[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:32

SuperRoos schreef:
Ik lees nu pas je bericht goed en zie dat insuline >2 was, dan zou ze idd niet IR zijn..

Had hij ook andere dingen mee getest als magnesium, selenium, vitamine E etc.. Weet ik even niet meer.. Grote kans dat een van hen de oorzaak van de symptomen is.. Of wat meer getest nog, lever en nierfunctie etc..

Ja absoluut!! De hele rambam is getest of staat nog op kweek of hoe dat heet. Selenium, magnesium, leverfunctie, leververvetting, nierfunctie, eeeeen ik dacht ook vit E nog. schildklier weet ik niet meer of ik die door had gegeven. Alles zo'n beetje wat ik hier in het topic tegenkwam dat getest kon worden heb ik mee laten nemen. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:07

laura1986 schreef:
Met een insuline lager dan 2, heeft het paard dan geen hypo?

Volgens de site van de GD niet.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:08

laura1986 schreef:
Met een insuline lager dan 2, heeft het paard dan geen hypo?

Een hypo kunnen paarden volgens reguliere dierenartsen niet hebben..
Ik heb eens in paniek opgebeld dat Fiek er een had en gestrekt in de stal lag.. Nee een hypo bestond niet..
Heb toen hetzelfde gedaan als wat ik ook bij mensen doe met een hypo, even snelle suiker erin en dan iets met energie die langzaam en lang vrijkomt en met 10 minuten stond hij weer op..
Volgens mijn therapeut kan elk dier een hypo krijgen, dit heeft echter met de glucose waarde te maken en niet met de insuline
Insuline onder de 10 is prima

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:09

Breghje schreef:
Ja absoluut!! De hele rambam is getest of staat nog op kweek of hoe dat heet. Selenium, magnesium, leverfunctie, leververvetting, nierfunctie, eeeeen ik dacht ook vit E nog. schildklier weet ik niet meer of ik die door had gegeven. Alles zo'n beetje wat ik hier in het topic tegenkwam dat getest kon worden heb ik mee laten nemen. :D

Meende al dat je dat had laten doen, afwachten of daar wat geks uit komt dan..
Heb je verder nog foto's van haar hoe ze er nu uit ziet.. Ben daar wel erg benieuwd naar met de link naar geen IR zeg maar..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:49

:+ ik verwarde de insuline even met de glucose
(bij mensen is bloedglucosegehalte tussen de 4 en 9 mmol/l normaal)

Er zijn volgens mij wel weinig (nog levende) dieren met echte diabetes (een voorstadium hiervan komt dan wel weer meer voor), maar als ze dit hebben; waarom zouden dieren geen hypo kunnen krijgen?

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:17

Bij paarden is glucose tussen 4,5 en 5,5 mmol/L 'normaal'

Ik heb zelf geen suikerziekte maar heb soms ineens last van moeheid, bleek zijn, hongerig, zweterig, duizelig, beven en wat slechter zien wat allemaal kan wijzen op een lagere bloedspiegel.
Het is dan ook bij een dier misschien geen ernstige hypo (waarvan ze in coma kunnen gaan) maar een lage bloedsuiker en je daarbij erg beroerd voelen daar geloof ik zeker in..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:56

Ik krijg net de definitieve uitslag binnen van DG, ze heeft géén IR!!!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:59

Wat fijn!
Maar wat heeft ze dan wel..?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:08

laura1986 schreef:
Wat fijn!
Maar wat heeft ze dan wel..?

Géén idee, de rest van de uitslagen zijn nog niet binnen, deze was alleen van de GD. :D Ik kan in elk geval al iets afstrepen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:13

Waar is de rest heen gestuurd dan?
Maar gefeliciteerd dat ze geen IR heeft!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:30

SuperRoos schreef:
Waar is de rest heen gestuurd dan?
Maar gefeliciteerd dat ze geen IR heeft!

Deeltje konden ze zelf geloof ik, en een ander deeltje werdt naar een labo dichterbij gestuurd... als ik het allemaal goed begrepen had. Enige dat ik echt nagevraagd heb was of ze de IR in Deventer lieten doen, en dat was zo gelukkig. En of ik ook een afschrift kon krijgen van de uitslagen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:28

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:54

wat kost een bloedonderzoek eigenlijk?
ik hoor zo veel verschillende bedragen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:56

Ik zat op 130 euro voor alleen glucose en insuline..
Met hele pakket erbij was het nog wat meer dacht ik maar zat wel voorrijden en bloedprikken bij in..
Heb er ooit 1 gehad die ook alle buisjes en dergelijk af ging rekenen :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:47

Ik steek nog even flink mijn kop in het zand wat de rekening betreft..... :D wilhetnognietweten!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:51

Gisteren kreeg ik een telefoontje van de da, Bregh heeft een selenium/vitE tekort. Ik zat in de auto, dus de helft is wel zo'n beetje aan uitleg aan me voorbij gegaan, maar morgenmiddag ga ik even langs en dan zullen ze me ook meteen een sup geven.

Uiteraard heb ik al geGoogled, en ik kwam op ChevevitESelen uit, blijkt dat Ellepel die ook gebruikt dat vond ik wel fijn, is er tenminste iemand met ervaring met én ZE én het tekort (niet fijn voor de poowns natuurlijk, maar wel fijn dat er dan ervaringen uitgewisseld kunnen worden)

Ik ga nu naar stal, dus morgen kan ik uitgebreider vertellen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:13

Chevivit bevalt mij heel erg goed. Het is volgens mij neutraal van smaak en omdat het vloeibaar is zit je ook niet met al dat gestuif van poeder. 1 pompje per dag is voldoende. Het is wel vrij prijzig maar je doet er dan ook lang mee.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:36

Breghje schreef:
Gisteren kreeg ik een telefoontje van de da, Bregh heeft een selenium/vitE tekort. Ik zat in de auto, dus de helft is wel zo'n beetje aan uitleg aan me voorbij gegaan, maar morgenmiddag ga ik even langs en dan zullen ze me ook meteen een sup geven.

Heeft je DA ook uitgelegd hoe ze aan dat selenium/Vit.E tekort komt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:22

ja,daar ben ik ook heel erg benieuwd naar. :j ( ik lees nog steeds mee hoor!)
bij appie kwam het omdat hij dus op dieet stond en zo doende erg weinig gras binnen kreeg en minimaal krachtvoer.
hij kreeg toen wel een supplement door zijn voer,maar dat bevatte zo weinig selenium dat hij dat niet kon gebruiken.

volgens mijn dierenarts zit er over het algemeen erg weinig selenium in het gras en dus ook in het gewas wat er op groeit en als je ouder hooi voert heb je eerder kans dat je dier tekorten op loopt.
het verhaal van sober voeren en geen krachtvoer kan dus absoluut voor sommige paarden niet goed zijn.
en dan ook sommige want niet elk paard krijgt tekorten.

selenium word opgenomen in de dunne darm.
als een paard bijvoorbeeld een flinke belasting van zware metalen in het lichaam heeft dan word de opnamen van selenium belemmerd.
ook schimmels(candida) kunnen ervoor zorgen dat mineralen niet goed uit de voeding worden opgenomen..

zaak dus om de spijsvertering van een paard optimaal te houden waardoor alles goed kan worden opgenomen.
maar ook al is de spijsvertering goed ,dan nog kan het dus gebeuren dat er iets niet goed gaat met de opname en er een tekort ontstaat.

ik hoorde pas nog dat veel paarden zweertjes in de darmen hebben die de opname van mineralen dan weer nadelig kunnen beinvloeden?

blijft wel allemaal heeeeeel erg interresant!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:55

Breghje, fijn dat je nu wat duidelijkheid hebt en je hier goed een behandeling voor in kunt gaan zetten

Ellepel, Fiek had ook die zweertjes in zijn darmen met de tekorten als gevolg dus..
Inmiddels met de homeopatische behandeling is zijn darm weer in goede conditie en neemt hij alles optimaal op

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:56

Waarom zou je eigenlijk kiezen voor oud hooi? Er zit nog steeds even veel suiker in, en de vitamines/mineralen gaan er juist wel uit..

Verder weet ik wel dat paardenmagen maagzuur blijven produceren, ookal eten ze niet. Dit zuur wordt geneutraliseerd door speeksel, wat geproduceerd wordt wanneer een paard eet. Omdat paarden vaak niet optimaal worden gehouden en gevoerd, ontstaan bij veel paarden maagzweren (door te lange tijd geen eten etc). Ik kan me goed voorstellen dat deze zweren zich niet beperken tot de maag, maar dat er ook in de darmen zweren ontstaan. Dat het voedsel dan niet helemaal goed opgenomen kan worden zou dan alleen maar logisch zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:31

singasong schreef:
Breghje schreef:

Heeft je DA ook uitgelegd hoe ze aan dat selenium/Vit.E tekort komt?

Nee, die uitleg krijg ik morgen, dan is mijn eigen da aanwezig. Maar ik vermoed A omdat ze aan haar buik is geopereerd, ze misschien de selenium moeilijker opneemt, en B ze krijgt amper krachtvoer dus daar zal ze ook niet veel uithalen. Nu weet ik niet of sel in de dikke of dunne darm opgenomen wordt, maar haar dikke darm daar mist ze een stuk ter grootte van een basketbal.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:33

Ah, ik las net pas de post van Ellepel. Haar dunne darm is nog volledig, maar goed zoals gezegd ze wordt heel sober gevoerd omdat ze anders te dik wordt, dus daar zal hem de schoen wringen.

Ben heel erg benieuwd wat er morgen allemaal gaat komen, ik zal pen en papier maar meenemen denk ik anders vergeet ik de helft gegarandeerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:18

ik weet het niet helemaal zeker hoor,maar meende de dunne darm,maar pin me daar alstjeblieft niet op vast
succes vandaag!

laura:
daarom denk ik ook wel dat de paarden die op dieet staan dus veel meer kans hebben op een zweer.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:45

Dieet hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze te wenig te eten/kauwen hebben. Je moet het wel goed af weten te stemmen.. Nu met het graszaadhooi zit [***] goed in zn vel. Hierdoor heeft hij uren te eten (voer dan ook nog eens in fijnmazige hooinetten). Niet onbeperkt, maar wel genoeg. Hij gaat ook nog 2x per dag een half uurtje op een lange wei (meer gaat niet, dan wordt hij snel dikker en dat is niet de bedoeling).
Het kán dus wel. Als ik enkel ´gewoon´ hooi zou voeren en evt zelfs brokken, en daar een dieet van samen zou willen stellen, dan kom je of op veels te veel energie of op te weinig volume uit.