Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 21:10

Ze reageerd niet bij haar schoft/ruggegraat,momenteel reageerd ze bij haar flanken.
Voordien was de locatie qua reactie wisselend, niet altijd opdezelfde plek helaas.

Pleiada: Ze toont nooit hengstig,zou kunnen dus alleen is slecht te zien.
het zou het wisselende gedrag kunnen verklaren uiteraard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:12

timokyana schreef:
Ze reageerd niet bij haar schoft/ruggegraat,momenteel reageerd ze bij haar flanken.
Voordien was de locatie qua reactie wisselend, niet altijd opdezelfde plek helaas.

.

dat kan
dat ervaar je met poetsen
dat hand opleggen is weer even wat anders ;)
belangrijk daarin is dat je van het hoofd af naar achteren werkt

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 21:15

Ik poets haar niet. ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:23

timokyana schreef:
Ik poets haar niet. ;-)

wat deed je dan op dat filmpje?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 21:37

Bij het filmpje (in augustus overigens) wilde ik vastleggen dat ze beet,Toevallig koos ik voor poetsen,maar ook bij aanraking reageerd ze,zoals dus vandaag.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:41

Ja mijn probleem merrie heeft een poos chronische baarmoeder onsteking gehad en als ze hengstig werd/was werd haar gedrag en kramp in haar buik fors erger..Wel toonde ze overdreven hengstig..Ik mocht haar dan vooral bij haar buik niet aanraken..Ik had eerst geen idee,maar het viel me op dat ze een beetje bloed had bij haar vulva dan,wat niet goed is..Ze zat in haar rug thv de baarmoeder ook erg vast,had daar echt verklevingen..Je zei dat Kyana niet goed te tempraturen was?Kan je wel haar staart optillen dan om te kijken?Trouwens schimmels in de darmen kunnen ook samen gaan met chronische baarmoederontsteking..Misschien heb je hier iets aan??

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:17

ze heeft tot nog toe geen enkele keer koorts gehad, niet eens een lichte verhoging.
ze toonde een kleine 2maand geleden voor het eerst duidelijk hengstig, met het knipogen lichtjes gillen en piesen. daarvoor hooguit een keer extra piesen maar geen andere hengstigheids syndromen.

verder over het bijten, het was eigenlijk al meteen toen de deken afging en TS een aai wilde geven langs het lichaam, totaal onbewuste handeling ( dus ook geen bepaalde energie of zo ) gingen de oren al plat de kop richting lijf om zichzelf te bijten, dit alles gebeurde in nog geen halve sec, en TS was vnl aan het kijken hoe kyana eruitzag ;)

daarna toen de deken weer opging en we nog wat na stonden te praten in de stal, kwam kyana wel lekker knuffelen en de neus in je buik duwen en lekker wat aandacht vragen, zo dubbel.

de discussie over het bekappen kan ik alleen maar aanvullen door de vraag om te draaien: ze liep al ruim een week voor het bekappen als een spierbevangen paard, komt dit ook door de smid?
ze zal zeker wel gereageerd hebben na de bekapping, maar niet te vergeten dat het daarvoor ook al niet goed zat.

we blijven verder zoeken, en alles wat er aan mogelijkheden binnen komt wordt bekeken en over nagedacht, nagetrokken en naast elkaar naar gelegd om te kijken wat er indeze puzzel zou passen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:28

Mijn merrie had ook geen koorts hoor :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:35

hihi was gewoon ter extra info, wist niet zeker of dat al gemeld was, omdat je het over koorts meten had, dacht ik er plots aan en dacht, ach kan geen kwaad dat er ook bij te zetten.

hoe is het met jou merrie en de verklevingen afgelopen?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:42

crazyshar schreef:
de discussie over het bekappen kan ik alleen maar aanvullen door de vraag om te draaien: ze liep al ruim een week voor het bekappen als een spierbevangen paard, komt dit ook door de smid?
ze zal zeker wel gereageerd hebben na de bekapping, maar niet te vergeten dat het daarvoor ook al niet goed zat.

Ja dat is mogelijk imo, bijv langdurig verkeerde been/voetenstand kan met kleine dragelijke pijntjes beginnen en steeds ergere/meer problemen veroorzaken door het pijn compenseren in het lijf van het paard zelf en vooral na een bezoek van de smid hevig opspelen.
Mijn paard is daar hélemaal van uit balans geraakt, lichamelijk maar ook geestelijk wat het zichzelf bijten misschien zou kunnen verklaren...?
Ik herken het niet als dat mijn paard dat gedaan heeft maar de frustratie bij het paard van pijn en niet kunnen bewegen zoals ze zouden willen van het paard wel een beetje :j

Is er al eens echt goed naar haar zooldikte gekeken?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 03:50

timokyana schreef:

Pleiada: Ze toont nooit hengstig,zou kunnen dus alleen is slecht te zien.
het zou het wisselende gedrag kunnen verklaren uiteraard.

Als ze nu magnesium bijgevoerd krijgt zou dat kunnen veranderen, mijn merrie toont de hengstigheid sinds ik haar bij ben gaan voeren met magnesium :j

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:26

ze krijgt magnesium bij gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:22

Bij een kreupelheidsonderzoek hoort ook controleren zooldikte..en die groeit aan naarmate je verder van een bekapping af komt.

Maar het gaat volgens mij voornamelijk om het zelf bijten...en het onregelmatige in de gang.

TS, toen je je paard nog reed, had ze verzet? En als dat was bij welke oefening of beweging?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:57

russel schreef:
Bij een kreupelheidsonderzoek hoort ook controleren zooldikte..en die groeit aan naarmate je verder van een bekapping af komt.

Dat hoeft dus niet zo te zijn, bij mijn paard was de zool gestopt met groeien en werd zelfs dunner terwijl er niks vanaf gehaald werd ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:01

Ze is weer gaan bijten... hmm, da's niet goed.
Is er nu iets wat in de laatste dagen veranderd is? Loopt ze ook slechter?

Om maar even in herhaling te vallen: neem kontakt op met Dierenhospitaal Visdonk !!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:18

kijk uit met zomaar het geven van supplementen.
Van belang is dat er goede verhoudingen in de voeding aanwezig zijn.
http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html

door jaren lang kunststof gebruik, is er op de weilanden een tekort aan magnesium ontstaan.
Om dit te laten herstellen, ben je gemiddeld 20 jaar bezig.........om land weer in balans te krijgen.
wat er ook gedaan kan worden is het hooi/kuil laten onderzoeken op voedingswaardes, dan weet je het zeker.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:45

crazyshar schreef:
hihi was gewoon ter extra info, wist niet zeker of dat al gemeld was, omdat je het over koorts meten had, dacht ik er plots aan en dacht, ach kan geen kwaad dat er ook bij te zetten.

hoe is het met jou merrie en de verklevingen afgelopen?

Ze had verklevingen in de spieren bij de rug waar de baarmoeder ongeveer zit..Ze heeft een poos rondgelopen met die baarmoederontsteking voor ik er achter kwam..Toen dat begon begon het kreupele ook,eerst achter en toen ook nog eens voor..Ze was ook erg hard in haar lijf en onderhuidse bulten(door de afvalstoffen)Door dit topic ga ik denken dat het allemaal met elkaar te maken heeft..Ze is eerst voor de baarmoederontsteking behandeld en pas veel later voor de rest..Gelukkig gaat het nu goed,maar ik was ook zeer wanhopig op een gegeven moment..Ik hoop ook zo dat jullie er achter gaan komen wat het is bij Kyana..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:21

crazyshar,2 maanden geleden was ze hengstig he?
als je vanaf die datum(als je die nog weet) om de 3 weken rekent,zou het dan kunnen dat ze nu weer hengstig is?

hormonaal kan,maar dat ik zelf ook al op de eerste pagina van het topic aangegeven :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:35

crazyshar schreef:
ze krijgt magnesium bij gevoerd.

Ja dat weet ik. Daarom zou het goed kunnen zijn dat dat met die hengstigheid ook gaat veranderen als je een paar weken verder bent.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:03

Alles hier nog steeds hetzelfde,lopen gaat 'goed'. bijten is nog steeds aanwezig,echter alleen bij fysieke aanraking.Wat opvallend is,dat ze heel veel en hard darmgeluid laat horen,althans ik hoor van alles borrelen dus ik denk dat het van de darmen weg komt.
Eten en drinken verder ook goed gelukkig.
Ik ga het jaar even uitwachten,mits er geen dingen bij komen uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:20

Ik heb ook een paard met darmproblemen en lees op bokt dat er meerderen zijn, ik weet niet of het komt omdat ik er nu zo mee bezig ben, of dat er dit jaar plotseling zoveel paarden darmproblemen hebben...

Ik moet daarbij rust creëren in eenzijdig voer...en dat is nu alleen graszaadhooi omdat het zo arm van voer is en daar zijn de darmen goed van tot rust gekomen.

Misschien even een paar weken geen koolhydraat/suikerrijk voer geven en alleen ruwe vezels...ben je bang voor tekorten, koop een goed vitaminepreparaat, sommigen hebben het in korrelvorm en mijn darmpaard, eet die uit de hand...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:36

russel, ze krijgt al een vitaminepreperaat..Verder enkel lucerne en hooi.

Overigens heb ik visdonk een uitgebreide mail gestuurd.Ik hoop op een reactie terug,zo niet zal ik telefonisch contact opnemen.
Roosendaal is hier redelijk vlakbij.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:44

Overigens ben ik exact de data's dat ze bijt aan het bijhouden,eens kijken of er een regelmaat inzit en zo misschien toch met de hengstigheid te maken kan hebben.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:46

Mijn paard deed dit ook, gewoon merriekuren helaas

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:03

timokyana schreef:
Overigens ben ik exact de data's dat ze bijt aan het bijhouden,eens kijken of er een regelmaat inzit en zo misschien toch met de hengstigheid te maken kan hebben.

goed van je dat je dat doet,je weet het maar nooit.
zoals ik op de eerste pagina al aangaf, zijn er wel verbanden tussen hormonale problemen en bijten aangetoont,hetzij dan wel iets vaker bij ruinen/hengsten dan bij merries,maar het kan wel :j