[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:54

Naughty liep ook zo en die heb ik echt op bute en ontstekingsremmers gezet. Hij ging beter lopen, maar hij was ook gelijk een stuk vrolijker. Dat heeft wel aan dat ze echt pijn hebben. Ik heb alles op voorraad, dus hoef dan niet gelijk de DA te bellen.
Ik zou hem echt wel wat geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:59

Sedje is wel gewoon vrolijk en brutaal verder hoor, als ik hem in de wei zet gaat hij eerst bokkend rond rennen en dan gaat hij pas andere dingen doen haha!
Ik heb nog nooit bute gehad trouwens, wel een spuit met antibiotica/ pijnstiller en duivelsklauw (pijnstillend). Of ik moet asprine vermalen en met wat water in zn mond spuiten. Maar geen van alles krijgt Sed op dit moment omdat ik niet wil dat hij over zn grenzen heen gaat..

Ik zou hem eventueel snachts op stal kunnen houden als dat meerwaarde heeft? Zijn stal is 3 x 3,5m op zaagsel met onbeperkt hooi (Sedje houdt niet zo van (''oud'') hooi dus hij doet erg lang met zn hooi), al ben ik zelf meer van het buiten laten zonder hooi omdat dit koeler is en meer tot bewegen uitnodigt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:51

Misschien iets van wilgentakken geven aan Sedje? Is de grondstof van aspirine en dus goed voor de doorbloeding en wat pijnstillend en vaak vinden ze het ook erg lekkker!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:23

Ik heb een korte vraag... Ik zie net op 1 strip Prascend verval datum oktober 2014, deze heb ik nog niet gebruikt. Kan ik dit gaan weggooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:27

Dat zijn die pillen die je pas geleden bij de DA hebt gekocht? Batlow?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:47

Maar Shanna, kan sedje niet gewoon helemaal van het gras af en op alleen hooi? Ik vrees dat de bevangeheid zo niet verdwijnen zal. Ik zou hem nu ook even geen ponybrok geven eerlijk gezegd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:07

ohjajoh6 schreef:
Dat zijn die pillen die je pas geleden bij de DA hebt gekocht? Batlow?

Nee iemand anders die ik ken, die had mij 2 strips gegeven ivm overlijden paard. Het doosje wat ik heb is oktober 2016. Ik heb mijn dierenarts al even geappt met de vraag. Want iemand anders zei weer dat de werkzame stof 3 jaar werkzaam blijft? Anders contacteer ik boehringer zelf even als niemand het weet.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:07

Ik zou hem wel onstekings remmer en pij stiller geven. Pijn kan stress geven waardoor het hoefbeen nog sneller gaat kantelen. Vriendin kreeg het ook bij haar shet die tegen hb aan zat (ook cushie).

En echt proberen van gras te halen nu met die regen zon is het gras echt levensgevaarlikk in zijn toestand

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:35

Nee, dan is van Nassau wel erg ver... Ik snap het helemaal hoor, maar DA en HS krijgen blijkbara geen grip op zijn situatie. Als het al zo lang duurt kun je overwegen om dingen uit te gaan sluiten.
Wat ik zou doen met Sed:

- Een tijdje van het 'gras' (ookal is het maar weinig) en op hooi.
- Duivelsklauw geven om het ongemak te verlichten.
- Niet binnen een maand aanzienlijk beter? Dan een (break-over) ijzer eronder.
- Na een maand nog niet beter? Dan nog eens overleg met een andere DA, gewoon voor de frisse blik.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:39

Hallo,

Ik hoop dat ik hier even mag inbreken/aanhaken. Na een paar enerverende maanden met
vele pogingen om mijn pony drachtig te krijgen ([KS-MK] Bijzonder mengelmoesje in de maak.. Quarter/Haflinger/Fjord?) heeft dierenarts gisteren bloed afgenomen voor een Cushing test. Ook omdat ze al lange tijd dof
in haar vacht zit en erg vierkant is met bepaalde vetophopingen.

Vandaag de uitslag gekregen en de DA vertelde dat ze een ACTH waarde onder de 49 zou moeten scoren,
ze had een waarde van 224..

Morgen krijg ik pillen mee en gaan we daarmee beginnen. Ik ga dit topic even doorlezen maar ik schrok zelf enorm van dat hoge getal.. Kunnen jullie mij vertellen hoe erg die waarde van 224 is??

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:42

Als ik mijn pony ook maar een beetje bevangen zie worden haal ik hem altijd linea recta van het gras af. Dat is toch wel de grootste oorzaak. Ook geen krachtvoer meer en mocht het heel heftig zijn, haal ik graszaadhooi.. Toen hij een kleine tijd geleden bevangen was heb ik het zo gedaan. Naarmate de tijd het graszaad gemixt met het voordroog tot hij er volledig op stond, daarna weer opbouwen op het gras. Nu staat hij een paar uurtjes op het gras

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:44

xApple schreef:
Hallo,

Ik hoop dat ik hier even mag inbreken/aanhaken. Na een paar enerverende maanden met
vele pogingen om mijn pony drachtig te krijgen ([KS-MK] Bijzonder mengelmoesje in de maak.. Quarter/Haflinger/Fjord?) heeft dierenarts gisteren bloed afgenomen voor een Cushing test. Ook omdat ze al lange tijd dof
in haar vacht zit en erg vierkant is met bepaalde vetophopingen.

Vandaag de uitslag gekregen en de DA vertelde dat ze een ACTH waarde onder de 49 zou moeten scoren,
ze had een waarde van 224..

Morgen krijg ik pillen mee en gaan we daarmee beginnen. Ik ga dit topic even doorlezen maar ik schrok zelf enorm van dat hoge getal.. Kunnen jullie mij vertellen hoe erg die waarde van 224 is??

Mij is verteld dat de waarde van mijn pony 175 wel hoog is maar het kan nog veeeel hoger! Ik schrok ook eerst maar echt er zijn veel extremere gevallen. Wat wel echt de goudentip is die ik hier heb opgedaan: bouw de medicatie op in 1/4de. Dit staat allemaal in de openingspost.

Ik heb dit nu 3 weken geleden ook gedaan en mijn merrie is weer helemaal de oude! Ik hoop dat jiuw paardje ook snel weer opknapt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:46

die van mij loopt nu standaard op duivelsklauw, verder loopt ze samen met mijn ruin 24/7 op een wei met inloop. Dit is wel een relatief klein stukje en ze worden binnen bijgevoerd met hooi. Mijn merrie heeft amper voortanden zij kan dus minimaal grazen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:03

xApple, die van mij had vorig jaar rond deze tijd 265 als waarde. Met een halve pil per dag zat ze dit voorjaar net binnen de marge, dus het is geen onoverkomelijk drama. Gewoon rustig je pillen gaan opbouwen, laat je niet gekmaken.

Net vandaag met een dierenarts gehad over de houdbaarheid, die zei dat het spul niet stuk te krijgen is, dus stripjes gewoon gebruiken. Ik zou wel die eerst opmaken en dan verder met de pillen met de latere houdbaarheidsdatum ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:07

Bedankt voor de reacties, ik schrok er zelf van maar het is dus geen groot drama. Ik voel me heel schuldig want ik denk dat mijn merrie het al had sinds ik haar heb. Ik dacht dat ze 'gewoon zo was'. Maar blijkbaar is ze dus gewoon ziek ;( Hebben ze er zelf ook echt pijn van?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:11

xApple schreef:
Bedankt voor de reacties, ik schrok er zelf van maar het is dus geen groot drama. Ik voel me heel schuldig want ik denk dat mijn merrie het al had sinds ik haar heb. Ik dacht dat ze 'gewoon zo was'. Maar blijkbaar is ze dus gewoon ziek ;( Hebben ze er zelf ook echt pijn van?

Of ze echt pijn hebben durf ik niet te zeggen, wel worden ze er moe en futloos van. Ik denk dat ze meer burnout verschijnselen hebben dan dat ze echt pijn hebben

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:23

xApple schreef:

Die van mij had 700+, is een hoog getal maar mijn pony doet het nu prima!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:17

Blon_D schreef:
xApple schreef:

Of ze echt pijn hebben durf ik niet te zeggen, wel worden ze er moe en futloos van. Ik denk dat ze meer burnout verschijnselen hebben dan dat ze echt pijn hebben

ik zei altijd dat mijn paard precies depressief was. maar burn out is een betere benaming. doodop zijn ze precies soms. constant moe’ futloos. alles is precies teveel. veel liggen en ze vinden hun draai niet .eens een week of twee op de medicatie zie je ze zo veranderen in terug een veel jonger paard. of ze pijn hebben kan ik niet zeggen maar denk wel dat ze afzien van dat ellendige gevoel. en van wat ik hoor en lees is dit een ziekte die heel langzaam komt en dat je het niet direct merkt. ook omdat je vooral bij wat oudere paarden denkt dat het de ouderdom is die kwaaltjes en die veranderingen.

met de pony die per ongeluk het pilletje heeft gekregen is alles goed. denk niet dat ze er last van heeft gehad.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:31

Half jaar prascend.
Ze zit op dit moment mooi in de vacht en ze heeft ook wat bespiering teruggekregen over het hele lijf.
Licht wat 'werk' opgepakt en ze heeft er weer volop lol in.
Binnenkort waarden weer eens laten testen, maar heb goede hoop dat ze goed zijn.

Afbeelding

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:49

Hoe blij kun je zijn met kleine dingen. Na maanden beperkt voeren, met als gevolg een fixatie op eten en daar non-stop mee bezig zijn, is Megan nu voor het eerst verzadigd.

Voor het eerst sinds de problemen stopt ze uit zichzelf met eten om gewoon even te doezelen <3 .

De osteopaat is ook geweest en heeft haar rug behandeld. Als het goed is is de (heule) grote beurt nu ongeveer klaar en kunnen we weer aan de gang.

Afbeelding

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:55

Na al een tijdje weer mee te lezen in dit topic vraag ik me af wie er nog werken met hun cushing paarden?
Mijn merrie loopt nog zo'n 5 keer per week onder het zadel. De dierenarts zei zelfs dat zolang ze het aankan ik gewoon met haar moet blijven werken. Ik doe haar er wel een plezier mee, als dit niet meer zo is stop ik ermee maar tot dan blijven we haar lekker bezig houden.

Ik vroeg me dit af omdat ik laatst van iemand de opmerking kreeg dat het niet eerlijk tegenover mijn paard was om met haar te werken terwijl ze ziek is. Ze is btw niet hb geweest en zit verder prima in haar vel, zeker sinds ze de prascend krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:00

Paard loopt weer minder goed... :(
Hoeveel adviseren jullie om te geven vd cushcare?

Ik probeer het mennen met Paard weer op te pakken, maar ze heeft laatste tijd iedere keer mindere dagen, dus vind het lastig...
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:26

Mijn merrie is nog maar 12, ik had nog totaal niet gedacht dat dit een optie was.. Voel me zo schuldig..

@meganyr; wat fijn voor je fjord! Ze ziet er goed uit!

@pluisje; ik blijf denk ik gewoon rijden.. De dierenarts heeft niet gezegd dat 't niet mocht..?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:56

Ik rij nog wel met mijn merrie, maar minder intensief dan vroeger. Heeft niet met de cushing te maken, maar met toch haar leeftijd en de tijd die ik moet verdelen over twee paarden. Vandaag in ieder geval weer lekker een rondje bos gedaan met haar en de jonge mee als handpaard (die functioneert meteen als extra ogen, ze ziet niet meer zo goed dus ik ga niet meer alleen met haar het bos in).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:59

Mijn Cushie is gewoon nog aan het werk en loopt ook nog steeds voor de kar. Ik kan heel goed aan hem merken wanneer het teveel is. Maar zolang ik merk dat hij nog vol energie zit en graag aan het werk is, blijven we gewoon bezig.
Gisteren had ik nog een bommetje aan een touw :')