'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:40

Ik denk ook dat er zeker kans is dat het 'goedkomt' (in de zin van pijnvrij leven en mss wel weer wat licht werk doen) met wat geluk en veel geduld. Het hoefbeen kantelt niet terug idd. Maar de smid bekapt de hoef zo dat de voetas weer goed komt en het hoefbeen dus weer parelel komt.

2010:
http://img148.imageshack.us/img148/3266 ... ov2010.jpg
2011 (voor het bekappen):
http://img189.imageshack.us/img189/1263 ... ov2011.jpg

Overigens zie je op de onderste foto heel duidelijk de hoedenrand (puntje aan het hoefbeen). Hierdoor wordt de zool van mijn pony nooit meer zo dik als voor haar hb. Hierdoor loopt ze gevoelig op grind of als er een steentje inzit. Verder loopt ze op het vlakke harde gewoon prima. Officieel is ze chronisch bevangen, maar aan haar hoeven valt zonder foto's helemaal niets te zien en ze kan gewoon al haar werk weer aan. Natuurlijk was ze er lang zo erg niet aan toe als Cassis, maar ik wil maar even aangeven dat er wel wat mogelijk is.

Ik duim weer hard mee dat de volgende update beter mag zijn. Ik vind de ts echt een topper om hem deze kans te geven en aan de hand van haar berichten denk ik dat ze wel weet wanneer het genoeg is geweest.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:17

Ik heb er helemaal geen ervaring mee, dus lees gewoon mee !
Maar ik wens jullie wel het allerbeste met Cassis en ik duim voor een goede afloop +:)+

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:19

geef je hem nu ook supplementen om de hoeven sterker te maken zoals biotine oa?

ik hoop dat hij er bovenop komt en dat de pijnstillers hun werk snel gaan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:21

Helpt dat nu echt dat biotine? Ik heb het tijden gegeven, maar geen verschil gemerkt, alleen in de portemonnee :D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:23

Mindim schreef:
Helpt dat nu echt dat biotine? Ik heb het tijden gegeven, maar geen verschil gemerkt, alleen in de portemonnee :D

hier merkte ik na een aantal weken duidelijk verschil :j

maar de hoeven hebben vooral tijd nodig om te groeien..

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:50

Mindim schreef:
spatter schreef:
daarom snap ik niet dat ze de randen niet met 2 componenten hebben bijgewerkt
het risico van op het ijzer trappen en aftrappen is nu heel erg groot en dan ben je nog verder af als voor het beslag
dat Cassis nu heel erg veel pijn heeft is logisch.
De punt van het hoefbeen was bijna door de zool heen en nu duwt er van buiten siliconen tegenaan.

Ik snap nog steeds niet dat ze praten over herstel, dat hoefbeen blijft staan zoals het nu staat en kantelt echt niet terug.

Maar hoe kan dit dan? Dat een pony na bepaalde tijd weer pijnvrij rond loopt? Even voor de nieuwsgierigheid hoor, je hoort zoveel tegenstellingen, dat je soms niet meer weet waar de waarheid begint en de leugen op houdt.
http://www.edigit.nl/hoefbevangenheid.html

Toch weet ik uit eigen praktijk dat het paard weer pijnvrij kan lopen. Ook 6 jaar later nog. ze is nu 23, pijnvrij en loopt 3 x per week onder het zadel.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

Maar niet ieder paard is hetzelfde, niet ieder geval is hetzelfde, niet iedere aanval van hoefbevangenheid heeft dezelfde impact op de hoef en het lijf van het paard.
Naast vakmanschap van de smid en veearts, heel veel geduld en goede verzorging door de eigenaar, heb je ook gewoon mazzel nodig.
Want in het hoefbevangentopic hier op bokt zijn er in de afgelopen jaren paarden die deze rot ziekte overwonnen hebben, maar ook paarden die het niet gehaald hebben.
Wat bij het ene paard werkt, hoeft bij het andere paard geen effect te hebben. het blijft een *&^%$ ziekte.

Daarom duim, bid en hoop ik dat het dubbeltje voor Inge en Cassis de goede kant opvalt.

Inge,
je kan je melden in het Hoefbevangentopic hier op bokt.
[BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3
Daar zitten eigenaren, die elkaar helpen en onder steunen met tips en een luisterend oor over de dagelijkse praktijk met de verzorging en omgang van hoefbevangen paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:21

Mindim hoe het kan geen idee, onze oude merrie was ook zo n geval. Daar zagen haar hoeven er ongeveer hetzelfde uit als Cassis, alleen bij haar had ze nog een extra probleem in de vorm van verkalkte pezen erbij en cushing waardoor de ijzers aan de achterkant wat opgehoogd moest worden. En ze zowiezo gevoeliger was voor dingen.

Maar met de eggbars, zooltjes en siliconenkit liep ze als een kiviet weer. Heel af en toe een dagje wat minder en wat struikelig en dat was het wel. Ze heeft daarna zelfs best flink gereden, af en toe een sprongetje en voor de kar. Op haar 15 vastgesteld en op haar 26 is ze ingeslapen voor iets heel anders. En in die 11 jaar misschien twee maanden in totaal pijnstillers nodig gehad.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:43

Wat die biotine betreft, schijnt dat biotine alleen niet zo goed opgenomen wordt en lang duurt eer het z'n werking toont. Voor degenen die nog een goed supplement zoeken voor de voetjes .... hier al anderhalf jaar heel tevreden met Formula4Feet van Equilife :j Speciaal voor hoefbevangen patiëntjes, destijds dus mee begonnen voor mijn - toen - hoefbevangen merrie en inmiddels krijgen ze het alle 3 omdat er hier geen krachtvoer meer gegeven wordt en er deftig gesnoeid is in het rantsoen :Y) en ik dus op zoek ben gegaan naar een goed, darmneutraal supplement ....Is wel redelijk aan de prijs, maar zou het voor niks anders meer omruilen !

Ben benieuwd hoe het gaat met de Inge-paardjes ondertussen...? :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:49

Hoe gaat het nu met pijnstillers?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:02

Ik lees hier al even mee, heb erg veel respect voor je TS!

Hopelijk gaat alles goed komen met Cassis en blijft Fay ook de goede kant op gaan. Ik heb op Fay gestemd bij de merrieveulen verkiezing, ze heeft het verdient :j Ik blijf jullie volgen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:42

Hoe gaat het nu ts? :)

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:19

Wow, ik ben misschien heel laat en waarschijnlijk hoor je het honderd keer maar toch wil ik nog van mijn kant zeggen; Diepe respect voor jou! Fay, wat een vechter, ben benieuwd hoe zij over een paar jaar is!
Heel veel succes en sterkte nog met Cassis, ook hij verdiend het! Wat een toppers, en jij ook trouwens! :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:02

Ook hele late reactie van mij, maar ik wil het toch even zeggen!

Wat een vechters zijn jullie, zowel Cassis, Fay en jij! Wat ben jij een sterke vrouw met zoveel doorzettingsvermogen, ik heb zoveel respect voor jou! Wat fijn dat het nu goed gaat met jullie en wat zijn Fay en Cassis toch schatjes!

Mijn stem heeft ze :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:46

Hoe gaat het met Faytje en Cassis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:32

Ik ben ook benieuwd, begin mij zowat zorgen te maken over de lange radiostilte van ts...

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:11

misschien is het net als vorige keer , dat ze gewoon even wat rust wil ...

er gebeurd een hoop dus kan me goed voor stellen dat dit topic geen prioriteit heeft .
uiteraard ben ik ook erg benieuwd , maar we zullen geduldig moeten wachten en hopen op het beste . ;)

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:33

Idd ik wilde al zeggen... gaan we weer met de reacties!! :D

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:00

hoe gaat het met Fay en Cassis

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 22:24

Lief dat jullie aan ons denken :)

Hier weer even wat rust genomen, althans rust, veel zorg voor de paardjes eigenlijk , en balen van de grote regen die gevallen is, je wordt er haast depressief van ;)

Fay staat nu terug bij ons andere veulen, ging eigenlijk gelijk weer heel goed tussen hun, het doet haar goed merken we.
Ze gaan wel s'nachts samen op stal neg zoals de rest en dan ligt ze ook na een uurtje al te slapen meestal.
Volgende week terug naar Merelbeke met haar, benieuwd hoe het er binnenin uit ziet.

Cassis gaat ook super, de pijnstillers doen goed zijn werk, we merkten direct de volgende dag al verbetering bij hem.
Ijzers zitten er nog goed onder ook.

Dus op zich alles goed hier op die stomme regen na :+

Vermits het weer het toelaat probeer ik morgen weer eens foto's van ze te maken.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:39

Fijn zulke goede berichten. Gelukkig dat Cassis baat van de pijnstiller heeft, ze kunnen soms zo hard zijn en je compleet op het verkeerde been zetten.

Geweldig dat Fay bij een leefijdgenoot staat, heel goed voor haar want ze heeft al zoveel gemist. Zalig dat ze zich zo veilig voelt dat ze na een uur in het stro ploft. Ben ook benieuwd wat Merelbeke verder zegt.

Klinkt positief allemaal.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:48

Wat fijn om zo'n update te lezen. Faytje die lekker geniet van vriendje en warm bedje en Cassis die het op de pijnstillers ook goed doet. Top!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:49

Super update TS. +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:06

Fijn om dit goede nieuws te lezen ! :j
Enne....ze voorspellen woensdag in elk geval al een droge dag ! {:}

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 07:45

Fijn Inge dat het goed gaat met je patienten. *\o/* dat geeft de burger moet.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:53

super +:)+ +:)+ +:)+ +:)+