Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:48

Heel veel sterkte! Calypso heeft een geweldige baas aan je gehad zoals ik het kan beoordelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:09

Heel veel sterkte. Wetende dat het de beste beslissing is die je kan nemen blijft het heel moeilijk je maatje te laten gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:49

heel veel sterkte ijssnuiver. soms is het beste wat je voor je dier kunt doen hem laten gaan. Y;(

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:18

Sterkte!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:59

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:57

Ijssnuiver, gelukkig is dit stukje nu voorbij. Je hebt er zo lang verdriet om gehad, naartoe geleefd, uitgesteld en nu toch de knoop doorgehakt...

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:05

vandaag toch nog een onderlinge wedstrijd met max gereden.
springen en dressuur.
het ging echt super goed parcour een weigering en tweede.
dressuur was ik niet helder en heb ik mijn eerste proef verknalt maar toch 7e van de 12 met 181.
tweede proef ging wel goed en zijn we 2e geworden met 187.
het ging tijd goed met max maar sinds een tijdje gaat hij weer achteruit.
we hebben 2 weken terug 2x gesprongen in een week, daarvoor liep hij gewoon goed.
helaas had hij toen weer een terug val en hebben we hem 5 dagen vrij gegeven.
helaas werd het niet beter.
maar parcour ging het boven verwacht goed super blij dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:19

kalliexxxx schreef:
vandaag toch nog een onderlinge wedstrijd met max gereden.
springen en dressuur.
het ging echt super goed parcour een weigering en tweede.
dressuur was ik niet helder en heb ik mijn eerste proef verknalt maar toch 7e van de 12 met 181.
tweede proef ging wel goed en zijn we 2e geworden met 187.
het ging tijd goed met max maar sinds een tijdje gaat hij weer achteruit.
we hebben 2 weken terug 2x gesprongen in een week, daarvoor liep hij gewoon goed.
helaas had hij toen weer een terug val en hebben we hem 5 dagen vrij gegeven.
helaas werd het niet beter.
maar parcour ging het boven verwacht goed super blij dus.

Ok dit snap ik niet zo goed. Hij heeft weer een terugval gehad door het springen, maar toch ga je met hem springen? Dat is toch niet eerlijk tegenover je paard? Springen is heel belastend voor een rug, zeker voor een ks rug.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:15

ik snap je reactie, hij heeft idd even moeten wennen aan het springen.
maar tegelijk is springen ook het genen wat hij wil zen hoofd wil het zen lijft kom alleen soms niet meer mee.
zodra we dat merken stoppen we gelijk, had ik in de wedstrijd als dat nodig was ook gedaan.
Geloof me sinds die wedstrijd heb ik een veel vrolijker paard onder me.
hij is weer helemaal blij dat hij mocht springen en wedstrijd kon rijden.
Hij is weer helemaal terug en loopt weer lekker.
de dierenarts heeft tegens ons gezegd doe wat hij leuk vind en wat jullie leuk vinden.
dat zijn we nu aan het doen hij had er echt plezier in en de volgende dag was hij ook gewoon happy nergens last van.
geloof me ik ga niks doen wat hij niet meer kan of wil maar hij kan het gewoon nog dus wie ben ik om hem dat om hem dat plezier te ontnemen.
dat hij even iets minder was dat kun je volgens die dierenarts vergelijken met het voor de eerste keer na tijd weer naar de sportschool gaan.
je bent stijf en je moet weer inkomen, daarom hebben we hem daarna ook weer rust gegeven.
maar als ik de mensen aan de kant moet geloven sprong hij als een 10 jarige(hij is 20) en waren heel veel mensen onder de indruk van hem.
voordat max echt last kreeg van zen ks, was het gewoon echt heel goed paard.
dat is niet om op te scheppen maar omdat hij dat gewoon was/is het is een echt wedstrijd paard.

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:55

Bij mijn paard wordt nu aan ataxie (wobbler) gedacht. Dat zou wel veel verklaren, ook zijn ks

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:10

Kallie, ik zou zelf niet zo snel gaan springen met een paard met ks, maar als de jouwe inmiddels 20 is en als de DA zegt dat je het gewoon kan doen als je paard het leuk vindt, doe je het gewoon af en toe. Twee keer in een week is dus teveel, misschien is één keer in de week wel haalbaar voor hem.

Kirian, wie denkt er aan wobbler bij de jouwe en waarom? Ik ben wel benieuwd. Ga je het laten onderzoeken?

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:07

Een dierenarts die hem nog niet gezien had. Ze vond hem atactisch en ze heeft testjes gedaan. Hij heeft veel kenmerken. Ik laat het waarschijnlijk wel onderzoeken.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:59

Ik rij momenteel gewoon op die van mij! het gaat erg goed. bij het opstappen is er wat spanning. en ook is haar rug nog ietwat gevoelig bij de lendenen (niet op de plek van de ks)

ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. ze is erg fijn onder het zadel, wel nog scheef, maar ze laat mooi los, we rijden haar momenteel echt alleen naar beneden! :)

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:43

Jet schreef:
Kallie, ik zou zelf niet zo snel gaan springen met een paard met ks, maar als de jouwe inmiddels 20 is en als de DA zegt dat je het gewoon kan doen als je paard het leuk vindt, doe je het gewoon af en toe. Twee keer in een week is dus teveel, misschien is één keer in de week wel haalbaar voor hem.

Kirian, wie denkt er aan wobbler bij de jouwe en waarom? Ik ben wel benieuwd. Ga je het laten onderzoeken?

ja twee keer in de week hebben we ook alleen gedaan om te trainen naar de wedstrijd toe.
normaal doen we het niet zo vaak, dat is voor hem idd niet haalbaar om dat ALTIJD 2x in de week te doe

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:44

jammer dat ik het niet voor elkaar krijg om foto's te plaatsen, er zijn echt leuke foto's gemaakt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:56

Kallie, ik zou er toch voorzichtig mee zijn hoor, met springen. Zeker als je dan twee keer gaat oefenen in die week en dan nog een parcours springen. Maar goed, dat weet je nu wel.
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_p ... oto.27s.3F . Hier staat hoe je foto's op bokt krijgt ;) , ik ben benieuwd!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:46

we zijn voorzichtig met hem hoor we doen niks wat hij niet kan.
We hebben het sowieso opgebouwd naar 2x niet ineens van 0 naar 2 maar hij gaf zelf aan dat het niet ging dus zijn we gestopt.
hij heeft erg geen last van gehad van dat pacour hij werd er juist happy van, ook daarna.
maar de maand springen we denk niet meer is wel ff goed zo. lekker bos ritjes vind hij ook best

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:32

Fijn femo!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:40

wanneer is bij jullie de grens bereikt dat het beter is voor paard als je hem laat inslapen?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:52

Als hij zichtbaar onbelast veel pijn heeft en er geen mogelijkheid meer is dit door training te verbeteren..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:57

Kallie, meestal is die beslissing niet makkelijk, maar bedenk dat de meeste mensen te lang wachten.
Mijn merrie hebben we lang mee gedokterd (geen kissing spines, wel rugproblemen). Twee weken na de diagnose zat het mij niet lekker en ben ik met pijnstillers gestart. Als je dan de volgende dag een happy pony ziet weet je eigenlijk al genoeg. Voor tijd viel het niet zo op, alles was er langzaam ingeslopen. Toen dit duidelijk was heb ik een datum gepland, het was genoeg geweest. Tot het eind natuurlijk op pijnstillers gehouden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:45

Kallie, het moeilijke is eigenlijk dat wij geneigd zijn een paard voor onszelf nog langer te houden. Als het pijn heeft ( dat zie je vaak al aan gedrag, niet meer mee rennen als de anderen rennen, benen ontlasten, lastiger worden met opzadelen of juist heel gelaten zijn daarmee zijn daar voorbeelden van) vind ik persoonlijk dat het zijn tijd is. De test van Dionne is daar heel goed voor te gebruiken. Een paard heeft het niet door als hij een maand, een week, een dag korter leeft, maar als hij met pijn rond loopt is eigenlijk naar mijn idee iedere dag een dag te lang.

Mijn vorige paard had een peesblessure waarbij de pees voor de helft van het bot af was. Dit was door andere peesblessures niet opgemerkt. Het paard had al een jaar betrekkelijke rust gehad, ging nog wel een rondje door het land in galop of in draf, maar toen ik het van die laatste peesblessure wist, kon je zien dat hij dat been niet goed meer gebruikte met afremmen. Toen heb ik de beslissing genomen hem weg te brengen. Het genas niet meer, kon alleen maar erger worden, nu was ze nog betrekkelijk vrolijk, ik wilde haar niet het paard laten worden dat niets meer kon.
Toen ik later foto's kreeg van een shoot die ze gemaakt hadden in de binnenbak, waar ze best vrolijk op stond heb ik gevraagd of ze nog wat deed met die shoot. Nee, buiten renden een stel shetlanders rond, maakten kabaal, maar ze keek alleen en deed niet meer mee. Toen wist ik zeker dat mijn besluit goed was geweest.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:57

wat jullie schrijven komt heel bekend voor helaas. ik denk dat deze zomer wij ook een knoop gaan door hakken. we zijn nu zover dat we zelf zoiets hebben waarom rekken we dit. hij heeft top dagen maar de slecht winnen het van de goede sinds kort. hij is niet meer happy en wij ook niet daarom. maar idd knopen door hakken is hard en moeilijk maar wel beter

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:44

Het is inderdaad een moeilijk besluit, maar als je te lang wacht heb je er later misschien een schuldgevoel over en dat wil je voor jezelf niet, maar ook niet voor je paard.
Sterkte met jouw/jullie beslissing!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:20

Ik heb die keuze onlangs gemaakt en hij valt inderdaad heel zwaar. Maar ik kan met 100% zeggen dat ik dit paard geen seconde langer in leven heb gelaten wegens mijn eigen belang.
Bij mij was de grens bereikt toen ze niet meer pijnvrij op het land kon staan en dat ik haar moest trainen om pijnvrij te zijn. Als ik dan een paar dagen weg was geweest, liep ze weer enorm slecht.
Pijnstilling ben ik eigenlijk tegen en dus heb ik deze keuze gemaakt.