[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:40

Tancreda4 schreef:
Jolanda, heeft diegene ook een website? Of hoe heet diegene, en komt die door heel Nederland? Ik heb een enorme tijd getobt met mijn eigen merrie wat betreft luchtwegen, en daar is toch een restantje van blijven hangen. Iig kucht ze wel eens in stress situaties (soms maanden niet, dan weer een paar kuchen achter elkaar). Misschien dat zoiets ook iets voor ons kan zijn, dat doormeten. Of is alleen het middel doorgemeten en niet je paard? Of juist de match tussen product & paard doorgemeten?

Bij mij komt Rian Jonkers uit Tilburg http://www.innerlijkegenezing.nl Ik weet niet binnen welke straal ze reist, maar dat kun je altijd vragen.
Ze gebruikt, naast energetische behandelingen, verschillende middelen: chinese kruiden, 'gewone' kruiden, div. remedies, celzouten. Net wat er nodig is. Ze kan bij het paard van alles doormeten en de combi paard/middel ook.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:37

Ben vanmiddag naar de kliniek geweest voor de scoopie en longspoeling. Mijn paard heeft het braaf over zich heen laten komen (had wel een roesje gehad) De voorste luchtwegen zagen er goed uit, mooi roze slijmvlies en niets wat duide op iritatie. Vrij ver naar achteren zag de DA slijm zitten, toen de bronchoscoop daar kwam gaf hij een flinke kuch. Hierdoor zat er een flinke klodder slijm op de camera en kon je niks meer zien. Dus de hele slang moest er weer uit, camera schoonmaken en opnieuw er in. Hij gaf toen weer een kuch en toen viel het me DA op dat hij tijdens die kuch ook wat slijm uit zijn sinussen kwam. Nu bleef het beeld wel duidelijk en kon je goed kijken in de luchtwegen, en helemaal achterin (zover als de camera kan komen) zat flink veel taai slijm in zijn longen. Het probleem zit dus echt in zijn achterste luchwegen. Daarna is de longspoeling gedaan er is eerst 1/4 liter vocht in zijn longen gebracht en er weer uitgehaald. Daarna is er nog 1/4 liter vocht in zijn longen gebracht en er uit gehaald. Van iedere spuit vocht die hij uit de longen haalde deed hij een klein beetje in 5 verschillende buisjes, dit deed hij met iedere spuit vocht die hij uit zijn longen haald om zo een goed gemengt monster te krijgen. De buisjes met vocht en slijm worden nu opgestuurd naar het lab om te worden onderzocht.
Nu moet ik 10 dagen wachten op de uitslag!
Ik heb nog geen nieuwe medicijnen gekregen voor hem, omdat de DA eerst wil afwachten wat de uitslag van het lab is zodat we hopelijk een duidelijke oorzaak weten en we gerichtter kunnen gaan behandelen. De DA zij wel dat het zeer goed mogelijk is dat hij langdurig op de pretnisolon moet, maar wilde niet op de zaken vooruit lopen.
Wel moet ik door blijven gaan met de pufjes ventolin.

Wat dus wel appart was, was dat er tijdens een kuch ook wat slijm uit de sinussen kwam. De DA had daar ook geen duidelijke verklaring voor, aangezien hij geen koorts heef, geen last van tanden enz. (is 2 weken terug nog door tandarts bekeken en goed bevonden) geen vieze snotterige ogen en ook geen eenzeidige stinkende neusuitvloeing.
Iemand een idee? Iemand die slijm/snot uit de sinussen kan linken aan luchtwegproblemen.

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:31

Is er ook in de luchtzakken gekeken tijdens de scopie?
Geen idee hoe het snot / slijm uit de sinussen samenhangt met luchtwegproblemen.

Goed dat je DA wacht met medicatie tot de uitslag er is, dan kan er toch makkelijker gericht behandeld worden.
Wat moet jij blij zijn dat je het nu van binnen hebt kunnen bekijken en weet dat het in de achterste luchtwegen zit.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:45

Ja luchtzakken zijn ook bekeken. Ik had zelf atijd al het vermoede dat het vrij diep zat en het probleem in zijn achterste luchtwegen zat, en dat is nu dus bevestigd dus dat is wel fijn ja. Nu hopen dat er iets uit het onderzoek van de longspoeling komt zodat ik weet wat nu echt de oorzaak is van zijn luchtweg problemen, en we daar naar kunnen handelen. Ben alleen zo bang dat er niks uit komt, uit het onderzoek van het slijm. Want dan weet ik het echt niet meer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:30

Het kan haast niet dat er niks uit komt als er slijm zat. Dat zit er wel met een reden en dat is eigenlijk altijd te vinden in het slijm, door bacterien, veel afweerstoffen oid.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:12

Jibbel schreef:
Het kan haast niet dat er niks uit komt als er slijm zat. Dat zit er wel met een reden en dat is eigenlijk altijd te vinden in het slijm, door bacterien, veel afweerstoffen oid.

Oke dat zou mooi zijn, een beetje meer duidelijkheid zou toch wel erg fijn wezen. Ik verwacht dat ik maandag over een week de uitlag heb. Maar wachten duurt wel lang, maar dat is niet anders. Als ik de uitslag heb, dan laat ik het weten.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:36

Flappie2, ik hoop dat ze bij jouw paard iets kunnen vinden uit de spoeling, dat zou zeker meer duidelijkheid geven. Lastig hoor!

Ik heb mij hier zo'n 3 maanden geleden ook gemeld met het verhaal over mijn pony, de pony had droes gehad en bleef maar benauwd. Hij is toen naar de kliniek gegaan op verdenking van longontsteking maar dit bleek na alle onderzoeken gelukkig niet aan de orde. Na het bezoek aan de kliniek kreeg hij nog een prednison kuur en mocht ik hem weer rustig oppakken. Echter bleef hij benauwd en werden we enkele weken later door de dierenarts weer naar de kliniek doorgestuurd, hier heeft hij 2 dagen gestaan en is alles onderzocht. De bronscopie van de voorste luchtwegenwas een stuk schoner dan bij het eerste kliniekbezoek en er kwam enkel bij arbeid nog wat 'slijmprut' omhoog uit de diepere luchtwegen, hier is vervolgens een BAL-spoeling van gedaan, maar ook die bleek helemaal schoon. Vervolgens is er dan gekeken of de pony niet ergens anders pijn had in zijn lijf, maar ook dát was niet aan de orde. Volgens de DA waren het echt de laatste restjes en zou hij het tijdens arbeid kwijtraken. Heb hem toen nog 10 dagen gepuft met de babyhaler en flixotide wat wel goed hielp.

Ik heb hem opgebouwd en zit nu wel weer op een redelijke arbeid. Ik ben alleen nogsteeds niet tevreden over zijn ademhaling, hij heeft dagen dat het bijna niet op valt maar ook dagen dat ik hem nogsteeds te veel zie neusvleugelen, ook in rust. Tijdens arbeid staat hij vrij snel te pompen, maar hij loopt gewoon door op karakter, maarja dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vandaag vond ik hem erg slecht, de combinatie van wintervacht en het warmere weer is natuurlijk ook niet ideaal, maar zo kortademig heb ik hem eigenlijk nog nooit gezien. Zijn ademhalingsfrequentie was dan ook echt te hoog. Ik vind het vrij lastig wat ik er nu mee moet doen, de hele medische molen is hij al 2x door geweest en daar komt gewoon geen duidelijkheid uit, maar ik vind dat dit gewoon niet bij hem hoort. Ik geloof dat ik hier meer verhalen heb gelezen over paarden waar eigenlijk niet zoveel te vinden is, hebben jullie ideeen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:47

Heb je al een hooikoorts test laten doen?

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:57

Nee dat is niet gedaan, maar op het moment dat de pony droes kreeg en vervolgens benauwd bleef zaten we midden in de winter. Ik weet dus niet of dat er iets mee te maken kan hebben, wat denk jij?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:38

Die van mij heeft wel hooikoorts. Maar denk niet dat dat wat te maken heeft met het hoesten. Sinds zijn deken af is lijkt het hoesten wek minder geworden, maar ik juich niet te vroeg.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:22

@jill: luchtwegproblemen is gewoon ontzettend lastig probleem. Zelf loop ik al 3 jaar te rommelen met de luchtwegen van mijn paard, van reguliere medicijnen tot homeopatische niks werkt, of het doet helemaal niks of het geeft slechts een beetje verlichting. Een longspoeling heb ik nog niet eerder laten doen dus hoop dat ik wat kan met de uitslag er van, maar ben dus heel erg bang dat ik daar ook niet wijzer van wordt of iets is wat niet te behandelen is. Ik durf je niet te zeggen wat je kan doen om je paard beter te krijgen, wat bij de een heel goedwerkt, werkt bij de ander totaal niet. Kijk gewoon per dag wat je paard aan kan of niet.

Als ik ook niks kan met de uitslag van de longspoeling van mijn paard dan ben ik ook uit gedokterd ben ik bang. En kan ik mijn paard op 6 jarige leeftijd op pensioen zetten. :-(

valentino19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:55

Hallo mede-boktleden.

Mijn paard heeft last van zijn luchtwegen. Hij heeft er ook al een fikse koorts overheen gehad wat nu gelukkig weer over is.
Maar ik maak mij toch een beetje zorgen, hij is namelijk zodra hij aandraaft nog wel hoorbaar benauwd.
Ik wil hem niet nog meer medicijnen geven omdat hij al 2 antibiotica kuren en 1 metacam kur achter de rug heeft.

Zijn er misschien kruiden of iets die geen kwaad kunnen maar die er voor zorgen dat hij het wat minder benauwd heeft?
Of zouden jullie hem gewoon niks geven en nog even een weekje aankijken?

edit; uiteraard heb ik contact gehad met mijn DA, ik wil alleen graag iets meer meningen horen.

Graag jullie advies!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:01

Je kan sesamolie over het voer geven (heeft bij mij alleen niet gewerkt).
Verder zou ik het aankijken, die van mij geeft ook 1 of 2 hoesten tijdens het aandraven..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:03

Hier weer een terugval bij ons, ik heb nu netjes besteld om aan te doen op de weide, misschien helpt het wel iets.
Ondertussen ook medicijnen gehaald met cortizone omdat het echt slecht was...
Jaaah de zomer komt eraan... flink balen voor onze longpatiënten!!

valentino19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:04

Somebitch schreef:
Je kan sesamolie over het voer geven (heeft bij mij alleen niet gewerkt).
Verder zou ik het aankijken, die van mij geeft ook 1 of 2 hoesten tijdens het aandraven..

die van mij hoest niet. Hij "roggelt" en hij klinkt benauwd. Dit stopt ook niet, dit blijft gedurende de 5/10minuten dat je hem laat lopen...
Op sesamolie zal ik eens gaan googlen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:10

Ahja, dat doet die van mij ook alleen de laatste twee dagen heeft hij het niet gedaan. Een soort briezen maar dat komt net niet door. Hij laat dan duidelijk weten dat er 'iets' vast zit. Maar dit is 2 rondjes draven en dan hoest hij uiteindelijk en is het weg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:21

Kun je wat duidelijker beschrijven wat hij gehad heeft en hoe het verloop was?

Heeft hij koorts gehad icm snot en was het een virus of bacterie waar hij last van had? (ik ga uit van een bacterie, ivm antibiotica?)
Of was hij alleen benauwd en heeft hij pas later koorts gekregen (en is het niet duidelijk of dit samenhangt met elkaar?)

Bij een fikse virus / bacterie infectie zou ik nl. echt even zorgen dat hij goed uitziekt en of je hem desnoods met een vitamine oppepper beter krijgt.

Knijpt je paard mee bij het ademen (kun je zien aan de buik die intrekt bij het uitademen en aan de anus die mee naar binnen trekt), heeft hij nog steeds last van snot (wit, waterig, geel, groen?) Hoe uit het benauwde zich, alleen met geluid, of spert hij zijn neus open en staat hij ook mee te schudden door het snelle, oppervlakkige ademen?

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:43

flappie2 schreef:
@jill: luchtwegproblemen is gewoon ontzettend lastig probleem. Zelf loop ik al 3 jaar te rommelen met de luchtwegen van mijn paard, van reguliere medicijnen tot homeopatische niks werkt, of het doet helemaal niks of het geeft slechts een beetje verlichting. Een longspoeling heb ik nog niet eerder laten doen dus hoop dat ik wat kan met de uitslag er van, maar ben dus heel erg bang dat ik daar ook niet wijzer van wordt of iets is wat niet te behandelen is. Ik durf je niet te zeggen wat je kan doen om je paard beter te krijgen, wat bij de een heel goedwerkt, werkt bij de ander totaal niet. Kijk gewoon per dag wat je paard aan kan of niet.

Als ik ook niks kan met de uitslag van de longspoeling van mijn paard dan ben ik ook uit gedokterd ben ik bang. En kan ik mijn paard op 6 jarige leeftijd op pensioen zetten. :-(

Al 3 jaar is zeker geen pretje.. ik duim echt voor je dat er iets uit de spoeling komt waar je wat aan heb, want met 6 jaar op pensioen is natuurlijk verschrikkelijk. Heeft hij echt elke dag last van zijn luchtwegen, of is het ook een beetje op en af?

Ik heb nog nooit problemen gehad met de luchtwegen van mijn paard, hij is altijd topfit geweest, liep redelijk zware trainingen en was dan nooit buiten adem. Na de droes is hij een hele tijd niet fit geweest, maar op het moment is hij wel weer vrolijk en actief. Het frustrerende is gewoon ook dat er op wat kleinigheidjes na niks te vinden is, maar de vraag blijft dan toch waar komt dat neusvleugelen en knijpen vandaan.

valentino19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:47

Jibbel schreef:
Kun je wat duidelijker beschrijven wat hij gehad heeft en hoe het verloop was?

Heeft hij koorts gehad icm snot en was het een virus of bacterie waar hij last van had? (ik ga uit van een bacterie, ivm antibiotica?)
Of was hij alleen benauwd en heeft hij pas later koorts gekregen (en is het niet duidelijk of dit samenhangt met elkaar?)

Bij een fikse virus / bacterie infectie zou ik nl. echt even zorgen dat hij goed uitziekt en of je hem desnoods met een vitamine oppepper beter krijgt.

Knijpt je paard mee bij het ademen (kun je zien aan de buik die intrekt bij het uitademen en aan de anus die mee naar binnen trekt), heeft hij nog steeds last van snot (wit, waterig, geel, groen?) Hoe uit het benauwde zich, alleen met geluid, of spert hij zijn neus open en staat hij ook mee te schudden door het snelle, oppervlakkige ademen?

hij kreeg eerst koorts en daarna benauwd.. Hij had geen bacterie want zijn slijm was gewoon wit, niks bijzonders...
Hij pompt een beetje met zijn buik, maar niet extreem.. Wel als hij veel inspanning geleverd heeft maar daar houdt het verder wel mee op. Aan het begin deed hij dat wel heeel erg! Maar we zijn nu al 1,5 week verder.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:09

@jill: het gaat bij hem op af. In de zomer maanden gaat het vaak redelijk goed en heeft hij weinig tot geen last. Het begint meestal in september (staat dan nog 24/7 op het land) het herstel duurt elk jaar langer. Vorig jaar heeft het 4 maanden geduurt voordat hij weer helemaal top fit was. Dit jaar begon het eind augustus, in december leek het helemaal over te zijn maar helaas was ik 2 weken later weer helemaal terug bij af. Het duurt nu dus al 6 maanden, en hij is nog niet aan het herstellen, dus het duurt nu wel erg lang. Het is niet zo dat hij de hele dag aan het hoesten is, maar je merkt ook dat het totaal niet goed zit. De ene keer geeft hij 1 kuch bij het aandraven en veder niks de andere keer (b.v een dag later) stik hij er haast in zo erg dat hij moet hoesten. Ook is hij de ene dag benauwd en de andere dag weer niet. Wat hij wel elke dag heeft is dat hij tijdens het rijden de afgelopen maanden steeds de teugels uit mijn handen trekt om zijn hals te strekken, hij loopt het liefst met zijn neus over de grond. Ook maakt hij veel kreunende geluiden en briest hij extreem veel. Veder wilde hij heel lang niet draven, dat doet hij nu wel maar galoperen wil hij nog niet. Als je wil galoperen dat valt hij er na een paar passen weer terug in draf, als je doorzet dan hoor je hem zwaar ademhalen en galopeert hij bijna op zijn plaats omdat hij de kracht niet heeft om actief door te galoperen. Galoperen doen we dus ook niet, af en toe alleen ff om te kijken hoe het gaat. Veder geef ik hem wel elke dag lichte bewegin om het slijm in zijn longen los te houden, de lichte beweging bestaat uit stappen en draven aan de longe of onder het zadel met een los teugeltje en veel stap er tussen door. Echt trainen zit er dus niet in, het is meer een beetje hobbelen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:17

Ohw om nog even antwoord te geven op je vraag over het neusvleugelen en knijpen.
Het kan zijn dat er nog dik taai slijm diep in de longen zit, dit zorgt er voor dat de longen minder goed uit kunnen zetten en krimpen tijdens het in en uit ademen. Je zou eens kunnen kijken of een kuur sputolysin helpt, dit is een slijmoplosser die ook de longen flexibel houd. Je kan dit bestellen bij o.a de paardendrogist.
Maar het zou ook kunnen dat de longen al blijvend beschadigd zijn en dat daarom de rek uit de longen is, maar daar ga ik nu even niet vanuit.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:20

@ flappie2, dat klinkt inderdaad allemaal heel erg vervelend en ik snap dat je er behoorlijk hopeloos van wordt. Vooral omdat je er ook al zo lang mee aan het stoeien bent en hij er zelf ook merkbaar veel last van heeft. Heb je al eens een longfunctie meting laten doen om te zien hoeveel 'schade' er al is? Dat kan je misschien ook nog wat duidelijkheid geven. Nogmaals hoop ik dat er iets uit de longspoeling komt wat ze gericht kunnen behandelen.

Een pot sputolysin heb ik hier nog wel staan, met de overgang naar het warmere weer kan ik hem wel een kuur geven om het hem wat makkelijker te maken. Ik weet gelukkig wel door de meting dat er nog geen blijvende longschade aanwezig is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:53

Wel heel goed dat je hem rustig in beweging houdt Flappie! Zolang je hem niet over zijn kunnen jaagt, zal je niet veel schade aanrichten. Het is wel klote dat het al zo lang duurt, zeker met het ook op het indrogen van slijm in de longblaasjes, waardoor ze minder elastisch worden en je op den duur dus dampigheid kan krijgen.

Heeft je DA ook nog geluisterd van buiten en daarover een uitspraak gedaan, of hij wat hoorde reutelen/piepen bijvoorbeeld?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:22

Vanaf de buitenkant is er niks te horen, waarscheinlijk omdat het zo diep zit. Hij hoorde het alleen al hij een kuch gaf. Dus. Dat bevestigde dat het echt om erg taai slijm gaat wat waarscheinlijk al diep in de bronchien zit. Maar kon dan niet met zekerheid zeggen omdat hij het niet goed kan horen. Z'n hart klonk goed.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:31

Ok..mijn DA zei nl. dat hij bij die van mij niets noemenswaardigs hoorde. En dat als er sprake zou zijn van emfyseem, dat sowieso te horen zou zijn. Vreemd dat DA's soms zo tegenstrijdig zijn in hun oordeel he?