Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:22

Hoi allemaal!

Ik dacht zal mijn verhaal hier ook even vertellen. Mijn paard zuigt sinds oktober lucht. Terwijl hij veel uit zijn stal kwam en nooit het idee had dat hij zich verveelde. Toen ik meer hooi ging voeren ging het even wat beter. Maar al snel verslechterde het. Hij was niet zichzelf en had echt het idee dat er iets aan de hand was. Ik ben toen met hem verhuisd. Ook omdat ik elke dag totaal een uur bezig was qua reistijd maar ook omdat ik hem er steeds wat slechter vond uitzien. Op de nieuwe stal ging het in het begin top! Daar staan wij nu vanaf december. Onwijs fijne stal en hij leek het daar erg naar zijn zin te hebben. Helaas begon hij eind januari weer met luchtzuigen en hij was weer zichzelf niet. Mijn dierenarts verdacht hem op maagzweren. Hij wilde mijn paard hiervoor behandelen zonder iets zeker te weten. Dus medicatie geven en kijken wat het doet. Ik wilde dit niet want ik wil dan eerst van binnen kijken voordat deze zware medicatie toegediend wordt. Ik ben toen op internet gaan zoeken. Ik kwam toen uit op maagcompositum van de groene os. Ik ben het gaan geven en binnen een week zag ik mijn oude, gelukkige en blije paard weer terug en hij zoog nauwelijks meer lucht. Voor mij was het toen toch wel duidelijk dat het maagcompositum iets doet. Weer contact gehad met de dierenarts want ik wilde een doorverwijzing naar Utrecht voor een gastroscopie. De dierenarts wilde dat ik zou stoppen met de maagcompositum om te kijken wat dit deed. Binnen 4 dagen had ik weer een paard die flink luchtzuigt, niet blij en gelukkig is. Weer contact gehad met de dierenarts. Toen kreeg ik de doorverwijzing. Ik heb nu aankomende vrijdag een afspraak in Utrecht. Dus ik ben benieuwd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:22

ralphtdw schreef:
Hallo ik heb een vraagje lees hier vooral veel paarden met maagzweren.
Maar ik ben van plan om een supplement te gaan geven aan mijn paard voor de maag.
Dit lijkt mij wel eens goed om te doen omdat heel veel paarden last van de maag hebben.
En het kan natuurlijk nooit geen kwaad lijkt mij als je er wst voor geeft.
Maar Welk SUPPLEMENT werkt nou goed en is niet schadelijk voor je paard.
onbeperkt hooi krijgen ze al

Ik heb 2 jaar geleden (toen ik eens veel tijd had) alle supplementen en hun ingrediënten in een excel lijst gezet zodat je kunt vergelijken wat er in zit.
98% van de dingen die in de (dure!) supplementen zitten heeft de gemiddelde eigenaar in de voerkamer (bietenpulp, appelextract, lucerne) danwel groeit het in de wei (paardenbloemen, mariadistel etc) Dat verklaarde ook waarom niets werkte bij echte zweren. De supplementen met bi-calciumcarbonaat doen wel "iets" in mijn beleving, maar dan kun je ook maagzout bij de apotheek kopen voor een paar euro.

Dat overzicht kan ik toesturen als je me je prive mailadres even pb't uploaden op bokt lukt niet want dan is het niet meer leesbaar.

Femke_Tweety

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:12

@mist, dat overzichtvind ik ook wel interessant, ik stuur je ook een pb-tje!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:20

volgens mij heb ik nu iedereen die me ge pb't heeft de lijst toegestuurd, zoniet dan hoor ik het wel.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:49

ik heb je net nog een pb gestuurd ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:46

Rode waarschuwingsletters dat er al lang niet gereageerd is in dit topic, en of ik wel zeker weet dat ik wil reageren.

Ja, dat weet ik zeker, sterker nog, juist omdat het hier al even rustig is, reageer ik maar weer eens...

De laatste Tweety update is nu iets meer dan een maand geleden.
Toen deed hij het goed, was ik net bezig met weer wat vitaminenkoeken gaan voeren, maar had hij wel wat weerstand problemen.

Die weerstand problemen zijn vrij fors geworden, Tweety heeft een heel nare mok aan zijn benen gehad. Waarschijnlijk bacteriele infectie. Om die reden ging hij een poos niet meer het -natte- land op, maar overdag in een paddock, en 'snachts op stal.
Dat, in combinatie met verschillende zalven en medicijnen, heeft ervoor gezorgd dat hij goed van de mok afgekomen is.

De maagproblemen werden rsutig aan steeds minder, en hij kreeg zelfs al weer een hele vitaminenkoek per dag. Zelfs een paar -zeeeeer rustige- ritjes gemaakt onder het zadel, en 1 aangespannen.

Hij knapte zodanog op dat ik -in overleg met de veearts- weer een keer een wormenkuur ggegeven heb, een week of 4,5 terug. Daarnaar knapte hij nog wat meer op, en werd het rommelen in zijn buik, en de aparte geur die hij had bij mesten verdween. Dus daar heeft toch ook iets niet 100% gezeten, hoewel ik daar wel altijd behoorlijk bovenop zit, gek genoeg.

Toen zijn benen weer goed genoeg waren (Nu een week of 2,5 terug) ging hij weer de buitengroep in. Dat is een groep paarden met schuilstal, 4 daarvan blijven 's nachts ook "buiten" de andere gaan in de winter 's nachts op stal. In de zomer is dat een 24/7 buitengroep, dan ook zonder schuilstal. (Wel schaduw)
Dat is de groep waarvan het de bedoeling was dat Tweet erin mee ging draaien, en waar hij -voor zijn mokproblemen- dus ook al in gestaan had.
In de tijd dat Tweet uit die groep was, waren er een paar paarden bijgekomen, totaal zonder Tweet 7.
Daar ging hij 's ochtends om 07.00 in, en rond 21.30 weer uit, op stal.

Helaas ging het niet goed, toen hij terug kwam in de groep. Ik wist al wel dat Tweet sociaal niet de handigste is, maar dat geeft in een klein groepje niet zoveel problemen. Dit was helaas toch te heftig, hij kon niet bij het water in de schuilstal (gewone automatische bakjes) , niet bij het hooi, niet in de schuilstal. De weidepomp achterin de wei begreep hij niet, en verder werd hij door de andere paarden steeds buiten de groep gezet. Op zich niet met veel meppen of bijten, als een ander paard dreigt is Tweety direct weg. Beetje een sukkeltje is het eigenlijk.... Maar het gevolg was dat hij overdag een aantal keer echt wat uitgedroogd begon te raken, en na een paar dagen begon hij weer heftig te gapen en te tandenknarsen.

Kortom: Niet goed.

Direct weer met omeprazol begonnen (abler) en samen met de stalbeheerder nog een paar dagen gekeken of het kans van slagen had. Heel misschien had het dat wel gehad, als ik had doorgezet, maar ik durfde het niet aan.

Dus in overleg wat er mogelijk was. Nu waren er ook nog een 32 jarige ruin, die moeilijk bij andere paarden ging (Steeds de pineut bij andere paarden) er was nog een oud ruintje van 36 en een sportruin, best dier alleen niet goed met merries want die dekt hij.
Dus die 4 zijn samengevoegd tot een nieuwe kleine groep. Zij gaan alle 4 om 18.00 naar stal, en 's ochtends om 08.00 de wei in. Dat groepje lijkt goed te gaan samen, ze staan vandaag een week bij elkaar. Het zijn alle 4 een beetje einzelgangers, zoeken elkaar niet zo op. En dat is op zich prima natuurlijk, als dat voor deze 4 het lekkerste werkt.

Tweet lijkt langzaamaan afgelopen week weer wat op te knappen. Het gapen en knarsen wordt minder. Ook staat hij beduidend minder uitgedroogd. Hij heeft nu natuurlijk wat meer uren op stal, waar hij zeker aan zijn water kan komen.
Daarnaast ben ik iedere dag aan het oefenen met de weidepomp die ook bij deze groep in de wei staat. Dat kwartje lijkt heel langzaamaan te gaan vallen. Hij dronk de laatste dagen steeds wel dat wat onderin het bakje zat, maar snapt nog niet dat hij zelf kan pompen. Vandaag duwde hij voor het eerst zelf een keer tegen de lepel.
Hij krijgt nu nog steeds de volle dosering omeprazol, ik hoop over een paar dagen naar de halve dosering te gaan.

Willen jullie voor me duimen dat deze groep voor Tweet de rust gaat brengen die hij zo hard nodig heeft in zijn koppie????
Als dat wil gaan lukken, dan kan Tweet misschien nog een paar fijne jaren mee. Maar dit is ondertussen wel bijna het allerlaatste dat ik voor hem kan proberen.
En rustiger groepje dan dit, met zo'n mooi dagschema als dit, dat ga ik nergens anders vinden.
"s ochtends om 07.00 hooi, om 08.00 de wei in. om 18.00 weer op stal, met hooi, en s'avonds om 22.00 nog een keer hooi in een slowfeeder. Voor een maagpatient is dit ongeveer ideaal.

Het is ook een vrij dure stal, zeg maar topsegment voor mijn omgeving. Het is ook zo ongeveer de enige stal in deze omgeving waar echt het jaarrond weidegang mogelijk is. Dus laat dit alstjeblieft gaan werken voor Tweet!

Ik ga nog even kijken o ik beelden van de originele gastroscopie in dit topic kan krijgen. Ik heb de filmpjes ondertussen thuis, maar ik weet niet zeker of ik de hele filmpjes zo mag plaatsen. Stills zullen sowieso wel oke zijn denk ik, dus ik probeer wat mooie "vaste" beelden te gaan knippen uit het filmpje.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat deze beelden redelijk voor zich spreken.
Als iemand er toch vragen over heeft: shoot!

Edit: als iemand graag toch de filmbeelden wil zien: ik denk dat "prive" delen geen probleem is, ik wil best een linkje sturen. Als die beelden vervolgens dan maar niet ongevraagd rond gaan, of op i-net terecht komen.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:22

Ik duim uiteraard hard voor je! Van wanneer zijn deze beelden? Bij mijn merrie zag het er ongeveer hetzelfde uit, echt hele randen en ook bloedende zweren. Moet toch een hoop pijn doen bij zo'n beest he :( Ik kan me ook voorstellen dat Tweety zich niet kon aarden in die groep, hij zit toch niet goed in zijn vel en zal dan niet goed zijn plekkie kunnen verdedigen. Stond hij ook met merries?

Hier gaat het eigenlijk erg goed (klop het wel af), ik rij een keer of 2 per week een minuut of 20, stappen en kleine stukjes draf. Mevrouw wil alleen graag haar zin hebben en als ze die niet krijgt wil ze er wel eens vandoor schieten. Muts. Ben wel erg voorzichtig, niet teveel stress, ben veel te bang dat we straks van voor af aan kunnen beginnen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:36

Wat vervelend zo'n terugslag. Hoop dat jullie nu weer de stijgende lijn te pakken hebben!

Kan er helaas over meepraten. Zat al een tijdje op 2 zakjes van Abler en dat ging oké. Maar paardjes op de wei dus geprobeerd om deze week te gaan afbouwen. Paar dagen 1 zakje gegeven en daarna was mijn ruin weer onberijdbaar en bloedlink. Snel weer op de volle dosering gezet (d.i. bij mij 3 zakjes) en na twee dagen kon ik weer vrolijk op hem weg rijden. Afbouwen verder dan 2 zakjes per dag is bij ons dus geen optie....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:45

die van mij heeft de eerste keer 3mnd op abler gestaan- durfde niet meer zonder :o daarna nog 1.5maand halve dosis en een jaar lang om de week halve dosis. 3 maand geleden dacht ik dat het over was, al maanden van de zakjes af, weer gaskoliek ;(

Bij mijn paard waren de klachten zo extreem dat ze om de 2wkn koliek had en niet meer liggend wilde slapen. DA geloofde niet in maagzweren. Wat me dat gekost heeft had ik haar 4mnd op GG kunnen houden a 1.5 spuit per dag van 40euro _-:( maar waarschijnlijk dus blijvende schade en zal ze het de rest van haar leven nodig hebben. Alles beter dan een paard wat niet meer wil slapen, en haar zelf (inmiddels) 1x per 2 weken in te moeten spuiten met buscopan.

Als ik minder dan 100zakjes abler in huis heb krijg ik inmiddels zelf psychische problemen :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:14

Mist wat een nare situatie en wat een stress heb je dan ook :(:) :(:) Ik leef met je mee :j :(:)

Mijn lieve Whizz heeft vorige week zaterdag weer gaskoliek gekregen waarbij zijn dunne darm weer is gaan draaien. Helaas heeft hij het niet gehaald, ik heb hem 'snachts in moeten laten slapen, we kregen de situatie en de pijn niet onder controle. En een derde operatie vond ik voor hem en mezelf geen optie meer. We hebben onwijs gevochten en ons best gedaan, hij heeft 5 super maanden achter de rug zonder enige problemen en toch is het weer mis gegaan. RIP lieve, dappere en sterke Whizz.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:18

He bah Fargo, wat naar. Sterkte.
en 3 operaties lijkt mij inderdaad ook te gek, dat is voor het dier haast niet meer op te brengen. Maar wat een stress en zorgen zo dan, dat lijkt me er heel erg inhakken, als je hem dan uiteindelijk toch moet laten gaan.

Het is ongeveer mijn schrikbeeld voor Tweet. Steeds blijven tobben, en er net niet lekker doorheen komen tot het moment dat het echt niet meer wil. Hoewel ik natuurlijk niet de stress van operaties heb gekend, en die hoop ik ook niet te gaan kenne.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:28

Sterkte fargo :( Heel naar...

Mocht iemand trouwens abler zakjes over hebben en er vanaf wil dan hou ik me aanbevolen. Wil ze bestellen via abler maar heb geen creditcard dus moet eens kijken of ik die van iemand kan lenen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:40

Ja ergens toch nog heel onverwacht. Maar aan de andere kant ook weer niet jammer genoeg. Hij heeft nu gelukkig nooit meer pijn..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:50

Ik wil mezelf graag 'abonneren' om me te kunnen lezen, ik verdenk mijn merrie van maagzweren en ees momenteel alles wat los en vast zit....
*terug in lees-modus*

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:34

heel veel sterkte Fargo; en Mist: een zeer herkenbare obsessie met Abler-zakjes!

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:23

Fargo heel veel sterkte...

martinique ik heb je een PB gestuurd.
Gr. MaxMindy

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:42

Heb nog niet het hele topic doorgelezen....maar ik heb een onderbuik gevoel dat mijn merrie een maagzweer heeft. Ik heb gewoon het idee dat ze niet helemaal lekker in d'r vel zit :o

Symptomen die ik waarneem:
- Gapen
- Niet lekker in het haar zitten (het is de rui periode, maar dit is echt anders dan normaal)
- Weinig looplust tonen
- Kribbig op de singel
- soms tandenknarsen
- sinds een paar dagen lijkt ze ook last te hebben van wat opgelopen achterbenen, na beweging is dit wel minder.
- ze gewoon 'zichzelf' niet vind ik :o

Ze is een luchtzuiger, was ze al bij aankoop. Maar nu lijkt het luchtzuigen ook erger te zijn dan normaal.

Ik wilde sowieso de DA al laten komen om een keer bloed te laten prikken en te laten onderzoeken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:21

martinique schreef:
Ik duim uiteraard hard voor je! Van wanneer zijn deze beelden? Bij mijn merrie zag het er ongeveer hetzelfde uit, echt hele randen en ook bloedende zweren. Moet toch een hoop pijn doen bij zo'n beest he :( Ik kan me ook voorstellen dat Tweety zich niet kon aarden in die groep, hij zit toch niet goed in zijn vel en zal dan niet goed zijn plekkie kunnen verdedigen. Stond hij ook met merries?

Hier gaat het eigenlijk erg goed (klop het wel af), ik rij een keer of 2 per week een minuut of 20, stappen en kleine stukjes draf. Mevrouw wil alleen graag haar zin hebben en als ze die niet krijgt wil ze er wel eens vandoor schieten. Muts. Ben wel erg voorzichtig, niet teveel stress, ben veel te bang dat we straks van voor af aan kunnen beginnen.

Ik heb het even opgezocht: 20 januari zijn deze beelden gemaakt.
Ja, het was een gemengde groep, 3 tot 26 jaar merries en ruinen.
Nu staat hij dus met een stel rustige ruinen, alle 4 einzelgangers, en dat vind ik prima.

Hij staat nu dus weer opnieuw op medicatie, maar deze keer heb ik geen gastroscopie laten doen. Sterker nog, de veearts is er niet bijgeweest. De symptomen waren zo duidelijk, dat het haast niet kon missen. De veearts had me al verteld dat de kans dat het af en toe terug zou komen vrij groot is, en dat ik zelf snugger genoeg ben om dat in de gaten te houden en er naar te handelen. (Thnx veearts, 1 voor het vertrouwen, en 2 om me niet onnodig geld uit mn zak te kloppen...)

Tweet lijkt redelijk de goede kant op te gaan weer, hij heeft een dag of 10 / 11 volle dosering abler gehad, en sinds gisteren weer halve dosering.

Dat voorzichtig met rijden/werk ken ik wel geloof ik. Bij de eerste symptomen ben ik nu ook weer direct gestopt met rijden. (Ik had er ondertussen 6 x heel rustig aan opgezeten)
Ik twijfel nog steeds wat ik daar mee aan moet eigenlijk. Tweety lijkt gek genoeg wel een paard dat erg geniet van aandacht van, en werken met mensen. Dus misschien dat werken, gedoseerd, zelfs wel stress-verlagend kan werken. Maar daar ben ik dus nog niet over uit. Als hij echt pijn heeft, ga ik er in ieder geval geen singel omheen aantrekken...

En ondertussen ook weer nieuwe mensen die meelezen of tegen klachten aanlopen. Ik hoop dat jullie wat aan dit topic hebben.
Dit is een enorm topic ondertussen, 45 paginas. Ik heb het, toen ik met Tweet tegen problemen aanliep, wel van voor tot achter gelezen, in een paar dagen tijd. Ik heb er een hoop zinnigs uitgehaald, herkenning, en ook een beetje wat ik kan verwachten in de toekomst.
Bij Tweet heb ik niet lang getwijfeld of hij zweren had. Toen hij begon met allerlei koliek en pijnsymptomen, en hij daar na een week nog mee stond te tobben, vroeg ik mezelf af of maagzweren een optie zou kunnen zijn. Diezelfde dag heb ik het gevraagd aan de veearts -die er voor de zoveelste keer bij was die week. Hij vond het waarschijnlijk, en de volgende dag hebben we al een gastroscopie gedaan. Dus ik heb wat dat aan gaat niet lang hoeven twijfelen.

@ moratoetje als je dit topic leest, dan zul je wel zien dat bijna alles wat je schrijft aan symptomen hier erg bekend is. Dat wil nog niet zeggen dat het inderdaad per se zweren zijn, maar die kans is uiteraard wel dik aanwezig.

@ ninx ik heb jouw topic gelezen, en hoop dat je er vlot achter bent wat er met je paard is. En wie weet heb je ook wat aan dit topic.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:26

Dan vraagje aan jullie:

Ik heb voor een meisje dat voor haar opleiding een dier met medische problemen moest volgen, heel veel uitgebreid bijgehouden.
Ik heb vrij veel foto's en filmpjes, van verschillende symptomen. Luchtzuigen, zand eten, trekken met de buik, algeheel pijnlijke houding en nog zo wat. Van de allerergste momenten in het begin heb ik geen filmmateriaal, op die momenten was ik met Tweet bezig, en dacht ik echt niet aan filmen. Maar van later dus wel.

Als jullie het interessant vinden, kan ik wel kijken of ik die ergens kan uploaden, en hier neer kan zetten?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:52

Ik ben wel benieuwd Femke!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:52

Moratoetje schreef:
Heb nog niet het hele topic doorgelezen....maar ik heb een onderbuik gevoel dat mijn merrie een maagzweer heeft. Ik heb gewoon het idee dat ze niet helemaal lekker in d'r vel zit :o

Symptomen die ik waarneem:
- Gapen
- Niet lekker in het haar zitten (het is de rui periode, maar dit is echt anders dan normaal)
- Weinig looplust tonen
- Kribbig op de singel
- soms tandenknarsen
- sinds een paar dagen lijkt ze ook last te hebben van wat opgelopen achterbenen, na beweging is dit wel minder.
- ze gewoon 'zichzelf' niet vind ik :o

Ze is een luchtzuiger, was ze al bij aankoop. Maar nu lijkt het luchtzuigen ook erger te zijn dan normaal.

Ik wilde sowieso de DA al laten komen om een keer bloed te laten prikken en te laten onderzoeken.

Welkom bij deze ''club'' :( Hoe is je paard met zijn/haar eetlust?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:40

Eetlust heeft ze wel, vanavond ga ik even langs bij de DA met haar.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:25

De DA komt zelf om half zes :o

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:30

Die van mij ging echt heel goed. Hij leek nergens meer last van te hebben.

Nou heeft hij gister best wel lopen stressen. Zijn buren waren door het draadje gebroken dus die hebben ze binnengehaald. Nu stond hij dus eigenlijk alleen (met nog wel enkele paarden om hem heen, ook aan de andere kant van het 'slootje' maar dat vindt hij dan te ver). Normaal staat hij altijd samen met een andere paard, maar die heeft een blessure opgelopen en moet op stalrust. En hij is toen onwijs heen en weer gaan rennen. En nu laat hij en soort van grasboeren? Het is een soort oprisping waarbij je een vieze graslucht ruikt. Kan dit in verband staan met zijn maag? Google maakt mij al weer bang namelijk haha. Hij staat sinds gister dus ook op een landje met meer gras, dus misschien dat het gras te vet is of iets dergelijks?