[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:20

Dat wordt inderdaad vaak als oplossing gegeven .. Probleem is dat [***] héél gevoelig op suikers reageert dus ik wil niet teveel appels/moes/confituur/... erin stoppen. Want dan heb ik uiteindelijk weer andere problemen waar ik niet op zit te wachten. Vandaar ook de keuze om het noodzakelijke gewoon met water erin te spuiten..

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:22

Aha, dat is zeker een goede reden!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:24

Ik weet niet of dit het goede topic ervoor is, maar ik probeer het gewoon!
Mijn verzorgpaard heeft sinds 25 mei spontaan last van headshaking (letterlijk van het een op het andere moment) Aangezien er hier meerdere mensen zijn met een paard dat headshaking heeft vroeg ik mij af of iemand al echt iets gevonden heeft om je paard te helpen dit te stoppen.
Ric heeft het alleen zodra we hem in beweging zetten (onder een ruiter met en zonder zadel, van hoofdstel tot alleen neckrobe, tot zelfs los rennend in de bak... Het vreemde vind ik nu dat hij het in stal en land eigenlijk nooit heeft en hier ook veel rent en speelt met zijn kleine vriendin.
Ric is nu 20 jaar, meerdere keren hoefbevangen geweest en best een medisch paard. Voor het begon was ik vol met hem in training omdat we net onze 1e 2 echte wedstrijden hadden gereden (pony genoot ervan en kan het lichamelijk met gemak aan met genoeg afwisseling!). Verder staat hij in een uitloop en kan dus altijd zelf kiezen of hij buiten of binnen staat en krijgt vrijwel elke dag wel iets van beweging (al is het wandelen of losgooien).
Dierenarts en osteopaat zijn al langs geweest. Op dit moment is hij onder behandeling bij Joey Phillips in de hoop dat zij hem kan helpen. Maar toch wil ik zelf even verder zoeken voor het geval dat...
Iemand die mij wilt helpen Ric hiervan te verlossen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:45

Willen doen we allemaal wel denk ik, maar de ervaring leert dat het soms lang kan duren en misschien wel nooit een oorzaak/oplossing gevonden wordt. Waar ik meteen aan denk bij het lezen van je verhaal is spanning. En dan misschien geen spanning omdat iets pijn doet ofzo, maar om de 1 of andere reden (mentale) spanning die zich vastzet en waarvan het shaken een uiting is. Is er iets gebeurd met rijden of in de bak ofzo? Is er misschien een periode geweest van pijn of dergelijke waar pas later achtergekomen is? Dat soort dingetjes..

Ivm [***] denk ik dat het wel meevalt. Lijkt toch puur mentaal te zijn ipv maaglast of dergelijke. Bietenpulp gaat er nog in en vandaag na een kleine wandeling een halve schep krachtvoer in een emmer gedaan en op de poetsplaats onder zijn neus geduwd. Die werd compleet en langdurig uitgelikt. Later wat voer in zijn voerbak bekeek hij weer met argusogen... Heb er een grote wortel op in stukken gedaan (was maar klein handje) en toen begon hij er wel aan. Geen idee of het op is geraakt, heb hem met rust gelaten.. maar volgens mij is het toch mentaal :+

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:22

Op zich vind ik het niet raar dat jouw Ric het alleen in beweging heeft. Dat is met Geert precies hetzelfde. Ik denk dat het komt omdat hij in de wei zijn neus uit de wind kan houden, dus geen prikkels.
Ik zou eens een pollennetje proberen. Dat helpt bij Geert heel goed omdat het de wind, vliegen, pollen enzovoorts van zijn neus weg houdt. Zeker het proberen waard!
Je mag er ook wedstrijd mee rijden

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:43

Marloezz schreef:
Op zich vind ik het niet raar dat jouw Ric het alleen in beweging heeft. Dat is met Geert precies hetzelfde. Ik denk dat het komt omdat hij in de wei zijn neus uit de wind kan houden, dus geen prikkels.
Ik zou eens een pollennetje proberen. Dat helpt bij Geert heel goed omdat het de wind, vliegen, pollen enzovoorts van zijn neus weg houdt. Zeker het proberen waard!
Je mag er ook wedstrijd mee rijden

Hebben we al geprobeerd... Helaas geen effect... Zonlicht (of dit negatief effect heeft) hebben we ook al uit gesloten...

[***] schreef:
Willen doen we allemaal wel denk ik, maar de ervaring leert dat het soms lang kan duren en misschien wel nooit een oorzaak/oplossing gevonden wordt. Waar ik meteen aan denk bij het lezen van je verhaal is spanning. En dan misschien geen spanning omdat iets pijn doet ofzo, maar om de 1 of andere reden (mentale) spanning die zich vastzet en waarvan het shaken een uiting is. Is er iets gebeurd met rijden of in de bak ofzo? Is er misschien een periode geweest van pijn of dergelijke waar pas later achtergekomen is? Dat soort dingetjes..

Dat het voor de 1e x gebeurde was tussen 2 proeven in dat hij inene begon te schudden... Zou dat iets kunnen zijn dan ? Maar het is nu al 2 maanden verder en hij heeft tussendoor ook 1.5 A 2 weken 100% rust (alleen stal en weidegang) gehad en verder alleen wandelen en heel zelden proberen Hoe het gaat met een buitenritje bitloos of zonder zadel oid tot hij gaat schudden.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:23

Mss staat zijn atlas botje scheef..
Daardoor kunnen ze ook gaan schudden.
Heb je al een osteopaat erbij gehad?

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:44

Evelyne schreef:
Mss staat zijn atlas botje scheef..
Daardoor kunnen ze ook gaan schudden.
Heb je al een osteopaat erbij gehad?

Ja osteopaat is er al bij geweest. Hij had wel een blokkade op nekwervel 1 en 2.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:14

Je mot eigenlijk samen met de dierenarts een soort afvinklijstje met mogelijke oorzaken gaan hanteren om zo tot een mogelijke oplossing te komen.
Even opgezocht:
- kreupelheid vanuit de benen
- last van de nek of rug
- tanden (haken)
- oormijten
- infectie van het middenoor of binnenoor
- temporohyoid osteoarthropathie
- allergische rhinitis
- aandoening van de luchtzakken
- sinusitus
- oogproblemen
- slecht passend tuig.

Indien het dit alles niet is; dan kom je uit bij idiopathisch hoofdschudden waarbij de oorzaken zeer waarschijnlijk gelegen is in de aangezichtszenuw.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:16

- vreemd dat hij het alleen in de bak doet bij beweging en niet in de wei. Beweegt hij dan even lang? Heb je een buiten of binnenbak? Staan er bepaalde planten bij de bak die niet bij de wei staan? Doet hij het ook op buitenrit?

Oh ja; nog vergeten andere mogelijke oorzaak is een allergie voor licht

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:18

Zandro schreef:
- vreemd dat hij het alleen in de bak doet bij beweging en niet in de wei. Beweegt hij dan even lang? Heb je een buiten of binnenbak? Staan er bepaalde planten bij de bak die niet bij de wei staan? Doet hij het ook op buitenrit?

Oh ja; nog vergeten andere mogelijke oorzaak is een allergie voor licht

Niet alleen in de bak, ook buiten op de weg en in het bos Etc. .. Nee weide is vrijwel naast de bak (naja er staat 1 paard tussen) En hij doet het overal waar je hem in beweging zet... ook op wedstrijd nog geweest op dus totaal ander terrein (stond al ingeschreven en we hadden toen de hoop dat het neusnetje zou helpen omdat dat de dag ervoor hielp bij wandelen) maar helaas ook daar het schudden...
Allergie voor felle zon ook al uitgesloten... zowel bij felle zon als dichte bewolking is het raak... en af en toe dagen niet maar dan lijken de omstandigheden hetzelfde als de dagen ervoor en na.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:32

Oke, dan had ik dat verkeerd begrepen....

Die van mij heeft 2 verschillende soorten hoofdschudden. 1 was plotseling, zeer heftig schudden zodra ik ging draven. Echt het hoofd op en neer gooien.
Het andere is geleidelijk aan ontstaan. Bij beweging, vooral op dagen dat er veel pollen zijn, in beweging veel briesen en soms ook hoesten. Af en toe het hoofd schudden alsof er een vlieg bij zijn oren zit.

Het eerste hoofdschudden heb ik kunnen oplossen dmv een osteopaat. Hij bleek in bijna zijn hele lijf vast te zitten. Vooral zijn eerste rib zat erg vast en hiervan kunnen ze erge hoofdpijn krijgen.
Ik heb toen gezocht naar een osteo die goed is in het loskrijgen van deze rib; maar joey kan dit ook goed :)
Pas toen hij helemaal los was (na 4 behandelingen) schudde hij niet meer op deze manier

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:36

Doet hij het op elk tijdstip van de dag? Heb je al eens uitgeprobeerd als je hem in de ochtend, middag of avond rijdt of dit verschil uitmaakt?
- Verschil met binnen en buitenbak?
- Doet hij alleen schudden of ook veel briesen, met de neus over de grond wrijven ed?
- Hoe reageert hij erop als je op zijn hoofd tikt waar de sinussen zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:48

[***] heeft nu een week geen spirulina/magnesium meer gehad wegens het voergedoe. Kon geen kwaad dus maakte mij er ook geen zorgen om. Vandaag voor het eerst weer naar buiten geweest, deed meneer niks anders dan schudden ^) Dus we hebben toch maar even gekeken om ook die spirulina/magnesium weer binnen te krijgen (gaat nu ook onder de pulp, dat eet hij nog goed op dit moment ;) ). Weet ik in ieder geval dat het werkt :Y) Of het zou wel héél erg toeval zijn :)

Zou dat nu weer weken moeten opbouwen? Of valt dat mee omdat de stopperiode niet zo lang is?

Zijn krachtvoer at hij vandaag trouwens weer zonder problemen, de kruidenmuesli (ruikt heel sterk) vond hij nog verdacht dus daar is hij na 1 hap mee gestopt .. Maar komt ook wel weer goed denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:54

Ik zou weer rustig aan beginnen met de spirulina ,maar misschien iets sneller weer opbouwen
En ik denk er meteen aan dat ik voor mezelf ook weer moet kopen, ik neem ze hoofdzakelijk tegen een koortslip, .ik was even 2 maanden gestopt om te kijken hoe het zonder ging
en ik heb al 3x weer een koortslip gehad.

morgen maar weer halen dus! en dan begin ik ook weer met 1 tablet per dag.Ik vond nog dat appie het dus ook gehad heeft,maar de werd er heel winderig van hahaha :+

Appie schud nu niet mer zo als vorige week, wel erg veel last van devliegen.
Vanmiddag heb ik hem verhuisd naar zijn oude blok, zonder bomen en struiken er om heen, ben benieuwd of het verschil maakt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:04

Hier loopt de mijne alweer een week zonder neusnetje in de wei. Die veulens maken er een sport van dat ding telkens te slopen. Rijden wil voorlopig niet meer, straks mss wel weer wat grondwerk oppakken want ik dief hem eigenlijk niet stil te laten taan straks. Eerst maar even tandarts erbij en zn rug nog eens controleren, al voelde dat laatst nog super aan.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:57

Zandro schreef:
Doet hij het op elk tijdstip van de dag? Heb je al eens uitgeprobeerd als je hem in de ochtend, middag of avond rijdt of dit verschil uitmaakt?
- Verschil met binnen en buitenbak?
- Doet hij alleen schudden of ook veel briesen, met de neus over de grond wrijven ed?
- Hoe reageert hij erop als je op zijn hoofd tikt waar de sinussen zitten?

We hebben alleen een buitenband. Tijdstip maakt niks uit, smorgens savonds midden op de dag. Felle zon of juist regen...
Hij wrijft wel met zijn neus over de grond en beweegt z'n neus/lip veel vreemd als het schudden begonnen Is. ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:03

Haha, een buitenband :')

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:44

ellepel schreef:
Haha, een buitenband :')

Oops autocorrect kent het woord buitenbak niet

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:54

@Kathy, bij mijn paard zat ook de bovenste nekwervel vast, elke keer weer. Na een paar behandelingen ben ik naar een andere therapeut gegaan en bleek de oorzaak daarvan een scheef bekken te zijn. Dus soms zit het nog verder dan je eerst dacht! Hij is zelfs op de foto geweest voor kissing spines.....

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:07

hmmmmm, als hij het altijd doet, ongeacht weertype of omgevingsverandering zou ik niet aan een pollenallergie denken... Dan zou je verwachten dat er met de variatie van de pollendruk ook meer variatie in de klachten zou moeten zijn.

Zou dan idd het eerder zoeken in een blokkade ergens of toch ook medisch kreupelheid en nek en rugklachten laten onderzoeken.

Is er al een da bij geweest?

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:05

weten jullie of hoesten ook een gevolg kan zijn van headshaking (als reactie op teveel pollen?)
Die van mij heeft nu 2 dagen achter elkaar aan het begin van het lopen 1 / 2 keer gehoest, daarna niet meer, maar wel erge jeuk aan zijn neus. Het was een natte hoest trouwens... Of zal hij eerder een virusje erbij hebben gekregen, dat kan natuurlijk ook...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:04

Kan wel hoor, als ze het benauwd hebben gaan ze wel hoesten
En met allergie heb je het ook benauwd toch?
Aan het begin van het rijden even hoesten is dacht ik ook vanwege stof in de longen,
staat je dier nog wel binnen, of eet het hooi?

Ik heb met appie vandaag een buitenrit gemaakt, de eerste dit jaar.
Maar geen geschud, geen hoesten.
Wel halverwege erg veel proesten,maar dat was meer door ontspanning denk ik :j

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:57

Fijn dat het bij jou goed ging vandaag! Ik sta aan een bos maar je kan eigenlijk geen buitenritten maken nu door de dazen. Anderen gaan een groot deel in draf om minder last te hebben, maar door de ataxie bij lazir hou ik het maar bij stappen op een laantje waar minder dazen zijn of wat doen in de bak.

Lazir staat snachts binnen op stro en met kuil. Niet zo veel stro op het moment.
De bak was vandaag wel stoffig, maar gister had het nog geregend. Ik hou het maar even in de gaten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:14

Die van mij (26) hoest ook al jaren, is helaas chronisch geworden en gaat ook niet meer over. Misschien dat het idd met headshaking te maken heeft.