[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:11

Mijn paard heeft ook vaak mok (meestal in de wintermaanden).
Omdat niks hielp heb ik de dierenarts gebeld, en die zei sokken d'r af en wassen met betadine shampoo. Daarna bijhouden met mokzalf.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:18

Bonny4life schreef:
silvana schreef:
Imaverol is geen ontsmettings middel maar een middel tegen schimmel en schurftmijten.
Imaverol geneest geen mok maar wel schimmel en schimmel kan weer mok veroorzaken.Dus zo blijf je in een kringetje draaien.

Word de mok veroorzaakt door een schimmel dan helpt de imaverol wel en zal ook de mok verminderen.

het is heel verstandig om je borstels ook even in de imaverol te zetten.Een oplossing maken de borstels erin gooien een paar uurtjes laten staan en je borstels laten drogen.

Op je paard gebruik je het ook door een oplossing te maken je paard er goed mee in te smeren en het dan zo te laten drogen.je moet ze dus niet naspoelen.

Imaverol is tegen schimmel en Sebacil is tegen schurft(mijt). Het zijn 2 heel verschillende dingen hoor!
Bij mok zou ik eerst voor Sebacil gaan omdat schurftmijt dit ook vaak veroorzaakt en vooral op de onder(achter)benen zit.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:45

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:49

Mn pony heeft opeens heel erg mok het is ook bij zn voetjes maar ook op zn benen kan dat?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:15

izzy1985 schreef:
yep ik heb express nog gekeken op mijn werk, maar imaverol is toch echt tegen schimmels...

http://www.fidin.nl/index.cfm?object=re ... ductid=150

ja ik weet het maar volgens mijn hoefsmid kunnen er ook een soort schimmels inzitten die de mok veroorzaken.

kan het kwaad dan als je het ermee behandeld?

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:33

Bonny4life schreef:
izzy1985 schreef:
yep ik heb express nog gekeken op mijn werk, maar imaverol is toch echt tegen schimmels...

ja ik weet het maar volgens mijn hoefsmid kunnen er ook een soort schimmels inzitten die de mok veroorzaken.

Nee het kan geen kwaad, maar het werkt niet vaak tegen mok. In de gebruiksaanwijzing van Sebacil staat dat het ook tegen bepaalde soorten mok werkt en dat is bij ons ook het geval geweest. Die gok zou ik dus eerder wagen. De aanschaf van Sebacil is wel wat prijzig, maar je mag het flink verdunnen en je paard met gemak 8-15 keer behandelen plus borstels ed.. Met Imaverol kun je 5 liter aanmaken en dus net 1x je paard en borstels, dekjes ed behandelen en moet je tot 4x toe een flesje kopen.
Tis maar waar je op gokt! Is het op onderbenen en kootholte dan zou ik voor schurft gaan en is het bij de singel en/of buik en hals dan zou ik voor schimmel gaan.
Er zijn nergens anders plekken te zien, onder de manen of achter de elleboog?

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:53

mijn paard had ook erge last van mok, ik heb een paar weken afwisselend gesmeerd met zinkzalf met zwavel en sudocreme, toen anderhalve week laten rusten, de sokken uitgekamt, toen gewassen met betadine shampoo, droog gemaakt met een handoek toen even droog gestapt en vervolgens ingesmeerd met uierzalf en nu is het zo goed als weg

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:57

nee er zitten alleen plekken bij de kootholte, echt op de plek waar het been buigt...

verder ook iets hoger op het been plekjes. achter het zadel zie ik ook schilfertjes maar denk dat dat van het dekje is en ze is geschoren. dus denk dat ik de imaverol maar bewaar voor als het nog eens nodig is voor echte schimmel, hopelijk niet nodig.

maar ik heb vandaag gewassen met betadine en de hele erge korsten verwijderd, drooggedept en ingesmeerd met droogzetters (antibiotica zit er in) zal morgen nog wel dik zijn denk ik (beetje stalbenen, is dat erg?)

en ze komt toch gewoon een halve dag in de hele natte paddock... jullie paardjes ook?
verder weet ik het ook niet hoor, heb al zoveel geprobeerd, ik heb het idee dat de dierenarts toch steeds hetzelfde zegt... en ook van alles probeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:36

Bel 10 dierenartsen en ze zeggen allemaal wat anders.Bij ons op stal hebben de paarden bijna allemaal mok ook het deel wat binnen staat.De mijne gaan gewoon de modderige wei in.Ik smeer ze wel in met groene klei.dat laat ik heel even drogen en dan zet ik ze op de modder wei.S'avonds haal ik ze binnen en spuit de benen af.Die droog ik dan af met een handdoek en smeer de plekjes met korsten in met zinkzalf.Ik ben er van de week weer mee begonnen en ze zijn nu al vrijwel korstvrij.
Ik was op zoek naar zwavelbloem maar in deze buurten kon ik het gewoon niet vinden.Dus ik dacht ik begin maar alvast met mijn oude middeltjes en zowaar toen ik ze net afspoelde vond ik niks geen korsten meer.Nog wel wat kale plekken.Ik ben nu wel van plan de klei als beschermmiddel te blijven gebruiken.Mijn dierenarts vond het wel een logische oplossing.

aliceO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:39

Zeewater helpt ook erg goed!!

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:04

mijn pony heeft vaak last van (kleine plekjes) mok, maar daar al snel dikke benen van. wat volgens mij nog het beste werkt is panalog. wij halen dit altijd bij de dierenarts (voor kleine dieren). het is eigenlijk tegen oorontsteking bij honden ed. best prijzig spul maar met een paar dagen is de mok verdwenen Haha!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:58

ik kom net bij me paardje vandaag en ze staat 24 uur dagen nacht op wei met schuilstal en hat zin om lekker te poetsen dus heb haar benen ook even goed af gespoeld van al die drek en zag dat ze in de koot holte en wondje hat een stukje vel er af of zo. En de kootholste was een beetje rood. Heb het goed schoon gemaakt en gedroogd en er veel uierzalf op gedaan.

Ik weet niet of het mok is of dat het dat kan worden wand heb gelezen dat dat ook kan komen van een gewoon wondje.

Wat kan ik het beste doen? Ik kan haar niet op een droog stuk zetten of op stal.
ik ga het zo i zo elke dag goed schoonhouden en uierzalf op doen. en ander nog een goed produkt er voor bij halen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:12

wat goed zou kunnen werken is groene leem er op smeren.
Wel zorgen dat het "opgedroogd" voor je haar terugzet in de drek.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:16

Ik heb even een vraagje,
Mijn tinker merrie heeft last van mok met hele dikke korsten enzo..
Nu hebben we de dierenarts al een paar keer laten komen maar het gaat mar niet over..
Ze dachten eerst aan mijt maar dat is het niet na onderzoeken..
Toen hebben we er een soort oorzalf op moeten smeren en goed moeten scrubben met betadine..
Dat hielp ook niet..
Nu hebben we een vloeibaar middeltje en dat helpt ook niet zo goed..

Ze heeft de mok aan allebei haar voorbenen achter de knieen en op het achterbeen aan de zijkant van de koot..

Weten jullie iets???

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:41

vraagje, ik kom net dit topic binnenvallen; Heeft iemand ook goede ervaringen met de mok pillen van de paardendrogist ?

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:29

Wat echt fantastisch werkt tegen mok is Colloïdaal Zilver.
Te gebruiken als natuurlijk alternatief voor antibiotica tegen schimmels, virussen, bacteriën en parasieten.
Colloïdaal Zilver Zalf met Goud heeft een sterk antivirale-, antibacteriële- en anti schimmelwerking en wordt gebruikt bij allerlei huidaandoeningen als mok, schimmels, wratten, brandwonden, geïrriteerde huid, overbelasting door zon, wondroos, wonden, open benen, netelroos, littekens, insectenbeten.Gebruiksaanwijzing: 2 maal daags dun insmeren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:28

postbodesiem schreef:
vraagje, ik kom net dit topic binnenvallen; Heeft iemand ook goede ervaringen met de mok pillen van de paardendrogist ?

Nee, geen goede ervaring mee.
na 3 weken trouw geven nog steeds geen resultaat.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:09

Mijn paard had erge mok tot 2 weken terug, hij liep er zelfs kreupel van. Ik heb meerdere dingen geprobeerd, maar hielp niet echt. Totdat ik doorzetters kreeg, heb ze 3 dagen erop gesmeerd en weg mok! Echt super spul.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:31

postbodesiem schreef:

Nee hier ook geen goed resultaat. Gaf ze een winter lang, hielp niks.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:49

heeft er iemand duidelijke foto`s van mok?

mijn paardje heeft er volgens mij nog nooit last van gehad. laatst zat ik wat met haar te truttelen en trok ik in haar kootholtes of hoe noem je dat daar allemaal harde stukjes weg met dode haren. ik denk nog steeds dat het klein was dat de huid wat verstikt had, maar voor de zekerheid heeft teuntje111 hier haar benen alle4 schoongespoeld met water en betadine shampoo. de huid was wel wat geiriteerd roze, en ze kreeg kale plekken omdat we alles er àfgetrokken` hebben. ze leek daarna nergens last meer van te hebben, dus ik ga er maar van uit dat het geen mok was.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:42

jakkiwakki schreef:
izzy1985 schreef:

Nee het kan geen kwaad, maar het werkt niet vaak tegen mok. In de gebruiksaanwijzing van Sebacil staat dat het ook tegen bepaalde soorten mok werkt en dat is bij ons ook het geval geweest. Die gok zou ik dus eerder wagen. De aanschaf van Sebacil is wel wat prijzig, maar je mag het flink verdunnen en je paard met gemak 8-15 keer behandelen plus borstels ed.. Met Imaverol kun je 5 liter aanmaken en dus net 1x je paard en borstels, dekjes ed behandelen en moet je tot 4x toe een flesje kopen.
Tis maar waar je op gokt! Is het op onderbenen en kootholte dan zou ik voor schurft gaan en is het bij de singel en/of buik en hals dan zou ik voor schimmel gaan.
Er zijn nergens anders plekken te zien, onder de manen of achter de elleboog?

Mok kan door verschillende factoren worden veroorzaakt of onderhouden. Zodra de huid daar wat minder wordt, is het gevoeliger voor secundaire infecties zoals schimmels en mijten. In dat geval moeten deze eerst bestreden worden wil de mok kunnen genezen. Een afkrabsel zal een uitsluitsel geven.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:29

ma_rie_tje
Nee, geen goede ervaring mee.
na 3 weken trouw geven nog steeds geen resultaat.[/quote]
[quote="Talisa schreef:
postbodesiem schreef:

Nee hier ook geen goed resultaat. Gaf ze een winter lang, hielp niks.

Oke dus dat hoeven we dus niet te proberen, droogzetters is volgens mij geen idee voor ons paard, de merrie is drachtig en we willen graag een gezond levend veulen

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:29

postbodesiem schreef:

Mijn friese merrie krijgt ze nu al 3 jaar, als ze niet krijgt explodeert de hele boel!
Dan zit ze weer helemaal onder!
Ik ben tevreden over de werking van de pillen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:50

mag je droogzetters niet gebruiken als je paard drachtig is?

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 08:46

Mijn pony heeft ook mok. Ik behandel haar er elke dag voor. Maar nu was mij vraag of ze daar ook dikke benen van krijgen? Het lijkt net of ze stalbenen heeft, maar als ik met haar een tijd ga stappen dan trekt het echt niet weg. Ook niet een beetje.. Met draf liep ze ook helemaal niet goed, niet kreupel, maar ook niet goed.
Heeft iemand tips? Moet ik toch maar even de dierenarts bellen?