Maar je hebt dus duidelijk dat artikel niet gelezen die je stuurde?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
office schreef:Ja dat zeg ik dus dat ik achteraf blij ben dat ik dat zieke dier niet met pap en pillen in leven heb willen houden terwijl er een tumor in zijn hoofd aan het groeien was.
Celebi schreef:Nog één keer dan.. Uit je artikel:
"De oorzaak van de ziekte van Cushing bij het paard is gelegen in een tekort aan de signaalstof dopamine in de middenkwab van de hypofyse. Dopamine zorgt ervoor dat het aantal cellen in de middenkwab binnen proporties blijft. Bij een tekort aan dopamine ontbreekt deze remmende invloed op de grootte van de middenkwab, wat uiteindelijk zelfs kan leiden tot het ontstaan van een tumor in de hypofyse."
En weet je wat de medicatie Pergolide doet? De dopamine tekorten aanvullen. Daardoor kun je daadwerkelijk die groei remmen of stoppen.
office schreef:Het is blijkbaar niet bekend wat ppid echt is er is meer kennis over de behandeling ervan denk ik.
Sanet schreef:Wat vervelend. Hier gaat de Pergosafe er makkelijker in dat de Pergoquin of de Pracend. Ze eet het 9 van de 10x met handje muesli gewoon op. Misschien valt dat te proberen?
darkadia schreef:office schreef:Het is blijkbaar niet bekend wat ppid echt is er is meer kennis over de behandeling ervan denk ik.
darkadia schreef:Paardlief hier is in najaar 2022 gestart met medicatie en dec 2022 gecheckt en was toen goed. Wil nu graag weer laten checken maar door stalverhuizing moet het nu bij een andere dierenarts. Ik vond het nogal aan de prijs (€140) t.o.v. dat ik voor datzelfde bedrag toen een volledig bloedonderzoek met alle waardes van lever enzo ook had en nu echt alleen de acth wil weten.
Mag ik vragen wat jullie betalen voor een bloedcheck?
jesito schreef:Na weer een nacht wakker gelegen te hebben hier nog maar eens lezen en melden.
Ik merk verandering bij mijn 29 jarige pony. 5x geschoren afgelopen jaar maar er komt geen mooie vacht voor terug, hij blijft zo'n rare vacht steeds terug krijgen in een snel tempo.
Bulten boven zijn ogen sinds een tijdje, hoefbevangen, soms een beetje afwezige blik.
2 jaar geleden cushing geconstateerd enbtoen begonnen met medicatie. Helaas ging hij steeds slechter eten, blijkbaar vind hij dit pilletje zo vies. Een tijdje ging het goed in een stukje brood uit de hand tot hij dit door had, want zijn voer wilde hij al niet meer. Wortel uitgeholt, pilletje erin en na 2x hoefdehij geen wortel meer. Bijna 2 maanden hebben we dit zo volgehouden tot hij het vertrouwen helemaal kwijt was in wat ik m allemaal voorschotelde. Aangezien ik ook niet veel verschil zag besloten hem hier niet langer mee te martelen.
Maar goed de cushing gaat toch door.
Intussen loopt hij met graasmasker (doorn in mijn oog) en ben ik me af aan t vragen om toch medicatie nog eens te proberen.
Anderzijds vraag ik me wel eens af moet ik dat nog wel doen allemaal, kan ik m niet beter de tijd die die nog heeft met rust laten.
Pandora2 schreef:jesito schreef:Na weer een nacht wakker gelegen te hebben hier nog maar eens lezen en melden.
Ik merk verandering bij mijn 29 jarige pony. 5x geschoren afgelopen jaar maar er komt geen mooie vacht voor terug, hij blijft zo'n rare vacht steeds terug krijgen in een snel tempo.
Bulten boven zijn ogen sinds een tijdje, hoefbevangen, soms een beetje afwezige blik.
2 jaar geleden cushing geconstateerd enbtoen begonnen met medicatie. Helaas ging hij steeds slechter eten, blijkbaar vind hij dit pilletje zo vies. Een tijdje ging het goed in een stukje brood uit de hand tot hij dit door had, want zijn voer wilde hij al niet meer. Wortel uitgeholt, pilletje erin en na 2x hoefdehij geen wortel meer. Bijna 2 maanden hebben we dit zo volgehouden tot hij het vertrouwen helemaal kwijt was in wat ik m allemaal voorschotelde. Aangezien ik ook niet veel verschil zag besloten hem hier niet langer mee te martelen.
Maar goed de cushing gaat toch door.
Intussen loopt hij met graasmasker (doorn in mijn oog) en ben ik me af aan t vragen om toch medicatie nog eens te proberen.
Anderzijds vraag ik me wel eens af moet ik dat nog wel doen allemaal, kan ik m niet beter de tijd die die nog heeft met rust laten.
Geen optie om de pillen opgelost in water met een spuit in zijn mond te doen ? Ben je altijd zeker dat hij de volledige dosis binnenheeft en wordt het niet geassocieerd met voer.
Celebi schreef:En misschien de Pergolide capsules? Dus de losse poeder in een capsule waardoor ze dus ook niks proeven?
Ik hoor soms ook dat die smaakloze pilletjes (dan al niet in capsules) in de wang omhoog geduwd worden en dan een handje lekkere brokjes er achteraan.
Met de symptomen die je beschrijft zou ik het denk ik wel weer willen gaan geven, maar ik snap dat het geven erg lastig was bij je paard..
darkadia schreef:Paardlief hier is in najaar 2022 gestart met medicatie en dec 2022 gecheckt en was toen goed. Wil nu graag weer laten checken maar door stalverhuizing moet het nu bij een andere dierenarts. Ik vond het nogal aan de prijs (€140) t.o.v. dat ik voor datzelfde bedrag toen een volledig bloedonderzoek met alle waardes van lever enzo ook had en nu echt alleen de acth wil weten.
Mag ik vragen wat jullie betalen voor een bloedcheck?
jesito schreef:Sanet schreef:Wat vervelend. Hier gaat de Pergosafe er makkelijker in dat de Pergoquin of de Pracend. Ze eet het 9 van de 10x met handje muesli gewoon op. Misschien valt dat te proberen?
Dat deed ik al want dat werkte bij de vorige pony ook het beste. Dan weet ik zeker dat hij t op heeft en beïnvloed ik niet zijn hele portie eten.
Hij is 29 jaar en met artrose en cushing ben ik realistisch genoeg om te weten dat hij geen jaren meer heeft waarschijnlijk. Ik wil niet voor uitstel van executie zijn laatste fase een marteling aan noodgrepen wordt. Al wil ik t ook niet zomaar loslaten.
Ik heb nog 3 strips liggen dus hoef maar te beginnen, dat is t probleem niet.