Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 01:38

Vanwege de zuren. Kuil is veel te zuur en ieder paard gaat hiervan in no-time aan de schijterij. Het verschil tussen kuil (voor koeien) en voordroog is bijvoorbeeld 2 dagen langer laten drogen maar zit beide in plastic. Goede voordroog is soms beter dan droog hooi, er zijn zoveel factoren die hierbij komen kijken. Ben niet voor of tegen het een of het ander en heb met beide ervaringen. Kuil (koeienkuil) is in ieder geval nooit geschikt voor paarden, dat wil je je paard & jezelf niet aandoen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:03

Neem aan dit ook niet gevoerd word maar men noemt al snel kuil terwijl het voordroog is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:30

advies nodig

ik weet het even niet meer. De singel ongemak blijft aanhouden.. maar met strakker aansingelen zijn er geen problemen. nu weet ik dat het lang kan duren voordat een paard van ongemak af is ondanks geen pijn.

nu was ik laats aan borstelen met een look a like magic brush die best puntig was en gaf hij aan niet prettig te vinden. Nu twijfel ik heel erg om of weer scopie of toch weer een kuur. Maarja wat is dan de trigger van weer maagzweer?

verder heeft hij niet de andere symtomen maar dat had hij met de zweer ook niet. Ja hij is nu stuk bespieder en ziet er beter uit. Niet dat hij toen mager was maar kon net wat meer spier op. Ik blijf in de onzekerheid. Maar vind ook zielig om weer een scopie te laten doen..

volgens de da die de maagscopie controle heeft gedaan heeft hij gewoon een gevoelige maag en sommige paarden blijven reactie houden. maar mocht wel een kuur komen halen. Ik geef suplementen maar twijfel of ze echt werken haha.

nogmaals zijn reactie is echt stuk minder. de ene dag geen reactie en andere dag weer wel.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:30

Heb je al mastic horse geprobeerd qua supplement?

Hier heb ik goede ervaringen mee bij mijn pony.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:56

Hier werkt Equine 74 heel goed.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:29

hmm mijn merrie reageert soms ook nog op de singel, maar die is wel zweervrij. plus de chiropractor was er laatst en heeft even gedrukt en gevoelt bij de maag, maar ze gaf nul reactie..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:37

Equine74 gaf ik ook maar wou naf proberen maar ga terug op equine74. Chiropractor is pas nog geweest engageren ook geen reactie. Als ik zelf druk zet geef hij geen reactie

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:40

misschien heeft je paard last van zn rug of bovenlijn?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:52

Gitana schreef:
misschien heeft je paard last van zn rug of bovenlijn?

Is ook op foto gezet niks te zien of te voelen de Chiropractor kon weinig vinden kwa blokkades

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:37

Bij mij werkt een bontesingle beter, heb je dat al?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:06

Of een Eric Le Tixerant singel. Dat werkte bij mijn paard erg goed (uiteindelijk bleek het bij haar vooral uit de rug te komen).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:46

Phonix schreef:
Bij mij werkt een bontesingle beter, heb je dat al?

Ja heb ik een bonte singel,

Met gaatje voor gaatje aansingelen gaat hij juist miepen. En als ik bijv per 2 gaatjes aan singel miept hij niet..

En in de bak met strakker aansingelen ook niet..

De Eric le tixetant singel ken ik niet ik ga er eens op googlen

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:22

Mijn paard moet voor lange (al)tijd aan de sucralfaat. Ik zou graag Abler sucralfaat bestellen maar leveren naar Nederland lukt niet meer. Is er iemand in Belgie die me zou kunnen helpen? Ik kom met plezier het pakje ophalen en betaal natuurlijk alles. Belgie is het namelijk nog wel legaal……

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:03

BoktVerlaten schreef:
Mijn paard moet voor lange (al)tijd aan de sucralfaat. Ik zou graag Abler sucralfaat bestellen maar leveren naar Nederland lukt niet meer. Is er iemand in Belgie die me zou kunnen helpen? Ik kom met plezier het pakje ophalen en betaal natuurlijk alles. Belgie is het namelijk nog wel legaal……

Ik doe graag met je me. Is te duur om te doen anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:24

Lastig zeg Plutolover. Die van mij heeft laatst ook weer kort gereageerd op de singel maar na de verhuizing heeft ze nergens meer op gereageerd.

Momenteel gaat het hier weer goed. Op de vorige stal waren ze ineens heel magere porties hooi gaan geven ondanks de belofte onbeperkt. Ze stond dus uren zonder hooi en de symptomen begonnen weer. Inmiddels verhuisd en nu weer op volledig onbeperkt hooi. Inmiddels met alle supplementen gestopt en ze krijgt ook weer normale Havens basis sportbrok en ze doet het beter dan voorheen. Ze lijkt weer te zijn bij gekomen en geeft geen reactie meer op de singel en op mijn linkerbeen. Ook het tandenknarsen is nagenoeg helemaal weg.

Ik vermoed dus dat ze zweren bij mijn paard niks te maken hebben met het soort voeding.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:58

Wat fijn dat je paard zo goed weer gaat.

Ik heb besloten dat ik in januari toch een scopie ga doen of een kuur ga starten, kost wat maar dan weet ik het wel zeker

Enige dat ik dan denk.. waar zouden dan de zweren vandaan komen. En hopelijk blijf ik dan niet gestrest eronder bij elk ding wat ik wil ondernemen met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:39

Ja lastig is dat he |( bij die van mij is het waarschijnlijk stress gerelateerd. Ze kan over iets heel kleins zoals iets later naar buiten dan normaal behoorlijk over de zeik raken.

Ik las van de week ook over een paard met IBD waardoor die maagzweren kreeg. Wellicht goed om eens verder te laten onderzoeken waar het vandaan komt.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:33

Misschien interessant voor jullie, mijn merrie die behandeld is voor maagzweren, blijkt Px te hebben, een soort PSSM2. Het is een nerveuze merrie die heel gevoelig is voor verandering en stress. Px wordt ook wel in verband gebracht met autisme, wat ook heel erg bij haar past.

Ze kan om de kleinste dingen in de stress schieten en daar heel erg in blijven hangen. Nu dankzij supplementen gelukkig een stuk minder, maar het blijft wel. Gister met buitenzetten stond er wat materiaal wat er de dag ervoor niet stond, dat is dan al een trigger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:50

@Mriiis: jij omschrijft nu exact mijn merrie… Px heb ik nog nooit van gehoord. Hoe zijn ze daar achter gekomen?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:11

Wat je er dan wel bij moet vertellen is dat de test voor pssm2 nog altijd niet gevalideerd is en dat je er dus eigenlijk geen waardeoordeel aan kan hangen. Dat is wel een heel belangrijk onderdeel van wetenschap, het valideren van een test. Dat dat nog altijd niet gelukt is zegt helaas ook wel veel over de betrouwbaarheid er van.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:20

Klopt, maar het komt enorm overeen met het klinische beeld en voor mij is de uitslag erg waardevol na 3 jaar dokteren met mijn merrie :)

Sorry offtopic, maar wilde dit even delen omdat de discussie ging over oorzaken van maagzweren :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:16

Mijn paars is totaal niet stress gevoelig. Tuurlijk ervaart hij wel eens stress maar is niet snel over de zeik.

Vsmdasv guasha gegeven en toen gaf hij meer reactie bij de darmen dan bij de maag. Ook zadel en aansingelen ging best goed.

Ik geef hem nu ook toxine binder en hopelijk gaat dat helpen, vind hem ook wat bol. Ik ga nu maar even vanuit dat het darmen zijn. En gaan we kijken of we dat onder controle krijgen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:59

@plutolover: ook niet een binnenvetter?
Die van mij is een enorme binnenvetter wat dus vaak gezien wordt bij maagzweren.

Hier een positief bericht!!
Deze week weer een maagscopie gehad en haar maag is echt al heel veel verbeterd. Van een slachtveld naar een x aantal zweren. Dit waren de diepere zweren maar die nemen ook al af.
Dikke darm zit ook al minder troep in dus ook aan het herstellen.
Bonpard colon blijf ik nog even doorgeven ivm pro en prebiotica. Ik ga mij verdiepen in marstall gastro.

Ik las hier over hooi niet willen eten. Zucht zo herkenbaar. Ene pak eet ze oke en Andere drama. Meestal 3 pakken open…. Gooi veel weg helaas.
Voordroog raadt mijn dierenarts echt heel erg af
Want ik was bijna geneigd dat te geven. Ik mengde het soms een beetje

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:27

Binnenvetter zou zeker kunnen,

Ik geef nog even de toxine binder een kans. Ik lees ook veel paarden nu met koliek verschijnselen.

Ik hou het gewoon nou lettend in de gaten. En als ik blijf twijfel of weer kuur of scopie

Nu had mijn paard maar 1 flinke maagzweer en niet meerdere. En controle scopie was gewoon goed terwijl hij toen nog extremer op de singel reageerde.

Ik vind het zo lastig iets.. waar doe je goed aan…