Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:57

cashlee

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:17

Ik ga je topic even lezen. Bloed is al verschillende malen afgenomen. Niks vreemds op te vinden.. Zijn bloedwaardes waren zelfs goed toen hij op de kliniek stond wat de artsen daar verbaasde gezien de pijn die hij moest hebben van de koliek en maagzweren.
Verwacht dat er maandag sowieso bloed getrokken wordt, om te kijken of het maagzweren zijn of toch iets anders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:49

cashlee schreef:
Staan jullie paarden nog op de wei? Eventueel met graasmasker of is dat echt een no-go?

Hij kan er wel op, maar niet lang... dan geef ik meestal de voorkeur aan de paddock (ev met hooinet).
Va lang grazen gaat hij erg gas opbouwen of aan de diarree, ligt een beetje aan het seizoen.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 02:03

Sandra, ik heb je topic over desert gelezen. Gelukkig voor mij zie ik niet heel veel overeenkomsten.. Bedankt voor het meedenken!

Hebben jullie paarden ook last gehad van maagzweren n.a.v. De koliek? Na wat speurwerk en veel informatie lezen denk ik dat Charlie dit keer koliekverschijnselen had van een of meerdere maagzweren. Helaas heeft mijn behandelend veearts een paar dagen vrij, de andere arts wilde zich er niet mee bemoeien. De kliniek wilt alleen uitspraken doen over maagzweren als ik langskom met Charlie en ze in zijn maag kunnen kijken. Ik heb besloten om te wachten tot mijn eigen veearts terug is en dan met haar te overleggen over het hoe en wat.

Charlie zag er vandaag goed uit, heel goed zelfs! Zo heb ik hem al een hele lange tijd niet meer gezien. Hij knapt duidelijk op van d seniorenbrok. Heb hem zelfs een paar uur buiten gezet met docht masker omdat hij de stal aan het afbreken was.

Hoe hebben jullie dat opgelost met de maagzweren? En geven jullie nu sowieso specialen voeding ivm de koliek en eventuele maagzweren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 13:56

Ik geef maagcompositum - ivm luchtzuigen en gevoelige maag van mijn paard en hij krijgt ook probiotica om de goede bacterien in de darmen te bevorderen en daardoor minder gasvorming. De mijne heeft voor zover ik weet geen maagzweren maar wel een gevoelige maag. Hij gaat nu de wei al niet meer op maar in de zomer staat hij hele dagen buiten van 8 uur tot 5 uur en heeft daar geen problemen mee.

Ik ben zelf ook heel tevreden met PAVO slobber, die krijgt whizz voor de nacht, een schep slobber lekker als pap en daar wortels doorheen. Zo weet ik dat hij vocht en structuur binnen heeft en in de slobber zit ook lijnzaad wat een laagje geeft over maagwand en darmen.

Wat vervelend dat je zo tussen 2 artsen in zit Cashlee

Allemaal hele fijne kerstdagen voor jullie en jullie dieren!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:00

cashlee schreef:
Sandra, ik heb je topic over desert gelezen. Gelukkig voor mij zie ik niet heel veel overeenkomsten.. Bedankt voor het meedenken!

Hebben jullie paarden ook last gehad van maagzweren n.a.v. De koliek? Na wat speurwerk en veel informatie lezen denk ik dat Charlie dit keer koliekverschijnselen had van een of meerdere maagzweren. Helaas heeft mijn behandelend veearts een paar dagen vrij, de andere arts wilde zich er niet mee bemoeien. De kliniek wilt alleen uitspraken doen over maagzweren als ik langskom met Charlie en ze in zijn maag kunnen kijken. Ik heb besloten om te wachten tot mijn eigen veearts terug is en dan met haar te overleggen over het hoe en wat.

Charlie zag er vandaag goed uit, heel goed zelfs! Zo heb ik hem al een hele lange tijd niet meer gezien. Hij knapt duidelijk op van d seniorenbrok. Heb hem zelfs een paar uur buiten gezet met docht masker omdat hij de stal aan het afbreken was.

Hoe hebben jullie dat opgelost met de maagzweren? En geven jullie nu sowieso specialen voeding ivm de koliek en eventuele maagzweren?

Doe van mij had ook ervoor al last van zweren, toen ik hem net had dan.
Als het opspeelt (wat nu bijna niet meer gebeurt) krijgt hij van de VA een kuur gastroguard. En verder altijd maagcompositum.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:51

Cashlee, die van mij heeft vermoedelijk juist maagzweren gekregen door het dieet was hij kreeg ivm de koliek. Volgens de internist was het dan ook een hele grote uitdaging om een goed dieet samen te stellen. Helaas, is het toch niet gelukt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:03

Voor jullie en jullie dieren allemaal een heel gelukkig en gezond en zorgeloos 2013!

Zo wat waaide het gisteren, was blij dat ik gistermiddag whizz nog even aan de lange lijnen gelongeerd had. Daarna ging het ook direct regenen. Hij stond later toch nog even wat te bubbelen, tja de omslag van het weer dat werkt meestal bij hem wel door. Maar bij zijn vervroegde avond hapje stond hij toch lekker te eten (en lucht te zuigen op zijn deur). Als hij niet lekker is dan doet hij niet aan luchtzuigen ;-) Dus na wat pepermuntjes en een laatste check toch op tijd naar huis gegaan en niets meer gehoord. Dus dat is allemaal goed gegaan. Twijfelde even over geven van extra hulp maar als het niet nodig is, is dat ook zo sneu. Bij jullie hopelijk ook alles goed gegaan?

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:10

Voor jou en alle anderen in dit topic de beste wensen!

Met Charlie gaat het heel erg goed! Een weekje op stal staan heeft hem goed gedaan. Hij is weer lekker wat kilo's aangekomen, zijn ogen staan beter en hij is zijn trukendoos weer aan het openen.. Voor mij wat vervelender maar stiekem ben ik wel blij mee ;) Hij heeft ook weer hele mooie droge poep.
Ik heb alleen het idee dat hij meer is gaan plassen...?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:24

@Cashlee wat een fijn nieuws van Charlie, krijgt hij misschien meer vloeibaar voedsel (slobber oid) waardoor hij meer plast? Dat zou iets kunnen zijn of hij is zelf beter gaan drinken? Goed nieuws in ieder geval!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:51

Allemaal nog de beste wensen voor 2013!!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:53

Mijn wens voor 2013: Veel geluk en gezondheid voor mens en dier! En dat iedereen zijn geliefde mensen en dieren eind 2013 nog altijd bij zich heeft!

@ cashlee: als de mest droger wordt is het goed dat je paard meer plast. Het vocht wordt dan door de darm uit de mest gehaald en daarna via de nieren als urine afgescheiden. Daar zou ik mij geen zorgen om maken.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:02

Bij de stal waar ik rijd staat ook een paar wat dat twee maand terug heeft gehad en je ziet ercniks meer van. Ze longeren hem ook gewoon, het is gewoon een 'normaal' paard nu.
Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal zo goed afloopt!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:25

Jullie ook allen een super goed 2013 gewenst! Dat het ook maar goed mag gaan met de paardjes. :D
Merk echt dat zulke grote zorgen je slopen als baasje.. paarden zijn leuk, vooral als het GOED gaat..

Wat fijn dat het met Charlie een stuk beter gaat :)

Whizz na wat bubbelen ook weer goed gelukkig :)

Kee mag vanaf deze dagen weer lekker naar buiten en gek doen. Wat ben ik blij ze zo te zien en dat het nu groen licht is *\o/* Doet mij zo goed, gewoon simpel even los in de paddock. Echt Genieten met een grote G :D
Voor jullie een impressie van de afgelopen 2 dagen.

Baasje mag ik dan echt los.. Weet je het zeker ? <3
Afbeelding

JAA dat mag *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een rondje
Afbeelding

Vandaag lekker in het water gespeeld. Vind ze echt fantastisch <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had zo niet verwacht dat we nog 2013 zouden halen 2 maanden geleden. Wat maakt je dat een dankbaar mens als je op stal begroet word en je je pony zo lekker ziet genieten <3

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:37

Beste wensen allemaal!
@siem wauw dat ziet er goed uit!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 23:09

Siem, wat ziet Kee er geweldig uit!! {:) {:) {:) cadeautje van de kerstman?

Ik had hier toch verteld over het lidteken van Whizz dat een beetje raar aan het doen was. Dat gaat heel fijn nu, ik longeerde hem vanmiddag en gisteren en zie dat zijn buiklijn al weer super strak aan het tonen is. Het is ook niet warm en het wordt steeds weer strakker en platter! Daar ben ik erreg blij mee uiteraard *\o/* *\o/* *\o/*

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:30

Dankje. Ze voelt zich ook goed. :) Geen idee van wie het cadeautje is, ben er in ieder geval super blij mee :D

Wat fijn dat het litteken nu beter is!!
Ik had na jouw verhaal ook eens wat uitvoeriger gevoeld en kon ook verschil voelen tussen hard littekenweefsel en waar ik een cm of 2 'naar binnen' kon..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 04:26

wat een lekker moddermonster :D

Iedereen een gelukkig en koliekvrij 2013! *\o/*

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:23

Iedereen ook de beste wensen voor 2013 en dat jullie en de paarden gezond mogen blijven!!

@Siem, wat een prachtige foto's !!

@Fargo, fijn dat het litteken weer rustig is.

Ik ben echt aan het afkicken met me zorgen te maken. Omdat de Shet nu alleen is, waren we hem rustig aan het gras laten wennen zodat hij wat te doen had. Of het nu door de stress van oudjaar was of door het super natte gras, had hij dus wat dunnere mest. Ik schoot dus direct in de stress, terwijl er niks aan de hand was want de shet mest nu weer normaal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:26

@ Damian, ben er ook heel blij mee dat het lidteken zo rustig toont en dat hij zelf lekker fit is.
Kan me voorstellen dat je al even van slag was over kleine Bennie, maar gelukkig is dat inmiddels al weer goed!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:10

hier ook allemaal een heel erg fijn en vooral Gezond 2013 geweest!

Wat een heerlijke foto's kwamen er voorbij zeg!

@ Fargo: fijn dat het goed gaat!

Ik zit met een dilemma.. en wellicht kunnen de experts hier er een licht op laten schijnen. Mijn paard staat op dieet van Utrecht voor in ieder geval nog 2 weken. Ik wil hun sowieso gaan bellen voor advies, want ze hebben niets gezegt over hoe daarna verder, maar wil er zelf natuurlijk ook over nagedacht hebben.
Hij krijgt momenteel 4 kilo HAB brok, 5 kilo zeer droog kuil van goede kwaliteit en 3 kilo slobber verdeeld over 4 voerbeurten. Daarnaast krijgt hij 100 ml zonnebloemolie en 75 ml lijnzaadolie en dat moest ik gaan opvoeren naar 3 x deze hoeveelheid, dat mag door zijn slobber. Daarnaast vitamine E + selenium en equitop forte voor zijn spieren en als aanvulling op het (weinige) ruwvoer.
Helaas is dus gebleken dat hij de hele dag door honger heeft, hij staat maar te bedelen en te schrapen en hij wordt in de omgang gewoon echt heel vervelend (gaat nog net niet door de draden van de paddock heen, maar het scheeld weinig). Hij kreeg voorheen ombeperkt ruwvoer en 2 x pd krachtvoer en daar zou ik naar terug moeten (uiteindelijk).. de vraag is alleen hoe en wanneer.. ik wil hem eigenlijk voorzichtig wat meer droog, kort kuil gaan geven want dat lijkt heel goed te gaan. wat vinden jullie?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:20

Verstoppingskoliek had die van jou toch ? Weten jullie waar dat van is gekomen ?

Die van mij kreeg ik mee uit Utrecht en mocht toen 6 kilo ruwvoer. Omdat ze alles wat los en vast zat op at (inclusief vlas!, daarna ook houtkrullen nog) heb ik Utrecht gebeld. Ze had zo'n honger. In mijn geval zeiden ze; klinkt gek, maar liever een verstopping van teveel ruwvoer dan van de bodembedekking. Ik heb haar toen 8 kilo ruwvoer per dag gegeven, en al snel opgebouwd. Na een week of 4 stond ze weer op onbeperkt..

Ik denk dat het heel erg van de vorm van koliek afhangt. Mijn pony had het niet opgelopen door het eten namelijk. Zou zelf even Utrecht bellen voor overleg.
Hoe lang moet je die 5 kilo aanhouden ?

Hoe bied je het ruwvoer aan trouwens ? Slowfeeders / hele fijnmazige hooinetten hebben hier ook geholpen. Zijn ze net wat langer bezig :)

Zou het even overleggen, en uitleggen dat je merkt dat hij ontzettend honger heeft. Ben zelf altijd van mening dat voorzichtig proberen(dus opbouwen) niet veel kwaad kan

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:25

Ik mocht na de operatie per week met een kg meer ruwvoer opbouwen. Zodat het geleidelijk aan ging, maar ja de mijne had een stuk dunne darm dat erg opgezet was geweest. Ik zou gewoon bellen en vragen of je naar 6 kg toe mag werken en evt na een paar dagen als het goed gaat op 6 kg naar 7 kg. En dan weer even aan houden. Ik vond dat er duidelijk verschil zat tussen 5 of 7 kg kuil per dag in hoe mijn paard zich hield. Minder honger, minder zeuren inderdaad.
DUS in de bel en overleggen en aandringen en uitleggen hoe de situatie nu is.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:33

hij had enorme verstoppingskoliek ja.. maar ze hebben geen idee waar het van is gekomen.. de gok is dat we enorm langstengelig kuil hadden en dat hij daar enorm op heeft geschrokt... nou is hij normaal geen schrokker, maar het kan. Ik heb nu veel zachter, korten en droger kuil en dat gaat erin als boter :D
Hij krijgt nu 2 x 2 kilo is zeer fijnmazige hooinetten voor 's ochtends en 's avonds en 1 kilo los in zijn paddock overdag (is geen andere manier om te voeren helaas).

hij staat nu op vlas, daar gaan dagelijks schoon bij dat ik helemaal door het vieze (niet nat) heen meng zodat hij het niet eet. maar hij wordt nu gewoon vooral in de omgang echt heel erg vervelend (schrapen, bijten, slopen etc)

edit: heb net gebeld en wordt teruggebeld door de arts die hem behandeld heeft.. dus ben benieuwd..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:49

Dan zou ik het in ieder geval in porties van 1 x 2 kg, dan van 1,5 en dan van 1,5 kg geven zodat hij tussen de middag meer heeft dan nu ipv die ene kg over de dag.
Ofwel 1,5 en 1,5 en dan 2 voor de nacht (omdat hij dan langer niets gaat krijgen).