[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:28

E_Nalanta schreef:
Heftig dat haren uit kunnen vallen door slechte dekens? :n Lijkt me écht niet goed.....

Oke, scheren van de zomervacht: word dit uberhaupt gedaan bij eczemers die enorm zweten onder hun deken? Of uberhaupt.....? Ik heb die vraag al weken in mijn hoofd en ben nu wel benieuwd wat de antwoorden erop zijn.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Stalgenoot van mij bij haar eczemer wel. Haar paard heeft er met het warme weer absoluut baat bij.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:50

Ik dacht ook eerst dat het door de naden in deken kwam, maar heb nog eens gekeken en het 'kale' stuk manen is eigenlijk niet precies op een naad en ook staat daar de deken niet echt strak. Maar wel vallen de manen echt in plukken uit, zo zonde, nu ze na vorig seizoen zowaar een redelijk bosje manen kreeg :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:34

Barbara88 schreef:
E_Nalanta schreef:
Heftig dat haren uit kunnen vallen door slechte dekens? :n Lijkt me écht niet goed.....

Oke, scheren van de zomervacht: word dit uberhaupt gedaan bij eczemers die enorm zweten onder hun deken? Of uberhaupt.....? Ik heb die vraag al weken in mijn hoofd en ben nu wel benieuwd wat de antwoorden erop zijn.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Stalgenoot van mij bij haar eczemer wel. Haar paard heeft er met het warme weer absoluut baat bij.

Ik denk erover om het volgend jaar bij mijn paard te doen. Aangezien die in haar wintervacht al heel erg zweet. Misschien dat dat al wat irritatie weg kan nemen.

Mijn paard is nu nog aan het verharen in haar zomervacht. Begin januari was ze al begonnen met verharen, dus volgend jaar ga ik scheren, misschien scheelt dat ook wat jeuk.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:02

zuma1 schreef:
Nivada schreef:
https://www.fedimax.de/fliegendecke-zebra/a-1196/

zou dit nou ook helpen? Jammer dat er niet bij staat hoe fijnmazig hij is.. de RSIH is 1000.
ik heb deze ook .heb zelf van oude eczeemdeken een hals en staartflap erin genaaid voor de heel warme dagen

Hm ja, daar zat ik ook aan te denken. Zweten ze daar minder onder?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:20

jessie84 schreef:
Ik zou weleens zelf een exceemdeken willen samenstellen of dat er een dekenfabrikant aan ons(eigenaren van exceem paarden)vraagt wat ze nu eigenlijk zouden willen.
Aan elke deken zit een voordeel maar ook weer een nadeel .

Ik vind het nl fijn als er een hals aan zit die niet over het hoofd moet. Lichte kleur ivm met warmt.
Ik snap dat echt niet dat er donkerbruine en donkerblauwe exceemdekens zijn.Paard heeft al een nadeel en dan nog een donkere deken op. :D

Ja idd dat zou wat zijn. Ik heb mijn bruine pony een bruine deken op. Zo'n pyjama die over het hoofd moet. Ze had zo'n hekel aan het aan-en uittrekken dat ik een tijdje een andere deken had. De namaak RSIH v EJ, lekker licht dat wel maar mijn shet maakte de sluitingen los, deken staat nu op de Bokt Markt. Dus toen een lange rits in de bruine pyjama gezet. Dat werkt een stuk beter!
Als ik een eczeemdeken mocht ontwerpen was dat eentje van die pyjama stof maar zebraprint en dan dus een rits in het halsstuk. En liefst een vast buikstuk.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:26

Amalarab schreef:
jessie84 schreef:
Ik zou weleens zelf een exceemdeken willen samenstellen of dat er een dekenfabrikant aan ons(eigenaren van exceem paarden)vraagt wat ze nu eigenlijk zouden willen.
Aan elke deken zit een voordeel maar ook weer een nadeel .

Ik vind het nl fijn als er een hals aan zit die niet over het hoofd moet. Lichte kleur ivm met warmt.
Ik snap dat echt niet dat er donkerbruine en donkerblauwe exceemdekens zijn.Paard heeft al een nadeel en dan nog een donkere deken op. :D

Ja idd dat zou wat zijn. Ik heb mijn bruine pony een bruine deken op. Zo'n pyjama die over het hoofd moet. Ze had zo'n hekel aan het aan-en uittrekken dat ik een tijdje een andere deken had. De namaak RSIH v EJ, lekker licht dat wel maar mijn shet maakte de sluitingen los, deken staat nu op de Bokt Markt. Dus toen een lange rits in de bruine pyjama gezet. Dat werkt een stuk beter!
Als ik een eczeemdeken mocht ontwerpen was dat eentje van die pyjama stof maar zebraprint en dan dus een rits in het halsstuk. En liefst een vast buikstuk.

Dan wil ik een deken voor alleen de manen en staart eczemers :p
Dichte stof voor de hals, tot over de oren en bij de staart extra bescherming.

Miss_Ed

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:51

Ik heb een paar bladzijden door gelezen, maar alle 440 gaat me te ver. :o
Maar wat voor vliegenspray gebruiken jullie bij de eczemers?
Heb mijn pony onder een deken staan, maar gebruik daarbij nog altijd iedere dag vliegenspray.
Welke vinden jullie het beste voor een paard met eczeem?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:32

Onder de deken geen, met rijden de echte atex daasspray met hertshoornolie. Mja dat is sinds vorig jaar verboden, heb nog 1 fles.. Wat ik daarna ga gebruiken..

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:02

Er is nog steeds hertshoornolie te koop. Heeft iemand van jullie daar zelf wel eens spray van gemaakt (verdund met water en eventueel citroensap)??

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:12

Ik spray de deken altijd in. ik heb nu ook nog Atex spray maar is bijna op!
Dus ben nu opzoek naar een andere goede spray.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:28

Ik kom me hier ook even melden. Een 7 jarige die enorm veel last heeft van ZE (maar wel geweldig in dekens slopen is..).
Dus mijn vraag: Welke dekens gebruiken jullie?

Wij zijn onlangs verhuisd van weide en staan nu op een weide dat groot is, maar bevat ook een stuk waar veel bomen staan. Is wel handig voor de paarden ter extra beschutting naast de schuilstal want echt veel regen of wind komt daar niet door.. Maar minder handig als je een ZE paardje hebt. Zijn dekentje op de vorige weide, dat ging prima mee. Sinds we verhuisd zijn naar deze weide en ik heb het opgelegd.. 12 uur later was het al gesneuveld doordat hij zich stond te schuren tegen een boom. :(

Vorig jaar heeft er een goedkoop deken (amigo) op gelegen en dat is 2 maand meegegaan, maar kwaliteit van dat deken was ook echt wel slecht. Dat merk koop ik nooit meer.
Dit jaar ben ik vergeten welk merk het was, maar que stof was het veel steviger dan die van amigo (en koste ook wel veel meer, geloof 110 euro).

Ik zou hem een nieuw deken moeten bestellen maar om eerlijk te zijn weet ik niet welk merk en ik heb schrik om er veel geld aan uit te geven en dan weer een deken te hebben dat op 2 dagen stuk is.. Met die bomen.. dat is het eigenlijk uitlokken natuurlijk.
Hoe doen jullie dat? Het is best wel een dure grap vind ik, als je elke maand nieuw dekens moet kopen..

Momenteel staat hij zonder deken, maar zijn mooie manen waar ik zo op gespaard heb deze winter, die zijn er nu ook wel aan helaas.

Ik heb ooit ergens iets gelezen over een behandeling met appelazijn (?). Dat zou het bloed zuiveren en het minder aantrekkelijk maken voor vliegjes. Iemand ervaring mee?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:51

appelazijn merkte ik geen verschil van.

Net me suf gelezen over vliegenspray en toevoeging van hertshoornolie. Conclusie:
- goedkope vliegenspray halen + pure hertshoornolie. Paar druppels olie toevoegen aan de spray
- zelf maken met: water, azijn, uitgekookte kruidnagel, citroensap, hertshoornolie + drupje afwasmiddel (zodat de olie bindt met water/azijn).

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:55

FjordHorse schreef:
Ik kom me hier ook even melden. Een 7 jarige die enorm veel last heeft van ZE (maar wel geweldig in dekens slopen is..).
Dus mijn vraag: Welke dekens gebruiken jullie?

Wij zijn onlangs verhuisd van weide en staan nu op een weide dat groot is, maar bevat ook een stuk waar veel bomen staan. Is wel handig voor de paarden ter extra beschutting naast de schuilstal want echt veel regen of wind komt daar niet door.. Maar minder handig als je een ZE paardje hebt. Zijn dekentje op de vorige weide, dat ging prima mee. Sinds we verhuisd zijn naar deze weide en ik heb het opgelegd.. 12 uur later was het al gesneuveld doordat hij zich stond te schuren tegen een boom. :(

Vorig jaar heeft er een goedkoop deken (amigo) op gelegen en dat is 2 maand meegegaan, maar kwaliteit van dat deken was ook echt wel slecht. Dat merk koop ik nooit meer.
Dit jaar ben ik vergeten welk merk het was, maar que stof was het veel steviger dan die van amigo (en koste ook wel veel meer, geloof 110 euro).

Ik zou hem een nieuw deken moeten bestellen maar om eerlijk te zijn weet ik niet welk merk en ik heb schrik om er veel geld aan uit te geven en dan weer een deken te hebben dat op 2 dagen stuk is.. Met die bomen.. dat is het eigenlijk uitlokken natuurlijk.
Hoe doen jullie dat? Het is best wel een dure grap vind ik, als je elke maand nieuw dekens moet kopen..

Momenteel staat hij zonder deken, maar zijn mooie manen waar ik zo op gespaard heb deze winter, die zijn er nu ook wel aan helaas.

Ik heb ooit ergens iets gelezen over een behandeling met appelazijn (?). Dat zou het bloed zuiveren en het minder aantrekkelijk maken voor vliegjes. Iemand ervaring mee?

Wanneer doe je de deken op?
Deken opdoen voordat ze beginnen met schuren.

Wanneer paard dan nog erg schuurt met deken ook al heb je die optijd opgedaan kan het aan een allergie liggen, teveel aan gras? Gras te rijk aan voedingsstoffen.
Of kan niet tegen de bomen?

Bomen kun je evt. met paaltjes en lint afzetten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:05

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:49

Ik zat eens te denken he, ik heb zelf momenteel muggenbulten zie mij helemaal dol maken :(:) ik heb hier prikweg van VSM voor gekocht, zou je dit ook op een paard kunnen smeren? of bijvoorbeeld iets als derfen op jezelf? :+

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:53

Een kleine week geleden plaatste ik hier een berichtje dat ik was begonnen met aa xcema care van de dierenarts. Tot nu toe is mijn eerste indruk positief, ik heb echt het idee dat mijn pony minder jeuk heeft en zijn staart en manen zien er een stuk rustiger uit. Is er inmiddels als iemand die meer ervaring met dit middel heeft?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:56

Ik smeer altijd paardenzalf op de muggenbulten van de kids....wetkt prima....ken ook veel ruiters die dat doen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:48

De uitslagen zijn bekend. Hij reageert op 2 soorten huisstof mijt. En op een schimmel. As woensdag komt hij nog dingen door spreken. Mbt darmen diarree zitten er nog wormen terwijl hij pas gedaan is. Dan zou hij omdat ik liever in verband met ZE niet hoog in eiwit een kuur krijgen om de darm bacteriën op peil te krijgen. En dan aan prednisol voor de allergie. Weet iemand daar de kosten van overgens

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:10

Nivada schreef:
Wanneer doe je de deken op?
Deken opdoen voordat ze beginnen met schuren.

Wanneer paard dan nog erg schuurt met deken ook al heb je die optijd opgedaan kan het aan een allergie liggen, teveel aan gras? Gras te rijk aan voedingsstoffen.
Of kan niet tegen de bomen?

Bomen kun je evt. met paaltjes en lint afzetten.

Wanneer doe je deken op? Vorig jaar wisten we niet dat hij ZE had, dus deken was er veel te laat. Dit jaar heb ik het van eind maart opgelegd, ruim optijd voor er hier enige vorm van vlieg te bespeuren was en voor hij enig teken van schuren gaf.
Deken heeft hij opgehad tot hij het kapot had getrokken aan een boom. Sindsdien staat hij zonder met alle gevolgen van dien.

Bomen kun je evt. met paaltjes en lint afzetten. Dit is onbegonnen werk en dit om twee redenen:
1) het zijn er gewoon té veel. Het gaat niet om een paar bomen, het is effectief een klein stukje bos waar ze in staan. Niet heel de weide is bos, grootste stuk is gewoon open weide, maar stuk is dus wel begin van een bos. Je bent al sneller klaar als je dat stuk gewoon afsluit, maar dat mag ik niet van de eigenaar van die wei.
2) er staat een jong paard op de wei dat gewoon overal door loopt waar geen stroom op staat. Heb zo al eens wat proberen afspannen, hij heeft het nog geen 2 uur later gewoon omvergeduwd. Loopt ook door de draad als je de stroom afzet.

Gras hebben we opgebouwd, andere allergie lijkt me ook sterk, mijn veearts heeft hem getest op zomereczeem met conclusie dat het zomereczeem was en geen ander probleem..

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:44

alleen een goede deken helpt ..dan maar 110 euro aan uitgeven ..wij hebben ook eerst weet niet hoeveel dekens geprobeerd op den duur ben je veel duurder uit .Ik heb zelf keertje eczeem gehad van de aardbeien -:(- je wil niet weten hoe erg dat jeukt ..daar wordt je gek van ,,mijn advies regel iets voor je paardje desnoods bij iemand zetten die er wel rekening mee houd en koop deken

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:52

Amalarab schreef:
Dit is hertshoornolie: http://www.homeovet.nl/p.b.h_spray_anti_-_bijtspray

Wordt nu verkocht als anti-bijt!

Dit is geen pure hertshoornolie maar een spray waar het in zit.
Als ik zelf spray ga maken of het toe wil voegen aan vliegenspray, heb ik pure hertshoornolie nodig. Verkrijgbaar bij oa agradi en paardendrogist.
Bovenstaande las ik niet zulke positieve reacties over.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:57

Dat ik een deken moet kopen ben ik me van bewust.. Mijn vraag in dit topic was WELK deken jullie gebruiken omdat ik ervaringen wou horen. Is dat nou zo moeilijk om me daar advies over te geven in plaats van gewoon allemaal te zeggen dat er een deken moet komen? Zo ver was ik zelf nl ook al, anders had ik hier de vraag niet komen stellen WELKE dekens jullie opleggen. Aan boompjes en stalling kan ik niets veranderen, aan de paarden die op de weide staan ook. Enige wat ik kan doen is deken opleggen en hem al dan niet insprayen met anti-vliegenmiddeltjes.
DUS wat ik hier gewoon wou horen was ervaringen over dekens. Neem aan dat jullie er wel op hebben liggen?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:27

FjordHorse schreef:
Dat ik een deken moet kopen ben ik me van bewust.. Mijn vraag in dit topic was WELK deken jullie gebruiken omdat ik ervaringen wou horen. Is dat nou zo moeilijk om me daar advies over te geven in plaats van gewoon allemaal te zeggen dat er een deken moet komen? Zo ver was ik zelf nl ook al, anders had ik hier de vraag niet komen stellen WELKE dekens jullie opleggen. Aan boompjes en stalling kan ik niets veranderen, aan de paarden die op de weide staan ook. Enige wat ik kan doen is deken opleggen en hem al dan niet insprayen met anti-vliegenmiddeltjes.
DUS wat ik hier gewoon wou horen was ervaringen over dekens. Neem aan dat jullie er wel op hebben liggen?

Ik gebruik de Rambo Sweet Itch Hoody. Ben zeer tevreden, de pasvorm is goed voor mijn paard en hij blijft mooi liggen ook na het rollen of gek doen in de wei. Bovenaan de hals zitten uitsparingen voor de oren. De oren floepen er wel eens uit maar dan nog blijft het halsdeel goed op zijn plek. Ik heb twee van deze dekens en ik wissel ze af. Hij houdt een deken vier weken op dan gaat de deken in de was en krijgt hij de andere op. De stof is sterk, ga nu het tweede seizoen in en ze zien er nog super uit. Moet wel zeggen dat ik geen sloper heb. Een nadeel is dat bij sommige paarden het halsdeel te knellend is waardoor de manen kunnen stikken en er plukken haar uitvallen. Verder moet je oppassen met hete dagen, dan is het belangrijk in de gaten te houden dat ze het niet te warm er onder krijgen. Een beetje zweten kan geen kwaad in mijn ogen maar je moet het goed blijven controleren. Tot slot vind ik dat ie nog redelijk betaalbaar is, zeker in combinatie met een kortingsactie.

Ik gebruik zelf nu de vliegenspray van Sectolin Dazenex. Heb twee buitenritten gemaakt eentje zonder de spray en eentje met, het verschil met vliegen was aanzienlijk. Tot dusver ben ik dus tevreden over deze spray.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:36

eerlijk gezegd denk ik dat er geen enkele deken bestaat die bestand is tegen het schuren aan bomen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:45

Nee dat denk ik ook niet.