[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:35

Die van mij heeft ook geen exceem. Van die relatie heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord, wat zou het één dan met het ander te maken moeten hebben?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:11

Er zou een link kunnen zitten tussen stress en een minder goed werkend afweersysteem, of dat luchtzuigers het als veulen vaak moeilijk hebben gehad en dus meer kans hebben op het ontwikkelen van allergieën.

Mijn eigen luchtzuiger heeft ook geen eczeem, maar ik ken wel een paard dat allebei heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 20:30

ja ik ken ook wel een paard met een gevlekt oor dat ook luchtzuigt.

Ik heb er nog nooit van gehoord en met alle respect, het lijkt me weer het zoveelste luchtzuigerfabeltje.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:25

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:28

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

hennyhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:19

Vraagje: ik heb een leuk paard op het oog. Het enige probleem is dat hij (is nu 2 jr oud) toen hij naar stal kwam wel eens ging luchtzuigen. Nu staat hij structureel op de wei en heeft hij nergens last van. Ook bij mij zou hij fulltime op de wei staan.
Zouden jullie een dergelijk paard kopen? Uiteraard wil ik hem voorlopig zelf houden, maar ergens speelt natuurlijk ook wel mee dat ik me afvraag als ik hem ooit wil verkopen of dat niet lastig gaat worden....
Wat vinden jullie?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 08:43

Als jij het een leuk paard vindt en hij zuigt niet op de wei en kan bij jou op de wei, dan zou ik hem kopen. Er zijn genoeg mensen die zonder problemen een luchtzuiger kopen. Wel moet je rekening houden met enige waardevermindering vergeleken bij een niet-luchtzuiger.
En verder zit het vooral in jezelf: als jij je eraan ergert, niet kopen. Als het jou niet uitmaakt.. wel kopen.
Ik erger me niet aan het luchtzuigen (ze doet het ook niet heel vaak meer). Dus ik kocht zo weer een luchtzuiger.

hennyhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:56

tjsa klopt. En uiteraard is de prijs er op het moment ook naar. Het biedt me wel de mogelijkheid om een paard te kopen wat ik anders waarschijnlijk niet had kunnen betalen...
Ik ga eerst nog maar eens kijken denk ik en kijken hoe erg het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:40

Ik ga met Anya mee.

Ik heb bijna 3 jr geleden een luchtzuiger gekocht, ze was een flessenveulen en is ws door bijkomende stress en het hele flessengedoe ( wat zo onnatuurlijk is als maar zijn kan) gaan luchtzuigen. Ze is nu 3,5 en zuigt nog steeds er vrolijk op los maar het boeit mij verder niet. Het is een heerlijk ding en ik hou van haar met of zonder het zuigen Lovers En als ik het over moest dan zo ik geen seconde twijfelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:06

Van de week was ik ergens en daar hadden ze schrikdraad rondom in een box van een paard gedaan....

omdat een luchtzuigband niet meer hielp
No Cheer

dat beest stond volkomen apathisch in z'n box Hamer Stoom uit je oren Frusty Lips are sealed

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:06

hennyhout schreef:
Vraagje: ik heb een leuk paard op het oog. Het enige probleem is dat hij (is nu 2 jr oud) toen hij naar stal kwam wel eens ging luchtzuigen. Nu staat hij structureel op de wei en heeft hij nergens last van. Ook bij mij zou hij fulltime op de wei staan.
Zouden jullie een dergelijk paard kopen? Uiteraard wil ik hem voorlopig zelf houden, maar ergens speelt natuurlijk ook wel mee dat ik me afvraag als ik hem ooit wil verkopen of dat niet lastig gaat worden....
Wat vinden jullie?

Je heb verschillende soorten luchtzuigers, je hebt paarden, zoals die van Anya, die zuigen en nergens last van hebben. En je hebt paarden die er echt stoned van worden en conditioneel erg achteruit gaan wanneer ze het doen. Zoals de mijne was... Als je geluk hebt, is het zo'n 'happy' zuiger die nergens last van heeft. Maar als je pech hebt is het er zo 1 als de mijne was.. dan moet je continue alles uit de kast halen om hem op gewicht te houden, of hem een band om doen.

Ik zou nooit weer een luchtzuiger kopen, omdat continue zorgen gaf. Ik wou hem geen band om doen maar als ik het niet deed, ging hij er zo slecht uit zien....

Als jij je paard 24/7 op de wei gaat zetten en hij het daar niet doet, is het zowiezo geen probleem. Maar blijf je dat ook in de winter doen als je hem straks gaat rijden ed?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:24

Mijn pony heeft pakt niet iets vast om lucht te zuigen, ze hapt lucht en als ze in het land een beetje zenuwachtig wordt van andere paarden bijv. doet ze het daar ook.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:32

Mijn luchtzuiger heeft ook een periode gehad dat ze heel schraal was en 2x een koliekaanval gehad het eerste jaar dat ik haar had ook stond ze in het begin met zo'n "wonderband" met als gevolg een super ongelukkig paard en scheve halswervel ws veroorzaakt door die "wonderband" Huilen Boos!

Nu staat ze al 2 jaar zonder band, zonder koliek en is zover ik het kan inschatten een happy peerd met een prima gewicht Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:52

Nou mijn luchtzuiger doet het nog steeds fanatiek als hij in de stal komt, is dan nu ook alleen voor poetsen en zadelen. Dat vind hij altijd wat spannend.
Heb gelukkig met stalhoudster afgesproken dat Kafka zo lang mogelijk buiten mag lopen ipv volgende maand de nacht op stal. Lekker in de wei lijkt me beter dan elke nacht op stal voor mijn luchtzuiger.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:49

Mijn merrie is een luchtzuiger. Ik denk dat ik het grotendeels opgelost heb. Die band doe ik haar nooit meer om. Ze BLEEF het namelijk proberen en vaak lukte het haar nog ook! En dan moest ik hem wel heel strak doen, maar dan ga je je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal.

Nu is de voerbak verwijderd op de stal en staat er een op de grond. Te laag om de knik achter de kaak te kunnen maken voor een behoorlijk luchtzuigje. En het weefrek is dichtgemaakt en ook de waterbak hangt te laag. Echt een verademing hoor! WAnt vroeger hoorde ik haar ALTIJD luchtzuigen op stal. Vooral tijdens het eten, maar ook er voor en er na. Nu hoor ik het nooit meer. Misschien dat ze het best nog zal doen, maar lang niet meer zoveel. Scheelt weer een paar maagkolieken....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:30

tamorka schreef:
Mijn merrie is een luchtzuiger. Ik denk dat ik het grotendeels opgelost heb. Die band doe ik haar nooit meer om. Ze BLEEF het namelijk proberen en vaak lukte het haar nog ook! En dan moest ik hem wel heel strak doen, maar dan ga je je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal.
Nu is de voerbak verwijderd op de stal en staat er een op de grond. Te laag om de knik achter de kaak te kunnen maken voor een behoorlijk luchtzuigje. En het weefrek is dichtgemaakt en ook de waterbak hangt te laag. Echt een verademing hoor! WAnt vroeger hoorde ik haar ALTIJD luchtzuigen op stal. Vooral tijdens het eten, maar ook er voor en er na. Nu hoor ik het nooit meer. Misschien dat ze het best nog zal doen, maar lang niet meer zoveel. Scheelt weer een paar maagkolieken....

Allereerst OK dan! dat je de band af hebt gedaan.

Maar heb je wel laten onderzoeken WAAROM ze luchtzoog (bijv. maagonderzoek) en heb je hier wat aan gedaan ?? En heb je haar voer aangepast??
Want het klinkt namelijk alsof jouw paard last van z'n maag heeft. dan moet je ook de oorzaak van het zuigen aanpakken en niet alleen de symptomen. als de maagproblemen er nog zitten en ze wilt zuigen (werkt pijnstillend), dan vindt ze op een gegeven moment toch wel een manier om te zuigen. als ze echt willen dan kunnen ze ook zuigen in de lucht zonder iets beet te pakken. (dit is luchtzuigen). als ze zuigen en daarbij iets vastpakken dan is dat kribbebijten.

En van luchtzuigen krijgen ze geen koliek. je moet het anders zien. ze zuigen omdat ze last van hun maag hebben. de maagproblemen zorgt ervoor dat het eten niet goed verteerd wordt en hierdoor krijgen ze koliek. dus niet door het zuigen. het zuigen is een symptoom van de maagproblemen. niet een oorzaak.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:25

Good point.
MAar die band moest ik eerst wel om doen. Ik deed het meestal niet hoor, maar soms liep het luchtzuigen zo uit de hand. En feit is dat ik met haar al 3x een koliek heb gehad en met de andere paarden nooit.

Verder zijn er een paar dingen die je moet weten en dat is zoals ze was toen ik haar een paar jaar terug kocht:
- ze was heel energiek en heet in het rijden
- kreeg heel veel kilo's krachtvoer op een dag
- kwam ook nog eens weinig buiten
- ze is stressvol en onzeker
- ze weefde als een idioot. En niet gewoon rustig wiegen op de voorhand he, maar met de voorbenen op en neer rennen, in het midden van de stal lag niets meer!

Al deze dingen bij elkaar creeeren bij zo'n paard een maag probleem. Deze oorzaken heb ik weg genomen. Ik kocht haar ondanks haar stalondeugden omdat ik er een goed gevoel bij had. Ik nam haar mee naar huis, haalde haar van de trailer, zette haar in een stal met ruwvoer. En het krachtvoer heb ik haar zwaar in verminderd, ze kreeg nog maar weinig. Vervolgens ging ze elke dag de hele dag de wei in samen met andere paarden. VAnaf het eerst moment ging ze rustig en tevreden eten. Weven heeft ze nooit meer gedaan. De eerste jaren werd ze nog gereden en als ze frequent wordt gereden wordt ze iets rustiger, minder vluchterig voor het been. Maar dan moet je wel bijna elke dag rijden. Ik heb haar gekocht voor de fokkerij, omdat ze ster prok is, en ik hoop volgend jaar elite. Ze heeft ook al de IBOP succesvol doorstaan. Nu is ze drachtig en ik wil haar absoluut niet meer blootstellen aan stress. Ze loopt heerlijk ontspannen in de wei elke dag samen met haar vriend, mijn 17 jaar oude ruin die gedwongen met pensioen is.

De oorzaken zijn dus weggenomen, en ik denk dat ze inmiddels ook wel geen maagprobleem meer zal hebben. MAar dit paard is wel zwaar verslaafd aan de endorfinen, en dat neem je zomaar niet weg.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:56

PaolaPromise schreef:
Mijn paard werd echt ziek van het zuigen, maar was er verslaafd aan en daardoor bleef hij het doen.

Ik heb niet heel dit topic gelezen maar ben er van overtuigd dat een paard niet luchtzuigd omdat hij daar verslaafd aan is. Naar mijn menig gaan paarden luchtzuigen door pijn.....pijn die ze voelen aan wat dan ook en bij promise was dat achteraf gezien dan ook terecht denk ik....

Nog sterkte met het verlies van hem!

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:06

opaal schreef:
PaolaPromise schreef:
Mijn paard werd echt ziek van het zuigen, maar was er verslaafd aan en daardoor bleef hij het doen.

Ik heb niet heel dit topic gelezen maar ben er van overtuigd dat een paard niet luchtzuigd omdat hij daar verslaafd aan is. Naar mijn menig gaan paarden luchtzuigen door pijn.....pijn die ze voelen aan wat dan ook en bij promise was dat achteraf gezien dan ook terecht denk ik....

Nog sterkte met het verlies van hem!

Dankje... maar Promise deed dit al 6 jaar en ik weet zeker dat hij niet al 6 jaar longkanker had...

Hij kreeg een kik van de endorfine die vrij kwam, dat geeft ze een fijn gevoel/ roes... en daar was hij wel degelijk aan verslaafd.

Hij is ermee begonnen toen hij niet lekker in zijn vel zat en dat kan inderdaad door pijn of verveling geweest zijn. Maar hij deed het ook als hij gewoon topfit was, omdat het nou eenmaal gewoonte was geworden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:05

opaal schreef:

Een paard GAAT niet luchtzuigen omdat hij pijn heeft maar BEGINT vaak met zuigen omdat hij pijn heeft.
En als ze eenmaal aan het zuigen gaan dan kunnen ze daar wel degelijk aan verslaafd raken. er komen endorfine vrij wat zowel pijnstillend als verslavend werkt. ze worden er high van.
dus paarden die al een tijd zuigen die kunnen gewoon zuigen doordat ze verslaafd zijn aan de endorfine. de pijn hoeft dan allang niet meer aanwezig te zijn.

Mijn paard is begonnen met zuigen omdat hij pijn had. nadat de oorzaken van het zuigen opgelost en behandeld waren bleef hij toch nog zuigen. hij stond de hele dag door in de wei en stal te zuigen en was zo stoned als een garnaal. heb hem toen helemaal door laten lichten om er zeker van te zijn dat hij niets had wat pijn deed. hij bleek helemaal nergens meer last van te hebben en was alleen super verslaafd.
op advies van de dierenarts hebben we hem af laten kicken.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:18

Tieme schreef:
opaal schreef:

Een paard GAAT niet luchtzuigen omdat hij pijn heeft maar BEGINT vaak met zuigen omdat hij pijn heeft.
En als ze eenmaal aan het zuigen gaan dan kunnen ze daar wel degelijk aan verslaafd raken. er komen endorfine vrij wat zowel pijnstillend als verslavend werkt. ze worden er high van.
dus paarden die al een tijd zuigen die kunnen gewoon zuigen doordat ze verslaafd zijn aan de endorfine. de pijn hoeft dan allang niet meer aanwezig te zijn.

Mijn paard is begonnen met zuigen omdat hij pijn had. nadat de oorzaken van het zuigen opgelost en behandeld waren bleef hij toch nog zuigen. hij stond de hele dag door in de wei en stal te zuigen en was zo stoned als een garnaal. heb hem toen helemaal door laten lichten om er zeker van te zijn dat hij niets had wat pijn deed. hij bleek helemaal nergens meer last van te hebben en was alleen super verslaafd.

Ik heb een paard verzorgd wat jaren lang heeft lucht gezogen, dit achteraf gezien door pijn in zijn buik van meerdere maagzweren waar ik niks van wist. Maagzweren zijn behandeld en paard heeft het nooit meer gedaan....

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:59

ik heb ook een paard die luchtzuigt!
ze doet het alleen in de stal, en alleen als ze biks krijgt of wat lekkers!
vanmiddag heeft ze een gaskoliek aanval gehad, wat een schrik.
ik had haar de band afgedaan toen ik haar kocht(3 mnd terug).
veearts adviseerde mij om hem wel weer om te doen!

lino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:10

mijn Vz pony is ook een enorme luchtzuiger,maar ik heb nu een luchtzuigband maar heb zelf het gevoel dat mijn VZ paars er gewoon mee doorgaat... maar dat kan ook wel alleen zo lijken.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:16

opaal schreef:
Tieme schreef:

Ik heb een paard verzorgd wat jaren lang heeft lucht gezogen, dit achteraf gezien door pijn in zijn buik van meerdere maagzweren waar ik niks van wist. Maagzweren zijn behandeld en paard heeft het nooit meer gedaan....[/quote]
Misschien een hele domme vraag maar hoe heb je hem laten afkicken????