[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:54

hier gaat het uistekend smeer met derfen en hoef ze niet eens onder een exceemdeken te zetten staat nu nog onder een vliegendeken met hals.heb nog nergens last van en als dat ook zo blijft houd ze de vliegendeken op dat ademt toch net wat beter en komt ook de zon aan haar.

de rambo sweetitch mooie deken maar zweet wel enorm,het jammere vind ik dat die geen buikflap heeft.
de goedkopen pyama dekens van premiere hebben inderdaad een te korte hals bij mijn pony nooit een probleem geweest.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:26

Ik ga me ook eens melden. Mijn paard heeft geen zomerexceem (getest) maar schuurt altijd vanaf april haar straat en het laatste gedeelte van haar manenkam af. Daar is ze nu dus kaal.
Ik smeer het nu in met vaseline om het soepel te houden en wat vettig zodat het wat meer glijdt.

Het zal waarschijnlijk wel een voerkwestie zijn maar wat kan ik eraan doen om dat jeuken wat te verminderen? Betadine, Green Tea, etc al geprobeerd.

Is derfen dan hét middel?

Ze staat overigens onder een ademende deken van Rambo. Soort vliegendeken.

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:07

Derfen werkt wel jeukstillend, maar het oplossen van het probleem kan je pas als je de oorzaak weet.
Op eczeem kan je niet testen, hoe heb je dit uitgesloten?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:35

met mijn pony'tje gaat het weer helemaal goed staat lekker zonder deken en jeuk vrij!!!
ben net sinds 2 weken begonnen met derfenlotion te smeren en dit werkt super goed voor hem.
ben blij dat we het passende middel hebben gevonden :D

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:03

Nog een speciaal merk. Heb nu nog keerandrelon gepakt maar tis nog steeds vies plakkerig[/quote]

Ik haal het bij de Welkoop. Volgens mij van Grand National. Ik laat het wel even intrekken voor ik het uitspoel.[/quote]

Dan gaan we die morgen gelijk halen. Vind dit zo vies plakkerig

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:11

Ik heb nu een deken van sectolin.

Jeukt absoluut niet meer.
Haar manen blijven heel, staart blijft heel...

Wij blij!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:21

Caesar schreef:
Ik ga me ook eens melden. Mijn paard heeft geen zomerexceem (getest) maar schuurt altijd vanaf april haar straat en het laatste gedeelte van haar manenkam af. Daar is ze nu dus kaal.
Ik smeer het nu in met vaseline om het soepel te houden en wat vettig zodat het wat meer glijdt.

Het zal waarschijnlijk wel een voerkwestie zijn maar wat kan ik eraan doen om dat jeuken wat te verminderen? Betadine, Green Tea, etc al geprobeerd.

Is derfen dan hét middel?

Ze staat overigens onder een ademende deken van Rambo. Soort vliegendeken.

waar is ze dan wel allergisch voor?
of weet je dat niet.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:54

o.o.o hier ff vraagje .1 van de andere paarden trekt de sluitingen van rhis los :(:) heb er nu spul op gespoten tegen staarbijten enzo stinkt verschrikkelijk ..maar helpt niet echt ..heeft iemand hier gouden tip????????

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:19

Ze is middels bloedonderzoek getest. Ze schuurt het ook niet tot bloedens toe open, wel kaal. Altijd beetje in het voorseizoen maar nu krijgt ze beetje korstjes en dat jeukt dan ook weer en elke keer dus weer cirkeltje rond.

Ik gok dat het te maken heeft met gras aangezien ze het vrijwel meteen heeft als ze buiten staat. Ze staan heel kort bij ons, strook begrazing. Kan dus van alles zijn.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:16

Caesar schreef:
Ze is middels bloedonderzoek getest. Ze schuurt het ook niet tot bloedens toe open, wel kaal. Altijd beetje in het voorseizoen maar nu krijgt ze beetje korstjes en dat jeukt dan ook weer en elke keer dus weer cirkeltje rond.

Ik gok dat het te maken heeft met gras aangezien ze het vrijwel meteen heeft als ze buiten staat. Ze staan heel kort bij ons, strook begrazing. Kan dus van alles zijn.

Is er niets uit het bloedonderzoek gekomen? Je hebt de allergietest laten doen neem ik aan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:41

Femke, eerlijk gezegd weet ik dat ook niet. Heb haar 4 jaar geleden gekocht en heb die onderzoeken toen wel ingezien, maar meer voor het ZE. Het is ook verder wel controleerbaar, maar zodra ze op stal staat is het gelijk het bovenluik dicht omdat ze anders de rand pakt en ik weer kan gaan zalven. En het is gewoon zonde die kale plekken.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:24

Caesar schreef:
Femke, eerlijk gezegd weet ik dat ook niet. Heb haar 4 jaar geleden gekocht en heb die onderzoeken toen wel ingezien, maar meer voor het ZE. Het is ook verder wel controleerbaar, maar zodra ze op stal staat is het gelijk het bovenluik dicht omdat ze anders de rand pakt en ik weer kan gaan zalven. En het is gewoon zonde die kale plekken.

maar omdat je zelf aangeeft dat je niet denkt dat het ZE is (of heb ik dat verkeerd begrepen). Lijkt het me handig om te weten wat de oorzaak ervan is. Pas dan kan je het goed aanpakken. Ik kan je een verwijzing geven naar mijn topic met huidproblemen. Bij die van mij begon het ook alleen met kale plekken, maar het werd steeds erger. Ze is 21, daarvoor nooit last van gehad. Maar jeuk is nog erger dan pijn. Ik ben blij dat ik nu weet wat het is en ze jeukvrij door het leven kan.

Voor mij het feit al dat ik een bovenluik dicht zou moeten doen vanwege de jeuk, zou al te ver gaan. In ieder geval als je de oorzaak niet weet.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:58

Afbeelding

ik had eens de andere kant op gevlochten en toen zag ik dat hij een hele kale plek had.
Geschuurd is het niet want de huid is helemaal heel de manen stonden ook niet overeind en als ik er kriebel reageert hij ook niet.Denk dus dat het door de deken komt,nu had ik al een stuk fleece gedaan waar de deken aan elkaar genaaid is(heb de eppeljeck wit met oranje).Hebben jullie paarden dat ook ?heb je toen ook wat aan de deken aangepast.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:09

Iemand ervaring met TWM Horsemix van Divoza? Weer een middeltje dat opgedoken is...

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:54

Hallo,

ik ben vrij nieuw hier en ben eens benieuwd naar jullie mening.. Ik heb al een beetje meegelezen, maar het is zoveel!
Mijn haflinger is getest en blijkt allergisch te zijn voor het knutje (zomereczeem dus?). Nu heeft ze al 3 jaar een eczeemdeken op, ze had wel wat jeuk, maar de huid en manen bleven altijd intact.
Sinds dit jaar laat een gedeelte van de manen echt los, het valt gewoon spontaan uit, hele plukken. Het lijkt niet echt afgeschuurd en de huid is intact (bovendien staat ze op de wei waar ze niet veel kan schuren. Ook haar staart is een beetje kaal, maar dit ziet er wel echt geschuurd uit (ze heeft nog vrij lang 's nachts op stal gestaan dus daar kan het goed van zijn). De voorste helft van de manen ziet er keurig uit, terwijl er halfverwege echt een kale plek ontstaat doordat de plukken uitvallen. Kan dit ook door de deken komen?
We hebben haar ook eens een jaar met butox behandeld op advies van de veearts, maar ik heb niet echt het idee dat dit heel veel doet.

Verder nog iemand goede tips? Ze is geen extreme eczemer, dus ben benieuwd. Voedsel, kuren andere tips?

Bedankt!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:06

Kan inderdaad heel goed door de deken komen. Mijn haflinger heeft dat ook op het achterste stuk van zijn manen, doordat de deken wat naar achteren zakt en dan strak komt te liggen bij de schoft/hals en de achterkant over zijn staart schuurt.
Behandel hem verder niet met smeerseltjes o.i.d. Deken op en verder niks. Wel krijgt hij magnesium en omega gold bijgevoerd, maar vooral vanwege een ander kwaaltje, niet perse vanwege Zomereczeem (al zou het daar wel bij kunnen ondersteunen). Gaat tot nu toe heel goed gelukkig. * Wel even afkloppen :+ *
Vorig jaar daarentegen had hij geen manen of staart meer op zijn lijf := (te laat met deken, eind juni na 6 jaar verzorgen gekocht van een plek waar hij nooit buiten kwam, dus ik wist niet van zijn zomereczeem.
Wel gelijk een deken gekocht en omgedaan maar toen was het leed al geschiet en hielp de deken natuurlijk ook niet meer.)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:23

Mi_Amore schreef:
Iemand ervaring met TWM Horsemix van Divoza? Weer een middeltje dat opgedoken is...

Is al eerder in het topic genoemd, ik was met mijn 2e emmer bezig en het heeft wat geholpen maar niet alle jeuk gaat er van weg.
Ik ben gestopt omdat ik een natuurgeneeskundige heb laten komen anders was ik door gegaan met geven omdat het toch wat verlichting gaf!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:17

Niet voor een eczemer. Een echte zware eczemer kan je niet onder een vliegendeken zetten :n

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:42

Mi_Amore schreef:

Ik heb het trouw gebruikt van januari tot een paar weken geleden. Ik las er goede dingen over en de simpelheid van het product (biergist en lijnzaad) sprak mij aan. Helaas geen verschil in de jeuk met andere jaren.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:13

Nivada schreef:
https://www.fedimax.de/fliegendecke-zebra/a-1196/

zou dit nou ook helpen? Jammer dat er niet bij staat hoe fijnmazig hij is.. de RSIH is 1000.
ik heb deze ook .heb zelf van oude eczeemdeken een hals en staartflap erin genaaid voor de heel warme dagen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:17

Heftig dat haren uit kunnen vallen door slechte dekens? :n Lijkt me écht niet goed.....

Oke, scheren van de zomervacht: word dit uberhaupt gedaan bij eczemers die enorm zweten onder hun deken? Of uberhaupt.....? Ik heb die vraag al weken in mijn hoofd en ben nu wel benieuwd wat de antwoorden erop zijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:24

Haren/manen van een eczemer vallen ook uit zonder deken...hoe het komt ben in nog steeds niet achter maar met of zonder deken maakt hier helemaal niets uit...als ik hem insmeer zitten de haren rond mijn handen...nu heeft hij ook ziekte van lyme en we zijn aan het onderzoeken of het daar door komt maar weet me geen raad :o ;(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:27

Hier bijna geen uitval van de manen.
Ik heb sinds 2 weken een sectolin deken. Is geen eczeem deken officieel, maar het stuk rond de nek en manen worden beschermd door het doek onder de deken zelf.
Alleen op de aanhechting van de hals, gaan de manen er een beetje af. Rest van de manen (nog) intact.

Ze jeukt absoluut niet meer. En is ook een stuk levendiger op het land (spelen met de ruin).

Qua voeding, krijgt ze een handje brok met magnesium. Ze krijgt straks lucerne toegevoegd....
Dus ben benieuwd.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:43

Ik zou weleens zelf een exceemdeken willen samenstellen of dat er een dekenfabrikant aan ons(eigenaren van exceem paarden)vraagt wat ze nu eigenlijk zouden willen.
Aan elke deken zit een voordeel maar ook weer een nadeel .

Ik vind het nl fijn als er een hals aan zit die niet over het hoofd moet. Lichte kleur ivm met warmt.
Ik snap dat echt niet dat er donkerbruine en donkerblauwe exceemdekens zijn.Paard heeft al een nadeel en dan nog een donkere deken op. :D