Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 05:57

Doet mij denken aan staart en maan eczeem, zie ook afgebroken haren dus schuurt ws als je het niet ziet? In de stal?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 06:42

Rizette schreef:
Doet mij denken aan staart en maan eczeem, zie ook afgebroken haren dus schuurt ws als je het niet ziet? In de stal?

Nee zijn staart is verder helemaal netjes. Overdag staat hij met andere paarden in de groep

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:30

Ik ben ten einde raad |(
Na de dexamethason en het was protocol leek het goed te gaan, maar na een paar weken stagneerde het weer en nu weer helemaal bout en dikke benen. Ik wordt er moedeloos van ;(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:39

Ach gossie, dat ziet er pijnlijk uit! Snap dat je wanhopig wordt. Ik ben ook echt fan van de Whinny’s. Ik weet niet waar je woont maar als je ze wil lenen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:44

Wat naar, Kun je de benen afdekken met whinny's, buisverband of uv werende flyboots?

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 06:51

Rizette schreef:
Wat naar, Kun je de benen afdekken met whinny's, buisverband of uv werende flyboots?

Flyboots gebruik ik al dag in dag uit, kunnen die winnys hier echt bij helpen?

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 06:51

Pallatin schreef:
Ach gossie, dat ziet er pijnlijk uit! Snap dat je wanhopig wordt. Ik ben ook echt fan van de Whinny’s. Ik weet niet waar je woont maar als je ze wil lenen?

Winnys is het enige wat ik nog niet gebruikt heb , dat is alleen online te verkrijgen toch? Ik woon in Brielle nabij Rotterdam

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:09

gabiiy schreef:
Rizette schreef:

Flyboots gebruik ik al dag in dag uit, kunnen die winnys hier echt bij helpen?

Dat weet ik niet, ik twijfel of het dan gaat werken, anderen hebben misschien meer ervaring daarmee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:14

Meerdere in dit topic- waaronder ik - hebben juist top ervaringen met de whinnys. Ik zou dat zeker gaan proberen! Meerdere bestellen zodat je kunt afwisselen. Ik had ze 24/7 om, gingen 1x per dag af (eventueel wisselen) en werden 2x per dag gecontroleerd. Mijn paard stond wel 24/7 buiten en niet op stal. Van de winter tot ver in de zomer gedragen.

Ik zou het echt proberen. Voor Meerdere in dit topic zijn het DE beschermers geweest. Besteld bij een webshop inFrankrikk.

Ergens wel jammer dat zo velen eerst alle andere dingen proberen, voordat de whinnys in beeld kregen. Ondanks de vele ervaringen van voorgangers die die weg ook al hebben belopen en uiteindelijk ook bij de whinnys terecht komen.

Heel veel sterkte met je paard. Ik zou het echt de kans geven.

Eventueel in combinatie met cotavancr spray als je dat nog kunt krijgen. Zo zou ik het aanpakken.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:32

Wat afschuwelijk Gabiyy, je doet zo enorm je best en het lijkt niet te helpen,

Ik zou idd ook de Whinnys proberen, die hebben bij mijn paard echt gezorgd dat de huid rustig werd, en mijn inziens snel(ler) verbeterde.

Sterkte en beterschap

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:53

Ik gebruik nu ook uv beschermers omdat de situatie redelijk stabiel is. Maar de whinny’s waren in het begin echt wel nodig en deden het veel beter dan de uv beschermers.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:53

Gabiyy, ik heb eventueel nog winnys die je mag overnemen tegen de verzendkosten of ophalen.
Ik heb ze zelf dankzij een lieve bokker ook kunnen testen en gebruiken. Maar mijn merrie is helaas overleden al vorig jaar dus ze liggen hier godzijdank nu te niksen.
Het is een beetje maat cob ongeveer. Mijn robuuste pony droeg ze, maar mijn paard van 1.60 past er ook wel in verwacht ik.

Als je dan verbetering ziet is de investering wellicht de moeite waard!

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:01

Tancreda4 schreef:
Meerdere in dit topic- waaronder ik - hebben juist top ervaringen met de whinnys. Ik zou dat zeker gaan proberen! Meerdere bestellen zodat je kunt afwisselen. Ik had ze 24/7 om, gingen 1x per dag af (eventueel wisselen) en werden 2x per dag gecontroleerd. Mijn paard stond wel 24/7 buiten en niet op stal. Van de winter tot ver in de zomer gedragen.

Ik zou het echt proberen. Voor Meerdere in dit topic zijn het DE beschermers geweest. Besteld bij een webshop inFrankrikk.

Ergens wel jammer dat zo velen eerst alle andere dingen proberen, voordat de whinnys in beeld kregen. Ondanks de vele ervaringen van voorgangers die die weg ook al hebben belopen en uiteindelijk ook bij de whinnys terecht komen.

Eventueel in combinatie met cotavancr spray als je dat nog kunt krijgen. Zo zou ik het aanpakken.

Het probleem is dat mijn paard ook kramperig is en haar benen dus niet zo makkelijk optilt om er even een kous omheen te doen. Cortavance spray ook al gebruikt na de wassing. :( ik zit met mijn handen in het haar. Nu toch maar weer aan de dexamethason gezet door de dierenarts

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:13

gabiiy schreef:
Tancreda4 schreef:

Het probleem is dat mijn paard ook kramperig is en haar benen dus niet zo makkelijk optilt om er even een kous omheen te doen. Cortavance spray ook al gebruikt na de wassing. :( ik zit met mijn handen in het haar. Nu toch maar weer aan de dexamethason gezet door de dierenarts

Wat nog een overweging is is laseren. Dit heb ik 2 jaar geleden laten doen en toen is het been volledig hersteld en niet meer terug geweest tot nu. Mijne heeft het nu ook weer op 1 voet. Vrij heftig ook. Maar ik heb 0 paniek meer als het weer terug komt. Behandel haar al sinds het begin dat ze het heeft medicatie vrij. Als je meer wil weten mag je gerust een pb sturen!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:44

gabiiy schreef:
Tancreda4 schreef:

Je kunt het uitproberen met buisverband van de apotheek dat is goedkoop en dan weet je of het lukt om er iets om te doen Zou kunnen lukken met het been vrijwel aan de grond tenzij het paard druk/heftig reageert.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:03

Saaams schreef:
Gabiyy, ik heb eventueel nog winnys die je mag overnemen tegen de verzendkosten of ophalen.
Ik heb ze zelf dankzij een lieve bokker ook kunnen testen en gebruiken. Maar mijn merrie is helaas overleden al vorig jaar dus ze liggen hier godzijdank nu te niksen.
Het is een beetje maat cob ongeveer. Mijn robuuste pony droeg ze, maar mijn paard van 1.60 past er ook wel in verwacht ik.

Dat is lief. Het is een grote KWPNer van 1.74m maar wel dunne benen alleen nu zijn ze dik dus weet niet of dat gaat passen?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 20:37

Dan ga ik het ook nog een keer zeggen: Whinnys werken echt super goed. Bij mijn paard heb ik van alles geprobeerd (inclusief Dexamethason, wasprotocol, etc) en uiteindelijk hebben de sokken binnen no time het been stabiel gekregen. En de sokken zijn echt beter dan gewone fly boots. Die heb ik er nog overheen voor de hoefranden.

En ik ken het wanhopige gevoel overigens. Toen alle behandelingen niet echt duurzaam leken te werken. Daarom ben ik zo’n promotor van de sokken. Houd moed, bij mijn paard was het ook echt erg. Maar het is beter geworden.

(Ps ik kan het even niet vinden, je weet wel zeker dat je paard vasculitis of sarcoïdose heeft?)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:57

Bij mijn paard werkte flyboots ook niet, hij kreeg last van elk naadje van die dingen. Onder die naadjes werd het toch wat klam en zweterig en ging het irriteren.

Buisverband of whinnys heb ik geen verschil gemerkt, behalve dat ik buisverband veel prettiger vond werken (en veel goedkoper)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 07:27

gabiiy schreef:
Saaams schreef:

Dat is lief. Het is een grote KWPNer van 1.74m maar wel dunne benen alleen nu zijn ze dik dus weet niet of dat gaat passen?

Het is voor jouw paard ivm de kramperigheid met name van belang hoe groot de hoeven zijn aangezien ze daar overheen moeten. Kun je die opmeten? Mijn paard is 1.73 maar heeft grote voeten en dus de grootste maat sokken

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 07:29

En omdoen werkt makkelijker als eerste de hoef in een plastic zakje zet, daar de whinny overheen schuift dan glijdt t veel makkelijker over de ruwe hoef en dan kan je t plastic zakje er zo weer afhalen.

En idd hou vol, heel demotiverend maar deze kwaal is onvoorspelbaar duurt en duurt, wakkert op en verminderd , ik merkte bij mezelf dat ik er een beetje murf van werd,acceptatie : het is wat t is en we doen het er maar mee . Teveel eraan zitten werkte bij mijn paard averechts , kousen ook de compressie kousen van hidez, whinnys buisverband flybysters alles ligt hier in de kast, sudo creme op plekjes en korstjes en verder niks . Daar hield ik het mee onder controle

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 19:02

Als aanvulling op knollentuin. Zo'n nylon tasje werkt ook prima om de sokken makkelijk om te doen en scheurt niet zo snel als een plastic zakje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:26

Hier werkte de Whinny’s ook het beste maar was er zelf ook eerst huiverig voor. Bestellen bij VLC Europe ging echter prima en met weer zoals nu hield ze ze drie dagen om meestal, moesten we alleen af en toe weer wat omhoog trekken. De huid bleef wel dun, maar zolang de sok goed zat zonder schade. Zodra ze zonder stond kwamen er gegarandeerd korstjes. Maar moet wel zeggen dat het beeld van de mijne heel anders was dan wat ik hier op de witte voeten zie, maar dankzij de biopt werd wel bevestigd toen wat enkele wel al gespot hadden als vasculitis.

De Whinny’s bevielen zo goed dat ik ze zelfs nu nog in de verbanddoos heb voor mijn nieuwe paard, mocht het ooit nodig zijn liggen er twee klaar. Al hoop ik dat het nooit langs komt weer.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 16:31

Hoe is het nu Gabiiy?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:28

Inmiddels al weer een tijd geleden dat er gereageerd is in dit topic,

Hoe gaat het met de paarden die nog onder behandeling zijn?

Hier gaat het eigenlijk best goed, de huid is helemaal mooi genezen, en je ziet er niks meer van, de huid is ook niet meer rood, wel hebben we nog tot en met volgende week om de 2 dagen een prednisolon capsule. Vorige keer waren we helemaal afgebouwd, maar werd de huid weer heel erg rood, op hoop van zegen dat we er nu echt vanaf komen.. heb er zelf wel vertrouwen in.

De merrie staat buiten met beschermers op, ookal is er geen/nauwelijks zon, ik durf het niet aan om haar zonder beschermers buiten te doen.

Enige waar we tegenaan lopen, is dat de kootholtes erg droog/schilferig zijn, volgens de DA komt dit door de slechte doorbloeding, iemand hier ervaring mee? Of hoe kunnen we dit nog meer ondersteunen? Ik voer de merrie wel sinds 1 week Lysine bij, ben heel benieuwd of dit nog postief effect gaat hebben

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:46

Het moet bij je filosofie passen, maar je zou lymfedrainage kunnen overwegen.