Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachertorte

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Haha die snoetjes Hagelslag! Heb je nergens een droog plekje meer over op de paddock?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Duidelijk 'not impressed' door de lelijke blik :)
Idd veel modder.

Voordeel van hier op zand zitten; nooit modder, alhoewel het zand wel eens zompig kan zijn. Hier zelfs momenteel geen plassen in de paddock.
Het zou om 10 uur gaan regenen... niks, toen om 11 uur... niks. nu om 1 uur dus ik gok er op dat het weer niks wordt, want ze staan beide bloot :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Zilfstar schreef:
Geen idee haha. Heb er 1 van EJ die erg goed zit. En een ander die wat te lang valt (weet merk even niet meer) en die doe ik vaak met veel wind op. Moet wel erbij zeggen dat ze hier 2 uur per dag op paddock staan en verder op stal (niet ideaal maar de rest op deze stal is prima, vooral dat ik mag voeren wat en hoeveel ik wil) hij heeft een luik n buiten naar ik merk dat hij die liever dicht heeft met koud weer. Ik zal eens kijken of er een liner in kan.

Wat voor maat heeft je paard? Ik heb hier nog 2 EJ's liggen die voor niks weg mogen. Een blauwe waterdichte 0 grams waar liners onder kunnen en een grijze waterdichte 100 grams.

Zijn allebei een jaar oud en nog nooit gewassen. Ik had ze net aangeschaft en in gebruik toen ik met kerst het hele systeem van Horseware kreeg :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

We hebben alweer bijna 24 uur regen. En dan word dat stuk voor de stal wel blubber.
Maar dieper dan de kogel zakken ze er niet in(eerder minder).
En als het dan weer droog is, dan droogte het ook gelukkig heel vlot!

En jaa dahlia is echt niet onder de indruk van layka :Y)
Pas als layka met de tanden op haar afkomt houd ze op _O-

Ik had ze vanochtend ook in de stal gevoerd.
Maar schijnbaar wouden ze buiten eten....
Dus die hooizakken zitten nog goed vol.
Nu zijn ze alle 3 nog rond genoeg... dus eh ja ze krijgen straks rond 3 wel buiten wat.
Ahhoewel layka nu wel op stal staat de eten.
Dahlia en iris zijn aan het klooien

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen....
Het stukje voor de stal is inderdaad best blubberig.
Maar onder 5-10 cm blubber/zand liggen van die grasstenen.
Op het ergste stukje richting de ene stal liggen ook een paar grasstenen.
De 3 hooi plekken staan zo droog mogelijk en bij de waterbakken is hier iets blubberig....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komt er natuurlijk nog meer regen, dan is het nog iets natter dan nu

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:20

Zilfstar schreef:
Even een geheel andere vraag: ik ben echt een leek op gebied van dekens want echt nooit gebruikt (behalve eens een keer een fleece oid na wassen bijv). Na Jippes ziekte en met zijn gewicht enzo dus begonnen met een 0grams regendeken in deze herfst en daar staat ie nu ook onder. Jippe heeft een wintervacht zoals t een goede Fries betaamd: dikke ondervacht, niet heel lang zoals onze welsh x arab, maar wel echt zoals alle andere jaren. Wollig, langer dan in zomer, knuffelbeer-vacht. En voelt prima warm onder de 0grams regendeken. Heb ik nou een dikkere/warmere nodig? Of is dit prima? (Deken die ik vorig jaar heb gekocht heeft een gaatje in de ‘voering’ op de schoft zeg maar. Dus ik overweeg nog eentje bij te kopen maar twijfel dus over de dikte…)

Hier Fries die nooit onder de dekens stond naar nu vanwege leeftijd wel. Ook wintervacht zoals jij omschrijft.

Op dit moment staat hij bloot, het is hier aardig warm en vind hem onder de 0 grams regendeken met fleece aan de warme kant. Dus even eraf voor nu.
Ik heb ook een 200 grams gekocht, nog niet nodig gehad maar ik wil dat wel hebben liggen voor hem als de temperatuur lager is/blijft en veel nattigheid en wind. Ik heb de indruk dat de regendeken met fleece hem al een heel eind zal helpen, maar dat de 200grams wel nodig gaat zijn bij vriezen en wind. Guur weer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

EvaC schreef:
Zilfstar schreef:
Geen idee haha. Heb er 1 van EJ die erg goed zit. En een ander die wat te lang valt (weet merk even niet meer) en die doe ik vaak met veel wind op. Moet wel erbij zeggen dat ze hier 2 uur per dag op paddock staan en verder op stal (niet ideaal maar de rest op deze stal is prima, vooral dat ik mag voeren wat en hoeveel ik wil) hij heeft een luik n buiten naar ik merk dat hij die liever dicht heeft met koud weer. Ik zal eens kijken of er een liner in kan.

Wat voor maat heeft je paard? Ik heb hier nog 2 EJ's liggen die voor niks weg mogen. Een blauwe waterdichte 0 grams waar liners onder kunnen en een grijze waterdichte 100 grams.

Zijn allebei een jaar oud en nog nooit gewassen. Ik had ze net aangeschaft en in gebruik toen ik met kerst het hele systeem van Horseware kreeg :+

Lief! Ik PB je even

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

Binck8 schreef:
Zilfstar schreef:
Even een geheel andere vraag: ik ben echt een leek op gebied van dekens want echt nooit gebruikt (behalve eens een keer een fleece oid na wassen bijv). Na Jippes ziekte en met zijn gewicht enzo dus begonnen met een 0grams regendeken in deze herfst en daar staat ie nu ook onder. Jippe heeft een wintervacht zoals t een goede Fries betaamd: dikke ondervacht, niet heel lang zoals onze welsh x arab, maar wel echt zoals alle andere jaren. Wollig, langer dan in zomer, knuffelbeer-vacht. En voelt prima warm onder de 0grams regendeken. Heb ik nou een dikkere/warmere nodig? Of is dit prima? (Deken die ik vorig jaar heb gekocht heeft een gaatje in de ‘voering’ op de schoft zeg maar. Dus ik overweeg nog eentje bij te kopen maar twijfel dus over de dikte…)

Hier Fries die nooit onder de dekens stond naar nu vanwege leeftijd wel. Ook wintervacht zoals jij omschrijft.

Op dit moment staat hij bloot, het is hier aardig warm en vind hem onder de 0 grams regendeken met fleece aan de warme kant. Dus even eraf voor nu.
Ik heb ook een 200 grams gekocht, nog niet nodig gehad maar ik wil dat wel hebben liggen voor hem als de temperatuur lager is/blijft en veel nattigheid en wind. Ik heb de indruk dat de regendeken met fleece hem al een heel eind zal helpen, maar dat de 200grams wel nodig gaat zijn bij vriezen en wind. Guur weer.

Ik twijfel ook met deze temperatuur maar hij voelt niet te warm aan nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

Boon krijgt zo weer haar dunne regendeken op, niet dat er regen verwacht wordt maar omdat ze in de avond nog wel eens wil rollen en met deze halfnatte paddock wordt het een geel varken en het oog wil ook wat :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Goedemiddag!

Ik heb Zembla nu zonder deken staan omdat hij boxrust heeft en het is 12 graden, hij staat nu droog en uit de wind dus denk dat het prima is zo. Hij stond eerst 24/7 buiten met een 50 grams.

Hier ook veel modder, maar ze zakken niet weg het is gewoon nat en blubberig…

Wat een leuke foto’s van dahlia en layka! Lekker samen in de stal haha

Ik heb nog geen tanden van mijn pony. Maar mocht het zover komen wil ik ze denk ik wel bewaren, heb er nooit aan gedacht eigenlijk.

Nou Zembla heeft niks gebroken hoor, tenminste hij is een heel stuk beter als gisteren! Ik heb net zijn been geschoren en ik zag een heel klein wondje.

Ik hoop dat 2026 een jaar zonder zoveel zorgen gaat zijn want man wat een stress jaar…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Fijn dat ie beter is, misschien wat verstuikt door zijn rare aktie ??
Goed dat je het wondje hebt gevonden. Ik smeer er dan meteen een laag groen klei overheen :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Ik heb mijn paard gister van 400 teruggezet naar 0 gram en een wollen deken. Ze is in dekenpatroon geschoren dus ze heeft ook nog wat warmte van zichzelf, maar vond anders de overgang een beetje te groot. Zeker omdat ze graag in haar uitloop is wil ik haar dan niet helemaal in d'r blote billen hebben.

Hier heeft het niet zo geregend als wat ik op sommige foto's zie, gelukkig.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

Zijn er meer mensen die de Pavo 18+ muesli voeren? Ik gooide net een nieuwe zak in mijn ton en het lijkt wel of er meer graan(achtige?) korrels in zitten dan normaal. Er staat niks anders op de zak.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:10

DubbelFun schreef:
Fijn dat ie beter is, misschien wat verstuikt door zijn rare aktie ??
Goed dat je het wondje hebt gevonden. Ik smeer er dan meteen een laag groen klei overheen :)

Ik denk het, hij maakte best een flinke klap.. hopelijk is hij snel weer de oude.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

har166 schreef:
Zijn er meer mensen die de Pavo 18+ muesli voeren? Ik gooide net een nieuwe zak in mijn ton en het lijkt wel of er meer graan(achtige?) korrels in zitten dan normaal. Er staat niks anders op de zak.

Ja, voer ik ook. Heb net afgelopen vrijdag een nieuwe zak in mijn ton gedaan, zal er vanavond even op letten. Het is me nog niet opgevallen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

har166 schreef:

Ik heb niks anders gezien. Ik heb nog een nieuwe zak staan, zal er op letten als die volgende week in de ton gaat

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Toevallig vorige week de ton gevuld met pavo 18+ en mij is niets bijzonders opgevallen.

Hier ook geen losse tanden verzameling, als het goed is hebben ze beide al hun tanden nog.

Op de track is wel modder, maar gelukkig ook genoeg voerplekken op verharding en in de loopstallen, dus geen natte moddersokken. En de staleigenaar heeft op stukken geel zand gegooid, dus ze kunnen nog redelijk droog liggen op deze plekken. Maar wel fijn als het nu weer even droger is.

Vince staat zonder deken en had bij het rijden last van deze warmte met zijn dikke jas. Toen het een paar jaar geleden sneeuwde en hard vroor liet hij zien hoe goed zijn vacht isoleerde. Hij kon binnen staan, maar bleef 'lekker' buiten :brr:
Afbeelding

Ik heb nog wel dekens liggen voor het geval ze toch gevoeliger worden voor kou.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Ik heb nu 3 paarden onder dekens staan, dat is dan wel makkelijker, als ik daar allemaal verschillende diktes aan dekens voor zou moeten kopen dan was ik arm geweest :D