[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FlappieR

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:54

Die van mij had in oktober ook 13 als waarde. Staat nu ruim half jaar op prascend en is enorm opgeknapt. Ze is weer blij en alert en heeft zo haar buien :+

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:51

Shanna schreef:
Ik ben inderdaad blij dat ik niet al geschoren heb! Brr niks voor mij weer terug naar 2 a 3 graden boven 0..

Ik heb dus wel geschoren, zo'n 2 weken geleden. Maar ik heb niet de indruk dat ze het koud heeft. Nu heeft ze wel dr dikke Bucas weer op, na een week met een gewone tegendelen gelopen te hebben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:59

Ik had ook of een gevoerde regendeken op of een 200 grams. Maar vandaag had hij het koud onder de 200 grams. Dus nu ook zijn dikke Bucas op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:16

FlappieR schreef:
Die van mij had in oktober ook 13 als waarde. Staat nu ruim half jaar op prascend en is enorm opgeknapt. Ze is weer blij en alert en heeft zo haar buien :+

Maar hoe was ze daarvoor en hoe is ze nu? Ik merk nl niet veel aan hem. Uiterlijke kenmerken heeft hij ook niet.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:13

Ik zei van het weekend ik kan hem wel omdopen naar Kinkies Fire.
Wat een energie heeft mijn paard op het moment.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:34

Bij Britta is Britzila weer terug.Die had ik lang niet gezien bij Britt.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:09

Fabster schreef:
FlappieR schreef:

Maar hoe was ze daarvoor en hoe is ze nu? Ik merk nl niet veel aan hem. Uiterlijke kenmerken heeft hij ook niet.

Achteraf gezien was ze zwaar depressief,maar weet je wat het is je groeit er in mee. Je denkt dat ze ouder worden. Ze is weer zoals ze vroeger was. Staart bij het minste of geringste op haar rug, blazen als een hengst. Gilletjes geven als ze haar zin niet krijgt. Dit heb ik lang niet meegemaakt. Voor mij is het wel wennen af en toe maar blij dat ze weer happy is.

Ppid is aan het licht gekomen toen ze met een dik oog stond en uit bloedwaardes bleek dat ze spierbevangen was.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:12

Ze reageerde trouwens wel heftig bij het opbouwen. Elke keer als ik opbouwde was ze van de wereld met hallucinaties enzo. Gelukkig maar een paar dagen. Maar je merkte het meteen als ik weer opgebouwd had. Ze krijgt nu 1mg per dag.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:54

Even mening gevraagd
Vinden jullie deze pony cushing ogen?
Ik twijfel of het wel cushing is of gewoon te dik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:09

Zo op het oog zeg ik, nee. Maar dat zegt niets, mijn merrie oogde ook geen cushing maar de waardes waren heel hoog. Enige zekerheid is de bloedtest.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:37

Aan die van mij zie je op het oog ook niks dus als je het zeker wilt weten moet je echt een bloedtest doen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:52

Sorry dat ik even binnen val, Ik heb wat gelezen ivm cushing en de DA gebeld (die omwille van het weekend pas maandag bloed prikt zodat het ineens naar het lab kan).
Wij hebben in februari een 19 jarige shetlander aangekocht.
Toen hij bij ons aankwam, had hij oxyuris equi, hiervoor heb ik hem behandeld. Daarna kreeg hij plots luizen, ik heb hem daarvoor ook behandeld.
Nadien bleef hij schuren, DA heeft hem toen cortisone gespoten en dacht dat het was omdat hij in een vicieuze cirkel zat van "jeuk". Nu was dat eventjes beter (maar nooit helemaal weg). Ik heb hem geschoren ondertussen en hij blijft schuren. Verder is hij heel stijf, algemeen geeft hij een doffe indruk, je krijgt hem amper aan het lopen, ondanks de vele behandelingen blijft hij chronisch met een oogontsteking zitten, ik krijg hem niet dik...
Deze pony is aangekocht als "speelpony" voor mijn dochter. De bedoeling is dat hij mee gaat op eventing etc zodat mijn dochter haar ook kan bezig houden. Mocht hij cushing hebben, dan is dit wellicht niet meer mogelijk? Gezien zijn algemene slechte toestand vrees ik er beetje voor...

Kan iemand mij een idee geven van de prijs van prascend, ik kan het aan dierenartsenprijs krijgen, dus wellicht iets goedkoper, maar ik veronderstel dat het toch nog een dure aangelegenheid wordt...
En de levensverwachting? En wat kan je nog doen met een paard met cushing?
Ik vind het ontzettend jammer, we hadden heel wat plannen met deze kleine man.

Trouwens hij staat nu gewoon op het "voorjaarsgras", dit is misschien ook geen goed idee?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:34

Sophiehaven; een pony met cushing kan alles doen wat wen pony zonder kan. Je moet alleen even met de medicatie een spiegel opbouwen. Pillen kosten iets meer dan 1,60 per stuk en dan verdient de da er niets aan. De producent wel. Dosering gaat op gewicht dus ga er maar van uit dat je het met een kwart pil wel red. Tip, koop een pillensnijder.
Veel voorjaarsgras vind ik nu niet verstandig. Als de pony idd ppid heeft is hij gevoeliger nog veel gevoeliger voor hoefbevangenheid dan die kleintjes normaal al zijn. Eerst pillen erin, bloedwaarden normaal krijgen en dan gras met beleid opbouwen.
Qua levensverwachting kan ik er niet teveel van zeggen. Ppid is een doodsvonnis maar wel 1 op lange termijn. Met de juiste zorg kunnen de paarden nog jaren mee.
Heel veel succes volgende week! Laat je ons nog weten wat de uitslag was?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:50

Natalie :) dank je voor je reactie!
Ik laat zeker weten hoe het was...
Hier nog 2 foto's van zijn schuren (ook tussen zijn billen heeft ie heel wat afgeschuurd :( )
Afbeelding

Afbeelding

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:32

Zijn er hier ook eigenaren die hun paard/pony met PPID zomers 24/7 op het land hebben?

Ik weet nu 3 jaar dat mijn paard PPID heeft, staat op 1 pil per dag. Hij gaat ontzettend goed. Is nog nooit bevangen geweest. Afgelopen 2 zomers heb ik hem 's nachts binnen gehaald, twijfel echter of ik hem nu niet buiten zal laten. Vind het elke keer uit de groep halen ook zo sneu.
Hij mist zijn maatjes dan echt. Staat te roepen en heeft 'smorgens haast om weer bij ze te komen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:34

Die van mij staat altijd op hrt land. Maar wel met strookbegrazing. Ze is nog nooit hb geweest en dat wil ik dus ook zo houden, maar ik wil dr ook op het land houden.

Edit: die van mij staat alleen dus geen gestress met andere.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:39

Hier staat alles al jaren 24/7 in de wei. wel met strookbegrazing. Nooit bevangen geweest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:45

Vorig jaar, voor en na de diagnose, stond de mijne 24/7 op het land. Deze zomer gaat ze weer gewoon het land op. De merriegroep delen het weiland met pinken (jonge koeien) en later in de zomer soms schapen en hun worden verweid na de melkkoeien dus de eerste, rijkste, lading gras is er dan al vanaf.

Heb altijd het idee dat ze op het land staan 24/7 zelf echt het fijnste vind. Ik krijg nu al dagelijks hints van haar dat ze het tijd vind dat ze 's avonds niet op stal staat maar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:51

Die van mij staat nu al 24/7 buiten in de wei. Geen strookbegrazing maar gewoon in een "kleine wei". Hij is nog nooit bevangen geweest, al houdt ik dat wel scherp in de gaten want hij ligt wel veel.
Paar dagen terug stond hij in zn eentje in een kale wei, was meneer zelf gaan staan, lekker rustig haha. :+

Ik heb nu de manier gevonden dat hij zelf smakelijk zn pil op eet en hem niet naar buiten weet of probeert te werken trouwens!

Kennen jullie die schuim-aardbeitjes van haribo? Een schot in de roos!! Ik denk dat deze zo zoet en sterk smaken dan ze de pil overtreffen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-16 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 00:00

Oh dat ga ik onthouden. :D Die van mij wantrouwt vandaag ineens haar krentenbolletje. Ze spuugt hem uit. Ik baal wel hoor. Ging echt een half jaar goed. Helaas heeft ze vermoedelijk toch ineens het pilletje geproefd. Ik heb nu ook maart ontbijtkoek gekocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 00:07

Slobber, rozijntjes, krentebollen, handje voer e.d. Werken allemaal niet meer, en tussen zn gewone voer laat hij hem ook liggen.. Dus ik deed nu steeds in zn mond drukken en dan voer erachteraan, vond hij niet super maar het werkte wel. Helaas durft mn moeder niks uit de hand te geven dus als ik zelf niet kon ging hij noodgedwongen in de voerbak, maar tot nu toe at hij hem dan niet op.

Nu met de aardbei-snoepjes komt hij hem halen in de wei, grote kans dat als mn moeder de pil in een aardbeisnoepje in zn voerbak doet dat hij dan ook op is!

Voordeel, de snoepjes zijn droog, dus de vieze smaak komt er niet door vrij.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:31

Megan stond altijd 's zomers 24/7 in de wei maar vorig jaar na de diagnose (HB wat geen HB bleek te zijn) alleen in het staartje van het seizoen een paar uur per dag.

Dit jaar gaat ze gewoon weer het land op, wel met een grasmasker omdat strookbegrazing niet mogelijk is.

Wortel is nog steeds het succesnummer hier. Een dikke peen, gaatje erin met een schroevendraaier, pul erin en presenteren als beloning na een 'kusje'. Doorgaans ging een methode (brood, ontbijtkoek, slobber, muesli, appel, etc) een paar weken mee. De wortel werkt nu al twee maanden. Fingers crossed!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:56

Ik geef medicijn nog steeds in een spuitje met water. Werkt super. Die aardbeiensnoepjes vind ik persoonlijk niet zo'n goed plan. Complete suikerbommen, terwijl juist een ppid-er geen suiker mag hebben. Maar goed, dat is mijn mening :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:26

Ik heb waarschijnlijk gewoon een erg eenvoudig paard :D Zij at het goed als ik het in een stukje wortel deed maar sinds de winter zit het bij haar ontbijt in een gedroogde pruim/abrikoos en dat gaat ook prima. Kan het de avond ervoor klaar zetten. Pil smelt niet en is ook niet volledig aan de lucht bloot gesteld.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:54

tine10 schreef:
Ik geef medicijn nog steeds in een spuitje met water. Werkt super. Die aardbeiensnoepjes vind ik persoonlijk niet zo'n goed plan. Complete suikerbommen, terwijl juist een ppid-er geen suiker mag hebben. Maar goed, dat is mijn mening :o

Geef het ook in een spuitje, ideaal en weet je zeker dat het erin zit :D ben ik helemaal met je eens een suikerbom!!