[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:31

Helpt dat effectief beter ja? Eczemers in paddocks met alleen hooi?
Oh en nee,nu nog dag en nacht buiten. Zal zeer binnenkort snachts op stal gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:33

Wendy,hier ook een pony die graag kontjekriebel wilde doen :')

Het gras groeit nog flink,zit momenteel ook best eiwit in en dat kan ook wel wat jeuk geven.
appie reageert vooral op het feit dat hij erg veel jong gras eet :j
Veel vliegjes inderdaad, stonden er een aantal ook flink te zwiepen met de staart en te stampen.

Saskia, zou wel een aanvulling in een vitaminekorrel doen op het gras en ruwvoer.
Kunnen ze wel gebruiken.
Ik hoor veel goeds over vitalbix,zelf geven we marstall force bij

Eventueel een keer wassen met iets als teershampo, of een andere geschikte shampo voor huidproblemen.
En in het gopic zijn er meerdere geweest di een verdunning van listerine gebruikt hebben.
Als je de zoekfunctie gebruikt kun je daar erg veel info over vinden, het werkt erg goed

Saskia9

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:38

Ahh zie je wel! Dat heb ik eens voorbij zien komen inderdaad. Dankjewel voor de tip,ga daar eens verder na zoeken!
Hij heeft altijd een vitamine korrel gehad,maar moet hier nog zoeken naar een goede korrel en leverancier.zal eens kijken naar vitalbix!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:43

Die van mij heeft net als vorig jaar najaar weer bultjes op haar schouders bijna bij haar schoft. Ze heeft daar ook veel jeuk. In het voorjaar en de zomer heeft ze deze bultjes niet!
Manen en staart vallen mee vind ik.
Het is vooral haar hoofd en die bultjes.

Herkennen jullie die bultjes bovenaan de schouders/schoft?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:15

Ja die heeft onze pony dus ook. Inmiddels al de haren weg etc.. heel naar

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:49

Mijn meisje staat met een 0 grams Rambo met 50 grams hals bij gebrek aan een 0 grams hals.

Verder voer ik Fibra anti itch..

Haar lijf en manen gaan goed, maar haar oren.. Dit seizoen al twee maskers van Rambo gensneuveld aan de oren, vandaag weer op zoek naar een nieuwe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:32

Bultjes? Gewoon vergelijkbaar met een pukkel zeg maar?
Komt er ook een korstje op,misschien iets van regenschurft?
Dan helpt behandelen met betadine of de listerine er op wel

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:34

ellepel schreef:
Bultjes? Gewoon vergelijkbaar met een pukkel zeg maar?
Komt er ook een korstje op,misschien iets van regenschurft?
Dan helpt behandelen met betadine of de listerine er op wel

Regenschurft heb ik ook aan gedacht, maar jeukt dat ook?

De bultjes lijkt wel een korstje op te zitten. Ik zal er morgen eens goed naar kijken, is lastig te zien door de dikke vacht!
Wel toeval dat ze dat vorig jaar rond deze tijd ook kreeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:24

Ja dat jeukt juist heel erg :j
Het zijn van die kleine toefjes haar met een korstje,als je het los peuterd vinden ze vaak heerlijk.

Appie heft het nu niet,voor het eerst in 2 jaar.
maar weet zeker dat dat komt omdat hij nu dus onder de regendeken met hals loopt en niet onder een halfnatte eczeemdeken.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:51

De mijne heeft ook last van die bultjes. Ik merk dat het door het broeien van de deken komt. De mijne staat nu alweer even zonder deken. ze staat na zonsopgang en voor zonsondergang op stal. Bultjes worden nu heel snel minder gelukkig. Dus het komt echt door het broeien.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:23

Voor de mensen die afgelopen seizoen tectonic of z-itch gebruikt hebben, wat waren bij jullie de resultaten? En welke dosering hebben jullie gebruikt?

Ik was begin april met tectonic begonnen, 25ml per 4 weken aangehouden, maar na een week of 6 toch jeuk dus de deken opgelegd. Eigenlijk dus te laat, normaal doe ik dat altijd voordat ze jeuk hebben maar ik had gehoopt het met de tectonic te kunnen uitstellen. Toen de deken er eenmaal op lag heb ik de tectonic niet meer gebruikt, beetje dubbelop en dan liever geen troep in je paard. Maar ik lees overal dat de dosering van z-itch een hoger ligt. Niet alleen per /ml, maar ook dat je het vaker toepast. Misschien heeft daar dus wel aan gelegen dat de mijne toch jeuk kreeg, een te lage dosering.

Nu heeft hij ooit een leverbot besmetting gehad dus ik ben wat voorzichtig met zijn lever, maar zou het echt kwaad kunnen in de voorgeschreven doseringen?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:40

Ik heb deze zomer de maximale dosering gebruikt, maar dan elke week ipv 1 x in de 3 weken.
Dat is 25 ml per week.
Bevat per 1000 ml 36 gram permethrin

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Permethrin

Ik ben zeer tevreden over het gebruik van Tectonik.

Die van mij heeft alleen wel 24/7 uur een deken op. Die gaat ook nooit af want Tectonik neem de allergie niet weg, maar bestrijd de mug/weert het af.

Of het teveel is weet ik niet? Ik vermoed van niet omdat Z-Itch vergelijkbare dosering heeft.

http://www.z-itch.co.uk/index.php/products/zitch

A ready to use, pour-on solution. This product may be used as an aid in the control of sweet itch especially for the control of the biting insect Culicoides spp. Treatment should be started at the beginning of the sweet itch season and repeated as necessary. Once weekly should be sufficient for most horses.
Contains permethrin 40mg/ml. Legal Category: AVM-GSL.
100kg 10ml
200kg 20ml
250kg 25ml
300kg 30ml
400kg 40ml

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:15

Neuh ik had ook niet verwacht de hele zomer zonder deken te kunnen hoor. Maar wel het opleggen in het voorjaar uit te kunnen stellen tot het grootste deel van de wintervacht eraf is, en wanneer je nog in van dat wel/niet weer zit. En ook dat hij misschien net ff iets eerder af kon. Hier stikt het nog van de beestjes, dus de deken ligt er mooi nog op (24/7 idd), maar eigenlijk vind ik het er rotweer voor, met al die regen steeds.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:37

Ik heb elke 4 weken 25 ml tectonik gebruikt. Wel de indruk dat het wat geholpen heeft.. Durfde niet zo goed vaker te doen ivm toch wel belasting voor lever ook ed.. Maar zag idd dat Z itch wel hoger gedoseerd werd..

Edit, laatste keer was in aug. En heb het dus 2 weken terug ook nog eens gedaan toen ze nog steeds weer meer aan het jeuken ging.. Nu blijft ze jeuken dus doet het in dat opzicht niets voor nu... Weet ook niet of ik dan nu nog eens zou kunnen/mogen/willen doen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:20

Ik moet voor volgend jaar een nieuwe deken bestellen. De deken is dit jaar niet helemaal ongeschonden gebleven, niet door schuren, maar door een beetje lomp gedrag.. :')

Nu twijfel ik om weer de sweetitch hoody te nemen of de bucas sweet itch zebra. Welke raden jullie aan?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:35

wat dekens betreft.
ik Maakte van een oude eczeem deken een hals deken of je koopt een losse eczeem hals en daar overheen deed ik gewoon de regen of winter deken.
dan was de buik wel niet bedekt. maar zo laat in het seizoen ging dat bij mij altijd wel goed

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:16

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:22

Gedaan hoor, en momenteel stikt het bij ons nog van de vliegen, staan er meerdere flink naar te stampen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:49

ellepel schreef:
Gedaan hoor, en momenteel stikt het bij ons nog van de vliegen, staan er meerdere flink naar te stampen.

Dank je...

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:52

Hier ook helaas en het gezicht zit ook weer onder het eczeem
Zo erg heeft hij nog geen last gehad over het gehele jaar van zijn eczeem voor zover ik weet.
Iemand nog tips voor eczeem op het gezicht te genezen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:54

Waarom was je er nieuwsgierig naar papagroom?

Fenix,
listerine, even de zoekfunctie gebruiken,vind je wel info
En ik ben zelf ook erg fan van sweet itch van sectolin

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:03

Dankjewel ellepel voor de tip maar hier helaas geen succes met de listerine.
Zal morgen weer eens de sweet itch erbij pakken tot nu toe nog maar 2 x gebruikt dus wie weet doet dat nog wat :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:09

ellepel schreef:
Waarom was je er nieuwsgierig naar papagroom?

Fenix,
listerine, even de zoekfunctie gebruiken,vind je wel info
En ik ben zelf ook erg fan van sweet itch van sectolin

Omdat er aanwijsbaar veel minder insecten zijn als andere jaren...niet alleen in de media, maar ook in onze vallen....het beangstigende is dat de diversiteit ook enorm terugloopt, maw..van het ene meer,en van het andere minder.

Wanneer ik echter met mensen spreek blijkt dat men Het vaak niet zo ervaart..wat overigens erg jammer is in het kader van het bewust zijn..

Ik probeer uit te vogelen hoe men dit ervaart.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:11

Zo ik heb de nieuwe deken alweer besteld.. Het is de sweetitch hoody geworden, de bucas geen ervaring mee en op zich is de hoody bevallen. Cavia heeft vooral last van haar oren.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:15

Hier overigens het gehele jaar vrij veel vliegen en knutten gehad. Zelf helaas te vlot de deken afgehaald en toen jeuk.
Het zijn vooral haar oren die het moeten ontgelden, staart en manen laat ze met rust.

De manen heb ik wel geknipt op een lengte. Hoop dat ze tegen volgend voorjaar weer op een langste zitten. :)