Ik vind het toch wel erg lijken op de schuurplekken die mijn merrie had door mijt.
Zou toch zowieso daar tegen gaan behandelen.

Krijgt je dier naast het hooi nog een vitaminesupplement?
Mooi hooi is fijn,maar kan toch zijn dat er wel gens een tekort aan is.

Ik vind het alleen maar schuren op het hoofd en hals wat nu aan de hand is geen teken van zomereczeem,mijn merrie doet dat vaak najaar ook en soms voorjaar met verharen.
maar die heeft absoluut geen zomereczeem en enkel alleen maar aan het hoofd.

Ga ook kijken of je de darmen kunt ondersteunen,.
zou geen azijn gaan geven,maar meer een product met probiotica er in.

Wanneer heb je voor het laatst ontwormd?

Hoe heb jij je paard behandeld tegen mijten? Als één paard last heeft van mijten, zouden de andere paarden ook last hebben, of gaat het niet van paard naar paard...

Ongeveer twee maanden geleden heeft ze een kuur van vitamine E gehad omdat ze een tekort had. In het granenvrijkrachtvoer dat ze krijgt zitten extra vitaminen en mineralen, maar een echt supplement daarvoor krijgt ze niet.

Het azijn hebben we ondertussen gestopt. Ik heb in het begin van de zomer een probiotica kuur gegeven, denk je dat ik het nog eens moet geven?

In augustus hebben we mestonderzoek gedaan, het was toen niet nodig om te ontwormen. Maar we gaan binnenkort ontworming geven met ivermectine.

Dank je wel om mee te denken :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:06

Nee,mijt springt niet,maar kruipt,dus is een besmetting met een ander paard er niet zomaar.
Ik heb behandeld met sebacil,maar er is ook neocidol of andere middelen.
, hier gaat het wel uitsluitend via de dierenarts, middelen voor mijt kun je niet zomaar kopen.

Ivermectine word wel aangeraden als er mijt is,dus dat is wel goed om te doen.
Naar mijn idee is probiotica altijd wel goed.
en er zijn misschien nog andere middelen die je nog kunt proberen om de darmen te ondersteunen?

Blijft soms erg moeilijk om er achter te komen waar het nou precies vandaan komt

HarmonyPippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:13

ellepel schreef:
Nee,mijt springt niet,maar kruipt,dus is een besmetting met een ander paard er niet zomaar.
Ik heb behandeld met sebacil,maar er is ook neocidol of andere middelen.
, hier gaat het wel uitsluitend via de dierenarts, middelen voor mijt kun je niet zomaar kopen.

Ivermectine word wel aangeraden als er mijt is,dus dat is wel goed om te doen.
Naar mijn idee is probiotica altijd wel goed.
en er zijn misschien nog andere middelen die je nog kunt proberen om de darmen te ondersteunen?

Blijft soms erg moeilijk om er achter te komen waar het nou precies vandaan komt

Met sebacil moet je ze toch wassen eh? Dat vind ik moeilijk om nu te doen, het wordt steeds kouder buiten en we hebben geen warm water ter beschikking... Als ik lees over mijt dan is het vooral op de benen, maar bij Pippa is er niks te merken aan haar benen...

Goed, ik zal eens wat meer zoeken naar darm ondersteunende middeltjes...

Ja ik ben het echt beu... En alles dat ik tot nu toe probeer helpt nirt of verergerd het maar. En DA helpt ook niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:20

Ja maar als het moet dan moet het.
Sebacil verdun je met water.
wam water kun je ook vanuit huis in een thermosfles mee nemen.
Maar je maakt de plekken die aangetast zijn goed nat tot op de huid en dat is het.
Je laat het dus zitten en na een week behandel je nog eens

Ze drogen echt heel snel, ik heb ook vaak zat winters behandeld, ook wel paarden met luis gehad en dat moet het gewoon wel even
Als ze even uit de wind kunnen staan, zijn ze zo droog.
Ze drogen vanuit de huid op en dat gaat best snel

Maar je kunt ook een huidbiopt laten nemen om te kijken of er daadwerkelijk mijt is, of een bacterie die de oorzaak is.
gaat dan wel via je dierenarts weer.
Ja vervelend he, ik ken het hoor, is zo frustrerend soms

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:54

Nu 3 zomers mee gemaakt met mijn eczeem pony. Ik kan niet anders concluderen dat actief rijden en op rantsoen houden, en een perfecte hoofdkap en deken heel goed werken voor mijn koudbloed pony. Dit jaar amper werk aan gehad, geen speciale zalfjes of voer oid. En dat was vorige jaren wel anders! Ik heb het gevoel dat het m echt zit in het voldoende bewegen.

HarmonyPippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:49

Rachel_x schreef:
Nu 3 zomers mee gemaakt met mijn eczeem pony. Ik kan niet anders concluderen dat actief rijden en op rantsoen houden, en een perfecte hoofdkap en deken heel goed werken voor mijn koudbloed pony. Dit jaar amper werk aan gehad, geen speciale zalfjes of voer oid. En dat was vorige jaren wel anders! Ik heb het gevoel dat het m echt zit in het voldoende bewegen.

Bedoel je dan voldoende beweging in de zin van actief trainen? Of gewoon niet heel de dag op stal? Heb je foto van hoofdkap? Dank je voor je antwoord! :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:54

Same here. Bij ons is een goeie vliegenkap en eczeemdeken het enige wat écht heeft gewerkt.

HarmonyPippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:01

Eapy schreef:
Same here. Bij ons is een goeie vliegenkap en eczeemdeken het enige wat écht heeft gewerkt.

Ok maar in eerstr instantie is die plek onder haar kin zomaar ontstaan zonder te schuren...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:27

HarmonyPippa schreef:
Eapy schreef:

Ok maar in eerstr instantie is die plek onder haar kin zomaar ontstaan zonder te schuren...

Dat klinkt dan eerder als een schimmel bijv.

HarmonyPippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:04

Eapy schreef:
Dat klinkt dan eerder als een schimmel bijv.

Ze heeft al drie entingen tegen schimmel gekregen, en ik heb haar al meerdere malen gewassen met Imaverol (ook tegen schimmel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:46

Ik gooi mijn vraag even hier in dit topic neer. Zo inschattende zijn er vast wel een aantal van jullie welke ook de druppels van puur gebruiken of gebruikt hebben. Ik heb het dan over de Allergie (Apis) en de Culico.
Deze twee heb ik een paar weken gebruikt, maar mijn merrie krijgt door deze druppels erg dunne mest met veel "afvalwater". Nu vroeg ik mij zo af of er meer Bokkers zijn die deze ervaring ook hebben.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:53

Geen dunne mest van gehad bij mij. Maar ook niet het idee dat t werkte hier.. dus na 1flesje van beide weer mee gestopt...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:53

Ik heb gelezen op Facebook over een magneetje die zou moeten helpen met de jeuk. Haar paard kon zelfs weer zonder deken staan dit magneetje moest je in de manen invlechten en moet vliegen afstoten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:38

Is hier al best vaak genoemd ja,maar geloof dat bij het merendeel niks te merken was.
Maar daarom valt het wel te proberen.

Inxs, was de mest daarna weer in orde?
En heb je beide middelen tegelijk gebruikt?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:44

Ik was klaar met 3 dekens (100gr, eczeem en regendeken) dus heb nog maar een keer tectonik gedaan (voor het eerst sinds sept weer) en de eczeemdeken af. Hij heeft nog weinig jeuk en voor hem zelf ook fijner zo denk ik, wordt ook koeler vanaf morgen. Mocht t echt niet gaan zal ik m weer op moeten gooien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:23

Vannacht gaat het vriezen :):) dus hier wordt straks de regendeken met hals een regendeken met 100gr ionic liner en de hals eraf *\%/*

Ik heb 1,5 week geleden voor het eerst een natuurgeneeskundige erbij gehad. Mijn paard heeft al jaren stofwisselingsproblemen en de nodige daaruitvoortvloeiende welvaartziektes, ik wilde nu wel eens kijken wat voor geneeskunde ik anders kan toepassen dan de reguliere.
Ik ben wel erg nuchter en van de categorie: ik moet eerst zien dat het werkt, voordat ik erin geloof :Y)
Er is accupunctuur en een osteopatische behandeling gegeven, zijn voer hebben we doorgenomen en we gaan met een aantal middeltjes aan de slag om te kijken of we de darmen en lever op orde kunnen krijgen. Ik hoop dat het fantastisch werkt en ook positief werkt op de eczeem. We shall see.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:29

Gisterenavond voor het eerst sinds half juni zijn deken afgelaten! Lekker de vlechten eruit en straks maar eens zien of alles nog heel is. Fijn om nu dekenloos te kunnen houden.