[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:18

Ik heb m ook ingevuld. Veel gespuis en zeker nu!! Verschrikkelijk.

Vanavond gewassen met z&t shampoo. Hoop dat dit verlichting geeft bij haar.
Mensen daar ervaring mee? Meestal is het nu kouder en heeft ze niét meer zo'n last. Maar najaar is al erg voor der en nu helemaal. Der voorpluk is inmiddels de helft dunner. Hoop echt dat ze m niet helemaal afschuurd...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:30

wendy1987 schreef:
Ik heb m ook ingevuld. Veel gespuis en zeker nu!! Verschrikkelijk.

Vanavond gewassen met z&t shampoo. Hoop dat dit verlichting geeft bij haar.
Mensen daar ervaring mee? Meestal is het nu kouder en heeft ze niét meer zo'n last. Maar najaar is al erg voor der en nu helemaal. Der voorpluk is inmiddels de helft dunner. Hoop echt dat ze m niet helemaal afschuurd...

Ik ken die shampoo niet eerlijk gezegd. :)
Maar ik merk wel dat de paarden met eczeem op stal veel last hadden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:20

Wendy1987, ik heb die van mij tot zolang het enigszins kan onder een kap staan om te voorkomen dat ze haar voorpluk en oren schuurt.
Nu kan ik het verder af met Derfen gelukkig. (sinds een week of 3 zonder kap).

Ik was met Tea Trea shampoo van Grand National. Daar merk ik zeker verschil in!

Die van mij is gisteren geschoren. Vond ze weer zalig <3
Ze kwam er super mooi onderweg qua huid, teken dat we het toch aardig onder controle hebben.
Before:
Afbeelding
After:
Afbeelding

Ben heel erg benieuwd of dit nog scheelt qua kriebels in het voorjaar. Want ik heb altijd het idee dat ze eerst jeukt van het verharen en dan pas van de eczeem.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:42

MarliesV schreef:
Wendy1987, ik heb die van mij tot zolang het enigszins kan onder een kap staan om te voorkomen dat ze haar voorpluk en oren schuurt.
Nu kan ik het verder af met Derfen gelukkig. (sinds een week of 3 zonder kap).

Ik was met Tea Trea shampoo van Grand National. Daar merk ik zeker verschil in!

Die van mij is gisteren geschoren. Vond ze weer zalig <3
Ze kwam er super mooi onderweg qua huid, teken dat we het toch aardig onder controle hebben.
Before:
[ [url=m/N4nLGg.jpg]Afbeelding[/url] ]
After:
[ [url=m/cpBUlo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben heel erg benieuwd of dit nog scheelt qua kriebels in het voorjaar. Want ik heb altijd het idee dat ze eerst jeukt van het verharen en dan pas van de eczeem.

Ziet er goed uit! Hoe oud is ze?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:26

Mijne jeukt ook van het verharen. Daarom gaat ze ook kaal. Ook voor t werk. Maar ook zeker zodat ze minder jeukt.

Kap staat ze niet toe. Gaat ze nog meer van jeuken omdat ze m af wil. Helaas...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:23

Mijn merrie loopt momenteel nog steeds met masker aan, net een nieuwe en al weer beschadigd. Ze heeft eigenlijk alleen jeuk aan haar oren. :(
Ik smeer ook met derfen en als voeder krijgt ze hooi (graszaad), Fibra anti itch, een liksteen Himalaya en normaal en met tijd en wijle een Vitamunch.

Verder staat ze nog steeds van ochtend 8/9 uur tot in de avond 21 uur op de wei met onbeperkt hooi.

Kan ik haar verder nog helpen in verband de jeuk aan haar oortjes?

Afbeelding

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:30

Ik merk dat mijn pony veel korstjes heeft verspreid in haar vacht. Ze heeft een iets van exceem, hoe erg precies dat weet ik niet, want ik heb haar nog maar pas. Momenteel heeft ze volgens mij het meeste jeuk aan haar buik. Ik heb alle korstjes, haar manen en staart gisteren inwreven met Leovet. Nu zag ik ook dat ze in de weide haar achterbenen wrijft tegen de waterbak. Ik heb haar benen gecontroleerd, maar zag daar niets van korstjes of zo. Qua voer geef ik Zero sport mix en hooi, dagelijks komt ze enkele uren op de weide, daarna in de paddock.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:20

Die korstjes kan regenschurft zijn :j
Doordat het veel regent en de dieren een wat langere vacht krijgen kan dat wat gaan broeien, dan heb je een bacterie die dat veroorzaakt.
Het zijn kleine toefjes haar met een korstje, en dat jeukt.
Behandelen kan het best met betadinezalf,de plekjes dan insmeren of betadine scrub/shampo.
ik gebruik zelf hibiscrub er voor,dat kan ook,dat is bijna hetzelfde

Maar je kunt dus ook listerine gebruiken, als je de zoekfunctie gebruikt vind je daar wel info van.

Jeuken aan de benen kan dan wer wat op mijt wijzen en daarvoor kun je het best een middel halen bij de dierenarts.
meest word dan sebacil voorgeschreven, maar neocidol ook wel.
Anders even langs de dierenarts en overleggen wat je het beste kunt doen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:56

Balou ik merk dat er verschil zit qua jeuk aan de oren per kap die ik gebruik.
Daarnaast smeer ik derfen en dat is het enigste wat helpt hier bij jeukende oren.

Luna, dank je. Ze is 11 al weer.

Nele heb je er een deken op liggen?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:18

Even een vraagje:
Als eczeem paarden jeuk krijgen van het speeksel van specifieke mugjes, waarom helpt het dan ze van het gras af te halen en suikerarm te voeren?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:39

Goeie vraag Moos!, je hebt erover nagedacht, haha.

Volgens mij zijn er altijd meerdere factoren die jeuk veroorzaken, kunnen de mugjes zijn, of een te rijke conditie, dus gewoon te dik, verstoorde stofwisseling, en dat kan door suikers/gras/voer komen, tevens de insectendruk, omgeving, karakter van paard, stress en zo zullen er heus nogal wat andere dingen zijn die meespelen.
Is dus per paard erg verschillend, daarom werkt het een wel en het andere niet, altijd van alles uitproberen dus per paard, niet zo simpel hoor :+
Is tenminste mijn ervaring!.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:54

Dankje voor je reactie. Ik heb hier al eerder berichten geplaatst met de vraag: wanneer heeft een paard nu eczeem? Ik heb het idee dat er geen concreet antwoord op te vinden is.

Ik geloof inderdaad dat er meerdere oorzaken zijn voor jeuk, alle paarden die deze zomer bij ons 24/7 op een rijke wei stonden, hebben allemaal geschuurd. Niet obsessief niet tot bloedens toe en alleen manen en staart. Deze paarden hebben voor zover ik weet, geen eczeem. Dit kwam door de grote hoeveelheid suikers en eiwitten.

Dit zou dan betekenen dat ze niet allergisch zijn voor knutten, en dus geen zomer eczeem hebben.

Ik geloof wel dat jeuk dus door gras kan komen, maar dit zou los moeten staan van zomer eczeem aangezien door gras voor zover ik weet geen extra muggen komen of muggen beter kunnen steken. Natuurlijk kan het wel aan de locatie liggen, en zullen er in een weiland misschien meer mugjes vliegen maar dit is dan niet omdat de paarden gras en dus veel suikers eten.

De verhouding suikerarm en zomereczeem snap ik niet, omdat suiker niets te maken heeft met mugjes, en de mugjes juist precies de reden zijn dat een paard zomereczeem heeft.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:06

Bij die van mij betreft het denk ik een algehele allergie. Dus allergie voor mugjes (1 dag zonder deken is geen manen meer) en allergie voor eiwitten/ suikers (1 keer gras eten is buik schuren en verdikte midden lijn).

Denk dat eczeem paarden gevoelig zijn in het algemeen..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:09

Te veel suikers kan de stofwisseling verstoren, denk aan IR, daardoor kan er allergie, overgevoeligheid ontstaan, dus ook jeuk.
Vergelijk het met diabetes bij mensen, dit veroorzaakt ook jeuk.
Ja en of dit dan ZE is, wat is dat eigenlijk?, niet alleen overgevoeligheid voor mugjes speeksel denk ik.
Ik denk ook dat paarden met jeuk zwz gevoelig zijn ja, denk maar aan de factor stress!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:32

assebassie schreef:
Te veel suikers kan de stofwisseling verstoren, denk aan IR, daardoor kan er allergie, overgevoeligheid ontstaan, dus ook jeuk.
Vergelijk het met diabetes bij mensen, dit veroorzaakt ook jeuk.
Ja en of dit dan ZE is, wat is dat eigenlijk?, niet alleen overgevoeligheid voor mugjes speeksel denk ik.
Ik denk ook dat paarden met jeuk zwz gevoelig zijn ja, denk maar aan de factor stress!

Ja ZE wat is dat eigenlijk is een goede vraag :D dat vraag ik me dus ook precies af. Ik snap idd heel goed dat er een verband liggen tussen suikers en jeuk, maar ZE wordt echt omschreven als allergie voor mugjes en niet voor gevoeligheid voor suikers. Er wordt wel gezegd dat suikers het verergeren, maar die link kan ik niet leggen. Ik zie 2 losse dingen: (over) gevoeligheid voor suikers + (over)gevoeligheid voor mugjes.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:34

wendy1987 schreef:
Bij die van mij betreft het denk ik een algehele allergie. Dus allergie voor mugjes (1 dag zonder deken is geen manen meer) en allergie voor eiwitten/ suikers (1 keer gras eten is buik schuren en verdikte midden lijn).

Denk dat eczeem paarden gevoelig zijn in het algemeen..

Maar zie je het wel als 2 losse allergieen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:54

Ik behandel het als 2 denk ik. Zeg dat ik een eczeem paard heeft wat ook jeuk krijgt van gras.

Dus ja en nee. Het heeft bij mij met elkaar van doen. In de winter is ze minder gevoelig op suikers omdat de drempel voor vliegjes dan al weg is. Haar emmer zit dan nog niet vol zeg maar. In de zomer gaat die emmer snel vol door mugjes en gras en jeukt ze dus sneller net als in het na seizoen. Dan is haar emmer vol en jeukt ze sneller..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:04

Appie is allergisch voor mugjes en heeft een voedingsallergie.
En nog de pollen dan waar hij niet goed tegen kan,al is dat eigenlijk zo goed als weg sinds ik op zijn voeding let.

Bij hem was het zo dat zijn darmen waarschijnlijk niet optimaal functioneren en hij daar door die overgevoeligheid heeft ontwikkeld.
Suikers uit voeding zouden niet goed zijn voor de maag en darmen en daarom zou het beter zijn voor hem om die zoveel mogelijk te schrappen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:20

Dus toch weer die stofwisseling/darmwerking! heel belangrijk en bepalend voor de gezondheid van het paard!

Overigens is een van mijn paardjes IR geweest en had/heeft geen jeuk, is toch een gevoelig beestje (AV) dus zo zie je maar dat het echt per paard verschilt.
Ze zit 's zomers wel eens onder de bultjes van de muggen, maar gaat niet staan schuren.
Ze heeft wel een paar keer een luchtweginfectie gehad, is natuurlijk ook een overgevoeligheidsreactie!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:52

Vraagje.. mijn merrie kan wel wat extra energie gebruiken. Ze wordt te snel moe/sloom nu we meer aan t werk gaan. Ze krijgt metazoa en lucerne. Wat kan ik bijvoeren zonder extra jeuk? Ze reageert ook sterk op voeding... zou haver dan kunnen? Heeft ze nog nooit gehad dus weet ook niet of dat gaat werken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:11

MarliesV schreef:
Balou ik merk dat er verschil zit qua jeuk aan de oren per kap die ik gebruik.
Daarnaast smeer ik derfen en dat is het enigste wat helpt hier bij jeukende oren.

Luna, dank je. Ze is 11 al weer.

Nele heb je er een deken op liggen?

Ik smeer inderdaad ook derfen, ze heeft het Rambo masker. Wat voor masker heb jij? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:36

Oh ja, IR, heb ik appie desrijds ook nog van verdacht
Die heeft ook een periode gehad dat hij dikke vetpocketes had.en een dikke nek
maar daar is hij gelukkig van af gekomen.

Wendy, kijk op voeding,daar staan de laatste tijd best veel topics over paarden met weinig energie.
Misschien kun je daar wat tips vandaan halen?
Zelf zou ik gaan om wat omega olie bij te geven, ook goed tegen de eczeem :j

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:10

Ik heb gister de eczeemdeken afgedaan. Ik herkende bijna mijn paard niet meer na al die maanden ingepakt te hebben gezeten. Hij had vanmorgen wel iets geschuurd maar ga get proberen. Gras mag hij nu toch niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:20

Zijn er hier mensen die goede resultaten behalen met de voeding? Hier op stal worden diëten ingezet die het paard zoude ontzuren. Dit zijn diëten met oa diverse koolsoorten, bicarbonaat, curcuma, zwarte peper, keltisch zeezout en volgens mij nog een hoop, dit naast hooi.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook vergelijkbare diëten gebruiken bij eczemers en wat de resultaten zijn.

De mijne was afgelopen seizoen gewoon echt niet grappig, zijn in augustus ook verhuis met de hele stal, maar ja, naar een bosrijk gebied en dat heeft zeker niet geholpen. Hele oren kapot omdat die buiten de deken zitten, maar vliegenkapjes vind ze echt vreselijk (headshaken en direct uittrekken).

Dus ik wil evt wel een dergelijk dieet proberen, maar de Blauwe Hengst vraagt 175euro voor een advies, en de kruiden zijn ook niet goedkoop. Als ik nergens positieve resultaten kan vinden, dan vraag ik me af of het niet gewoon heel zonde van mijn geld is. Ik zie op stal zelf namelijk geen verbetering bij de dieren die de kruiden en koolsoorten krijgen. Dit zijn overigens geen eczeempaarden, maar oa chronisch bevangen dieren en "gezonde" paarden die het gewoon als toevoeging krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:20

Ik heb bij appie wel veel geprobeerd :j
Maar behalve dat zijn vacht soms mooier en zachter werd eigenlijk voor de eczeem noo3it verschil gemerkt.
Althans nooit voor lange duur,soms leek het dan even beter en ging het later toch weer fout

Maar het ene paard is het andere niet,dus je zou best eens iets kunnen gaan proberen.?