Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:33

Een paard met flinke zomerexceem zou ik zowiezo niet uitbrengen in de sport . Zo een paard is niet gezond. Lekker zweet in de opgengeschuurde wonden. Maar dat is mijn idee. Evenzo dat ik zie dat mensen proeven rijden bij temperaturen van boven de 27 graden. Moet kunnen vinden ze. Ach...

Zo een gesedeerd paard moet ook nog eens extra presteren, even een tikje erbij want hij is zo mak. De volgende dag?? Tja mijn idee hoor, maar over stress gesproken.

Ik kom er nl steeds meer achter dat paarden zo ontzettend veel door hebben, merken hoe het contact met de baasjes is en daar al veel stress van kunnen krijgen. Ik ben erg op mijn paard gericht, maar voel mij nog steeds een lomperik als ik weer met een steek ervaar dat ik iets doe wat zijn ziel beroerd uit mijn menselijk willen en hem uit zichzelf haalt. Mij wordt altijd verweten dat ik te lief ben voor mijn paard, maar jemig als ik soms anderen zie die een prachtig stukje kunnen rijden, maar arm paard zij zien niets en het beestje doet het..... U vraagt, wij draaien.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:27

angelqenoj schreef:
en nu even gauw ook nog een vraag subli granenmix ????????? wat en hoe en waar kan je dit kopen????

Subli is te koop bij de Boerenbond en Welkoop winkels. Ik weet alleen niet of dat bij jouw in de buurt zit.

angelqenoj schreef:
misschien is dat hier en daar wat uitgelegt maaruh 44 paginas is erg veel eigelijk thnxxxxxxxxxxx

Kijk anders even hier: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... retaal.htm een beetje in klaretaal beschreven en dan korter.

angelqenoj schreef:
o ja ik heb stamboek fjorden gevraagd hoe of wat is maaruh GEEN ANTWOORD snik eigelijk terwijl ik lid ben verwacht ik wel minsters een antwoord
Tja het is natuurlijk best druk op het stamboekkantoor, dus ze zullen niet altijd binnen 24uur je mail beantwoorden. Er komt volgens mij ook nog geregeld spam op de emailbox binnen.
Maar als je wel de mogelijkheid had genomen om dit topic helemaal door te spitten, had je kunnen lezen dat dhr. van Holst, die voor het stamboek ook de veterinaire dingen doet, uit het onderzoek is gestapt.

Er wordt hier niet gezegt dat Leen Taal het niet bij het juiste eind heeft, maar dat alles een beetje raar aan elkaar zit is wel degelijk zo, en de ingredienten als ook zijn referenties zijn nog wat discutabel, maar daar wordt nog verder onderzocht.
Om je Fjord toch deel te laten nemen aan Novelcure is jouw beslissing, paarden kunnen er inderdaad van opknappen, maar in hoeverre het paard seme vrij wordt, is niet te zeggen.
Daarbij kost Novelcure je duizende euro's (in ieder geval honderden per jaar) als je het verhaal van Ulmar goed leest

@Russel, de Fjord Saar wordt ook in de (nu M1 dacht ik) uit gebracht in zowel het zomer als winterseizoen. Ik denk dat ook niet iedereen dit soort topics volgt. En iedereen doet natuurlijk wat hij/zij het beste oogt in hart en/of portomonai en gevoelswaarde.

Kan de zomereczeem uiting niet onderdrukt worden door de kuur van Leen Taal? Dus dat het als het ware wederom als al die andere middelen ene symptoombestrijder is ipv een oplossend middel?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:51

merrieveulen schreef:
het lijkt me zowiezo vreemd dat een paard met een dergelijke kwaal nog kalmerende middelen nodig heeft, de constante jeuk, het schuren en de pijn door de opengeschuurde huid zijn al vermoeiend genoeg zou je denken... of is die sederende werking een bewuste keuze bij een dergelijk middel?

Ja dat is een bewuste keuze, want door hem half te sederen heeft ie geen last meer van de exceem, het dier schuurt dus niet meer dus het is niet meer open. Wil niet zeggen dat het weg is, onderhuids blijft de irritatie bestaan, het probleem blijft, maar de symptomen zijn 'opgelost'.

Sjee, wat een verschrikkelijk man is die Leen Taal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:11

Ik heb het stuk op paardnatuurlijk gelezen, een heel duidelijk stuk. Zij delen dus duidelijk de mening zoals hier.
Ziet eruit dat het een algemene paardenwereld mening gaat worden. Alleen de argeloze mens die nog niet zover op internet is, is nog te pakken.

Dat kava kava vind ik echt zeer kwalijk. Dat iemand wonderkruiden verkoopt voor veel geld is al erg genoeg, maar als ze ook nog schadelijk zijn, vind ik misdadig.

Zoals een hoop op dit forum uitgezocht is en samen met de bevindingen van Paardnatuurlijk netjes uiteen gezet is, mogen we wel aannemen dat er geen woord getypt is dat niet aan waarheid getoetst kan worden en het verslag spreekt idd voor zich.

Je zou bijna denken, tijd om de media op te zoeken en vooral de echte genezen paarden als positieve reakties op roepen, om toch tot een klein percentage van echte genezen paarden te kunnen komen. Mijn conclusie is iig dat het middel alleen werkt als de paarden tot hun dood het blijven gebruiken en de dood altijd een vraag in het achterhoofd blijft of de middellen daar geen aanleiding toe zijn geweest.

Is er overigens bekend dat die kruiden ook naast schadelijke invloed ook cumulerende eigenschappen hebben? Alkaloiden zijn, als ik het goed begrepen heb, niet afbreekbaar door de lever, het schaadt en bij een bepaalde hoeveelheid is de lever dusdanig beschadigd dat het einde oefening is. Maar hoe zit het de middelen in het preparaat? Is er ook een overdosering mogelijk? Stel de lever werkt niet zo goed meer, dan is een gelijke dosering gedurende een aantal jaren toch ook flink schadelijk, wellicht dodelijk als het nl ook een schadelijk effect op de lever heeft?

Een ziek orgaan dat een middel binnen krijgt dat dat orgaan nog zieker maakt, de lever, is toch niet de bedoeling? Ik vind het tricky om dit spul te gebruiken.

Leen Taal kan dan wel steeds met juridische stappen dreigen, maar de eerste die door sectie aan kan tonen dat zijn paard het loodje gelegd heeft door alkaloiden en kava kava overdosering moet hij nog tegen komen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:25

Inderdaad russel, mensen doen maar met hun dieren en de paarden moeten het allemaal maar goed vinden. met 27 graden zie je mij niet meer op mijn paard stappen hoor!

maar goed, als ik het goed heb wordt je paard dus gesedeerd zodat die niet meer schuurt. de symptomen verminderen, en de eczeem zelf ook, omdat de wonden dicht blijven en de manen de kans krijgen om te groeien. DAN IS HET TOCH GEEN GENEESMIDDEL???? het doet dus niks tegen de ziekte zelf, in dat geval, maar onderdrukt alleen de symptomen. vreselijk vind ik dat! je paard heeft in feite nog evenveel last, maar niet de puf om te schuren.

en wat jij zegt moet ook onderzocht worden, Russel. stel nou dat het inderdaad cumulerend werkt, net als Jacobskruiskruid?? dan worden de behandelde dieren dus in feite vergiftigd!!!

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:56

Fjordenmaniak schreef:
Overigens vind ik een uurtje in het bos draven wel meer dan lichte beweging, maar die interpretatie kan voor iedereen verschillend zijn. Bij ons is de Utrechte Heuvelrug ook heuvelachtig

Nee ik snap dat je dat geen lichte beweging vind, dat vond ik eerder ook niet. Maar nu Ilonk zo'n dijk van een conditie heeft, wat wel nodig is op het niveau in de endurance dat ze nu loopt, is een uurtje draven gewoon lekker. Ilonk staat op de Posbank en dat is ook heuvelachtig en nogal mul.
Wat ik bedoelde te zeggen is exact wat jij zegt, het is eigen interpretatie wat is 'zware arbeid'.

russel schreef:
Een paard met flinke zomerexceem zou ik zowiezo niet uitbrengen in de sport . Zo een paard is niet gezond. Lekker zweet in de opgengeschuurde wonden. Maar dat is mijn idee. Evenzo dat ik zie dat mensen proeven rijden bij temperaturen van boven de 27 graden. Moet kunnen vinden ze. Ach...

Tja dat weet ik dus niet.
Ilonk staat met een Boett deken op, en heeft geen open wonden oid. We genieten beiden, ik ben er zeker van dat zij er ook van geniet, van de wedstrijden en rijden op redelijk hoog niveau (klasse III, en hopelijk dit jaar klasse IV) in de endurance. Als Ilonk niet mee mag op wedstrijd is ze niet zo vrolijk, als ze de trailer ziet gaat ze er al in voor ik haar sokken heb kunnen aan doen, als ze eruit komt en we gaan 'alleen maar' met anderen rijden vind ze het jammer. Ziet ze de vele trailers, de da's, de keuring leeft ze op. 'Ha wedstrijd!'
Ik rijd ook wel eens een wedstrijd bij 27 graden, sterker nog ik heb zelfs een keer een 90 km gereden bij 27 graden. Dan pas ik alles wel aan hoor, rijd rustiger, koel meer, zorg dat ze in de schaduw kan staan. Zorg dat ze haar vliegendeken op heeft als ik er niet op zit, noem maar op. Maar dat is denk ik ook persoonlijk wat je nog wel en wat je niet vind kunnen.
Regel één voor mij is wel als Ilonk aangeeft dat het teveel moeite kost dan stop ik direct, niet ten koste van mijn paard.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:30

merrieveulen schreef:
maar goed, als ik het goed heb wordt je paard dus gesedeerd zodat die niet meer schuurt. de symptomen verminderen, en de eczeem zelf ook, omdat de wonden dicht blijven en de manen de kans krijgen om te groeien. DAN IS HET TOCH GEEN GENEESMIDDEL???? het doet dus niks tegen de ziekte zelf, in dat geval, maar onderdrukt alleen de symptomen. vreselijk vind ik dat! je paard heeft in feite nog evenveel last, maar niet de puf om te schuren.

Het is ook geen geneesmiddel, het staat niet geregistreerd als een waarschijnlijk dus door die sederende middelen.

Overigens heeft het paard dus ook werkelijk geen last hoor, hij is verdoofd dus hij voelt geen jeuk prikkels meer. Probleem is dat die jeukprikkels er niet voor niets zijn, ze zijn er omdat er iets mis is in het lichaam.
Kans is groot dat als je dit te lang blijft doen, er problemen binnen het lichaam komen die vele malen groter zijn dat het jeuken.... Ook is altijd maar verdoofd zijn niet zo gezond, zeker niet met de middelen die Leen Taal hiervoor gebruikt, die hebben een langere waslijst met bijwerkingen dan met positieve dingen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:07

merrieveulen schreef:
het lijkt me zowiezo vreemd dat een paard met een dergelijke kwaal nog kalmerende middelen nodig heeft, de constante jeuk, het schuren en de pijn door de opengeschuurde huid zijn al vermoeiend genoeg zou je denken... of is die sederende werking een bewuste keuze bij een dergelijk middel?

Misschien wel vermoeiend, maar heb zelf eens een allergische reactie op het een of ander.
Je kunt letterlijk "gek" worden van de jeuk. Je wilt je huid wel stuk krabben om maar van de jeuk af te zijn.

Ik kan me voorstellen dat menig paard met zomereczeem knap ibbelig wordt.
De novelkuren werken oa. kalmerend. Menig eigenaar blij dat het paard eindelijk wat tot rust komt. Ze zien verandering. Ja logisch.
Maarrr... het blijft een onderdrukken van ....
Beweert wordt dat deze kuren volledig genezen kunnen, dat vind ik heel wat anders en misleidend.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:27

inderdaad, dat bedoelde ik er ook min of meer mee te zeggen. dit soort middelen hebben in feite niet genoeg nut om er zulke dingen bij te beloven. het paard zal nooit genezen, en zoals toydoll al zegt, zijn de symptomen er niet voor niets... de kwaal kan dus van binnenuit alleen maar erger worden, als je er zo over nadenkt...

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:40

Wind is dit topic begonnen met haar verslag, Falka, Trisca, Henny-W en ik hebben het één en ander over Leen Taal en zijn middelen uitgezocht en onze bevindingen hier geplaatst.

Alles wat wij geplaatst hebben zijn keiharde feiten.

Van het eerste moment af hebben wij geprobeerd er geen ordinaire modder-smijt-partij van te maken en ons zoveel mogelijk te onthouden van conclusies en de feiten voor zich te laten spreken .

Momenteel is er op dit topic een tendens gaande van 'nieuwelingen' die blijkbaar deskundig genoeg denken te zijn om een oordeel te kunnen geven over de werking en de lange termijn effecten van de middelen van de heer Taal.

Met deze reactie laat ik weten deze tendens af te keuren en mijn naam niet langer te willen verbinden aan dit topic.

Met dank aan mijn 'mede onderzoekers',
Ravel

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:50

ravel schreef:
Wind is dit topic begonnen met haar verslag, Falka, Trisca, Henny-W en ik hebben het één en ander over Leen Taal en zijn middelen uitgezocht en onze bevindingen hier geplaatst.

Van het eerste moment af hebben wij geprobeerd er geen ordinaire modder-smijt-partij van te maken en ons zoveel mogelijk te onthouden van conclusies en de feiten voor zich te laten spreken .

Momenteel is er op dit topic een tendens gaande van 'nieuwelingen' die blijkbaar deskundig genoeg denken te zijn om een oordeel te kunnen geven over de werking en de lange termijn effecten van de middelen van de heer Taal.

Met deze reactie laat ik weten deze tendens af te keuren en mijn naam niet langer te willen verbinden aan dit topic.

Ravel

Wat jammer Ravel.
Ik volg dit topic al vanaf het begin en heb dus ook de 'tendens' meegemaakt, maar dat houdt je toch als een topic lang loopt en er komen 'nieuwelingen' bij.
De reden dat ik niet veel plaats is omdat ik niet veel bij te dragen heb aan jullie onderzoek, dus lees ik alleen maar bij, maar nu wou ik toch even reageren op jouw reactie.

Alle beetjes helpen zou ik zeggen en de beetjes waar je niks aan hebt of wat mee kan, zou ik naast je neer leggen.
Dat doen de resultaten die jij en de rest die degelijk onderzoek heeft gepleegd niet af.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:33

Woei ravel misschien zelf een sederent taalkuurtje nodig?
Het is een openbaar forum, een ieder mag zijn reactie en mening geven. Een openbaar forum is nu eenmaal geen besloten club en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Serieus onderzoek doen naar feiten is prima, ik hoop dan ook dat er iets met de resultaten gedaan kan worden. Al zijn er door dit topic al veel mensen gewaarschuwd, dus er in dat opzicht is er al iets mee gedaan. Blijf het wel in perspectief zien en maak het niet te zwaar.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:25

Mensen zouden zich in het algemeen wat minder moeten laten meeslepen door misleidende informatie. De wens is vaak de vader van de gedachte en daar wordt door allerlei wonderdokters veel te veel misbruik van gemaakt. Dat zei proberen met valselijke informatie jarenoud onderzoek te weerleggen, wil nog niet zeggen dat waar is wat ze zeggen. Jarenoud onderzoek blijkt vaak gewoon nog waar en betrouwbaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:30

ravel schreef:

Ravel

Ik vind het jammer dat je dit moet plaatsen. Ik begrijp het wel het topic is wat verzand in steeds hetzelfde en mensen die alleen de laatste pagina's lezen reageren daar wat ongenuanceerder op.
Toch is het jammer als het hoofddoel verloren gaat

Dat is ervoor zorgen dat LT niet nog meer slachtoffers maakt, geen paarden en hun eigenaren maar zeker geen kinderen en hun ouders.

Om dit te bereiken zal er meer in de openbaarheid moeten komen en ik vind met name de rol van de Paardenkrant in deze zeer laakbaar.

angelqenoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:39

ik ben in elk geval blij met deze topic
ik wilde namelijk ook die kuur doen
maar MOOI NIET MEER DUS
ik weet het niet wat en hoe maar ik heb nu erg veel twijfels
ik ga dit jaar wel op de eczeemdeken kijken of hij die nu niet weer helemaal kapot maakt
en wacht tot er meer testen zijn gedaan en meer weet wat hij mijn kindje wil geven

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:11

sarabande schreef:

Om dit te bereiken zal er meer in de openbaarheid moeten komen en ik vind met name de rol van de Paardenkrant in deze zeer laakbaar.

Welke rol heeft de Paardenkrant (niet?) gespeeld dan? Wat zijn jullie verdere plannen om die openbaarheid te zoeken? Ik volg dit topic vanaf het begin en ik kan jullie slechts complimenteren met de vasthoudendheid en doortastendheid waarmee jullie te werk zijn gegaan.

Het zou jammer zijn wanneer deze bevindingen niet meer aandacht gaan krijgen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:19

Als je het hele topic gelezen hebt zal je het artikel tegen gekomen zijn dat de Paardenkrant gepubliceerd heeft waardoor veel mensen in LT gingen geloven.
Ik vind dat de Paardenkrant die foutieve informatie moet rectificeren of iig moet publiceren dat ze niet juist geinformeerd waren.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:33

sarabande schreef:
Als je het hele topic gelezen hebt zal je het artikel tegen gekomen zijn dat de Paardenkrant gepubliceerd heeft waardoor veel mensen in LT gingen geloven.
Ik vind dat de Paardenkrant die foutieve informatie moet rectificeren of iig moet publiceren dat ze niet juist geinformeerd waren.

Ja, heb ik gelezen. Hebben jullie de Paardenkrant van informatie voorzien waarméé ze het kunnen rectificeren? Ruiken kunnen ze het niet natuurlijk

Ik denk dat meerdere paardentijdschriften blij zullen zijn met aangeleverde kopij hierover.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:40

Als je de Paardenkrant leest (en die niet alleen) kan je zien dat zij nogal eens intregraal artikelen overnemen die hier op bokt staan (de dood van Dyrin Tina als laatste) dus wanneer ze iets gewild hadden was er allang iets aan gedaan.
Maar men doet of zijn neus bloedt, dat vind ik erg zwak.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:38

Nee, die lees ik niet. Maar wat vindt je nu van je eigen 'excuus'? Zo hard gewerkt en je dan op deze manier opzij laten zetten? Nee toch?

Mwah, iemand zal het ze vast wel voorgekauwd aan gaan leveren. Liefst met foto's erbij dan hoeven ze niet zelf te werken namelijk;). Niet dat laatste stukje laten zitten hoor.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:44

Rosita schreef:
Nee, die lees ik niet. Maar wat vindt je nu van je eigen 'excuus'? Zo hard gewerkt en je dan op deze manier opzij laten zetten? Nee toch?

eigen excuus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:19

even een zijsprongetje:

even terugkomen op de paarden van vroeger en de voeding ervan.
vroeger kregen zo'n beetje alle paarden naast hun rantsoen haver, tegenwoordig zie je dat dit vaak word weggelaten, kijk naar alle brok en musli soorten zonder haver die er allemaal in omloop zijn.

nu kwam ik een site tegen met daarin een aantal geneeskrachtige beschrijvingen van haver die me eigenlijk best wel aanspreken:

Citaat:
Urinewegen
Bij urinezuur, heeft een lichte urinedrijvende werking, bij een zwakke blaas.

Spijsvertering
Bij diarree, verlaagt de bloedsuikerspiegel, positief effect op de lever, maagklachten. Regelmatig gebruik van haver verbetert de stoelgang. Een positief effect op diabetes.

Hart en bloedsomloop, bloed
Verlaagt het cholesterolgehalte, bij aderverkalking, havermout en havermeel zijn een rijke bron van inositol, deze stof zorgt voor een goede stofwisseling van vetten en verlaagt het LDL-cholesterol. Bloedverrijkend, ondersteunend bij anemie.

Hormoonstelsel
Door de aanwezige sterolen kan het gebruikt worden bij een slecht werkende schildklier en een tekort aan oestrogeen

ik heb het vroeger eigenlijk altijd aan mijn pony gevoerd, naast zijn brok kreeg hij dagelijks een halve schep haver, dat was in de periode dat hij eczeem vrij was, de laatste jaren voer ik het niet meer, en had ik havervrije muesli...

op deze pagina staat de rest van de info: http://plantaardigheden.nl/plant/beschr ... /haver.htm

ik denk dat ik toch weer een zak ga halen, t bevat net die vitaminen die weer goed zijn voor huidproblemen, mijn pony word er absoluut niet heet van en ben benieuwd of het dit jaar verschil gaat uitmaken voor hem.

jullie nog argumenten waarom ik het wel of niet zou moeten gaan voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:34

Ook een fabeltje dat paarden heet van haver worden. Ja met een grote hoeveelheid en binnen een redelijke tijd na voeren en vertering mogelijk per paard afhankelijk een krachtexplosie van ongeveer 5 minuten.

Heeft ooit een heel stuk over gestaan in de BIT. Er zijn verschillende soorten haver, altijd ruiken of het fris ruikt, haver wordt snel muf, beschimmelt. Gesloten haver is moeilijker verteerbaar, ze moeten wel goed kauwen en dat is ook weer goed, maar veel haver vind je weer terug in de mest, en dat is duur. Maare in mijn voer zit ook haver. Van haver worden ze mooi strak in het vel en gaan ze mooi glimmen. Ik voer het al heel lang, hangt af van het soort voer of ze er gek van worden. Mijn paard wordt gek van het merk horsefood maar niet van kiloos haver.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:22

klopt inderdaad dat je het in het vel weer terugziet, en het grappige van de mijne was juist dat hij er rustiger van werd.
van subli voer werd mijn pony juist heel erg druk, heel apart dat een dier zo verschillend reageerd op verschillende merken.

toen ik het vroeger voerde zag ik wel es een hele haver terug in de mest,maar dat was echt minimaal, toen voerde ik de hele haver, maar ik denk dat ik nu de geplette versie ga halen.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:27

Heb jij daar een merk van, ellepel? Ik heb nu de granenmix plus van Sublie, kauwt hij lekker weg met al zijn voedingssupplementen erdoor, maar een beetje variatie kan geen kwaad..