[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:57

Mijn paardje is vorige week gedaan, en de kosten waren 205,- en hij is liggend gedaan.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:41

baal als een stekker, wijs zag er zooo goed uit, helemaal dun, wond supermooi, koker zo slank! Vandaag alles opgezet, dik warm en wat pijnlijk...Na het rijden wel geslonken, maar wond lijkt toch dicht te zitten, dus vocht kan er moeilijk uit...even aankijken anders toch dierenarts

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:09

ChristaMoor schreef:
Ons Gigantje begint nu eindelijk op te knappen! Mag ook wel na 8 weken! Als hij een dag heeft stil gestaan is het nog wel wat opgezet, maar dit loopt hij er wel snel af. Hij ziet er ook weer wat beter uit dan een week of twee geleden. Als ik nu op stal kom, is kijken naar zijn zakie niet meer het eerste wat ik doe, ik zie zijn hoofd nu ook weer Haha!

ROFL Huilen van het lachen Nou inderdaad Chris. Jij maar ook ik was zo geconcentreerd op het herstel tussen zijn benen, dat je gewoon vergeet hoe hij uit zijn ogen kijkt Haha!
Heel toevallig heb ik vanmorgen weer tussen zijn benen gekeken. Zijn reactie is dan wel: "mot je nu in 1 keer wéér naar mijn zaakje kijken?" en dan doet ie een stap opzij.
Wat mij opvalt is dat ie af en toe nog zo'n vies zwart klontje aan de voorzijde van zijn koker heeft. Heel vet is het klontje.

Ik moet erbij zeggen dat die van mij nu, klinisch gezien, RUIN is maar qua karakter nog echt HENGSTEN GEDRAG naar andere paarden. Op stal heeft die van mij het gedrag van een lieve en brave pony Haha!
Laatst bijgewerkt door VDB op 06-12-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:13

Smystique schreef:
baal als een stekker, wijs zag er zooo goed uit, helemaal dun, wond supermooi, koker zo slank! Vandaag alles opgezet, dik warm en wat pijnlijk...Na het rijden wel geslonken, maar wond lijkt toch dicht te zitten, dus vocht kan er moeilijk uit...even aankijken anders toch dierenarts

Smystique; Is de wond echt dicht? Zie je nog wel een lid-teken? Want misschien is het lidteken onderhuids wel een beetje ontstoken maar lijkt de buitenzijde dicht. Kehdra had het over een vitaminespuit (vooraf) maar misschien is het voor jou paardje een idee om dat nu eerst te geven aan hem.

1 injector verdelen over twee dagen, ook al staat erop: in 1 keer toedienen. Kost 8,-
Als je hem er helemaal inspuit, pist hij het teveel er weer uit.
Als je hem verdeeld over 2 dagen weet je zeker dat het effect heeft voor zijn lijf.
Even een dag of 4 aankijken bij zijn pielemans en als het dan nog ontstoken is de vee-aarts bellen? Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:22

@ Annaenbowy: wat een verhaal zeg!
Maar hij hoeft niet persé hengst te zijn omdat hij nu de merrie's wil dekken.

Sommige paarden doen er 6 maanden over (na castratie) om te beseffen dat ie niet meer hengst is en dus niet vruchtbaar meer is.
Het zou dus kunnen zijn dat die van jou nog een tijdje alleen moet staan net zoals mijn paard die half oktober is gecastreerd maar ook nog zwaar hengstengedrag heeft.

Hoelang is het geleden dat die van jou gecastreerd is?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:32

Smystique, Bij Git werd het na een week pas dik, enorm dik. DA erbij gehad, deze zei dat het geen ontsteking was. na een paar weken (en medicijnen) was het wel minder dik, maar nog steeds te. Weer de DA erbij omdat het maar niet beteren wilde. De DA gaf aan dat het echt zijn tijd nodig had. Waarschijnlijk was er een groter bloedvat geraakt met de operatie (kan niemand wat aan doen!) , daardoor duurde het gewoon veel langer dan normaal. Nu, ruim 8 weken verder, is het normaal, ook voordat hij heeft gelopen. Nu kan ik dus wel dit topic gedag zeggen!

Iedereen die zijn hengst nog castreren gaat of die nog bezig is met het herstel: Succes!
Wat betreft de wijze van castreren: Mijn mening is dat er eigenlijk geen een manier de beste is. Het is net hoeveel geluk je ermee hebt!

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:38

hij is nu net 7 en toen hij nog geen 3 jaar was is hij gecastreerd! dus dat kan het helaas niet meer zijn!
maar ik hoorde dat bij ruinen dat gedrag ook nog wel voorkomt.
dus er is nog hoop!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:02

Nou het wordt weer iets dunner, de wond is niet helemaal dicht zag ik al en veel bewegen doet hem goed 9logisch, maar wel goed teken) hij is er verder niet meer gevoelig op, kan het gewoon aanraken en de ergste warmte is eruit, verder eet hij wel gewoon goed en is goed alert, dus probeer me niet teveel zorgen te maken....

Het ging ook wel super goed, na 3 dagen dik, en na 6 dagen slonk het weer, na 1,5 week zag alles er fantastisch uit, misschien beetje te goed Knipoog

Maar goed Lachen

Krijg wel hoop complimenten dat we het zo goed doen, gaan als een speer Knipoog

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:22

IK heb ervaring mat zowel de kliniek als in de eigen wei. zelf vindt ik het fijner om het paard in de eigen omgeving te houden als dat kan en das ook beter vor de portemonne.

Maar heb zelf nu wel besloten om mijn nieuwe veulen op 3 jarige leeftijd te laten steriliseren in utrecht maar das wel een hele dure ingreep maar zo kan deze vent lekker uitgroeien tot echte vent maar dan zonder de dek mogelijkheden.Is wel een andalusier moet ik er bij vertellen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:38

Marielle, hoe wil je dat dan doen als hij de wei op gaat. Gaat hij dan in een aparte groep hengsten/ruinen, of ook bij merries. Ik denk niet dat er merrie eigenaren blij mee zijn als hun merries telkens "gedekt" worden door een hengst. Al heb je dan geen kans op veulen, de kans op verwondingen is duidelijk wel aanwezig, zowel bij de "hengst" als bij de merrie.
Anders is het als je hem aan huis hebt Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:12

ze zijn toch nog zo'n 4 weken vruchtbaar na castratie?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:38

Smystique schreef:
ze zijn toch nog zo'n 4 weken vruchtbaar na castratie?

Zelfs nog langer, heb ik gehoord. Ondanks dat ze hun ballen vandaag kwijt zouden raken zijn er genoeg "mannen" die 5 maanden later NOG denken dat ze kunnen (mogen) dekken.

Die van mij gaat ook nog steeds zijn pielemans uitschachten als ie een leuke (of hengstige) merrie ziet..... Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:42

Smystique, hoe gaat het nu met je paardje? Is het nog steeds dik?

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:06

6 maanden?
Oehw.. Ik dacht ballen eraf, hengstengedrag weg.. Niet dus.. Haha!
Ik dacht meer aan 6 weken.. Verdrietig

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:09

Onze DA zei dat het ongeveer 6 weken duurt voordat het nog aanwezige sperma dood is. Of je moet de ruin nog een keer laten dekken, dat het sperma eruit is, er wordt dan geen sperma meer gemaakt en de ruin is dus niet meer vruchtbaar.
Waar dat sperma dan moet zitten als de ballen weg zijn.....geen idee!

Betreft het hengstengedrag (heeft niet te maken met vruchtbaar zijn) is het per paard verschillend. Paarden die op hogere leeftijd worden gecastreerd kunnen veel langer, soms wel altijd, hengstengevoelens blijven houden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:06

In de januari editie van het blad BIT staat een uitgebreid artikel over castreren.
De voordelen en nadelen, de risico's en ervaringen van eigenaren. En een paar stellingen die wij ons als (ex-) hengsteneigenaar kunnen gebruiken om bij stil te staan alvorens we laten castreren Lachen

Een citaat uit BIT wat ik wel interessant vond om te lezen:
De KNHS stelt dat een bepaald niveau noodzakelijk is om met een hengst te mogen starten opwedstrijden. Zo moeten pony ruiters minimaal twaalf jaar oud zxijn en berijders van paarden veertien. Ook moeten ze een winstpunt hebben verdiend in L2-dressuur, L-springen of M-samengesteld. Voor mennser gelden vreemdgenoeg minder hoge eisen. Iedereen van 14 jaar oud mag een hengst starten, zowel paarden als pony's, in elk onderdeel.

Ik zou zeggen lees BIT als je lid bent en anders koop je er 1. Lachen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:34

Nee, wijs begint weer goed te slinken, hij is ook weer razend druk, dus da's een goed teken, maakte me zorgen om niets maar dat heb ik nogal snel, omdat het ook zo goed leek te gaan, maar het gaat dus nog steeds goed Lachen

Hij denkt nog wel heel erg dat hij hengst is, brullen, showen, wil alles zien, zich overal mee bemoeien en hij was hevig ontdaan dat de stal naast hem bezet werd door een niuewe hengst....concurrentie Haha!

Ik hoorde wel van manegeklant dat de manen dunner worden na castratie? Is op zich wel logisch, je haalt het testosteron weg, zou wel heel jammer zijn, wijs heeft een dikke lange voorpluk en mooie volle dikke lange manen...Maar ja dat is afwachten nu

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:19

He jakkes, manen dunner?
Ook de staart?

missje

Re: klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:35

annaenbowy schreef:
Ik heb 2 maanden geleden een ruin gekocht, en had ik eerst op een stalling staan waar toevallig alleen ruinen stonden . sinds 2 dagen sta ik op een stalling met merries én ruinen. En mijn paard rent achter de merries aan en probeert ze te dekken terwijl we toch écht een ruin hebben gekocht (staat ook in het paspoort: castratie met handtekening dierenarts). Maar een ruin zou niet eens meer moeten wíllen dekken!!
Dus toen ging ik een beetje rondkijken op internet en eigenlijk alles komt overeen met klophengsten gedrag! ik denk dus dat ze dus maar een bal hebben weggehaald en dat ze hem toen ze heb verkochten dat er niet bij hebben gezecht dat het een klophengst is!
mijn vraag is eigenlijk wat ik kan doen? ik wil dit zowiezo laten behandelen (ik weet dat dat kan) maar eigenlijk vind ik dat de vorige eigenaar of zelfs de dierenarts (die dan maar 1 bal heeeft weggehaald) die castratie kosten moeten betalen!!
want wij hebben bewust een ruin gekocht (en geen hengst!)
ik hoorde dat de vorige eigenaar dan zelfs recht heeft om hetpaard terug te nemen en het aankoopbedrag terug te geven!! maar ik wil mijn paaard ECHT niet kwijt!! en ik ben zooo bang dat dat misshcien wel gebeurt! want wij kunnen ook niet eventjes 800/900 euro voor die castratie betalen!
weet iemand WELK recht ik heb?!! want ik weet het even allemaal niet meer en ik wil m'n paard echt niet kwijt maar om nuo zelf alle kosten te betalen terwijl we eigenlijk zijn opgelicht! (door de vorige eigenaar of de dierenarts van de fokstal!)
dus weet iemand wat mijn recht is wat dat zou ik heel erh fijn vinden om te weten!

alvast bedankt!

Anna

je zou toch kunnen achterhalen welke dierenarts zijn handtekening heeft gezet en dus de castratie heeft gedaan?
contact eerst met hem opnemen lijkt me verstandig

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:43

ik ga het hier een keer proberen:

onze tweejarige hengst is afgelopen voorjaar gecastreerd.
alles is goed gegaan alleen viel na een ong. een week zo'n 2/3 van zijn erg volle en mooie staart eraf.
hij had echt een heel kaal babyhuidjestaartwortel over Huilen
zijn manen zijn ook erg uitgedund maar niet zo helemaal kaal
de dierenarts kan alleen maar bedenken dat het door de hormonale verandering komt.

ondertussen begint het alweer aardig te groeien, hoop dat het nog een beetje mooie staart wordt

mijn vraag is : heeft nog iemand deze ervaring met zijn paard?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:48

Missje, Kehdra heeft hier een hele goede tip gegeven door je paard vooraf een Vitamineboost te spuiten. Misschien dat dit helpt om deze alsnog te geven?
Door de castratie kan het afweersysteem wat zwakker worden.
Half oktober is die van mij gecastreerd en heeft nergens last van. (klopt nu even af)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:59

mijn ijslandse bink die ik vorig jaar heb laten castereren, hij was 7 en had ook gedekt, is een jaar lang niet fit geweest, hij werd suf sloom, en inderdaad ook zijn stoere kuif is zo,n 10 cm korter. hij kreeg last van zijn knieen verloor al zijn spieren. echt een drama

nu begint hij wat op te krabbelen gelukkig, hij krijgt druppels voor van alles.

ik heb hem door laten meten door annemarie klijnhout ( ook al wou ik er nooit aan Haha! ), maar heb het idee dat het toch wel wat doet

de andere mannen ( een stuk jonger ) hebben nergens last van gelukkig

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:59

Downhill schreef:
Missje, Kehdra heeft hier een hele goede tip gegeven door je paard vooraf een Vitamineboost te spuiten. Misschien dat dit helpt om deze alsnog te geven?
Door de castratie kan het afweersysteem wat zwakker worden.
Half oktober is die van mij gecastreerd en heeft nergens last van. (klopt nu even af)

het is nu meer dan een half jaar geleden en hij is nooit ziekerig ofzo geweest.
was de volgende dag alweer het mannetje
en zijn haar is ie al kwijt dus zo'n spuit lijkt me overbodig nu.
hij heeft alweer een borstel op zijn kont dus het komt weer aardig terug , maar ja eer het zo lang is als de pluk
die er nog hangt Verward

hier kan je goed zien hoe het nieuwe haar weer groeit, dus ook hoeveel eraf was gevallen
hij had echt een mega dikke staart, is kruising tinker.
Afbeelding

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:30

Ik heb er vorig jaar aan gedacht om mijn welsh hengstje te laten castreren. Ik had de afspraak zelfs al gemaakt met de veearts.
Hij ging me nog iets laten weten als het weer een beetje zou meevallen(het regende heel regelmatig, de weide was dus een grote modderpoel).
Omdat het me iets te lang duurde, heb ik de afspraak afgezegd. Romeo was immers doodsbraaf, dus ik zag geen reden waarom ik hem zou laten castreren...
Nu is Romeo 3 dagen geleden nog eens begonnen met vervelend gedrag.(net zoals vorig jaar gedurende een 3-tal maanden) Met vervelend gedrag bedoel ik erg happerig worden, af en toe steigeren, heel zenuwachtig doen,...

Hierdoor ben ik er weer over aan het denken om Romeo te laten castreren(ik heb ondertussen een andere veearts, eentje die meer aandacht en tijd besteedt aan zijn klanten).
Romeo is nu 2,5 jaar, dus ik zou toch best stilletjes aan moeten beslissen of ik hem laat castreren of niet.

Ik heb hier verhalen gelezen dat hun gecastreerde ruin manen en staart verloren(of toch drastisch verminderden), maar dit zie ik echt niet zitten bij mijn hengstje. Hij heeft manen van 57cm (zelf is hij 1.20m groot), en een mooie volle staart.

Wat raden jullie me aan?

Groetjes!
Lotte

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:13

Ik heb ook een welsh hengstje dat nu toch wel vervelend gedrag gaat vertonen zoals happen , steigeren , en erg onrustig is. Ook de anderen paarden hebben hier last van.

Mijn vraag is dus wat is nu verstandig aangezien ik hem eigenlijk nog wel te jong vind hij word in mei 2 jaar. Castreren of gewoon nog hengst laten & wachten tot ie ouder is ??

is er iemand die me hierbij kan helpen ??