[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:19

In principe werk mijn paard ook nog als ze tenminste weer goed loopt. Dit voorjaar heeft ze nogal rake klappen gehad van een weidemaatje en sindsdien aan het kwakkelen lijkt een schouderblessure te zijn. De PPID is er dan ook nog bijgekomen...

Werkt duivelsklauw goed pijnstillend en hoeveel moet je daarvan geven?

xApple, je hoef je niet schuldig te voelen. De symptomen zijn ook niet altijd heel duidelijk. Vaak wordt het toch geschoven op ouderdom of inderdaad als je niet beter weet.
Mijne is 2 weken geleden getest en had, uit mijn hoofd, 249. Dat is wel hoog maar het kan nog veel hoger!

Openingspost goed lezen is een goede tip! Ik heb best veel aan de info gehad.

Mik_Frits

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:25

@fransje, ik geef mijn oude Fjord elke dag 3 "drukjes" Devils Relief van de Paardendrogist. Doe dit al jaren en vind het echt helpen.
Ik ga nog minstens 3x per week een uurtje stappen, onder de man, of ik span hem in. Ik denk dat je beter je paard beweging kan geven ipv alleen maar weidegang.
Mijn Fjord loopt op ijzers met zooltjes, dat vind ik een aanrader voor paarden met gevoelige zolen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 03:37

ik voer duivelsklauw poeder, uit mijn hoofd 5 gram per dag. 1 verpakking van 250gr kan ik 1,5 maand mee vooruit voor 8 euro.. Wanneer ze meer ongemak heeft verhoog ik de dosis soms maar nooit meer dan 10 gram.

Mijn merrie loopt overigens ook nog onder het zadel, wel minder intensief maar dat heeft ook met 2 paarden en weinig tijd te maken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 07:31

Vandaag komt de da weer bloed prikken.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:59

Mijn pony staat ook nog gewoon voor de kar. Als hij een mindere dag heeft doe ik gewoon een fun dag met hem. Maar helemaal niets meer doen word hij juist depri van :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:59

Ik rij ook nog altijd met de cushie van 19. Zo'n 4 x per week. Houdt de spieren in stand en de conditie op peil. :j

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:30

Eindelijk terug wat meer spek aan dat magere lijfje. Verhoging van een,halve pil naar 3/4. En ze krijgt ook zupa bij. Deze helpt enorm,goed om aan te komen. Sinds kort gaan we ook terug meer wandelen en geniet ze ervan. Daarvoor zwijmelde ze meer en liep ze gewoon achter je te sjokkelen. Nu geniet ze er enorm van.
Wandelingetje naar de waterbak. ZE genoot ervan.
[/[img]
Afbeelding
img][img]
Afbeelding
[/img]

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:29

Pluisje1998 schreef:
Na al een tijdje weer mee te lezen in dit topic vraag ik me af wie er nog werken met hun cushing paarden?
Mijn merrie loopt nog zo'n 5 keer per week onder het zadel. De dierenarts zei zelfs dat zolang ze het aankan ik gewoon met haar moet blijven werken. Ik doe haar er wel een plezier mee, als dit niet meer zo is stop ik ermee maar tot dan blijven we haar lekker bezig houden.

Ik vroeg me dit af omdat ik laatst van iemand de opmerking kreeg dat het niet eerlijk tegenover mijn paard was om met haar te werken terwijl ze ziek is. Ze is btw niet hb geweest en zit verder prima in haar vel, zeker sinds ze de prascend krijgt.

Mijn paard is net zo, ziet er niet ziek is, voelt zich ook niet ziek, is nu 19 en werd vorig jaar 6 jaar oud geschat. *D Hij voelt zich gewoon goed en dat zie je ook.
Hij heeft wel een tijdje gehad dat het wat minder ging en toen heb ik de keus gemaakt om mijn startkaart terug te schrijven naar 4 starts maar ik heb eigenlijk altijd merendeels buiten gereden met hem en veel gesprongen. Dat vind hij leuk en daarom blijf ik dat doen. Springen wel wat minder ivm risico's maar zolang hij wilt en kan mag het. Gister nog los laten springen, en gek dat hij dan gaat doen, helemaal blij en bokken en in de lucht springen :')

Als ik voornemens ben om te gaan rijden maar ik zie dat hij zich minder voelt dan rij ik niet.
Ook mijn da zei dat ik gewoon kon blijven rijden zolang hij zich goed voelt. DA vond ook dat zonder de bloedtest we nooit hadden geweten dat hij cushing had dus je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Zolang jij je paard kent en in de gaten houd weet jij het nog altijd beter ;)

@ llora; fijn om je paard zo zien te genieten he

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:50

Rust roest volgens mij dus in beweging houden lijkt mij zeker niet verkeerd.

Ik heb nu duivelsklauw besteld en ga ook maar weer lijnzaadolie bijvoeren. Aangezien ik een flinke bestelling had (bestel ook voor stalgenoten) mocht ik een gratis bonus product kiezen. Heb voor gemberpoeder gekozen volgens mij is dat ook ontstekingsremmend en goed voor de spijsvertering?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:18

Mijn cushie is 22 en loopt nog 5 X per week waaronder een les en een buitenrit van minimaal 1,5 uur. Zolang hij er lol in heeft gaan we door, zal ook wel moeten blijven trainen hij heeft ook Ks. Tot een half jaar geleden liep hij nog 6 X per week maar ik merkte dat dat te zwaar werd. Nu hebben we de cushing pas daarna geconstateerd dus wie weet wat er nog gaat gebeuren. Moraal van het verhaal, paard mag het zeggen ik luister wel

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:33

xApple schreef:
Mijn merrie is nog maar 12, ik had nog totaal niet gedacht dat dit een optie was.. Voel me zo schuldig..

@meganyr; wat fijn voor je fjord! Ze ziet er goed uit!

@pluisje; ik blijf denk ik gewoon rijden.. De dierenarts heeft niet gezegd dat 't niet mocht..?

Helaas welkom hier, is het toch niet voor niets dat je knappe meidje niet drachtig werd... wat beschermt zo'n lichaam zich dan toch he....
Mijn Kootje had 412 en is na 4 mnd 1/2 tablet per dag gedaald naar 107.

Meganyr, ze ziet er goed uit! Waardoor is de fixatie op voer weg, denk je? Welsh B'tje bij ons op stal is op dieet om af te vallen, maar die gaat dood van de honger, zegt ze met heel haar lijf en stem.

Ilora, netjes hoor!

Mocht iemand nog iemand weten die nog een restant Pergolide of Prascend over heeft en wil verkopen, dan meld ik hier even dat ik nog op zoek ben naar Prascend die hopelijk wat goedkoper is dan bij de dierenarts.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:16

KootMiraDrum schreef:
Meganyr, ze ziet er goed uit! Waardoor is de fixatie op voer weg, denk je? Welsh B'tje bij ons op stal is op dieet om af te vallen, maar die gaat dood van de honger, zegt ze met heel haar lijf en stem.

Omdat ze nu weer 'normale' porties te eten krijgt in plaats van het crashdieet waar ze al die tijd op heeft gestaan. Ze heeft nu eindelijk een keer echt genoeg gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:49

Dinsdag komt de vrouw die met paarden kan praten en masseren langs. Ik hoop dat ze me kan vertellen of Sed zn pijn uit zn hoefjes of hoger komt..?

Ik vermoed zelf uit zn hoefjes..

Hebben jullie een goede tip om het gewicht te schatten? Ik twijfel steeds of Sed nu wel of niet te dik is.. En die meetlinten zijn me te duur om het even te proberen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:32

Dik of niet. Hij moet eigenlijk van het gras af. En even geen krachtvoer.
Ik ben zelf nogal sceptisch over met paarden praten. Geloof wel dat iemand gevoelig kan zijn voor emoties maar dat sed dan kan vertellen waar de pijn zit, dat geloof ik niet.

Hoe gaat het met minime ojj?

ze ziet er goed uit Stella!

Niet schuldig voelen apple. Je kan niet alles weten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:40

Ja nog goed imj. Heb de pergolide verhoogd voor de SR en ze staat en loopt er lekker alert bij, maar kan niet uitstaan dat ze gewoon ook tijdens haar dieet, ineens weer dikker toont, durf er toch echt niet nog minder in te stoppen...

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:22

@shanna, ik heb het filmpje van je Shet ook gezien. Loopt, zonder twijfel, gevoelig. Het beste is echt van het gras halen en veel beweging geven voordat het echte bevangenheid wordt. Heb dit al zo vaak gezien, gaat echt fout als je er niks aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:27

Van het gras af ben ik het mee eens, maar beweging geven aan een paard wat zo pijnlijk loopt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:38

Ik heb wel vertrouwen in deze vrouw. Ze verkoopt haar gave niet, dus heeft geen winst-belang. Ze doet het echt puur voorzichzelf en in dit gevalvoor mij/ Sedje.

Ik zat persoonlijk te denken dinsdag af te wachten maar als dat echt sterk af te raden is gaat hij vanaf vandaag enkel nog in de bak. Helaas is het niet mogelijk die helemaal van het gras te ontdoen (langs de randen staat veel, maar ook in de rest vd bak groeit het wel. We kullen (heet dat zo?) hem regelmatig maar tegenhouden lukt niet.).
Wat ook een optie is is om de paarden snachts op stal te zetten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:45

Ik neem aan dat er in de bak wel minder gras staat dan op het weiland?
Misschien toch overleggen met je DA voor een pijnstiller?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:57

Dat weet ik nog zo net niet.. In het weiland is het alleen maar onkruid met een paar plukken lang gras (van die poep-plukken) en brandnetels die ik per bosje neerhaal (die Sedje als ze wat gedroogd zijn) op eet.
De DA zei ook dat Sed gewoon buiten kon blijven in zn eigen kale weide, een andere DA zei zelfs dat Sed alweer een uurtje bij de kudde mocht (wat ik niet doe want dat voelt niet goed).
Ik kan eventueel wel een foto van de bak en wei maken dat jullie kunnen zien wat er groeit?

Pijnstiller heb ik nog liggen, maar ik ga eerst maar weer met duivelsklauw beginnen (wilgentakken krijgen ze sowieso op stal).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:03

de plukjes gras in de bak zal hij zo op hebben en dan is er niks meer te eten. Als je je pony helemaal niet van het gras kan halen, is dat toch wel erg lastig. Ik ben er speciaal voor verhuisd met mijn bevangen pony. Ik vond het erg belangrijk om hem volledig op de paddock te kunnen zetten en die optie altijd te hebben en niet op het gras hoeft. Want dat gras maakt het er echt niet beter op, kort gras al helemaal niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:04

Ik zou in ieder geval voor de plek kiezen met het minste, en liefst geen, gras :D
Maar het hele korte gras is niet weer rijker aan suikers dan lang doorgeschoten gras.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:30

Shanna schreef:
Ik heb wel vertrouwen in deze vrouw. Ze verkoopt haar gave niet, dus heeft geen winst-belang. Ze doet het echt puur voorzichzelf en in dit gevalvoor mij/ Sedje.

Ik zat persoonlijk te denken dinsdag af te wachten maar als dat echt sterk af te raden is gaat hij vanaf vandaag enkel nog in de bak. Helaas is het niet mogelijk die helemaal van het gras te ontdoen (langs de randen staat veel, maar ook in de rest vd bak groeit het wel. We kullen (heet dat zo?) hem regelmatig maar tegenhouden lukt niet.).
Wat ook een optie is is om de paarden snachts op stal te zetten?

Is het ook niet mogelijk om een stukje in de bak af te zetten en deze helemaal gras-vrij te maken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:43

Tja Shanna.. Ik begrijp niet hoe het kan maar sommige DA's lijken PPID niet te begrijpen..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:48

Ik ga hier waarschijnlijk heel veel vragen stellen als leek.. Maar houden jullie je paarden wel op de weide en hoelang?

Ik heb mijn merrie nu zon 4 uurtjes op de weide lopen.. Kan dat kwaad?