Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:37

idd bruintje, ik zou bijna zeggen dat ze hem een maand bij mij mag brengen omdat ik er zo sterk van overtuigd ben

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:46

Ik doe er niet meer aan. Maar heb diverse van die paarden hier gehad. En nooit problemen gehad terwijl de eigenaren van alles waarschuwde van te voren :)
Fjord die iedereen over het erf zou trekken, die moest met bit buiten gezet worden enz.
De eerst paar dagen heb ik het halstertouw om zijn neus gedaan, maar meneer was zo braaf dat ik dat daarna ook niet meer heb gedaan. Zou overigens ook slaan met deken recht trekken of dekensingel vast maken. Nooit gedaan.

Paard dat ook met buiten zetten mensen mee zou sleuren. Ja fris was hij wel, staartje er op. Maar wachtte netjes tot hij los was en zijn snoepje had gekregen...ooh wacht snoepje was de oplossing bij hem ipv alle kant op rukken wat hem eerder was gedaan. Daar was hij veel te sensibel voor, maar mensen zien dat niet meer. Daarom was hij heet, de angst voor het geruk wat ging komen.

merrie zelfde als hierboven, zo losrukken bij de poort. Echt niet, dan heb je geen lekkers. (lekkers bouw je later overigens af maar dan is de foute reactie al lang doorbroken)

Nog een merrie kon niemand bij komen als de eigenaar, sloeg ook met singel vast maken van de deken.
Nooit gedaan, was zelfs een lekkere knuffel.

Deze schieten me zo even te binnen.
Het ligt echt aan de eigen indruk die je maakt tegenover het paard en even kijken wat hij nodig heeft. Het ene paard is het streng zijn de ander juist lief.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:29

Hm, ja - zelfreflectie, daar ben ik erg voor.
Gecombineerd met goede observatie, in afwachting van de DA die in overleg (of hoe zeg je dat) met Equu Tom de achterhand gaat onderzoeken.

En persoonlijk zou ik na eventueel groen DA licht zeggen 'bovenlijnsyndroom aanpakken' (maar dat weet iedereen nou wel).

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:44

bruintje123 schreef:
Ik doe er niet meer aan. Maar heb diverse van die paarden hier gehad. En nooit problemen gehad terwijl de eigenaren van alles waarschuwde van te voren :)
Fjord die iedereen over het erf zou trekken, die moest met bit buiten gezet worden enz.
De eerst paar dagen heb ik het halstertouw om zijn neus gedaan, maar meneer was zo braaf dat ik dat daarna ook niet meer heb gedaan. Zou overigens ook slaan met deken recht trekken of dekensingel vast maken. Nooit gedaan.

Paard dat ook met buiten zetten mensen mee zou sleuren. Ja fris was hij wel, staartje er op. Maar wachtte netjes tot hij los was en zijn snoepje had gekregen...ooh wacht snoepje was de oplossing bij hem ipv alle kant op rukken wat hem eerder was gedaan. Daar was hij veel te sensibel voor, maar mensen zien dat niet meer. Daarom was hij heet, de angst voor het geruk wat ging komen.

merrie zelfde als hierboven, zo losrukken bij de poort. Echt niet, dan heb je geen lekkers. (lekkers bouw je later overigens af maar dan is de foute reactie al lang doorbroken)

Nog een merrie kon niemand bij komen als de eigenaar, sloeg ook met singel vast maken van de deken.
Nooit gedaan, was zelfs een lekkere knuffel.

Deze schieten me zo even te binnen.
Het ligt echt aan de eigen indruk die je maakt tegenover het paard en even kijken wat hij nodig heeft. Het ene paard is het streng zijn de ander juist lief.

Deze ervaring heb ik ook, ik rijd voor 2 mensen die geregeld dit soort paarden aanschaffen of trainen voor anderen. Altijd een waarschuwing van de eigenaar maar nooit veel problemen. Gewoon consequent zijn, en de juiste reactie geven op het juiste moment. En op het moment dat je deze manier van respons (nog) niet beheerst moet je eerlijk zijn naar jezelf en hulp aannemen. Ik ben deze twee mensen eeuwig dankbaar wat ze me allemaal leren, zeker met de jonge of ‘moeilijke’ beesten.
Daarom zou ik TS ook willen adviseren juist de adviezen die hier worden gegeven ten harte te nemen, want je leert er alleen maar van. Tuurlijk kunnen soms dingen anders verwoord worden of worden uitspraken verkeerd opgevat, dat is het gevaar van het geschreven woord maar dat maakt niet dat er goede adviezen genegeerd moeten worden, want daarmee bereik je sowieso niks.

TS mocht je dit nog lezen, zou ik de post met de opsomming van Heleen nog eens doornemen, die geeft puntsgewijs mooi aan wat ik ook zou doen met een paard als limo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:40

Heleennn schreef:
idd bruintje, ik zou bijna zeggen dat ze hem een maand bij mij mag brengen omdat ik er zo sterk van overtuigd ben

Dat is prima, sterke overtuiging.

Maar ik opteer voor ten eerste de feiten van DA Tom en het komende onderzoek van de DA aan huis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:58

Janneke maar dat hoort toch samen te gaan met hoede huisvesting.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:06

Wie zonder zonde is en haar paard perfect gestald heeft, perfecte verzorging, prima kudde, etc etc.
werpe de eerste steen.

Ja, ik ben voor lekker veel buiten, bewegen en spelen.
Toen ik nog in de Randstad stond met Knollie was dat 'swinters geen doen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:25

Ach wat een antwoord weer.
Maar ts woont niet in de randstad.
Woont niet eens zo erg ver bij me vandaan en mijn hele leven heb ik al paarden kunnen houden met goede huisvesting.

Maar ik kocht mijn eerste wel pas toen ik hem dat ook kon bieden. Het is geen fiets.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:43

Ach weet je, TS is jong. Toen ik begin 20 was (volgens mij TS ben jij rond die leeftijd?) had ik mijn paard ook op zo'n stal staan. En velen met mij. Ik had toen ook geen auto en had mijn paard op fietsafstand staan op een pensionstal. Van mei tot oktober dag en nacht in het land en van oktober tot mei op stal. In de ochtend zette een vriendin mijn paard buiten en later op de dag ik die van haar. Zo kwamen ze er 2x per dag uit, maar eerlijk is eerlijk, ze stonden vrijwel de hele dag in stal.
Paard kreeg goed voor, stond prima in het stro, kreeg voldoende beweging en aandacht, dus ik vond dat goed. Er is toen nooit iemand geweest die tegen mij zei dat er andere opties waren en dat paarden meer behoeften hebben dan degenen die ik bood. Mijn paarden hebben altijd een goed leven gehad, maar nu ben ik 15 jaar ouder, wijzer en meer ervaren. Ik heb geen paard meer, maar mocht dat ooit nog gebeuren schaf ik pas een paard aan als ik een stal naar mijn wensen heb gevonden, een stal waar de paarden wel in zowel de zomer als winter in gezelschap buiten staan. Dat is echt een minimaal vereiste wat mij betreft.

Mensen spreken jou in dit topic aan omdat zij inmiddels wel die kennis en ervaring hebben en die heel graag met je willen delen. Jij zit enorm vast in je eigen denkbeelden en in je probleemdenken in plaats van oplossingsgericht denken.
Ik wens je toe dat jij die kennis op een bepaald moment wel wil aannemen en dat je je denken om kan gaan zetten in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Ik wens je ook toe dat je dan in staat bent de juiste keuzes voor Limo te maken.
En op de korte termijn wens ik je allereerst je rijbewijs toe!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:22

Tuurlijk zijn we allemaal jong en onwetend geweest Goof, maar de meeste van ons leren wel. Ik heb ook vele fouten gemaakt en zo zal iedereen die hier post dat hebben. Toen ik TS haar leeftijd had, had je geen Bokt, had je geen internet waar je zo verschrikkelijk veel informatie vanaf kan halen en was dierenwelzijn een veel minder hot topic als momenteel. Dus je kun nu nog jong zijn, je kunt onervaren zijn, maar onwetend, dat ligt toch echt aan jezelf, als je de moeite neemt je iets te verdiepen in wat een (jong) paard nodig heeft om zich tot een lichamelijk en geestelijk gezond paard te ontwikkelen. Je hebt nu de mogelijkheid jezelf voor fouten te behoeden omdat er een forum is waar mega veel ervaring rondloopt en die met alle liefde willen helpen en adviseren.

Daarnaast is dit dus als de 2e onbeleerde pony die TS heeft gekocht. Bij de vorige werd het een tranendal door haar onervarenheid en onkunde en ik denk dat de meeste vrezen dat het met deze pony hetzelfde gaat verlopen. Alle tekenen wijzen in ieder geval in mijn ogen wel in die richting.

En waar ik dan volledig het begrip verlies. TS haalt keer op keer aan dat de pony zon moeilijk, ultra sensibel en wantrouwend was toen ze hem kocht. Dat kan natuurlijk zo zijn, er zijn paarden die gewoon een stuk moeilijker karakter hebben als gemiddeld, en die dat al vanaf jonge leeftijd tonen. Maar als dat zo is...waar zat dan TS haar verstand op het moment dat ze hem kocht. Ze wist dat ze geen ervaring had, ze wist dat het bij de vorige onbeleerde (die wel heel makkelijk van zichzelf was) al volledig mislukt was, ze wist dat ze geen tijd had, ze wist dat ze nog steeds geen rijbewijs had (wat ze bij de vorige pony ook al zei dat ze dat zou hebben voordat ie beleerd zou worden, maar niet dus) ze wist dat ze geen stalling had waar ze alles onbekommerd aan het kundige personeel kon overlaten. Wat deed TS bedenken dat uitgerekend zij, wel even in staat zou zijn een gecompliceerd jong paard een goede start te kunnen geven??? Daar haak ik echt af.

Andere mogelijkheid is natuurlijk dat de pony helemaal niet gecompliceerd is, maar gewoon een jonge pony zoals alle andere, maar door het gebrek aan kunde van TS gewoon dusdanige opvoeding mist dat het nog niet eens fatsoenlijk door een DA is te onderzoeken. Laten we eerlijk zijn, DA's zijn ook gewend onderzoek te moeten doen bij nog jongere dieren die nog amper in de hand zijn geweest, dus als dit niet lukt, terwijl dat dier al maanden in pension staat en in de hand komt, dan gaat er toch iets mis.

Dat iedereen hier maar blijft posten en er tijd in blijft steken, is niet om TS te pesten, zoals TS klaarblijkelijk denkt. Maar iedereen die hier tijd in steekt heeft het beste met Limo voor, iedereen gunt Limo een betere toekomst dan waar hij nu op af lijkt te stevenen. Ik hoop daarom dat TS tot inkeer komt en iets gaat doen met de adviezen, haar pony de kansen geeft paard te zijn en dat zij gedegen begeleiding zoekt/vindt die haar in dit traject kunnen begeleiden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:26

oji schreef:
Tuurlijk zijn we allemaal jong en onwetend geweest Goof, maar de meeste van ons leren wel. Ik heb ook vele fouten gemaakt en zo zal iedereen die hier post dat hebben. Toen ik TS haar leeftijd had, had je geen Bokt, had je geen internet waar je zo verschrikkelijk veel informatie vanaf kan halen en was dierenwelzijn een veel minder hot topic als momenteel. Dus je kun nu nog jong zijn, je kunt onervaren zijn, maar onwetend, dat ligt toch echt aan jezelf, als je de moeite neemt je iets te verdiepen in wat een (jong) paard nodig heeft om zich tot een lichamelijk en geestelijk gezond paard te ontwikkelen. Je hebt nu de mogelijkheid jezelf voor fouten te behoeden omdat er een forum is waar mega veel ervaring rondloopt en die met alle liefde willen helpen en adviseren.

Dat is toch exact wat ik ook zeg.
Er zijn zoveel mensen die wel al die kennis en ervaring hebben nu en die heel graag willen delen met TS ten gunste van haar en de pony, maar dan moet TS dat wel van ons willen aannemen. Dat kan alleen als TS haar gedachtengang verandert.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:48

Janneke2 schreef:
Heleennn schreef:

Dat is prima, sterke overtuiging.

Maar ik opteer voor ten eerste de feiten van DA Tom en het komende onderzoek van de DA aan huis.

obviously, dat spreekt toch voor zich vind ik

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:01

Goof en Oji :j +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:07

oji schreef:
Andere mogelijkheid is natuurlijk dat de pony helemaal niet gecompliceerd is, maar gewoon een jonge pony zoals alle andere, maar door het gebrek aan kunde van TS gewoon dusdanige opvoeding mist dat het nog niet eens fatsoenlijk door een DA is te onderzoeken. Laten we eerlijk zijn, DA's zijn ook gewend onderzoek te moeten doen bij nog jongere dieren die nog amper in de hand zijn geweest, dus als dit niet lukt, terwijl dat dier al maanden in pension staat en in de hand komt, dan gaat er toch iets mis.

Ik denk dus dit...
Toen ik mijn paard kocht was hij 2,5 en alleen nog zadelmak. Hij kwam uit de opfok en was nog zo weinig in handen geweest dat hij al schrok van een klopje op de hals. Als je met een deken of dekje aan kwam dook hij achter in zn stal. Was hij mishandeld? Nee, hij was gewoon niks gewend. Hij moest letterlijk alles nog lerenm zefs het aan de hand meelopen. Hartstikke leuk om te doen, dat wel.
Geef je zo'n paard aan iemand zonder kennis van zaken gaat het ook mis.
En zo zie ik het ook met de pony van TS. Het is groenigheid in combinatie met onkunde. Geen extreme sensibiliteit, want als ik de pony zo zn eigen dingetje aan de longe zie doen is daar niets van te bekennen.
Ik heb natuurlijk ook meer topics van de TS inmiddels gelezen en wat ik last maakte dat ik steeds meer ging twijfelen aan het hele verhaal.
Bijvoorbeeld het verloop van het onderzoek bij Equitom. Als een paard erg lastig is wordt soms een andere procedure gevolgd of het onderzoek uitgebreid over een paar dagen. UItverdoven kan ook niet altijd in 1 x.
Onderzoek kost in zo'n geval meer geld. De enige duidelijke waarneming daar was kreupel LV op de buigproeven. Beginnende artrose in de rug, waarschijnlijk niet de oorzaak van de kreupelheid maar "bijvangst".
TS heeft een paar pagina's ook laten doorschemeren dat ze niet al te veel geld meer heeft. Vanaf dat het paard dus weer is mee terug genomen, gaat het verhaal van de TS "zweven" en klopt het niet meer.
Wil ze het paard thuis laten onderzoek omdat de pony stressvol is in een andere omgeving. En he, verbazingwekkend, mag ze van de kliniek ineens alles weer doen, inclusief rijden, want dan zou het zijn "karakter" wel zijn. En ik weet heel zeker: dat komt niet uit de mond van een veearts.
Dus de TS schiet hiermee wat mij betreft in haar eigen voet...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:24

TS, ik zou misschien toch eens proberen te kijken of een andere stalling waar meer wordt gedaan automatisch voor je paardje misschien niets is? Vroeger stond ik ook op een stalling op ongeveer dezelfde afstand als jij. Ik was er altijd supersnel, en het was handig voor mij. Echter was het ook een stalling waar mijn paard maar beperkt buiten kon staan, behalve als iemand van de stalgenoten ook even de tijd nam om mijn paard buiten te zetten. Mijn dierenarts heeft mij toen even met de neus op de feiten gedrukt, en gezegd dat het zo niet verder kon. Nu staat mijn paard ergens anders, 25 km van kant, 30 minuten rijden op een goede dag. Maar mijn paard heeft zijn eigen weide met zijn kleine kudde, elke ochtend worden ze al om 7u buiten gezet, en ze staan daar lekker lang buiten met al zijn vriendjes. Het effect dat dit op mijn paard gehad heeft, was alle stress (voor zowel mij als mijn paard) waard. Ik heb een heel ander paard nu, eentje die veel meer geniet van het leven :) Ik zou het toch eens overwegen, de optie om van stal te veranderen is soms echt zo gek nog niet!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:34

@Babootje: Ik denk ook dat dat het geval is, maar omdat TS er keer op keer zo op hamert dat Limo zo extreem is, wil ik alleen aangeven dat als hij zo extreem sensitief en wantrouwig was als TS aangeeft, dat dan de keuze om dit dier te kopen door iemand als TS in mijn ogen vooral extreme overschatting van eigen kennis en kunde is geweest. Sowieso was TS gewoon niet toe aan een jong onbeleerd dier, maar zeker geen gecompliceerde. Ze bestaan, paarden die van nature gecompliceerder zijn als andere. Bepaalde bloedlijnen kunnen meer complexiteit doorgeven, karakters die niet voor iedereen geschikt zijn.

Op alle filmpjes van Limo zie ik niets extreems in zijn gedrag. Gewoon een jong paard, zo op de filmpjes eerder aan de rustige als aan de drukke kant. Wel zie je duidelijk een paard dat echt niet lekker in zijn vel zit en waar (inmiddels?) medisch gezien wel het een en ander aan schort. Een jong paard hoort niet zo te bewegen, een jong paard hoort een losse bal elastiek te zijn. Daarom maak ik mij zorgen over de toekomst van Limo.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:48

@The_Cat: het is denk ik tegen dovenmans oren....TS heeft al meerdere malen aangegeven dat ze gewoon niet wil verhuizen, dat ze haar eigen belang van deze stal boven het welzijn van haar paard stelt, die niet aan zijn primaire levensbehoeften komt op deze stal.

Alle verbetering begint altijd met open staan voor verbetering en niet vasthouden aan je eigen ding. Alle echte dierenliefde begint met het belang van het dier voorop stellen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:47

Ik lees al een tijdje mee onder een steen.

Er komen zoveel goede oplossingen voorbij maar veel opties zijn niet haalbaar want; Limo dit, limo dat.

Ik heb veel jonge paarden uit de wei gehad die geen mensenhanden gewend waren. Ook deze dieren moeten het leren en gewoon "doen en proberen". Anders kom je gewoonweg niet verder.

Ik ken trouwens ook genoeg mensen die beweren dat hun paard claustrofobie heeft. Enkel als ik het paard in iemands ander hand zie gaan, niks aan het handje.
Baasje erbij en het is weer een ander paard. Conclusie; soms is het de eigenaar die gewoonweg dingen overbrengt op een dier.
Ik vind TS maar erg voorzichtig doen met Limo.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:37

Misschien een braaf ouder paard aanschaffen?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:07

oji schreef:
@The_Cat: het is denk ik tegen dovenmans oren....TS heeft al meerdere malen aangegeven dat ze gewoon niet wil verhuizen, dat ze haar eigen belang van deze stal boven het welzijn van haar paard stelt, die niet aan zijn primaire levensbehoeften komt op deze stal.

Alle verbetering begint altijd met open staan voor verbetering en niet vasthouden aan je eigen ding. Alle echte dierenliefde begint met het belang van het dier voorop stellen.

Misschien wel, en ik denk dat TS ook niet echt nog gaat reageren, maar je weet maar nooit natuurlijk. Ik kan langs de ene kant TS begrijpen, als je het zelf ok vindt of niet in ziet waar het fout gaat vanuit je omgeving, dan lijkt het het ook allemaal goed. Als mijn dierenarts niet had gezegd dat ik daar voor het belang van mijn paard weg moest, had ik daar misschien nog gestaan. Immers de mensen die daar ook staan die zien het probleem ook niet echt en die vinden het ook allemaal ok, en je kan problemen met gedrag van je paard ook op andere dingen plaatsen. Het is pas nadat ik verhuisd was en ik de aanpassingen zag die het op mijn paard teweeg brachten, dat ik eigenlijk pas een eye opener kreeg. Ik heb nooit geen probleem paard gehad, maar zelfs mijn brave sloef werd ineens een veel vrolijker paard dat echt geniete van het leven en van zijn kleine kudde waar hij nu in buiten staat. En hij heeft nu misschien iets meer wondjes soms van het spelen of er sneuvelt al eens een deken, maar als ik kijk naar men paard was het me dat allemaal waard :) !

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 00:26

Kleine opmerking
Ik reageer niet meer. In mijn vorige topics heeft sat steeds tot rellen geleid EN werd ik voor een week geband gewoon omdat ik op zulke reacties in ging. (Vond de ban dan ook zeer oneerlijk want de volharders die mij over de rooie kregen werden niet gestraft).

Dit gezegd zijnde hoop ik dat er gewoon naar mijn aanvraag geluisterd wordt door de moderators en hoop ik dat er snel een slotje volgt.

Want of ik nu stil meelees of niet, jullie blijven posten en dat maakt me NIET gelukkiger, maakt me juist zéér nerveus.

Het heeft dus géén zin verder te blijven pushen op de huisvesting die ik in jullie ogen verkeerd doe.
Op de betere stalling vlakbij is er tevens geen plaats. Heb ze gecontacteerd (zit ook op bokt dus bekijk mijn recente berichten maar even heb in haar topic gereageerd gehad).
Iets op 20-30km is gewoon géén optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:35

Kleine tip: Leg niet steeds de schuld bij anderen maar kijk eens objectief naar je eigen reacties.
Als je topics steeds uit de hand lopen, dan zit daar een patroon in en het valt me op dat je altijd naar anderen wijst, maar nooit eens objectief naar jezelf kijkt. Dat geld overigens ook voor de situatie met je pony (en ook met je vorige pony).
Succes verder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:41

Ik moet ook 35 minuten rijden ik hoef er niet iedere dag heen want hij staat buiten.Dichterbij betekend niet buiten staan is dus geen optie.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:01

Als je je paard niet kunt bieden wat hij nodig heeft zou je misschien moeten overwegen een ander tehuis te zoeken waar hij meer op zijn plek is.

Hopelijk doe je toch nog iets met de tips die gegeven zijn in dit topic want die zijn echt allemaal goed bedoeld voor jou en je pony.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:16

marleen_usar schreef:
Ik moet ook 35 minuten rijden ik hoef er niet iedere dag heen want hij staat buiten.Dichterbij betekend niet buiten staan is dus geen optie.

Voor mij is het niet een discussie buiten of niet buiten staan. Ons paard kan s winters ook niet naar buiten. Dan is de wei te nat en lopen ze het stuk. Maar hij komt dagelijks ruim buiten (2x per dag) en daarnaast wordt er dagelijks met hem gewerkt. Dat laatste is vooral het belangrijkst. Een paard moet voldoende - gelijkmatige - beweging hebben. Een paar uurtjes los in de paddock is dan niet voldoende. Onze stal zou ook niet toereikend zijn als we niet dagelijks naar ons paard zouden gaan. En dan niet alleen poetsen of een knuffel, maar laten bewegen. Minimaal een uur echt bewegen is nodig voor de stofwisseling. Mag een paard alleen stappen dan stappen we 2 x daags een half uur.
Dus zo'n stal als waar TS staat kan best (zo zijn er veel) maar dan moet ze er elke dag naar toe. Kun je dat niet, dan moet je ervoor zorgen dat het gebeurt.

Een 24/7 buiten discussie over de rug van TS voeren is dus niet zo nodig.
Wat wel nodig is, is je eigen gedrag aanpassen aan hoe je je paard gestald hebt. Als de stal de beweging die je paard nodig heeft niet kan bieden, dan moet je die zelf toevoegen. En dan kun je het je paard niet aandoen om een paar dagen per week overslaan.