is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:12

Ik verbaas me er over dat er al 44 pagina's gevuld zijn met dit onderwerp omdat het m.i. bij het zien van de foto's al direct duidelijk is dat het paard nooit als rijpaard zal kunnen dienen. Volgens mij moet dit bij ts inmiddels toch wel duidelijk zijn.

Ik heb het al eens eerder gevraagd: wat is je bedoeling nu met dit paard ts? Heb je de hoop nog dat het goed komt of zie je wel in dat dat m niet meer gaat worden...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:18

sevke schreef:
De zgn "ostheopaat" had gezegd dat het allemaal wel zou goed komen, dat zegt genoeg over de kunde van zo iemand.

Hoe kom je aan die kennis, dat een osteopaat dat gezegd heeft? :)

little_king

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:21

dat schrijft ts eerder ergens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:31

Ik heb haar dat niet zien schrijven, en al zou ze dat wel schrijven dan nog kan er een heel verschil zitten tussen wat een osteopaat concludeert en wat een eigenaar wil horen / vertelt :)

Ik zie wel dit berichtje van anderhalf jaar geleden, ik denk dat daar op gedoeld wordt?

140509 schreef:
super goed nieuws *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ze had op 3 plekken blokkades bij de nek bij de schoft de kuil zeg maar en bij de lenden
bij de schoft zaten ook een paar wervels verkeerd (geblokkeerd)

maar nu is ze blokkade en pijn vrij *\o/* *\o/*

ik moet nog wel een jaar wachten met inrijden maar ze kan gewoon als rijpaard gebruikt worden
ook als springpaard *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
omdat ze pas 2 jaar is en nog veel moet groeien en een laatbloeier is kan het goed komen
ze zal waarschijnlijk wel een weke rug houden maar niemand kan nog vooruit plennen hoe de rug gaat groeien
ik moet volgendjaar als ik haar wil inrijden nog wel een keer de osteopaat laten komen om te kijken of alles goed is
ze kan niet precies zeggen hoe alles gaat worden maar het is posentief

het was heel grappig te zien hoe mijn paard dee toen ze de blokkades los ging maken
ze ging gapen maar ze wou het tegenhouden maar dat lukte uiteindelijk niet :+

daarna mocht ze de wei in en lekker rennen en bokken meer zo'n vreugde bok /3

mvg ;)

Let dan vooral op de voorzichtige woorden die blijkbaar zijn gebruikt, daaruit vat ik op dat er wat hoop gegeven is door te zeggen dat het door de leeftijd van het dier (toen 2 jaar) nog een eind bij zou kunnen trekken, ze waarschijnlijk een weke rug zou houden maar dat niemand vantevoren kan zeggen hoe het uit zal groeien als ze wat ouder wordt.

Dat het op dat moment dus niet definitief onmogelijk zou zijn dat dit nog een rijpaard zou worden maar dat het zou kunnen dat de rug nog ver genoeg bij zou trekken dat er op gereden zou kunnen worden.

En dat TS voordat ze eventueel zou gaan beginnen met inrijden, wel nog even een keer er naar moet laten kijken om de stand van zaken dan te beoordelen, of dat wel verantwoord is.

Lijkt me een prima advies, want wie weet had het inderdaad nog een heel stuk beter kunnen worden in de afgelopen anderhalf jaar,
een osteopaat heeft ook geen glazen bol :P

Het is alleen jammer dat er daarna niet veel gedaan lijkt te zijn om een verbetering te stimuleren.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:21

Ik ben ook benieuwd wat de topicstartster nu van plan is. Als ik de laatste foto's vergelijk van de eerste op 2-jarige leeftijd, zie ik geen verschil in de bouw. Blijft een zeer zwakke rug en week gekoot. Maar het grootste verschil is de conditie waarin het paard verkeerd en die is op de eerste foto's gewoon goed te noemen terwijl hij nu zeer belabberd is. En dat geeft heel erg te denken.
Of het paard heeft onvoldoende voeding gehad of kan dit op een of andere manier niet opnemen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:28

Een ostheopaat die het zout op zijn patatten waard is, had toen al kunnen zien dat de misvorming zeer ernstig was. Tegen de TS zeggen dat het paard gewoon als rijpaard zou kunnen gebruikt worden vind ik zeer zeer voorbarig. Ik heb ook geen glazen bol, maar bij een dergelijke karperrug bij een tweejarige zou ik een dergelijke uitspraak niet durven doen naar een eigenaar toe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:29

voor hetzelfde geld was het niet erger geworden,dat had makkelijk gekunt.

google eens op afbeeldingen en dan op lordosis horse....daar staan er nog een paar.
Genetisch foutje,paarden hebben geen pijn alleen een zadel passen is vaak een probleem.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:10

geerke schreef:
voor hetzelfde geld was het niet erger geworden,dat had makkelijk gekunt.

google eens op afbeeldingen en dan op lordosis horse....daar staan er nog een paar.
Genetisch foutje,paarden hebben geen pijn alleen een zadel passen is vaak een probleem.

Ja vind het straf dat hier heel bokt kan uitroepen dat dit paard nooit bereden gaat kunnen worden en dat TS zou fantaseren terwijl ze in Utrecht nog vertelden dat er een kans is dat het paard nog voor recreatieve doeleinden zou kunnen dienen. Zoals Geerke zegt is een misgroeide rug niet pressé pijnlijk en zijn er paarden die een nog minder mooie rug hebben en toch bereden worden. Grote kans dat TS haar paard een te zwakke rug heeft om bereden te worden, maar dit is tot hier toe nog niet bewezen of door een DA verklaard. Knap dat het merendeel hier het beter weet aan de hand van enkele foto's.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:27

haha, osteopathie kwakzalverij, ja als je de verkeerde hebt ja.

Een goeie doet geen speculatie over later. Een goeie voelt de gewrichten, die spieren en alle weefselfs en kijkt waar de blokkade zit. Is eerlijk en probeert het te verhelpen. 9 van de 10 paarden gezien (Niet met zon rug, maar gewoon scheef of vast) die los gemaakt konden worden.
Knap staaltje werk, waar ik me niet mee bezig ga houden, want ik heb daar niet voor gestudeerd.
Een goeie kan zijn/haar diploma's laten zien, die vaak uit amerika komen, en niet binnen 6 maanden klaar zijn.

Als ik het goed heb, kan ik over 4 weken na vragen, want dan komt de mijne langs, ben je een jaar of 2 bezig met die opleiding.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:13

De opleiding die bestaat uit modules van een aantal dagen per jaar :')

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:07

max66 schreef:
Ik verbaas me er over dat er al 44 pagina's gevuld zijn met dit onderwerp omdat het m.i. bij het zien van de foto's al direct duidelijk is dat het paard nooit als rijpaard zal kunnen dienen. Volgens mij moet dit bij ts inmiddels toch wel duidelijk zijn.

Ik heb het al eens eerder gevraagd: wat is je bedoeling nu met dit paard ts? Heb je de hoop nog dat het goed komt of zie je wel in dat dat m niet meer gaat worden...?

volgens mij heb ik al vaker gezegt
maar tot nu toe weet ik nog niet wat ik met haar ga doen
wist ik alles maar dan was alles een stuk makkelijker geweest maarja
ik wil haar eerst dikker krijgen en kijken hoe ze zich met longeren ontwikkeld

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:11

ik het begin adviseerde iedereen mij dat ik haar naar een osteopaat moest laten na kijken
dat heb ik gedaan en mensen hadden deze osteopaat geadviseerd
en nu word opeens de oseopaat kwakzalverij genoemd en dat ze niks zijn
ik krijg steeds meer vraagtekens met sommige adviesen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:21

maikeltje schreef:

dat zal je echt vies tegenvallen, zonder medische achtergrond kan je je niet een inschrijven bij icreo

alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen enz

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:43

140509 schreef:
Tja, dat is Bokt... Iedereen weet het beter.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:48

sassefras schreef:
maikeltje schreef:

dat zal je echt vies tegenvallen, zonder medische achtergrond kan je je niet een inschrijven bij icreo

alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen enz

Dat is sinds kort pas. Daarvoor kon je met een cursus natuurgeneeskunde gewoon inschrijven en je diploma halen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 01:27

Precies!

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 03:14

Jeetje wat bijzonder en mooi tegelijk dat iedereen al.2 jaar meeleeft met dit paard.
Als ik dit zie, en ik ben geen arts of osteo... dan denk ik; ja dit paard kan vast pijnvrij leven maar hier moet je niet op willen rijden. Als ik dat rugje zie ben ik bang dat iemand daar doorheen zakt.

ik ken een paard met een giga verzakte rug en die is wel oud geworden maar zonder dat iemand er nog op reed.

Heel sneu als dit je paard betreft en gelijk inslapen is niet nodig lijkt mij, zeker als TS dit paard nog een leven wil geven.
Je raakt aan zo'n dier gehecht.
Maar na 4 jaar gemodder moet toch te zien zijn dat dit niet beter wordt. Osteo's leveren vaak goed werk maar verrichten geen wonderen, helaas!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:44

140509 schreef:
ik het begin adviseerde iedereen mij dat ik haar naar een osteopaat moest laten na kijken
dat heb ik gedaan en mensen hadden deze osteopaat geadviseerd
en nu word opeens de oseopaat kwakzalverij genoemd en dat ze niks zijn

Dat heb je ook helemaal niet verkeerd gedaan.
Mensen die spreken over kwakzalvers hebben zich niet verdiept in het feit dat een osteopaat er een opleiding vooraf moet hebben.
En je kunt ook gewoon zien of dat zo is.

Maar het tegenstrijdig advies van een da die het over slacht heeft en ook over recreatie rijpaard, sorry dat gaat er bij mij niet in.
Daar zit een stukje wat jij zelf hebt ingevuld, graag hebt willen horen. Wat ik me voor kan stellen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:01

140509 schreef:
volgens mij heb ik al vaker gezegd

+:)+ ik denk dat je hier het verstandigste advies hebt gegeven van het hele topic.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:10

irmaz schreef:
140509 schreef:
volgens mij heb ik al vaker gezegd

+:)+ ik denk dat je hier het verstandigste advies hebt gegeven van het hele topic.

ja maar daar is ze dus al jaren mee bezig dus geloof niet dat het voerbeleid erg goed werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:15

TS, misschien heb je hier iets aan? (is wel in het Engels)
http://www.equisearch.com/horses_care/h ... ks_081205/

Dat zegt in principe dat ondanks dat deze aandoening bij de meeste dieren voor grote problemen zorgt, het voor paarden eigenlijk geen probleem is omdat de wervelkolom zo rigide is dat de zenuwen niet in gevaar komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:09

Sizzle schreef:
TS, misschien heb je hier iets aan? (is wel in het Engels)
http://www.equisearch.com/horses_care/h ... ks_081205/

Dat zegt in principe dat ondanks dat deze aandoening bij de meeste dieren voor grote problemen zorgt, het voor paarden eigenlijk geen probleem is omdat de wervelkolom zo rigide is dat de zenuwen niet in gevaar komen.

:D daar kwam ik gisteren ook op.
Lordosis.Je kunt zelfs nog rijden op dit soort paarden,alleen er moet een goede zadelmaker aan te pas komen.
Het is gewoon een aangeboren afwijking en ik vraag mij af of een osteopaat dit had kunnen voorkomen....denk het niet.
Deze paarden hebben geen pijn.Al ziet het er eng uit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:06

Dat is het m juist, het is geen aangeboren afwijking maar door een ongeval.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:30

Een osteopaat of welke paat ook kan niets aan die bouw veranderen.
Een osteopaat kan wel zorgen dat de spieren er om heen losser zijn en het paard daardoor beter kan bewegen en losser kan zijn.

En links met dat het paard bereden kan worden vind ik niet verstandig.
Op een gewoon paard is het al zo belangrijk dat hij de rug leert bollen omdat er anders op den duur kwalen kunnen komen.
En dan willen mensen op dit paard stappen?
Dat vind ik typisch een vorm van ik heb een paard dus alles moet maar gewoon kunnen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:02

Toch graag even een filmpje van het los bewegen in de bak
Zou graag bewegingsfoto's zien kan dan beter beoordelen en advies geven.
Aan de longeerlijn is het niet goed te zien.
Ik vermoed in ieder geval een blokkade bij de schouder.