Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:39

Ik heb niet het hele forum doorgelezen ,maar kun je JKK ook wegspuiten met MCPA of MCPP ??

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:59

Hier zijn ze dan.. ik heb nog meer gele bloemetjes maar fototoestel was vol, dus maak ik ze morgen.
Van de meeste weet ik nu wel dat het andere zijn, van 1 plant die ik in de berm heb gezien bij vrienden weet ik bijna zeker dat het Jacobskruid is, maar daar maak ik morgen ook foto van dan kunnen jullie het zien.
Afbeelding
Afbeelding
onderkant van de stengel is roodachtig bruin??
En wat is dit?
Afbeelding
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:01

Volgens mij is die 'boerenwormkruid'.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:03

die laatste?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:09

Volgens mij is dat een soort kamille...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:09

De eerste plant is zeker weten boerenwormkruid. De tweede plant kan ik het blad niet goed van zien, maar ik denk ook boerenwormkruid, de laatste plant is in ieder geval geen kruiskruid, de naam schiet me even niet te binnen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:10

en boerenwormkruid is niet gevaarlijk?
2e maak ik morgen betere foto van want die staat heel ergens anders dan de 1e

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:16

Is er niemand die me kan vertellen of JKK te bestrijden is met MCPP of MCPA ????

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:18

Dat plantje wat je op je hand hebt zegt mij ook niets!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:20

Boerenwormkruid bevat geen PA s dat zijn de giftige stoffen in Kruiskruid. Van de website van de gezondheidsdienst voor dieren over boerenwormkruid.
Het eten van grote hoeveelheden van deze plant geeft aanleiding tot krampen, spierrillingen, verwerpen en leverschade.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:21

eilander schreef:
Is er niemand die me kan vertellen of JKK te bestrijden is met MCPP of MCPA ????

Jonge planten zijn makkelijker te bestrijden dan grote planten, in het rozetstadium kan dat wel werken. Voordeel is dat het selectieve herbiciden zijn die het gras niet dood maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:28

eilander schreef:

Ja, met MCPA 500; tegen kruiskruid (waterkruiskruid en jac. kruiskruid) 4 ltr. per ha. toepassen eind juli - begin aug. Na toepassing in weiland tenminste 1 week geen vee toelaten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:28

Oke ,bedankt!
We hebben pas gemaaid en nu komen er "frisse" rozetjes op.
Direkt behandelen ,dus!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:33

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:37

singasong schreef:
eilander schreef:

Ja, met MCPA 500; tegen kruiskruid (waterkruiskruid en jac. kruiskruid) 4 ltr. per ha. toepassen eind juli - begin aug. Na toepassing in weiland tenminste 1 week geen vee toelaten.

Kun je dit zelf ook kopen of moet een loonwerker dit doen. Gaat je gras hier niet kapot door? En kan dit ook op een wei waar het gras behoorlijk hoog staat? Moet je ieder plantje apart aanstippen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:17

deedee19 schreef:
eilander schreef:

Kun je dit zelf ook kopen of moet een loonwerker dit doen. Gaat je gras hier niet kapot door? En kan dit ook op een wei waar het gras behoorlijk hoog staat? Moet je ieder plantje apart aanstippen?[/quote]

Ik heb het al een jaar staan en heb het toen gekocht tegen de boterbloemen, alleen nooit gebruikt. Maar heb het gewoon bij de Agro gekocht. Weet niet of dat nu nog steeds kan? Ik weet ook niet of het gras er verder onder lijdt!
Misschien iemand anders?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:26

Het is een selectieve herbicide en doodt geen gras. Je kunt het wel bij de welkoop kopen. Ik denk dat je via de loonwerker wel voordeliger uit bent, een fles bij de welkoop is erg duur. Afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid planten die er zijn zou je kunnen besluiten of he het zelf doet of via de loonwerker. Je moet ook rekening houden met het weer als je spuit, als het erg droog of juist erg nat is heeft het weinig zin. Bij volwassen planten haalt het ook weinig uit omdat die al een groot wortelstelsel hebben. Rozetten en jonge planten zijn makkelijker te bestrijden.

LouieLuvYoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:30

Mijn vriendins ze wei zat vol met jacobskruid 1km lang 1,20 meter hoog ze had het al geen jaar meer naar om gekeken nu is het al bijna weg ze hebben vet veel geplukt Haha! ik heb mee geholpen het lijkt wel een eeuw te duren maar nu hebben we ruzie en staan haar paarden op die wei en mijn paarden thuis Haha! grapjjeee bij een boer..

-XxX- Celeste

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:38

Heeft iemand een foto van Jacobskruiskruid vanaf een afstand genomen? De meeste foto's zijn van heel dichtbij genomen en ik ben benieuwd hoe die plant vanaf een afstand van ongeveer 3 meter is. Ik zie namelijk aardig wat planten in de berm die er op lijken maar kan natuurlijk niet op de snelweg gaan stoppen om plantjes te bekijken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:45

Van een afstand kun je Jakobskruiskruid niet goed onderscheiden van andere planten zoals Boerenwormkruid. Het zijn juist de details waar je op moet letten. Bijvoorbeeld de vorm van een blad, heeft de plant wel of geen lintbloemen of buisbloemen. Van een afstand kun je de plant heel makkelijk verwarren met allerlei geel bloeiende planten.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:54

EstherHegt schreef:
Van een afstand kun je Jakobskruiskruid niet goed onderscheiden van andere planten zoals Boerenwormkruid. Het zijn juist de details waar je op moet letten.

Op zich erg met je eens maar een afstand van 3 meter is genoeg om JKK van Boerenwormkruid te onderscheiden denk ik.
Zeker zit het risico er in andere planten voor JKK aan te zien; opletten op details is zeker wel belangrijk.
Groetjes
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:58

[quote="Bries
Op zich erg met je eens maar een afstand van 3 meter is genoeg om JKK van Boerenwormkruid te onderscheiden denk ik.

Ellen[/quote]

Ja maar op de snelweg niet, dan ga je echt te snel, tenzij je natuurlijk de mazzel hebt om in een file te staan Haha!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:05

EstherHegt schreef:
[quote="Bries

Ellen

Ja maar op de snelweg niet, dan ga je echt te snel, tenzij je natuurlijk de mazzel hebt om in een file te staan Haha![/quote]

Die mazzel maakt de hele randstad meer mee dan 'snel' rijden. File is dágelijkse kost!!!
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:11

Ik zie erg vaak dat andere geelbloeiende planten worden verward met kruiskruiden, ook boerenwormkruid, deze blz is daar ook een goed voorbeeld van. Op deze blz staan foto'svan boerenwormkruid van dichtbij. Er zijn wel meer planten die worden verward zoals melkdistels streepzaden etc. Ergens is een topic te vinden over de verschillen tussen een melkdistel en JKK, ik weet niet hoe ik dat topic vid en hier een linkje van kan neerzetten. Het is echt een heel leuk topic en de verschillen worden uitgelegd.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:17

EstherHegt schreef:
Ik zie erg vaak dat andere geelbloeiende planten worden verward met kruiskruiden

Jajaja... ik weet het.
Zelf vind ik het juist NIET moeilijk om boerenwormkruid van JKK te onderscheiden... op 3 m. afstand lukt met dat al ben ik verder echt een stadse dommerd.

Blijft dat ik het met je eens ben dat zorgvuldigheid heel belangrijk is.
Groetjes
Ellen