[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:44

Wirobelgje schreef:
Weet iemand van jullie misschien een link tussen uitblijven van hengstigheid en het headshaken krijgen? Mijn paard is in mei de laatste keer hengstig geweest en begin juni is haar headshaken begonnen...

Laat haar eens testen op cushing , in deze maanden is het gratis , wij lieten veearts komen voor Headshaken en tanden en toen kregen we advies testen op cushing en hij teste positief , nu zeg ik niet dat headshaken gelijk cushing kan zijn maar waarom niet testen om uit te sluiten een van de symptomen is uitblijven van hengstigheid .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:43

Ik post niks meer in dit topic ...vandaag was [***] benauwd en had 39.4°C ... dus die mag aan de antibiotica/ontstekingsremmer.. longen niet ok... Het ging weer eens te goed... -O-

Hoe was appie vandaag ellepel? Nog zo'n last of beter?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:14

sjee,hoe dat nou ineens dan?
Een virus of wat anders aan de hand?

Nou viel me mee vandaag, halster had hij nog om,maar die vliegenfrontriem lag ergens in het land,
heb er eenandere om gedaan die er niet af kan,
Hij schudde wel.maar denk toch voornamelijk door de vliegen.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:35

Ik heb geen idee.. een beestje inderdaad, maar hoe of wat precies... DA vond het ook raar omdat het niet echt het weer is om wat op te lopen.. maarja, het kan altijd natuurlijk. Zou weer gewoon in orde moeten komen maar heeft wel even tijd nodig.. Is wel weer stom, maar hij voelde zich gelukkig alweer beter na de spuiten en koorts is alweer gezakt dus hopelijk blijft die alvast weg.

Het is wel een ezel.. moest een aantal dingen ingespoten krijgen, nu geeft hij totaal niet om spuiten maar hij vond het zelfs zo oninteressant dat hij deed alsof er niks was en hij ging rustig headbangen op de vliegen. De DA zei: je hebt nog hiruiod liggen van bij [***] zeker hé? (Die is even geleden erg ziek geweest en had op een bepaald moment een reactie op al die inspuitingen). Mocht ik die op voorhand al beginnen smeren.. in de hoop dat we de zwelling voor waren :+ Ezel dat het ook is...

Vliegen doe je spijtig genoeg weinig aan.. hier ook last ervan.. rotbeesten :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:51

Oh echt?
Appie is echt zoooo bang voor spuiten! Daarom ben ik destijds ook gestopt met inenten.
Veearts kon hem niet eens benaderen zo erg is het. Echt heel erg sneu om te zien.
Hij had afgelopen winter een astma aanval doordat hij een paar dagen hooi had gegeten, en daarbij toonde hij koliekerig.
Veearts was toen geweest en wildehem spuiten,tegen de benauwdheid geloof ik
ik zei neee doe maar niet, heb je ook wat anders.
Toen heb ik ventipulmin gekregen wat gelukkig ook hielp tegen de benauwdheid.

Heb je dus echt mazzel dat cobe niet bang is :j
Hopelijk knapt hij snel op :(:)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:19

Vervelend dat de paardjes van iedereen weer zoveel last hebben. Ik merk bij Bailey dat hij ook weer wat meer last heeft van de pollen. Vooral als ik door het gras gedraafd heb, moet hij daarna flink hoesten en briesen. Rij ik in de bak dan is er minder aan de hand..

Merken jullie ook dat duidelijke verschil tussen buiten rijden en in de bak rijden?
Ik heb al eens een bronchoscopie laten doen waar niks uit kwam verder. Hoestprikkel kan ook niet opgewekt worden. Ik overweeg soms om met hem naar een kliniek te gaan voor verdere diagnostiek; maar weet niet of dat zoveel meer meerwaarde heeft.
Heeft iemand van jullie dat wel eens gedaan??

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:39

Ik merk wel dat Geert minder last heeft in de bak, maar dat komt omdat daar veel minder dazen zijn. Hij wordt helemaal woest van die dazen en vliegen.

Sterkte met Cobe, Sabine!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:49

Wes heeft geen last meer al een maand niet. Het is echt april en mei en deels juni dat hij last heeft.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:08

Vandaag op een trainingsveld gereden waar gemaaid was, en het had een beetje geregend. Resultaat: Nergens last van...
Dus toch de pollen, zou je denken??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:13

Dat zou goed kunnen hoor. Hier valt de last volgens mij mee. Hij loopt overdag wel met pollennetje, de zoveelste die bijna gesloopt is :'). Vanavond weer eens rijden

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:36

Sneu hé Ellepel?
Mijn pony is ook doodsbang als hij een spuit ziet.
Hij is 1,32 maar hij begint te steigeren en stopt gewoon niet meer.
Hij komt omhoog, 1 seconde op de grond en de lucht weer in, net zolang tot het voorbij is. :(:)
Laatst met enten heb ik het zelf gedaan omdat ik zelf veel spuit bij mezelf.
Toen heb ik hem in zijn box ongemerkt de naald erin geprikt, toen weer steigeren, steigeren en goed getimed de entingsvloeistof erin gespoten.
Deze winter had hij een wond boven zijn oog die gehecht moest worden.
Tegenwoordig zorg ik dat hij vooraf verdoofd is met Sedalin, en voor de tandarts laatste keer gelijk vooraf de goede dosis domosedan pasta.
Hij ging daar nog wat doorheen door de domo, dus toen heeft ze hem bijgespoten maar dan is hij al zo verdoofd dat hij niet veel meer doet.
Volgende keer moet ik voor 100 kilo meer geven.
Op deze manier verloopt alles heel rustig, leuk zal hij het nooit vinden maar een bange en steigerende pony verdoven is gewoon niet leuk.
Ik ben zelf een aantal keer met 5 man platgespoten onder narcose en dat gun je niemand, daarom wil ik ook gewoon niet dat hij zo bang is.
Bovendien ben ik bang dat hij zichzelf of de dierenarts verwond.

Hier ligt dus altijd Domosedan en Sedalin genoeg in mijn kast en iedereen die het moet weten weet ook dat ik wil dat ze hem verdoven. :)
Binnenkort gaat hij mee op vakantie, drie keer raden wat er ook op het lijstje staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:21

Ik heb bij appie gelukkig geen spuit meer nodig gehad, mijn tandarts kan gelukkig zo bij hem vijlen zonder verdoving.
hij is dan wel heel bang,maar blijft braaf staan :j

Hij schudde gister weer,maar overduidelijk tegen de vliegen.
Er zitten bij ons echt ontzettend veel van die rotdazen ineens, en daar,schud hij dus tegen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:39

Hier is het ook elk jaar weer en drama dat enten. :') ik maak in de auto al mn spuit klaar, want hij weet precies hoe het papiertje klinkt :') vriend erbij om hem beet te pakken en dan is het gewoon ding erin en spuiten. Maar hij is panisch. Gekke is als ik dry needle staat die gek te slapen :') (als hij over zn eerste angst van alcoholgeur en papiergeluidje heen is :') ).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:50

Hoe was het bij jullie gisterenavond? Had een poging gedaan om te rijden (21:15 stapte ik er pas op) alleen hij erg veel last :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:53

Afbeelding
Janouk heeft vanaf oktober veel last gehad. Zoveel dat ik haar niet meer kon trainen en ze alleen nog heel vroeg een paar uurtjes naar buitrn kon.

Nu gaat het al een maand of 2 super. Ze knikt nog maar zelden. Ze staat de hele dag buiten, ik ben zo blij voor haar.
Wel heeft ze masker op met neusnetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:39

Super dat Janouk zo goed gaat! Echt fijn :)

Hier zit ik mij af te vragen hoelang je spirulina/magnesium kan onderbreken zonder het effect te verliezen.. Omdat het ook een aantal weken opbouw nodig heeft vraag ik mij af wat er gebeurt als je plots stopt, en hoelang dit kan zonder problemen. Het zit namelijk zo dat sinds [***] antibiotica/ontstekingsremmers moet krijgen voor zijn ziek zijn, hij compleet weigert om ook nog maar iets te eten -O- Enkel hooi/stro, maar krachtvoer, kruidenmuesli (waar hij eerst bijna voor door de draad ging als ik aan de ton stond), slobber, appel, brood (dingen die hij normaal niet krijgt).. Alles gaat terug uit de mond als hij merkt dat er poeder in zit, of wordt bij voorbaat al niet aangeraakt.

Ondertussen is het zelfs zo ver dat hij puur zijn voer, dus zonder iets van poeders, al niet meer aanraakt. Dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar, want hij zou die dingen (toch op z'n minst zijn Vitamine E) toch echt wel moeten binnenkrijgen -O- Antibiotica gaat nu met een spuitje, dat lukt voorlopig nog, maar ik kan niet alles in een spuit gaan doen, dan moet die 5 of 6 spuiten per dag binnen (weet zelfs niet of je die spirulina wel enigszins opgelost krijgt) en dat gaat ook niet blijven werken...

Vandaag ging de stalhouder nog eens proberen of hij bietenpulp wilde eten, iets wat hij ook nooit krijgt. Maar heb er een hard hoofd in.. Dus wil hem dan gewoon een aantal dagen of week ofzo niks geven (buiten hooi & stro dan natuurlijk), maar wat dan met die poeders.. *zucht*

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:43

@ [***], dit klinkt eigenlijk meer als maagproblemen door de ontstekingsremmers. Ik denk en hoop voor je dat hij met maagbeschermers wel zijn voer weer gaat eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:33

Hij deed het vanaf dag 1 .. Toen had hij 's morgens de helft van zijn eten op en 's avonds moest hij niks meer hebben ... Dus dat lijkt me sterk? Hooi & stro eet hij wel gewoon zoals anders, andere dingen (appel, wortel, brood, snoepjes) neemt hij ook gretig aan .. Enkel als hij merkt dat er poeder op/in zit laat hij het gewoon weer uit zijn mond vallen :+

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:06

Dat kan kloppen, maagzweren kunnen in enkele uren ontstaan. Ontstekingsremmers staan erom bekend maagproblemen te veroorzaken, dat kan al een naar gevoel geven vlak na het eten en de achterdocht veroorzaken. Hooi prikkelt maag niet zo, met name krachtvoer prikkelt maag. Wat je beschrijft lijkt er in ieder geval erg op. Het hoeft natuurlijk niet het probleem te zijn maar houd het in je achterhoofd :)
Behandeling is relatief eenvoudig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:33

Met poeders waarschijnlijk? :+

Ga het even bekijken :j Ergens is het ook raar dat hij nooit problemen heeft gemaakt van poeders en nu ineens wel.. Dus misschien heb je toch gelijk..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:19

Annick schreef:
Wirobelgje schreef:
Weet iemand van jullie misschien een link tussen uitblijven van hengstigheid en het headshaken krijgen? Mijn paard is in mei de laatste keer hengstig geweest en begin juni is haar headshaken begonnen...

Laat haar eens testen op cushing , in deze maanden is het gratis , wij lieten veearts komen voor Headshaken en tanden en toen kregen we advies testen op cushing en hij teste positief , nu zeg ik niet dat headshaken gelijk cushing kan zijn maar waarom niet testen om uit te sluiten een van de symptomen is uitblijven van hengstigheid .

Ik ga dit zeker voorleggen aan mijn dierenarts :j bedankt
Ook ga ik de osteopaat bellen want dat shaken kan nooit goed zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:54

Sabine je kunt gewoon stoppen met de spirulina.
Ik slik het zelf al jaren en weet hoe het werkt.
Hoeveel geef je per dag?
Ook bij een paard is het met spirulina zoeken naar de juiste dosering,
als ik zelf de aanbevolen hoeveelheid neem kan ik snachts niet slapen :+
Ik neem dus alleen smorgens( voor mensem is het 3x daags,afhankelijk van het merk.

Bij spirulina moet je wel opbouwen,maar afbouwen kan gewoon in 1x,
begin je daarna weer even rustig aan weer opbouwen.
Spirulina smaakt ook vies trouwens, heb je het wel eens geproefd?

Maar als ik jou was. Als de antibiotica kuur klaar is even stoppen met alle toevoegingen die je nu geeft.
En alleen iets gaan geven om zijn maag en darmen weer lekker op gang te brengen.
Even geen supplementen doen, back to basic :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:44

Dank je. Denk dat we dan gewoon even gaan stoppen met alles (al zit ik wel met die vitamine E.. zou ik het liefst toch binnen zien gaan -O- ) en zien wat het doet. Hij moet nog een week antibiotica dus hopelijk lukt het daarna weer wel ...

Qua hoeveelheid.. op de site staat:
Citaat:
Gebruiksaanwijzing:

Pony: onderhoud 1,5 maatschepjes per dag. Kuur 3 maatschepjes per dag.
Paard: onderhoud 3 maatschepjes per dag. Kuur 6 maatschepjes per dag.

1 maatschepje is ± 10 gram

Ik heb daarom gekozen voor 2 schepjes want dit was makkelijker voor stalhouder (magnesium is ook 2 schepjes, vitamine E is 4 schepjes .. is een heel gedoe zo ;) ). Ik heb het zelf nog nooit geproefd neen, maar hij at alles toch altijd netjes op dus dat zat wel goed dacht ik :+

Wat zou ik kunnen proberen voor maag/darmen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:54

Die vitamine E zou misschien wel kunnen,maar zeker na antibiotica denk ik dat het wel even goed is om even te wachten met de andere middelen.
Voor de maag,geen idee eigenlijk.
Er zijn topics op bokt waar gevraagd om middelen voor de maag, misschien even de zoekfunctie gebruiken en kijken wat je vind?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:17

Sabine, Geert eet echt alles als het in appelmoes zit. Is dat misschien het proberen waard?