Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tinne schreef:Balen dat Luna mok heeft... Heeft ze er veel last van? Hoe behandel je het?
Fargo, volgens jouw berekening krijgt Ivanka ook te weinig Pergolide. Ik gok dat ze nu weer rond de 650 kg zit, dat is haar oude gewicht en ze heeft nu ook weer wel haar oude postuur. Zal binnenkort nog eens mn meetlint erom doen.
Maar dan zou ze 1.3 mg moeten krijgen, nu krijgt ze 1 mg. En opzich deed ze het daar altijd prima op, maar als ik nu kijk naar haar hoeveelheid haar, de bultjes en de stress... vraag ik me af of die ene mg wel genoeg is? De pergolide zou die symptomen toch ook (grotendeels) weg moeten nemen?
Morgen komt de DA hier voor Ivanka. Is al lang geleden dat ze is geweest (een half jaar! EEN HALF JAAR!!! Het is een wonder!). Even aankaarten met haar of ik de Pergolide omhoog moet gooien en of ze iets tegen de jeuk van die bultjes heeft.
Eigenlijk wil ik haar ook de MSM (ook goed voor de huid natuurlijk) met Glucosamine bijgeven (goed voor die stijve pootjes...), maar die magnesium lijkt me nu nog wat belangrijker omdat ze zoveel stress in haar lijf heeft. En ik ben bang dat als ik er teveel doorheen mik, dat ze dan weer weigert te eten.
Dat supplement wat ze nu krijgt is in brokjes-vorm, dat is ideaal! Eet ze gewoon met haar brok mee op.
liljebo schreef:Ik ben dit ff aan het volgen, gezien mijn vragen over mijn eigen paardje... Lees over bultjes en jeuk. Sinds gisteren heeft die van mij dat dus ook; bultjes en verschrikkelijk veel jeuk, naast alle andere klachten...pffff
Zal dit straks dus zeker met de da bespreken. Ik lees overigens dat er aardig wat medicijn moet worden bijgegeven. Is dit altijd voor iedereen haalbaar (Lijkt me een aardig kostenplaatje al heb je natuurlijk alles voor je paardje over)
Ireen_ schreef:Ik vind het heel goed haalbaar liljebo. Voor 1 doosje van 30 pillen betaal ik ongeveer 28 euro, dus er van uit gaande dat je aan de 0,5 tot 1,5 mg per dag zit komt dat uit op tussen de 14 tot 42 euro per maand. Zoals je hier leest is 1,5 mg al heel erg veel.
Als je andere medicatie moet geven kun je wel op veel hogere bedragen uitkomen, maar pergolide is vaak de 1e keus. Ik ben aan alle problemen die het gevolg zijn van de ziekte (dierenartskosten..) veel meer kwijt dan aan de medicatie zelf.
Evita zou volgens de berekening ook te weinig pergolide krijgen. Ze staat nu al een tijd op 0,5 per dag maar ik zit ook te twijfelen of ik het moet verhogen. Haar harde manenkam en de bulten boven de ogen worden weer wat duidelijker. Verder is ze in het najaar weer veel gaan weven. Ik las ergens op een site dat het mogelijk is om pergolide te geven van het begin van het najaar tot het eind van het voorjaar en in de zomer te stoppen, omdat ze door het daglicht dan veel minder hormonale problemen hebben. Stoppen lijkt me geen goed idee, gezien de tijd die je nodig hebt bij de opbouw van pergolide, maar misschien is het dan wel zo dat Evita in de zomer genoeg heeft aan 0,5 mg en in het najaar weer wat hoger moet zitten.
Ze begint trouwens ook weer wat mager te worden op de ribben, ze krijgt nu opgeteld op een dag 3 keer ruim ruwvoer, 1/2 schep nature's best en 1 kilo seniores priores. (NAF opkikker als aanvulling, en natuurlijk de andere supplementen). Eigenlijk vind ik dit al vrij veel voor haar
Lappie_Lap schreef:Ik was gister Peter ff aan het borstelen, moest toch bij hem in de buurt blijven met z'n pootje in de biotex. Maar nu viel me eigenlijk op hoe ontzettend mager die is ... zowel van bovenaf de rug als op de buik, dat was allemaal tonnetje rond voordat deze ellende begon. Nu zit er niets meer en kan ik z'n ribben voelen (en eigenlijk ook zien), dat heb ik in die bijna 15 jaar dat ik hem heb nog nooit gekuntHoe moet ie dat er in vredesnaam weer aanvreten?
Hiervoor moest ie gewoon krap worden gehouden, hij leek wel van lucht aan te komen. Nu probeer je zoveel mogelijk erin te proppen (niet dat dat al zo geweldig lukt), maar noppes.
Wat mij trouwens wel erg opvalt is dat ie een enorm vol gezicht heeft de laatste paar weken ... niet alleen staat het zeg maar boven z'n ogen bol, maar z'n hele hoofd lijkt wel opgeblazen. Maar alleen z'n hoofd, op de rest van z'n lichaam zit nergens vocht oid.
Wat mij ook opvalt is dat ie onwijs kort haar voor zijn doen voor deze tijd v/h jaar heeft, dat komt door de pergolide toch?
Hij loopt trouwens al veel beter nu die hoefzweer is open gemaakt, maar 't is nog niet helemaal zoals het hoort.
@ fargo ... m'n moeder geeft hem een glucosamine-complex (paardendrogist), daar zit oa. ook al msn in. Niet zoveel als in gewoon msn natuurlijk, maar het zit er wel al in.