Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:07

@ Marcella, trouwens mijn complimenten voor jullie afvalproces :) Mijn fjord is zeker te vergelijken met jouw fjord in 2009.. al is het nu dan ietsje minder.. hier ook eerst onbeperkt koeiengras.. terwijl hij ooit mooi slank was. Door zijn medische problemen (artrose, spat, hoefkraakbeenvergroeing etc.) kan ik hem ook niet meer echt beweging geven, longeren is slecht, met rijden loopt hij niet echt rad.. en in de wei is die gewoon vrolijk en pijnvrij en trekt hij regelmatig zelf een sprintje, maar echt gedwongen beweging zit er niet meer in helaas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:17

En ik rij op het moment zelf heel weinig door eigen medische problemen. En dit vind mijn fjord ook geen enkel probleem, want heb namelijk wel een vermoeden van beginnende artrose (maar nooit laten uitzoeken). In de winterperiode (als alles op stal stond) iedere keer ligt onregelmatig en dikke benen. Voor mij was het gewoon heel simpel en dat was uiteindelijk verhuizen. En moet zeggen sinds ik hem van kleigrond af heb is hij veel makkelijker slank te krijgen. Ribben zijn jaren spoorloos geweest en nu kan je gewoon zonder druk te geven zijn ribben voelen. Maar die van mij staat ook nog steeds niet echt vol op het gras.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:20

Die van mij kan gewoon niet meer op stal.. rust > roest en dat is bij hem duidelijk te merken.. als hij dag en nacht buiten loopt is hij gewoon lekker fit en doet lekker gek. Zet ik hem op stal wordt hij zo stijf als wat.. Dus dan maar gewoon hele jaar lekker buiten en nu gelukkig op schrale grond..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:26

@ Jaime: pas iig ook op met kort gras, ivm soms hoog fructaangehalte. En op kort gras kunnen ze, met name in de droge periodes, vrij veel zand mee naar binnen snabbelen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:30

Die van mij heeft nu gewoon een eigen stukje waar hij de hele winter op loop met schuilstal en shetlander. Kort gras is inderdaad gevaarlijk zeker met de voorafgaande droge periode en de hoeveelheid regen nu.

Heb trouwens nu ook geen last meer van onregelmatigheid en dikke benen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:39

Ik weet dat kort gras ook gevaarlijk kan zijn inderdaad.. het is allemaal wat.. ze krijgen er dagelijks een strookje vers gras bij en dat gras heeft geen paniekfructaan aangemaakt want dat staat al een tijdje in alle rust te groeien.. Ik kijk ook elke dag naar de fructaanindex en gelukkig geeft ie voor Enschede bijna altijd een laag risico.. Maar het blijft lastig, ik kan hem niet in 1x zomaar weghalen uit die wei..

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:07

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar stel toch mijn vraag even.
Wat zijn jullie ervaringen met verschillende merken/ types graasmasker? Ik zit eraan te denken er een voor mijn fjord te kopen. Grote, brede neus en hoofd (maat full).

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:38

Ik heb vandaag een graasmasker (Best Friend) binnen gekregen, van de week maar eens uitproberen :)
Hoe reageerden jullie paarden op zo'n graasmasker?
Ik vrees ervoor dat de mijne het echt niet leuk gaat vinden :')

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:54

@Jowien
Mijne heeft een maat cob van halster, maar een L van de IR korf.

@Urselin
De eerste paar dagen "keek hij zo zielig" (en voelde ik me zo slecht), maar zodra ik uit zicht was stond hij gewoon te eten :D
Als hij nu 's ochtends naar buiten mag, dan duwt hij zn neus gewoon in dat ding! Natuurlijk zou hij liever zonder lopen, maar hij heeft er wel vrede mee.
In het begin even wat gras er doorheen proppen en hem een beetje naar de grond lokken. De ene heeft het sneller door dan de ander, maar meestal vogelen ze het wel uit. Laat je niet verleiden door zijn "ik-ben-zielig-met-dit-ding" blik hoor! :')
Zoals eerder gezegd haal ik (en vele met mij) de band bij de neusgaten weg, zodat het wat minder benauwd is.

Edit: Ter motivatie:
Voordat hij zijn korf kreeg
Nadat hij zijn korf had gekregen

En ja, het is de zelfde pony, maar hij veranderd nog wel eens van kleur :+

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:46

Wanneer zou je paard/pony nu het meest afvallen:
Optie 1: schrale wei (met snachts hooi) en met dagelijks een uurtje op vol gras
Optie 2: Overdag op volle wei (zeg circa 6 uurtjes) met graasmasker! en snachts schrale wei zonder graasmasker

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:07

ik denk beiden niet..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:18

Ik denk ook beiden niet.... Kun je het niet veranderen in overdag op de weide met graasmasker, 's nachts paddock met hooi en stro?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:32

Wauw wat een verschil Leedebee :wow:
Heb je gewoon die banden doorgeknipt of gesneden bij de neusgaten?
Heb je daar een foto van toevallig :o ?

Ik ben heel gevoelig voor die zielige blikken van mijn pony, maar dat wordt dan doorheen zetten :+
Ze mag echt niet veel binnen krijgen vanwege de IR.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:43

Ja dat is zeker ook een mogelijkheid! Zou dat wel dan schelen, snachts paddock met hooi en overdag op t volle gras met graasmasker?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:13

Focussed schreef:
Ik denk ook beiden niet.... Kun je het niet veranderen in overdag op de weide met graasmasker, 's nachts paddock met hooi en stro?

Dit lijkt mij ook beter. Een schrale wei met bijv. kort (stress)gras kan juist "gevaarlijk" zijn. In de paddock is dan beter.

urselin schreef:
Wauw wat een verschil Leedebee :wow:
Heb je gewoon die banden doorgeknipt of gesneden bij de neusgaten?
Heb je daar een foto van toevallig :o ?

Ik ben heel gevoelig voor die zielige blikken van mijn pony, maar dat wordt dan doorheen zetten :+
Ze mag echt niet veel binnen krijgen vanwege de IR.

Nou he! Hij is nu wel weer iets dikker, ondanks de korf, maar dat komt ook door gebrek aan beweging.

Gewoon afgeknipt. Vroeger deed ik nog moeite om de afgeknipte stukken dicht te smelten tegen rafelen en zo, maar in de praktijk valt dat reuze mee, dus ik knup het weg en klaar :+
Er zijn ook korven met 4 rijen, dus dan moet je even kijken welke in de weg zit en die andere laten zitten.
Afbeelding

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:47

En bouwen jullie het dan op, op het volle gras en hoeveel uur max? Lijkt mij net dat ze daar bv 8 uur op mogen ook al is het met graasmasker!

Mijn ponys zijn zeer gevoelig voor overgewicht en een verdenk ik van ir.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:35

peachy: ik zet ze die 8 uur op t gras met stripbegrazing met korf, zo kunnen ze ook aan de korf wennen, want dat is voor sommigen nog wel eens lastig. t duurt altijd ff voordat ze t doorhebben.

Als je hem op een vol weiland zet zonder stripbegrazing maar wel met korf ben je aan t dweilen met de kraan open.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:20

Ik ben alleen juist zo blij dat ik van die stripbegrazing af was (heb mijn wei net verandert).
Al dat gedoe met dat schrikdraad en paaltjes wat ik elke dag moest verzetten (met een baby op de arm is dat niet zo handig ;)).

Ik heb nu een track rond mijn wei en die wei is ook nog eens in 4 stukken verdeeld van ongeveer 30m bij 5m. Gras in overschot :Y)

Als ik ze nu bv van 1 tot 3 uur op de wei zet met graasmasker en de rest op de track (schraal gras/zand) en snachts op paddock?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:34

Leedebee schreef:
Nou he! Hij is nu wel weer iets dikker, ondanks de korf, maar dat komt ook door gebrek aan beweging.

Gewoon afgeknipt. Vroeger deed ik nog moeite om de afgeknipte stukken dicht te smelten tegen rafelen en zo, maar in de praktijk valt dat reuze mee, dus ik knup het weg en klaar :+
Er zijn ook korven met 4 rijen, dus dan moet je even kijken welke in de weg zit en die andere laten zitten.
[ Afbeelding ]

Ah oke, ziet er duidelijk uit :j
Ik zal mijn graasmasker eens gaan bekijken, dankjewel in ieder geval!

Hier staat mijn IR-pony 24/7 op een klein stukje wei in overleg met de dierenarts.
Ik ga nog overleggen of alle aanpassingen genoeg zijn of dat we toch overmoeten naar het schrappen van gras :\

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:11

Peachy schreef:
En bouwen jullie het dan op, op het volle gras en hoeveel uur max? Lijkt mij net dat ze daar bv 8 uur op mogen ook al is het met graasmasker!

Mijn ponys zijn zeer gevoelig voor overgewicht en een verdenk ik van ir.

Die IR pony van mij (van die 2 foto's) ging van de hele dag op een volle wei zonder korf, naar de hele dag op een volle wei mét korf. Helaas heb ik daar geen keus in gehad (ja, of in zn eentje op stal, maar dat is helemaal geen optie) En zelf dan zie je al resultaat. Alle beetjes helpen zal ik maar zeggen ;) Beweging (calorieën verbranden) blijft denk ik toch het belangrijkste van alles!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:47

Ik heb zojuist gereageerd op een graasmasker op Marktplaats.

Mijn Tinker ging in ongeveer twee weken van een bijna-goed-gewicht (als in: je kunt de ribben bijna zonder druk voelen, maar niet zien) naar model DIK toen ze plotseling werden omgeweid.
-O-
Nu maar hopen dat het gaat werken.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:58

Oh balen is dat! Het zal ongetwijfeld verschil uitmaken ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:10

Was een graasmasker al voldoende voor jouw IR-paard LeedeBee?
Ik kreeg het advies vanuit Utrecht om de pony in een zandpaddock met alleen hooi te zetten -O-
Dus ben nog aan het twijfelen met wat genoeg gaat helpen tegen de IR..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:35

Wel in combinatie met voldoende beweging. In de paddock lijkt me altijd beter, want daar is geen gras (en mits hij het juiste hooi krijgt), maar helaas heb ik die keus niet. Je kan het misschien gewoon proberen? Meestal zie je wel vrij snel (met een paar dagen) of er verandering is. Maar zelfs met korf komt hij ook wel eens met een harde nek het land uit hoor, meestal met bepaalde weersomstandigheden.
Het blijft gewoon lastig en eigenlijk met de dag bekijken.

Edit: Hij loopt ook op het land waar die 2 foto's zijn gemaakt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:46

Wat verstaan jullie dan onder 'voldoende beweging'?