[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:10

Ik weet niet of dit de goede plek is maar:

Hebben jullie gisteravond het programma over parasieten gezien op ik dacht SBS6. Daar deed iemand onderzoek naar de relatie tussen wormen en hun gastheer. Hij dacht dat het ontwormen van mensen ervoor zorgde dat ze meer allergieen kregen. Hij deed hier onderzoek naar in een arm land waar kinderen voor en na (een jaar na) ontwormen getest werden op alergiesche reactie op diverse stoffen. In het programma werden helaas verder geen uitslagen van zijn onderzoek getoont, maar het verhaal was dat de gastheer en zijn parasiet al zo`n lange tijd (vele eeuwen) "samen" zijn dat er misschien ook positieve dingen waren aan het hebben van een parasiet.

Ik moest meteen aan paarden en zomerexceem denken... Stel je toch eens voor dat er een kern van waarheid in het verhaal zat, en dat dit ook voor paarden opgaat.. Vele mensen hier ontwormen hun paard netjes zoals het hoort.. Zou het ontstaan van zomerexceem zo in de hand gewerkt worden?? Ik vond het op zijn mist interessant...

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:12

Dribbel heeft een paar dagen 2 uurtjes in middelmatig lang gras (heeft dit jaar geen mest gehad) gestaan en schuurt nu best veel, haar manenkam is ook bobbelig van het opzetten. Ik houd haar nu toch maar op het superkorte gras met af en toe een plukje hooi. Of zou het met het warme weer te maken hebben..............? Dat ga ik weer even afwachten nu ze niet meer in de wei mag.
Ze staat wel op een kale pad en in een droog slootje, maar daar is ook nog nooit mest op gegaan en het is echt superkort.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:14

Mariska_28 schreef:

Hebben jullie gisteravond het programma over parasieten gezien op ik dacht SBS6. Daar deed iemand onderzoek naar de relatie tussen wormen en hun gastheer. Hij dacht dat het ontwormen van mensen ervoor zorgde dat ze meer allergieen kregen. Hij deed hier onderzoek naar in een arm land waar kinderen voor en na (een jaar na) ontwormen getest werden op alergiesche reactie op diverse stoffen. In het programma werden helaas verder geen uitslagen van zijn onderzoek getoont, maar het verhaal was dat de gastheer en zijn parasiet al zo`n lange tijd (vele eeuwen) "samen" zijn dat er misschien ook positieve dingen waren aan het hebben van een parasiet.

Ik moest meteen aan paarden en zomerexceem denken... Stel je toch eens voor dat er een kern van waarheid in het verhaal zat, en dat dit ook voor paarden opgaat.. Vele mensen hier ontwormen hun paard netjes zoals het hoort.. Zou het ontstaan van zomerexceem zo in de hand gewerkt worden?? Ik vond het op zijn mist interessant...

Ik vraag me af of enten te maken heeft mee allergiën. Daar wordt bij mensen geloof ik ook wel eens aan gedacht.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:16

Sokkebok schreef:
Mariska_28 schreef:

Ik vraag me af of enten te maken heeft mee allergiën. Daar wordt bij mensen geloof ik ook wel eens aan gedacht.
Dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.

Weet iemand of daar wel eens naar gekeken is, de relatie ontwormen (en/of enten), en het ontstaan van zomerexceem?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:25

Misschien een idee om een enquete op bokt te maken over zomerexceem en om deze dingen daar in mee te nemen. Maar ook vooral voeding, omgeving, erfelijkheid, enz.

Ik weet niet hoe ik die moet maken anders zou ik dat wel willen doen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:29

Sokkebok schreef:
Misschien een idee om een enquete op bokt te maken over zomerexceem en om deze dingen daar in mee te nemen. Maar ook vooral voeding, omgeving, erfelijkheid, enz.

Ik weet niet hoe ik die moet maken anders zou ik dat wel willen doen.

Wel een leuk idee! Misschien in de groep gooien bij de moderator?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:32

moet je niet aan beginnen.. Het is een hoop werk en veel wijzer wordt je er niet van vrees ik.. Volgens mij was er een onderzoek bezig via de faculteit in Utrecht, waarbij je ook via internet dit soort gegevens door kon geven.. Zoiets als wat jullie willen zeg maar. De link daarnaar moet ergens in dit topic staan..

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:46

Ik ben toch aan het nadenken over zo'n deken. Ze schuurt overal, manen, staart en buik. Ze schuurt het niet open, maar er zijn wel kale plekken. Zal ik dna echt een eczeemdeken aanschaffen of wat al eerder werd vermeld een Buzz off deken?

En hoe zit het tropuwens met de acceptatie in de groep? Ze staat met allemaal merries op een stuk land 24/7 ze heeft 1 maatje, raakt ze die dan niet kwijt? En is het nou echt niet warm zo'n deken?

Is een Pagony deken van Divoza niet goed? Die andere zijn wel erg duur....
Laatst bijgewerkt door Mitnait op 03-07-06 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:58

Mitnait schreef:
Ik ben toch aan het nadenken over zo'n deken. Ze schuurt overal, manen, staart en buik. Ze schuurt het niet open, maar er zijn wel kale plekken. Zal ik dna echt een eczeemdeken aanschaffen of wat al eerder werd vermeld een Buzz off deken?

En hoe zit het tropuwens met de acceptatie in de groep? Ze staat met allemaal merries op een stuk land 24/7 ze heeft 1 maatje, raakt ze die dan niet kwijt? En is het nou echt niet warm zo'n deken?

Ik schrijf je mijn ervaring:
Mijn merrie had eerst ook alleen een kale plek en ik dacht dat ik het zo zonder deken wel kon redden met alleen wat verzachtende lotion.
Het ging een paar weken goed en vervolgens ging het binnen een week goed fout. Nu gaat het gelukkig weer goed. Haar hoofd is inmiddels ook aangetast, dus heb gister nog een hoofdkap voor haar eraan gedaan.
Ze staat bij een andere merrie en een veulen en die vonden het helemaal niet raar. De deken van Meulenkamp is dan ook donkerbruin en dat valt niet echt op op een fries paard.
Ik zou wel kiezen voor een duurder merk, omdat de paarden eerst nog door schuren met deken en je dan de kans loopt dat ze de deken kapot schuurt. Dan ben je alsnog duurder uit. Heb nog wel een adres voor je van de RSH deken. Die is rond de 127 euro en kwalitatief heel goed. (ik koop die er straks bij voor reserve).

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:01

net gebeld met de trainingsstal waar Evita nu staat... ze staat 24 uur per dag binnen in een donkere stal en blijft schuren! Ze hebben haar weer een exzeemdeken opgedaan....... Boos! De eigenaar daar is zelfs speciaal een middel gaan halen omdat ze zoo schuurde...
Dus neem mijn woorden terug.... zelfs een donkere stal is niet afdoende schijnbaar... Boos!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:02

Ze staat daar nu 1 1/2 week. Zou het nog een nawerking zijn? Wie weet hoe lang het contact met de mugjes weg moet zijn voordat de reactie weggaat???

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:37

Het lijkt mij dat ze nu geen last meer zou moeten hebben van de oude muggenbeten, maar waarschijnlijk is haar huid zo beschadigd dat ze continue jeuk houdt, en dus in een vicieuze cirkel zit. Hetzelfde als dat een schurend paard die pas later een eczeem/vliegendeken op krijgt ook nog blijft schuren omdat de jeuk niet meteen weg is.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:42

Mitnait schreef:

Mijn reactie stond er al. Ik heb nu de Buzz off, mijn paard staat daarmee samen met 6 paarden in het land; hij werd net zo makkelijk geaccepteerd, maar wellicht is het per groep anders? Of de rangorde van het paard, mijn paard is met 4 de jongste van het stel, maar toch vrij dominant.

Ik was vooral bang dat hij het te warm zou krijgen, maar met die 30 graden van nu heeft hij het met zijn witte/lichtblauwe deken koeler dan zonder. Maar hij is zwart, dus dat trekt natuurlijk de hitte extra aan!! Dat is ook de reden dat ik zo'n Boett ook niet in een bruine kleur zou willen hebben, als ik er dan toch aan zou moeten beginnen dan wil ik een witte of grijze tint.

Mijn paard vind het best om die deken om te krijgen. Hij staat vervolgens ook lekker grazend in het land, zonder z'n staart te bewegen, terwijl z'n vriendjes veel onrustiger zijn en zich krom zwaaien met hun staart. Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:06

Javayo schreef:
Het lijkt mij dat ze nu geen last meer zou moeten hebben van de oude muggenbeten, maar waarschijnlijk is haar huid zo beschadigd dat ze continue jeuk houdt, en dus in een vicieuze cirkel zit. Hetzelfde als dat een schurend paard die pas later een eczeem/vliegendeken op krijgt ook nog blijft schuren omdat de jeuk niet meteen weg is.

Ik heb haar voor de verhuizing gewassen met anti jeuk shampoo en met mijn eigen brouwsel ingesmeerd (wat super helpt) en ze had geen wondjes of geirriteerde plekken (houd het zelf altijd goed onder controle..) dus eigenlijk zou ze niet veel jeuk moeten hebben door de staat van haar huid...

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:09

Mariska_28 schreef:
Weet iemand of daar wel eens naar gekeken is, de relatie ontwormen (en/of enten), en het ontstaan van zomerexceem?

Ja, maar ik weet niet of dat een erg betrouwbare bron is....... nl Leen Taal! Bloos

Niet dat ik hem meer hoog heb, maar toch heeft hij wel interessante dingen gezegt:
Namelijk niet ontwormen of enten rond 15 maart en 15 oktober, omdat rond die periodes de stofwisseling van paarden veranderd (gaan van zomer naar winter of andersom). Als er toch rond die tijden ontwormd, dan wordt volgens Taal de stofwisseling verstoord.

Maargoed, ik ben geen Leen Taal, maar ik kan door logisch nadenken wel nagaan dat een wormkuur echt chemische troep is. Want het dood wormen en larven ed.. dus gezond zou het echt niet zijn.

Hetzelfde geldt voor een inenting, er wordt een virus het paardenlichaam ingespoten, maar om dat virus aan te maken zijn chemische middelen nodig (lijkt mij).

Beide zaken zijn in mijn ogen ook niet goed voor een zomereczeempaard, maarja dat zijn nou eenmaal noodzakelijke dingen........

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:36

atreyuevita schreef:
net gebeld met de trainingsstal waar Evita nu staat... ze staat 24 uur per dag binnen in een donkere stal en blijft schuren! Ze hebben haar weer een exzeemdeken opgedaan....... Boos! De eigenaar daar is zelfs speciaal een middel gaan halen omdat ze zoo schuurde...
Dus neem mijn woorden terug.... zelfs een donkere stal is niet afdoende schijnbaar... Boos!

Wat krijgt ze daar te eten? Gemaaid gras, inkuil of hooi en wat voor krachtvoer e.d.
Ben ik erg benieuwd naar.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:18

Weet je onze zarina schuurde vorig jaar zo erg,in donkere stal,met deken,zonder deken,met smeersels,zonder smeersels.
Als je het topic gelezen hebt,heb je ergens tegen gekomen dat ik met insol enting begonnen ben,en ze staat nu dag en nacht zonder deken,smeersels en andere dingen.
Ze heeft zelfs de mogelijk heid om te schuren aan bomen,haar stal wanden en eetbak.
Ze staat op een weide tussen bomen(eiken en berken,accacia)
en deze weide is dus wel bemest met kunstmest,maar niet overdreven.
ze ziet er nog steeds prachtig uit,nergens de manen,staart of wacht weg.
Ik blijf hopen,maar het ziet er super uit.
Het is niet duur,en heeft geen bijwerkingen,waarom niet uit proberen!!!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:39

Savath, Insol is dat tegen schimmels? Of heb ik iets anders voor ogen.

Over wormenkuren. ik heb ook al andere verhalen gehoord. Als je die onvoldoende geeft, kunnen ze door de wormen/parasieten ook JUIST gaan schuren.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:34

Kan insol nu nog? of is het daarvoor te laat? en kan het bij drachtige merries?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:29

mijn 3 merries zijn ook met Insol ingeënt, tegen schimmel.
Helaas schuren ze dit jaar meer dan andere jaren en dat heb ik al meer gehoord van anderen.
Dus helaas is Insol ook niet voor alle paarden hét wondermiddel.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:52

Mijn dierenarts had ook nog nooit positief effect ervan gezien dus had het mij in eerste instantie ook afgeraden... maar als het bij een aantal wel werkt???
Heeft het zin om toch het bloed te controleren of het niet iets anders is... omdat ze het buiten het bereik van de mugjes toch doet?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:29

atreyuevita schreef:
Heeft het zin om toch het bloed te controleren of het niet iets anders is... omdat ze het buiten het bereik van de mugjes toch doet?

Misschien niet eens zo'n gek idee, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:41

Helaas zijn het vaak niet alleen de mugjes die het doen....het is een heel proces wat begint van binnen uit...slecht werkende lever, voeding, stres etc, die maken dat het dier overgevoelig reageerd, de mugjes maken het vaak nog erger omdat deze afkomen op de geur van de toxines die opgeslagen zitten in bv de manenkam(dikke manenkam, harde manenkam,met hele kleine jeukende blaasjes krijgen ze hierdoor, vaak voelt deze ook hobbelig) Er zijn ook SEMe paarden die in de winter gewoon doorschuren, zij het in iets mindere mate, vandaar dat het mugjes verhaal alleen, een beetje kortzichtig is...Opsluiten in een stal 24 uur, zal zeker geen positieve bijdrage leveren, een paard krijgt hier alleen veel stres van op den duur...ik weet zeker dat de bedoelingen goed zijn, maar het is ingrijpend...Mijn paard heeft ook erge zomerexceem, maar het gaat dit jaarsupergoed,, onbemest schraal land, en alleen oud hooi als bijvoer, als hij hier niet genoeg aan heeft krijgt hij alleen een beetje subli granenmix.en een mineralenliksteen, zo'n speciale zonder suikers!!..hij is er enorm van opgeknapt, nou moet ik er bij zeggen dat hij vorig jaar na de kuren van Leen Taal enorm is opgeknapt( jaja ik weet het...maar toch kan ik het niet ontkennen, want het was verschrikkelijk hoe hij het had)Maar ik ben er van overtuigt dat zijn menu nu, en het onbemeste schrale land hem zeker goed doen..hij staat overigen dag en nacht buiten..vooralsnog pakte ik hem s'avonds in de boett, en deed deze s'morgens na 10 nen weer af, maar nu staat hij al weken dag en nacht zonder iets buiten, alleen met een vliegennetje om zijn hoofd...zomer is nog niet voorbij..maar wonderlijk zoals het gaat...Maar oh wat is het triest als je paard het heeft, en zelf lijd je er ook onder...maar toch is dit het proberen waard hoor...succes in ieder geval...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:58

Dank je voor de info! Ze staat nu toevallig binnen omdat ze ingereden word. Bij mij staat ze in een paddock met oud hooi en speciaal eiwitarm voer. helaas baat het niet helemaal. Wel helpt het dat ze in de wind staat en uit de buurt bossen en veel bomen. Het scheelt al een hoop dus met vorig jaar. Ze houd haar huid dus ook heel maar het is zo zonde van haar manen en staart en zielig om te te zien dat ze zo'n jeuk heeft... en savond kan ik níets met haar doen.. is ze in de ban van de jeuk...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:38

Bij mijn merrie is vandaag de DA langsgeweest, omdat ze maar niet door haar haren heen komt (ze staat nu echt nog met een dikke wintervacht met haren van 5 cm lang Ach gut ) .
Nou goed, bloedtest gedaan. DA belde me vanavond, is alleen nog niet zeker wat het is. Er klopt iig iets niet, maar ze kon niet met zekerheid zeggen of dat nu met de maag, lever of spieren te maken had. Ik ben benieuwd of het nu met de lever te maken heeft, zou wel in het "zomereczeemverhaal" passen...
Morgen krijg ik verder uitslag, dan zal ik het hier ook vertellen.