[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:06

Skessa_ schreef:
Geen koliek hier verder, dus geen idee.

Iemand ervaring met de prijs van de pillen in Belgie?

Ik moest medicijnen hebben voor mijn andere paard en die heb ik bij de Belgische kliniek gehaald. Was echt een heel stuk goedkoper als in NL.
Nu dacht ik misschien maar eens informeren wat de pergoquin daar kost :=

De DA heeft mij van de week net een nieuwe doos Prascend bezorgd. 273 euro voor 160 pillen. Weer een rib uit mijn lijf :')
Van de prijs voor Pergoquin heb ik geen idee.

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:40

273?! Het reist echt de pan uit momenteel. Is het in het najaar altijd duurder? Gezien ze dan ook al die testen doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:00

Nope. Is al een beste tijd deze prijs zie ik op de facturen.
Vroeger kreeg ik bij een andere DA nog 10% korting, maar die doet geen paarden meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:02

Wat voor dosering is dat dan?

Ik heb net €91,50 (incl btw) voor 90 pillen Pergosafe 0,5mg betaald.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:04

Die prascend is 1mg per pil.
Mijn ouwe besje krijgt er 2 per dag. Zo'n doos gaat er lekker vlot doorheen dus }>

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:42

Ik betaal nu rond de 60€ voor 3 strips. Als ze weer op zijn zal ik wel eens bellen wat ze in België kosten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:48

Oh ik las verkeerd zie ik.. Ik vergeleek het met mijn 60 pillen voor 154 euro. Dan is 273 voor 160 een koopje. :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:15

:D
Grootafnemers betalen minder :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:02

Ik kreeg helaas alleen maar doosjes van 60. Is op een half pilletje natuurlijk wel 4 maanden, maar toch.. Ga nu alweer naar mijn 3e doosje dit jaar en de doosjes worden per keer een paar tientjes duurder. :=

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:14

Paardlief hier is in najaar 2022 gestart met medicatie en dec 2022 gecheckt en was toen goed. Wil nu graag weer laten checken maar door stalverhuizing moet het nu bij een andere dierenarts. Ik vond het nogal aan de prijs (€140) t.o.v. dat ik voor datzelfde bedrag toen een volledig bloedonderzoek met alle waardes van lever enzo ook had en nu echt alleen de acth wil weten.
Mag ik vragen wat jullie betalen voor een bloedcheck?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:26

darkadia schreef:
Paardlief hier is in najaar 2022 gestart met medicatie en dec 2022 gecheckt en was toen goed. Wil nu graag weer laten checken maar door stalverhuizing moet het nu bij een andere dierenarts. Ik vond het nogal aan de prijs (€140) t.o.v. dat ik voor datzelfde bedrag toen een volledig bloedonderzoek met alle waardes van lever enzo ook had en nu echt alleen de acth wil weten.
Mag ik vragen wat jullie betalen voor een bloedcheck?

Dat is aan de prijs ja... vorig jaar voor 2 paarden € 155,- kwijt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:56

https://www.researchgate.net/figure/Fig ... _274606605

Dit zijn de hersens van een paard met een ppid gezwel.
Na het zien van dit vraag ik me af of het wel eerlijk is om een paard lang in leven te houden met zo n groeiende tumor in hun hoofd.
We weten allemaal hoe slecht paarden pijn laten zien ( denk bijvoorbeeld aan eothr ).Hun hersens komen in verdrukking dus mogelijk hebben ze enorme hoofd of oog pijn.
Veel paarden met ppid krijgen ook een soort epileptische aanval als de tumor te groot is geworden.Maar moeten we daar op wachten ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:24

Niet alle PPID komt van een tumor toch? Voor zover ik weet onstaan er beschadigingen in de zenuwbanen daar die een overproductie van ACTH stimuleren. En door die overstimulatie kán er op den duur een vergroting van de hypofyse onstaan die weer andere klachten kan geven. Maar wanneer je er op tijd bij bent, de medicatie werkt en je de dosering kloppend kan houden hoeft je paard geloof ik helemaal geen ellende te ondervinden.. Het kan natuurlijk wel, maar dat zijn dan vaker wel de ernstigere gevallen waar ook geen medicatie bij gebruikt is of waar het niet aansloeg. Een tumor kan volgens mij een reden zijn van PPID maar is niet de enige manier hoe het ontstaat geloof ik.

In iedergeval zo heb ik het begrepen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:38

Ik denk nu persoonlijk niet dat mijn merrie al meer dan 10 jaar een groeiende tumor in haar kop heeft. Dan zou er op dit moment vast al meer tumor dan hersenen zijn met alle bijhorende complicaties :+

Ze is 28 en loopt er nog altijd fris en fruitig bij.
Dus ja, ik vind dit een heel eerlijke keuze van mezelf om haar die mooie oude dag te gunnen. <3

Ppid is meestal een verstoring van de hypofyse wat betreft hormoonafgifte. Slechts een heel klein deel is tumorgerelateerd.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:39

Nou
https://edepot.wur.nl/278667

Hier staat dat ppid bij een paard vrijwel altijd veroorzaakt wordt door een goedaardige tumor in de hypofyse .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:41

En wat is precies de bedoeling van jouw posts in dit topic ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:44

Neehoor, er staat juist dat dat niet zo is:

Citaat:
Na verloop van tijd bleek een overmaat aan het bijnier-schorshormoon cortisol gebaseerd te kunnen zijn op verschillende andere oorzaken dan een tumor in de hypofyse.

...

De oorzaak van de ziekte van Cushing bij het paard is gelegen in een tekort aan de signaalstof dopamine in de middenkwab van de hypofyse. Dopamine zorgt ervoor dat het aantal cellen in de middenkwab binnen proporties blijft. Bij een tekort aan dopamine ontbreekt deze remmende invloed op de grootte van de middenkwab, wat uiteindelijk zelfs kan leiden tot het ontstaan van een tumor in de hypofyse. Daardoor kan het hypofysegewicht verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.

Overigens is het een bron uit 2013 dus al enorm verouderd. Zeker gezien het nog steeds Cushing en geen PPID genoemd wordt.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 30-09-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:46

Bewustwording denk ik.De buitenkant kan wel opknappen maar een paard met ppid is dus gewoon ziek in z’n hoofd.Blijkbaar is dit toch niet zo bekend .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:48

Paarden met PPID kunnen niet genezen. Dat is algemeen bekend.. Het is een ziekte die over tijd alleen maar erger wordt. Maar met de juiste medicatie kun je echte problemen heel lang toch voorkomen in veel gevallen.

Heb je zelf een paard met PPID? Of kom je hier vooral eigenaren van oudere paarden vertellen dat we niet goed bezig zijn? :+

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:53

Bij een paard is de oorsprong nagenoeg altijd gelegen in de hypofyse lees ik.En de naam ppid wordt zeker ook genoemd .
Ik heb een paard gehad met ppid en veel verschijnselen toen het nog niet zo bekend was als nu.
Nu ik dit weet heb ik er vrede mee dat het dier is ingeslapen en dat ik geen grote ingrepen zoals tanden laten trekken heb laten doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:56

office schreef:
Bewustwording denk ik.De buitenkant kan wel opknappen maar een paard met ppid is dus gewoon ziek in z’n hoofd.Blijkbaar is dit toch niet zo bekend .

Een paard met ppid heeft een verstoorde hormoonhuishouding, die is niet ' ziek in zijn hoofd '.
Toevallig zit een belangrijk deel van de hormoonregulerende zaken in de hypofyse en zit deze klier in het hoofd.
Is bij mensen net zo. Die knallen we toch ook niet meteen af omdat sommige hormonen verstoord zijn en ze hierdoor lijden aan allerhande aandoeningen }>

Wat doet tanden trekken terzake ? Mijn merrie heeft nog een prima gebit. Mijn oudste merrie destijds ook. Die is 30 geworden met ppid zonder 1 tand te hoeven trekken.

Je zoekt dus eigenlijk gewoon gemoedsrust begrijp ik omdat je jouw paard hebt laten inslapen...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 30-09-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:58

office schreef:
Bij een paard is de oorsprong nagenoeg altijd gelegen in de hypofyse lees ik.En de naam ppid wordt zeker ook genoemd .
Ik heb een paard gehad met ppid en veel verschijnselen toen het nog niet zo bekend was als nu.
Nu ik dit weet heb ik er vrede mee dat het dier is ingeslapen en dat ik geen grote ingrepen zoals tanden laten trekken heb laten doen.

Dat is weer een andere ziekte.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:59

Ik lees dat de hypofyse tot drie maal toe zo groot kan worden zoals ook te zien is op die schokkende dissectie foto .
Dan is een dier met ppid zeker wel ziek in z’n hoofd en goed ook.Ik zal het eens aan de veearts vragen als ik er een zie .
Dit leek me wel de juiste plaats om dit te bespreken eigenlijk.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:01

Onali schreef:
office schreef:

Dat is weer een andere ziekte.

Ja dat zeg ik dus dat ik achteraf blij ben dat ik dat zieke dier niet met pap en pillen in leven heb willen houden terwijl er een tumor in zijn hoofd aan het groeien was.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:03

Het is blijkbaar niet bekend wat ppid echt is er is meer kennis over de behandeling ervan denk ik.