[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:04

Een tumor kán een oorzaak zijn van PPID maar veelal onstaat het door andere problemen in of bij de hypofyse. Zoals je dus kon lezen in het artikel die je stuurde.. Het komt in oudere paarden echt heel vaak voor door de aftakeling van de zenuwbanen daar. Daar komt geen tumor bij kijken hoor. En als je geen medicatie gebruikt, te laat start of het niet aanslaat kan de hypofyse groeien zoals ook in dat artikel staat. Maar dat is dan nog steeds geen kwaadaardige tumor. Kan natuurlijk wel problemen geven. Maar lang niet alle PPIDers hebben dat dus en ervaren die klachten.. 8)7

Maar je hebt dus duidelijk dat artikel niet gelezen die je stuurde?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:06

De groei van de hypofyse kan niet geremd worden door medicatie wat je wel kan onderdrukken zijn de verschijnselen ervan.De hypofyse blijft doorgroeien met of zonder medicatie.Dat is blijkbaar onbekend bij veel mensen.
Het lollige is dat het aller eerste bericht in dit forum dus vermeld dat ppid de vergrote hypofyse is daar wijst mijn man me net op.
Laatst bijgewerkt door office op 30-09-24 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:07

office schreef:
Ja dat zeg ik dus dat ik achteraf blij ben dat ik dat zieke dier niet met pap en pillen in leven heb willen houden terwijl er een tumor in zijn hoofd aan het groeien was.

Dat is dan toch alleen maar heel fijn voor jou.
Ik ben blij dat ik mijn merrie al meer dan 10 jaar met prascend een geweldig pensioen kan geven.
En zo bepaalt ieder voor zich wat kan en niet kan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:09

Zeker ik vraag me dus wel af om mezelf te herhalen….of de paarden zich echt wel zo fijn VOELEN met een gezwel in hun hoofd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:11

Nog één keer dan.. Uit je artikel:

"De oorzaak van de ziekte van Cushing bij het paard is gelegen in een tekort aan de signaalstof dopamine in de middenkwab van de hypofyse. Dopamine zorgt ervoor dat het aantal cellen in de middenkwab binnen proporties blijft. Bij een tekort aan dopamine ontbreekt deze remmende invloed op de grootte van de middenkwab, wat uiteindelijk zelfs kan leiden tot het ontstaan van een tumor in de hypofyse."

En weet je wat de medicatie Pergolide doet? De dopamine tekorten aanvullen. Daardoor kun je daadwerkelijk die groei remmen of stoppen. Ook voordat de groei ontstaat. Dus nee niet alle paarden hebben een tumor in hun hoofd en moet je dus maar euthanaseren. Lees je alsjeblieft in voordat je allerlei rare dingen komt verkondigen in een topic waar mensen het allerbeste willen voor hun dier met PPID.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:14

Celebi schreef:
Nog één keer dan.. Uit je artikel:

"De oorzaak van de ziekte van Cushing bij het paard is gelegen in een tekort aan de signaalstof dopamine in de middenkwab van de hypofyse. Dopamine zorgt ervoor dat het aantal cellen in de middenkwab binnen proporties blijft. Bij een tekort aan dopamine ontbreekt deze remmende invloed op de grootte van de middenkwab, wat uiteindelijk zelfs kan leiden tot het ontstaan van een tumor in de hypofyse."

En weet je wat de medicatie Pergolide doet? De dopamine tekorten aanvullen. Daardoor kun je daadwerkelijk die groei remmen of stoppen.

Heb je het aller eerste info bericht gelezen van dit onderwerp ?
Daar staat letterlijk wat ik dus duidelijk wil maken.Dat had ik nog niet eerder gelezen.
Veel mensen geven medicatie en weten dit dus blijkbaar toch niet.
Ik schrok van die foto .

Sanet

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:52

Ik ben me er heel goed van bewust dat een oorzaak van PPID is dat er een tumor op de hypofyse groeit. Dat is geen nieuws, ik vind dat een akelig idee, maar het is wat het is.
Maar mijn paard is echt een overvloed aan informatie naar mij toe. Dus als ze het niet fijn meer vindt, dan is het ook klaar als we haar geen fijn leven kunnen geven. Ik heb niet jaren mijn best voor haar gedaan om haar laatste jaren te laten creperen.

Maar vooralsnog staat ze druk de hele kudde te regelen, eist ze aandacht en vindt ze onze ritjes heerlijk, dus ik zie niet een aanleiding nu om de stekker eruit te trekken. Leven is nu eenmaal dodelijk…

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:08

office schreef:
Het is blijkbaar niet bekend wat ppid echt is er is meer kennis over de behandeling ervan denk ik.

Ik denk eerder dat jij niet de juiste bronnen helemaal hebt gelezen of verkeerd interpreteert. De reden waarom het bij paarden tegenwoordig PPID heet en niet meer de ziekte van Cushing (die ook bij mensen voor komt) is omdat het lang niet altijd gepaard gaat met een (snel groeiende) tumor wat bij mensen wel het geval is. Ja het kan, en als dat zo is, wil je het paard zeker niet te lang laten lijden.

Maar als het puur de verstoorde hormoonhuishouding is kun je met voeding, huisvesting en medicatie het paard nog lang een happy en paardwaardig leven bieden. EORTH (de tanden ziekte die jij noemt) is iets wat inderdaad iets vaker gezien wordt bij paarden met PPID maar de echte relatie is nog altijd niet bewezen. Beiden komen ook los van elkaar voor namelijk.

Deze PPIDer geniet iig van heerlijk paard zijn in een kudde en van zijn pensioen. Hij had voor de medicatie heftige symptomen (narcolepsie aanvallen) en die zijn volledig verdwenen sinds hij medicatie krijgt.

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:51

Belgengek ik lees net pas je verdrietige beslissing. Heel veel sterkte, wat een gemis twee tegelijk. Triest en mooi tegelijkertijd, dat ze samen mogen gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:35

Na weer een nacht wakker gelegen te hebben hier nog maar eens lezen en melden.

Ik merk verandering bij mijn 29 jarige pony. 5x geschoren afgelopen jaar maar er komt geen mooie vacht voor terug, hij blijft zo'n rare vacht steeds terug krijgen in een snel tempo.
Bulten boven zijn ogen sinds een tijdje, hoefbevangen, soms een beetje afwezige blik.

2 jaar geleden cushing geconstateerd enbtoen begonnen met medicatie. Helaas ging hij steeds slechter eten, blijkbaar vind hij dit pilletje zo vies. Een tijdje ging het goed in een stukje brood uit de hand tot hij dit door had, want zijn voer wilde hij al niet meer. Wortel uitgeholt, pilletje erin en na 2x hoefdehij geen wortel meer. Bijna 2 maanden hebben we dit zo volgehouden tot hij het vertrouwen helemaal kwijt was in wat ik m allemaal voorschotelde. Aangezien ik ook niet veel verschil zag besloten hem hier niet langer mee te martelen.
Maar goed de cushing gaat toch door.

Intussen loopt hij met graasmasker (doorn in mijn oog) en ben ik me af aan t vragen om toch medicatie nog eens te proberen.
Anderzijds vraag ik me wel eens af moet ik dat nog wel doen allemaal, kan ik m niet beter de tijd die die nog heeft met rust laten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:38

Wat vervelend. Hier gaat de Pergosafe er makkelijker in dat de Pergoquin of de Pracend. Ze eet het 9 van de 10x met handje muesli gewoon op. Misschien valt dat te proberen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:57

Sanet schreef:
Wat vervelend. Hier gaat de Pergosafe er makkelijker in dat de Pergoquin of de Pracend. Ze eet het 9 van de 10x met handje muesli gewoon op. Misschien valt dat te proberen?

Dat deed ik al want dat werkte bij de vorige pony ook het beste. Dan weet ik zeker dat hij t op heeft en beïnvloed ik niet zijn hele portie eten.

Hij is 29 jaar en met artrose en cushing ben ik realistisch genoeg om te weten dat hij geen jaren meer heeft waarschijnlijk. Ik wil niet voor uitstel van executie zijn laatste fase een marteling aan noodgrepen wordt. Al wil ik t ook niet zomaar loslaten.
Ik heb nog 3 strips liggen dus hoef maar te beginnen, dat is t probleem niet.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:18

darkadia schreef:
office schreef:
Het is blijkbaar niet bekend wat ppid echt is er is meer kennis over de behandeling ervan denk ik.

Ik denk eerder dat jij niet de juiste bronnen helemaal hebt gelezen of verkeerd interpreteert. De reden waarom het bij paarden tegenwoordig PPID heet en niet meer de ziekte van Cushing (die ook bij mensen voor komt) is omdat het lang niet altijd gepaard gaat met een (snel groeiende) tumor wat bij mensen wel het geval is. Ja het kan, en als dat zo is, wil je het paard zeker niet te lang laten lijden.

Er staat LETTERLIJK in het eerste info bericht op bokt dat ppid een vergrote hypofyse IS.
Misschien kunnen jullie dat dan even lezen .Een beetje basis kennis is altijd handig.
En dat paarden blind kunnen worden of epilepsie krijgen kan dus komen omdat de hersens in verdrukking komen door die adenoom.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:54

darkadia schreef:
Paardlief hier is in najaar 2022 gestart met medicatie en dec 2022 gecheckt en was toen goed. Wil nu graag weer laten checken maar door stalverhuizing moet het nu bij een andere dierenarts. Ik vond het nogal aan de prijs (€140) t.o.v. dat ik voor datzelfde bedrag toen een volledig bloedonderzoek met alle waardes van lever enzo ook had en nu echt alleen de acth wil weten.
Mag ik vragen wat jullie betalen voor een bloedcheck?

Ik heb even gezocht, maar nooit bloedonderzoek laten doen met enkel de acth.
Die andere bloedonderzoeken waren een paar jaar terug trouwens ook al flink aan de prijs zag ik... :=

Uw witje ziet er goed uit ! +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:56

jesito schreef:

Ik merk verandering bij mijn 29 jarige pony. 5x geschoren afgelopen jaar maar er komt geen mooie vacht voor terug, hij blijft zo'n rare vacht steeds terug krijgen in een snel tempo.
Bulten boven zijn ogen sinds een tijdje, hoefbevangen, soms een beetje afwezige blik.

2 jaar geleden cushing geconstateerd enbtoen begonnen met medicatie. Helaas ging hij steeds slechter eten, blijkbaar vind hij dit pilletje zo vies. Een tijdje ging het goed in een stukje brood uit de hand tot hij dit door had, want zijn voer wilde hij al niet meer. Wortel uitgeholt, pilletje erin en na 2x hoefdehij geen wortel meer. Bijna 2 maanden hebben we dit zo volgehouden tot hij het vertrouwen helemaal kwijt was in wat ik m allemaal voorschotelde. Aangezien ik ook niet veel verschil zag besloten hem hier niet langer mee te martelen.

Intussen loopt hij met graasmasker (doorn in mijn oog) en ben ik me af aan t vragen om toch medicatie nog eens te proberen.
Anderzijds vraag ik me wel eens af moet ik dat nog wel doen allemaal, kan ik m niet beter de tijd die die nog heeft met rust laten.

Geen optie om de pillen opgelost in water met een spuit in zijn mond te doen ? Ben je altijd zeker dat hij de volledige dosis binnenheeft en wordt het niet geassocieerd met voer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:00

En misschien de Pergolide capsules? Dus de losse poeder in een capsule waardoor ze dus ook niks proeven?

Ik hoor soms ook dat die smaakloze pilletjes (dan al niet in capsules) in de wang omhoog geduwd worden en dan een handje lekkere brokjes er achteraan.

Met de symptomen die je beschrijft zou ik het denk ik wel weer willen gaan geven, maar ik snap dat het geven erg lastig was bij je paard..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:14

Pandora2 schreef:
jesito schreef:

Geen optie om de pillen opgelost in water met een spuit in zijn mond te doen ? Ben je altijd zeker dat hij de volledige dosis binnenheeft en wordt het niet geassocieerd met voer.

Laat hij eruit lopen zelfs met hoofd omhoog houden, dan manoeuvreert hij het met zijn tong eruit

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:14

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:15

Celebi schreef:
En misschien de Pergolide capsules? Dus de losse poeder in een capsule waardoor ze dus ook niks proeven?

Ik hoor soms ook dat die smaakloze pilletjes (dan al niet in capsules) in de wang omhoog geduwd worden en dan een handje lekkere brokjes er achteraan.

Met de symptomen die je beschrijft zou ik het denk ik wel weer willen gaan geven, maar ik snap dat het geven erg lastig was bij je paard..

Denk dat het een beetje mijn laatste poging tot proberen is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:17

Beter richten :D
Richting de keel tegen de wang achteraan spuiten. Dan loopt er echt niks uit.
En niet teveel water gebruiken, 5ml is meer dan genoeg voor een shet-dosis. Hoe minder vloeistof, hoe gemakkelijker ze het wegsliken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:23

Ik kom weer even spieken in het topic, sterkte aan degenen die hun dier ook weer af hebben moeten geven :(:) En 2 paarden tegelijk, oef...... wel fijn voor de dieren zelf dat ze niet zonder elkaar hoeven, schrale troost....maar dan is het wel stil ineens. Als je wel nog paarden wilde houden dan is dat wel héél straf ineens.... heel veel sterkte met het gemis ook :(:)

Die tumor....mja het maakt mij persoonlijk eigenlijk allemaal niet zoveel uit wat er precies in het lijf gebeurd, want de situatie blijft hetzelfde: je houdt je dier gewoon in de gaten of het zich nog comfortabel en vrolijk gedraagt. En wat het dan ook mag zijn waardoor dat minder het geval wordt: op dat moment is het tijd om de stekker er uit te trekken, voordat het vol in de stress op de grond ligt te creperen, om het maar even grof te zeggen.

Bij Mareentje merkte ik op het laatst dat ze zich echt minder begon te voelen. Ze werd weer wat meer afwezig. Wilde niet eten, alleen maar wat grazen. Begon weer in te vallen. Een ander zou er niet veel aan gezien hebben en misschien hadden we haar nog op kunnen lappen. Maar als je minstens 30 bent, al jaren met pensioen, en je geeft aan dat het leven zo eigenlijk wel okee is geweest.... dan is dat toch een goed moment om de stekker er uit te trekken.

Ik weet nu niet wat het was waardoor ze niet meer wilde eten. Maar ze heeft gelukkig niet erg geleden ofzo.

En ik heb de indruk dat het met de meeste PPID-ers zo eindigt, dat men medicatie en zorg geeft zo lang paard vrolijk rondbanjert en gewoon nog lekker alles doet. En op het moment dat die levensvreugde een beetje dooft misschien nog een keer kijken of dat nog te verbeteren is, maar zo niet dan gewoon diertje laten gaan :(:) Zodat het niet hoeft te komen tot een hele nare stress-situatie.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:20

darkadia schreef:
Paardlief hier is in najaar 2022 gestart met medicatie en dec 2022 gecheckt en was toen goed. Wil nu graag weer laten checken maar door stalverhuizing moet het nu bij een andere dierenarts. Ik vond het nogal aan de prijs (€140) t.o.v. dat ik voor datzelfde bedrag toen een volledig bloedonderzoek met alle waardes van lever enzo ook had en nu echt alleen de acth wil weten.
Mag ik vragen wat jullie betalen voor een bloedcheck?

Ik moest ook even terugzoeken maar ik betaalde november 23:

Bloedafname, verwerking, interpretatie: 21,36 (excl. 21% btw)
ACTH bepaling: 64.55 (excl. 21% btw)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:20

Ik moet er even over denken of ik dit nog eens aanga.
Ze hebben best nog wel wat gras en durf niet goed zonder graasmasker, maar hij kan er bijna geen hooi mee eten.
We hebben niet echt een paddock, overal is wel wat gras.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:30

Heb het even terug gezocht maar mijn ACTH test in april was ook vrij duur.

Visite met pin-korting € 58,50
Afname en verwerking bloed € 23,00
Bloedonderzoek, ACTH (PPID, "Cushing") € 82,84

totaal inc btw € 164,34

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:45

jesito schreef:
Sanet schreef:

Dat deed ik al want dat werkte bij de vorige pony ook het beste. Dan weet ik zeker dat hij t op heeft en beïnvloed ik niet zijn hele portie eten.

Hij is 29 jaar en met artrose en cushing ben ik realistisch genoeg om te weten dat hij geen jaren meer heeft waarschijnlijk. Ik wil niet voor uitstel van executie zijn laatste fase een marteling aan noodgrepen wordt. Al wil ik t ook niet zomaar loslaten.
Ik heb nog 3 strips liggen dus hoef maar te beginnen, dat is t probleem niet.

Je kan losse lege capsules halen bij de apotheek en daar de tablet in doen. Alleen als hij het doorbijt dan proeft hij het nog, misschien die omhulde met iets vloeibaars/stroperigs wat ze niet hoeven te kauwen geven?