[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:47

Hihi, foutje :+
Welke CM gebruik je dan, de detangler? Dat gladde vettige spul?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:09

Mooie manen op de vorige pagina! (mooi paardje ook ;) ).

Ik ben gisteren met de Hegron aan de slag geweest .. héél glad & zijdezacht, en niet alleen de staart :Y) :)) Maar verder dan dat vond ik er (nog) niet veel aan .. Maar misschien met onderhoud ;)

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

De manen is niet veel aan te zien :)) daar staan wel foto's van in het topic in mijn onderschrift ;)

Ik heb ook geen pennydroompoon op dat gebied, borstelen is wel ok, zolang je maar opschiet (en af en toe zijn favoriete plaatsjes nog eens extra meeneemt). Dus een staart uitpluizen is voor hem een hel :') Je bent 'm meer kwijt dan dat je 'm vast hebt :))

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:40

Sinds ik het haarserum gebruik pluis ik de staart nooit meer uit.

wassen, uitslingeren, serum er in en een borstel er door, er komen nauwelijks nog haren uit.

zo ziet zijn staart er dan uit. nog ff vlechten en klaar

Afbeelding

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:00

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:31

Wauw suuszzzz!!! De 2de foto is een evenbeeld van mijn Haf. Heb van dit jaar een volledig deken, daarvoor alleen een halsdeken.
Het is het eerste jaar dat ze nu alles kwijt is, om te wenen vind ik het |(

NN44

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:42

Wat zonde zeg! Dus met halsdeken ging het beter dan met een volledig deken?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:28

suuszzzz schreef:
Wat zonde zeg! Dus met halsdeken ging het beter dan met een volledig deken?

Nee, het is gewoon elk jaar erger geworden.
Ik heb nu (denk ik) de juiste voeding gevonden. En geef 2x/jaar drainage compositum.
Ze heeft al 1 week geen deken meer aan omdat ik het dringend moet herstellen. Ze schuurt nog omdat het zo warm is denk ik?
Het is maar even dat ze het doet, geen wonden of kale plekken. Zo effe met der poep ergens tegen of haar manenkam...het duurt hoogstens één minuutje ofzo en dan stopt ze.
Het halsdeken zakte ook makkelijk naar beneden omdat ik het niet combineerde met een hoofdkap.
Ze haat een hoofdkap }> ze doet er alles voor om dat ding te elimineren :D
Als je mij nog tips kan geven mag je altijd PB'en of het hier gewoon neerpennen. Thanks!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:38

het zit nog vol met vliegjes hoor,daarom schuren de paarden nu nog.
zou toch zoveel mogelijk je dier inpakken tegen de vliegjes :j
ik heb voor appie een aantal reserve dekens,hij kan echt geen dag zonder deken lopen anders is het weer mis

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:51

Er zitten idd rond zonsondergang heel veel vliegjes, maar dan gaat die van mij even van 17.00 tot 19.00 naar binnen, zodat hij verder lekker dekenloos kan :-)

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:02

Hoi,
Ik heb in September een mini gekocht, hij stond daar op een klein stukje grond met een klein beetje gras. Verder kreeg hij sochtends en savonds mais en hooi. Nu staat hij bij mij met mijn pony samen, op een groter stuk weiland, in het begin konden ze aardig veel gras eten, dat is nu kort maar staan er nog wel in. Deze week ga ik dit afzetten zodat ze niet meer bij het gras kunnen. Snachts staan ze allebei op stal, mini krijgt een handje muesli van Pavo (weet zo even niet welke muesli) en hooi. Kwam er achter dat hij veel aan het schuren was, vorige eigenaren gaven aan dat dit niet bij hun zo was, maar toch zag ik toen al kortere stukken in de staart, maar verder niet druk om gemaakt. Nu had hij op de 1 op de andere dag kale plekjes onder zijn manen van het schuren. DA gebeld en heeft hij een jeuk stillende injectie gekregen en moet ik Vetaderm smeren, 2x per dag 2 weken lang. Vetaderm was op, dierenarts gebeld, hebben fax gestuurd naar andere dierenarts waar ik Hydrocortiderm kon halen. Zelfde product gaven ze aan.
Ik zie hem niet meer zo heel erg schuren, wel af en toe nog, maar niet heel uitbundig als voorheen. Als ik hier op bokt lees, behandeld niemand het eczeem op deze manier. Is dit dan niet goed? Moet ik wat anders gaan doen/gebruiken?

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:12

Chelle__ schreef:
Hoi,
Ik heb in September een mini gekocht, hij stond daar op een klein stukje grond met een klein beetje gras. Verder kreeg hij sochtends en savonds mais en hooi. Nu staat hij bij mij met mijn pony samen, op een groter stuk weiland, in het begin konden ze aardig veel gras eten, dat is nu kort maar staan er nog wel in. Deze week ga ik dit afzetten zodat ze niet meer bij het gras kunnen. Snachts staan ze allebei op stal, mini krijgt een handje muesli van Pavo (weet zo even niet welke muesli) en hooi. Kwam er achter dat hij veel aan het schuren was, vorige eigenaren gaven aan dat dit niet bij hun zo was, maar toch zag ik toen al kortere stukken in de staart, maar verder niet druk om gemaakt. Nu had hij op de 1 op de andere dag kale plekjes onder zijn manen van het schuren. DA gebeld en heeft hij een jeuk stillende injectie gekregen en moet ik Vetaderm smeren, 2x per dag 2 weken lang. Vetaderm was op, dierenarts gebeld, hebben fax gestuurd naar andere dierenarts waar ik Hydrocortiderm kon halen. Zelfde product gaven ze aan.
Ik zie hem niet meer zo heel erg schuren, wel af en toe nog, maar niet heel uitbundig als voorheen. Als ik hier op bokt lees, behandeld niemand het eczeem op deze manier. Is dit dan niet goed? Moet ik wat anders gaan doen/gebruiken?

Ervan uitgaande dat het ZE is; ZE geneest niet, en wat jij smeert is een hormonengoedje. ik zou dat niet de rest van zijn leven willen smeren (en zeker niet met mijn eigen blote handen). Daarom kijk ik liever naar manieren om de allergische reactie zoveel mogelijk te vermijden. Voer, deken en Derfen (ook dat met handschoenen aan, maar dat wil je vanwege de kleur en stank niet op je handen hebben :-) )

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:15

Elmo is afgelopen week ook wat droger op de huid; huidschilfers en doffere vacht. Heb daarom gisteren Subli Omega 369 mix gehaald.

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:18

NoireIdylle, daarom vraag ik hier wat ik dan moet doen, omdat ik er niet van uit ging dat de dierenarts mij troep verkoopt. Ik smeer het ook niet met mijn blote handen? Ik gebruik handschoenen.
Komt er dus op neer, dat de dierenarts mij dus troep laat smeren? Waarschijnlijk heb jij ook de dierenarts er een keer naar laten kijken, wat werd er jou toen aangeraden? En wat is Derfen precies?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:43

ik gebruik hydrocortiderm ook hoor.
soms heeft appie wat last van wat nattere eczeemplekken en dan werkt hydrocortiderm heel goed.
enige waar je op moet letten is dat je het niet langer dan twee weken achter elkaar gebruikt( staat ook wel in de bijsluiter)

ik raad zelf ook vaak hydrocortiderm aan hoor,werkt ook heel goed als paarden mok hebben.
dus kan prima.maar dus niet langere tijd gaan gebruiken

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:48

Mijn DA heeft eerst ook Hydrocortiderm meegegeven (ik mocht 8 weken smeren, wel afbouwen). Dat werk heel goed bij acute jeuk (er zijn ook niet veel alternatieven voor snel resultaat, Derfen is wel snel werkend). Maar hydrocortiderm kun je idd niet een heel seizoen blijven smeren. Een DA wil ook graag helpen waarbij je goed resultaat hebt. Maar je zal nu zelf op zoek moeten naar een alternatief. Bij hormonen smeren wordt de huid dunner, pigmentverlies er is kans op hoefbevangenheid (laminitis) en het onderdrukt afweermechanisme. Ook treedt vrij snel gewenning op waardoor er vaak steeds meer moet worden gebruikt. Als je plotseling stopt, kan het verdubbeld terugkomen. Bijwerkingen treden op bij langdurig gebruik, niet direct bij een kuurtje of eenmalige injectie.

Chelle, hier vindt je oa meer info over zomerexceem:
http://www.zomereczeem.info/index.php

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:54

Ellepel, hoe vaak gebruik je dit dan? Over een week gebruik ik dit 2 weken. Dan stop ik ermee, staat inderdaad in de bijsluiter. Wat als hij dan weer last krijgt? Gebruik jij dat dan weer 2 weken? En hoe lang moet daar tussen zitten, voordat je de hydrocortiderm weer gebruikt?
Ik weet niet of ik dit blijf gebruiken hoor, maar probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen. Heb het inderdaad vroeger bij mijn pony ook wel eens gebruikt tegen mok (praat dan wel over 7 jaar terug).

Intel_1x, Okee, dus over een week kan ik niet van de 1 op de andere dag er mee stoppen? Dan zou ik misschien het beste 1 keer per dag kunnen blijven smeren gedurende 3 dagen ofzo? Hij heeft gigantisch veel haar, krijg alles ook niet altijd even goed op zijn huid. Wat gebruik je zelf? Thanks voor de link, ik ga even kijken!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:01

Wel heel langzaam afbouwen hoor Chelle! Eerst bijv om de dag ; 1 a 2 week lang, daarna om de 3 dagen ; 1 of 2 week lang.
Je mag het best iets langer gebruiken, gerust aantal weken. De symptomen moeten wel verbeterd zijn.
Ondertussen kun je nadenken over een alternatief. Nu de winter toch bijna aanbreekt, zou je paard over enkele weken geen jeuk meer moeten hebben.
Cavalesse supplement zijn hele goede resultaten mee en ik ga dit volgend jaar gebruiken. Begin maart tm november. In de winter kun je daarmee stoppen.

Via internet bestellen is goedkoper (dierapotheek).

Ik gebruik momenteel niets, maar heb goede ervaring met deken, Derfen en hooi voeren ipv kuil.
Hij heeft daar het hele jaar goed mee gedaan, helaas maand oktober weer meer jeuk (ook vanwege verkeerde deken).

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:08

Okee thanks! Dan ga ik vanaf vrijdag beginnen met om de dag.
Wat is Derfen?
Ik voer hem sowieso al geen kuil. Deken zit ik ook over te denken, hij is 70 cm, ik heb zelf niks kunnen vinden op internet, eczeem deken voor zo'n mini. Vanwege verkeerde deken heeft hij meer jeuk gekregen, lag dat dan aan het merk van dat deken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:13

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:16

klopt dat was een gewone vliegendeken van HH (2011 protection) de vliegjes kwamen gewoon door de fijne mazen heen. echte exceemdekens hebben geen mazen (ik heb nu de Rambo sweet itch hoody, erg fijn!).
ik weet niet of er voor mini's exceemdekens zijn, vast wel ;-) maar waar?

Derfen: http://www.paardendrogist.nl/product/de ... on/101848/

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:08

Als het zo doorgaat met dit weer, loopt de knol weer een maand langer met deken, grrr.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:43

ja jammer he?
ik vind dit weer wel prettig,maar voor de eczemers is het minder fijn

chelle:
ik smeer die hydrocortiderm alleen als het echt nodig is.
dus alleen bij acute natte plekken met eczeem smeer ik het er op en dat is in appie zijn geval altijd maar 3 dagen.
ik gebruik het ongeveer 3x per jaar
dan is het droog,dus stop ik en gebruik ik gewoon de eczemabalm en nu dan de leovet huidolie.

maar chelle lees inderdaad die site eens door die intel je doorgaf,staat van alles op over eczeem en behandelmethodes :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:08

Mijn eczemer krijgt ondertussen al een goede week voordroog te eten, tot hier toe geen dikke manenkam of extra jeuk.

De deken durf ik echter nog niet afnemen :n Ik zie haar nog té vaak stampen met de achterbenen, zolang dat niet stop, gaat de deken niet af.

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:10

Okee top, bedankt voor alle reacties, ik ga er mee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:10

Heeft hier iemand ervaring met Pavo Daily Plus?
Ik weet dat Pavo de naam heeft om schuren te veroorzaken enzo, maar hoe zit het met dit specifieke product? Zit wel suiker & melasse in etc. etc., maar hij krijgt er ook geen kilo's per dag van ....

Ik ben namelijk een beetje aan het rondkijken of ik nog wat extras kan geven, gewoon als knabbel. Ik heb verschillende voerplekken waar ik het voordroog in geef, en ik wil dan op die plaatsen ook een ander smaakje leggen zeg maar. Op 1 plaats krijgt hij 's avonds zijn 'krachtvoer' (spelt & luzerne & pavo vital), op een andere plaats 1 voederbiet (in de loop van de dag krijgt hij er nog 2) en dan heb ik nog een pakje compact gras staan (moet ik nog aan beginnen) en was dus aan het kijken of er niet nog wat extras was. Hoorde van op stal dat er mensen Daily Plus gaven, dus vandaar dat ik dat eens ben gaan bekijken.

Maar ben best wel huiverig voor Pavo zeg maar, al is dat misschien onterecht ... Ja, er zit melasse in, maar dat is bij Hartog ook zo bv. Dus vandaar.