Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:24

Als een paard niet nuchter is zitten er voedselresten in de maag en maag overgangen en kan je delen niet ziet met de scopie. Daarom moet het nuchter zijn, ook geen stro, dus bv met een dicht masker in stal of in het land.
Daarom is een maagscopie ook best heftig. Niet alleen de scopie zelf die best wat risico's heeft. (Bij een goede VA die ze vaak doet al veel minder) maar ook het lang zonder enige vorm van eten staan.
Maar soms is de enige manier om iets echt goed te kunnen vaststellen. Daarom toen bij de mijne ook gedaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:27

Ik vond t ook best heftig maar met name voor het mentale van mn pony. Ik had verder wel een stuk gelezen dat ze eenmalig tijdelijk vasten niet direct zweren of ellende krijgen dus dat stelde mij gerust. Het terug opbouwen qua voer of t lucht in de maag pompen voor de scope kunnen ze wel wat last van krijgen.

Ik heb m'n pony laten scopen omdat ze echt enorme koliek aanvallen had. Maar van t scopen en de opbouw erna heeft ze geen last gehad gelukkig.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:15

Hmm ja inderdaad. Ze is nu 3 keer totaal gescoopd maar vond wel iedere keer dat ze een jasje uitdeed. Al was bij de eerste keer vasten niet nodig gezien ze toen volledig gestopt was met eten. Ik blijf het dus een moeilijke keuze vinden. Ik denk dat ik het de wintermaanden even aankijk. Ze is nu 2.5 en ben haar een klein beetje aan het oppakken aan de hand wat ze ontzettend leuk lijkt te vinden. Geen staking of boosheid oid. Toch vind ik het nog wel moeilijk inschatten. Wil haar niet onnodig met pijn laten staan. Wel eet ze weer volledig en heeft ze al maanden geen koliek meer gehad... dat zou wel wat moeten zeggen lijkt me...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:58

Ja is zo lastig he.... mijn pony heb ik nooit echt wat gemerkt, behalve dat se opeens hevige koliek kreeg 2x kort achter elkaar. Zand was t niet, dus maag onderzocht. Wat kleine maagzweren maar ook niet super heftig. Dus geen idee of dat de oorzaak was van de koliek. Toch behandeld en ik moet zeggen dat ze beter loopt dan ooit en nu al een maand niet heeft gehoest sinds jaren. Ze staat ook wel op gestoomd hooi maar al met al lijkt ze beter in haar vel te zitten.

Ik ben gestart met gastrovet van grovet sinds 2 dagen. Ze is veel minder opgeblazen. Iig een minder dikke buik. En omdat dat vrij normaal voor d'r is vind ik dit dan weer spannend := Maar misschien juist een heel goed teken!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:17

Ik heb uiteindelijk toch besloten mijn paard naar Utrecht te brengen. Dit was vrijdag 17 november. Ik werd er zo moedeloos van dat hij maar koliekerig bleef. Rare was ook dat het steeds in de ochtend was en echt maar een halfuurtje.

Aangekomen op Utrecht meerdere bloedonderzoeken laten uitvoeren. Daar kwam gelukkig niks geks uit en een röntgen laten maken om zand uit te sluiten en hij had gelukkig vrijwel geen zand in zijn darmen.

Zaterdag is er een scopie gemaakt en de voorkant van de maag was mooi schoon, alleen achterin zat een hele vieze nare bloederige zweer. Gelukkig was deze al wel aan het genezen dankzij de UlcerGold die ik al gaf. Grote kans dat er meerdere zweren hebben gezeten, maar dat die al genezen waren.

In overleg met Utrecht Henny daar nog wel gelaten om te kijken hoe het verder zou ontwikkelen en hem dinsdag weer mee naar huis genomen. In Utrecht hebben ze er ook Sucralfaat bijgegeven.

Inmiddels weer wat weken verder en hij doet het echt heel goed, gelukkig! Aanstaande maandag brengen we hem weer naar Utrecht om dinsdag weer een scopie te maken om te kijken hoe zijn maag er nu uitziet. Hij krijgt nu nog 2x daags 35 ml Sucralfaan en 1x daags een kwart UlcerGold.

In Utrecht vonden ze wel dat zijn dikken darm wat gek lag met opvoelen, maar niks zorgwekkends. Ze gaan maandag dus ook nog een keer opvoelen om te kijken hoe de darm er dan bij ligt. Gewoon voor de zekerheid. Best spannend weer allemaal.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:26

Kunnen ze niet beter een foto van de darmen maken? Dan kan je ook kijken of deze opgezwolle zijn.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 03:32

Ik neem aan dat we dat maandag verder bespreken. Als dat toen nodig was geweest hadden ze dat toen al gedaan, maar toen was het niks zorgwekkends en de dag daarna lag de darm weer netjes.

Hij moet toch terug voor de controle scopie en voor de zekerheid laat ik nog een keer zijn darm controleren :).

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:16

@jorisdy: toch goed dat je bent gegaan! En wat fijn dat het inmiddels wel beter gaat. Spannend de volgende scopie.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:21

Ik word toch wel een beetje moedeloos.
Maar dat zullen vast meer hier herkennen.

3.5 week geleden scopie gehad en daar kwam uit maagzweren gradatie 4 en dikke darm zit smurrie in.
Gestart met ulcergold en 3 x dgs 30ml sucralfaat. Na 2 flessen was de sucralfaat op en was het niet nodig om dat door te blijven geven zei de da. Mijn gevoel zei wat anders. Afgelopen weekend toch maar weer opgehaald want ging niet goed.

Volgende week woensdag weer scopie.
Maar pffff ik had gewild dat ze sneller zou opknappen. Wil ik te snel?
Ze eet gelukkig wel.
Maar de ene dag gaat het beter dan de andere dag. Vandaag weer een dag van veel gapen, koliekerig….. En zo gaat het op en neer.
Maakt mij toch wel verdrietig. Wil haar graag helpen maar zou niet weten hoe ik haar nog meer kan helpen op dit moment.

Onbeperkt ruwvoer hooi onverpakt.
Sochtends tot savonds los. Snachts op stal.
2 kg bonpard colon
3 xdgs sucralfaat
1x dgs ulcergold

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:03

In bonpard colon zit behoorlijk wat suikers en zetmeel wat helemaal niet wenselijk is. Daar ging mijn paard ook absoluut niet goed op. Een paard met maag en darmproblemen wil je niet 23% suikers en zetmeel voeren wat ze helemaal niet goed verwerken kunnen. En als je daar ook nog 2 kilo van per dag geeft...

Ik zou het voorlopig alleen met een vitaminebrokje doen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:27

maar 3,5 week is toch best wel kort Marus? ik ben met mijn merrie 3 tot 4 maanden bezig geweest (inclusief rustig afbouwen)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:30

Spenk schreef:
In bonpard colon zit behoorlijk wat suikers en zetmeel wat helemaal niet wenselijk is. Daar ging mijn paard ook absoluut niet goed op. Een paard met maag en darmproblemen wil je niet 23% suikers en zetmeel voeren wat ze helemaal niet goed verwerken kunnen. En als je daar ook nog 2 kilo van per dag geeft...

Ik zou het voorlopig alleen met een vitaminebrokje doen.

Ja ik begin daar nu ook aan te twijfelen….
Ik gaf haar altijd een balancer en ruwvoermix van pure horsefeed.
Maar omdat haar dikke darm beschadigd is moest ik van de da 2 kg bonpard colon geven…….. Ze hebben overleg gehad om darmbacterieen van een gezond paard bij haar in te brengen maar risico dat ze ernstig ziek wordt is te groot. Ze is ook nog eens drachtig.

Maar als ik stop met de bonpard zou ik niet weten waar ik de sucralfaat doorheen kan doen.
Zo geven in een spuit valt de helft er weer uit omdat het zo dun is.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:32

Gitana schreef:
maar 3,5 week is toch best wel kort Marus? ik ben met mijn merrie 3 tot 4 maanden bezig geweest (inclusief rustig afbouwen)

Is het helemaal goed gekomen?
Ja als je het zo schrijft klinkt 3,5 week kort maar oef als je erin zit voelt het al zo lang. Maar daar weet jij zo te lezen alles van. Ik zou zo graag willen dat ze gewoon niet meer zo koliekerig zou zijn. Arm paard…..
Maak mij zorgen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:45

Ja 3.5 is echt kort als die zo een gradatie hebt. De dierenartsen werken zamen met bonpaard, daarom raaden ze het aan. Maar ik vindt het niet geweldig voer.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 08:32

Marus schreef:
Ik word toch wel een beetje moedeloos.
Maar dat zullen vast meer hier herkennen.

3.5 week geleden scopie gehad en daar kwam uit maagzweren gradatie 4 en dikke darm zit smurrie in.
Gestart met ulcergold en 3 x dgs 30ml sucralfaat. Na 2 flessen was de sucralfaat op en was het niet nodig om dat door te blijven geven zei de da. Mijn gevoel zei wat anders. Afgelopen weekend toch maar weer opgehaald want ging niet goed.

Volgende week woensdag weer scopie.
Maar pffff ik had gewild dat ze sneller zou opknappen. Wil ik te snel?
Ze eet gelukkig wel.
Maar de ene dag gaat het beter dan de andere dag. Vandaag weer een dag van veel gapen, koliekerig….. En zo gaat het op en neer.
Maakt mij toch wel verdrietig. Wil haar graag helpen maar zou niet weten hoe ik haar nog meer kan helpen op dit moment.

Onbeperkt ruwvoer hooi onverpakt.
Sochtends tot savonds los. Snachts op stal.
2 kg bonpard colon
3 xdgs sucralfaat
1x dgs ulcergold

3.5 week is super kort voor de gradatie zweren. Volgensmij is het minimum 6 weken behandelen en dan weer een scopie. Bij verbetering kan je door behandelen en wellicht langzaam afbouwen met de medicatie. Nooit ineens stoppen met de ulcergold.

Sulcrafaat zit trouwens ook veel suiker in, vond ik ook heel raar. Ik heb dat toen ook gauw afgebouwd.

Wij zijn volledig over op voer van agrobs. Is natuurlijk voer zonder toevoegingen en ook nog glutenvrij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:30

Ik weet de gradaties van de zweren van pony niet maar die vielen mee en toch heeft ze ruim 5.5 week ulcergold en sucrolfaat gehad in totaal (ulcer 3 weken volle dosis en daarna afbouwen).

Vraagje ik las dat gapen ook een symptoom is. Wanneer gapen die van jullie? Alleen met werken of continu?

Mijn pony gaapt eigenlijk altijd voor de wagen eerste stukje eerste drafje en dacht dat t aan het bit lag altijd (het is minder met t huidige bit). Maar nu twijfel ik of t niet d'r maag is. Maar aan longe of langs de fiets gaapt ze niet met draven... dus ik twijfel. Echt alleen met bit. Wat denken jullie?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:32

3.5 week is inderdaad erg kort. Die van mij had maar 1 kleine zweer en 1 geïrriteerde plek en ik was inclusief afbouwen langer bezig dan 3.5 week.

Hier ook over gegaan op Agrobs en geef de gisten die in de Colon zitten gewoon los over voer.

Tancreda: die van mij gaapt alleen als ‘ie aanstalten maakt om te gaan rollen. Voor de wagen echt nog nooit meegemaakt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:39

Die van mij gaapte na eten en na drinken vooral.
Soms is het ook een beetje uitzoeken wat voor je paard werkt Marus en kan je helaas niet blind de DA volgen. Mijn DA zei toen dat ik na 2 weken de dosis wel kon halveren. Nou gezien haar gedrag en symptomen kon dit echt niet. Het is wel weer goed gekomen met mijn merrie hoor, ze is een heel ander dier geworden en is happy. Gewoon doorzetten en goed naar je paard kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:43

En toch zou ik die bonpard colon wel vervangen voor een gezonder alternatief... Dat voer wordt alleen maar aangeprezen door dierenartsen omdat er samenwerkingen mee hebben.

Er zijn zat gezondere alternatieven op de merk. Zelfs bij de merken als pavo/subli. Maar je kunt ook kijken naar marstall, metazoa, vitalbix , agrobs. Etc.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:46

Mijn paard gaapte met name wanneer ze stress ondervond en bang was dat haar maag zou gaan opspelen. Het was ook meer een soort van lucht naar binnen zuigen met gapen wat weer verlichtend kan werken. Ik heb het haar al jaren niet meer zien doen, sterker nog, ik zie haar eigenlijk nooit meer gapen. Maar get zal per paard verschillen wat gapen triggerd. Ik geloof wel dat het sterk samenhangt met stress/angst voor maagpijn. Hoeft dus niet te betekenen dat er ook daadwerkelijk maagpijn is.

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:21

hier ook slechte ervaringen met bonpard colon. Naast de suiker bevat het ook vrij harde stukjes luzerne, wat erg pijnlijk kan zijn in een toch al beschadigde maag. Ik ben er ook mee begonnen omdat mijn dierenarts het heeft aanbevolen, maar zoals Phonix zei, veel DA's werken met Bonpard, dus ze raden het aan om financiële redenen.
Ik ben overgestapt naar Marstall Gastro en daar doet hij het een stuk beter mee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:08

Spenk schreef:
En toch zou ik die bonpard colon wel vervangen voor een gezonder alternatief... Dat voer wordt alleen maar aangeprezen door dierenartsen omdat er samenwerkingen mee hebben.

Er zijn zat gezondere alternatieven op de merk. Zelfs bij de merken als pavo/subli. Maar je kunt ook kijken naar marstall, metazoa, vitalbix , agrobs. Etc.

Ja de bonpard is echt troep voor deze doelgroep. Veel suiker en ook nog eens scherpe lucerne. Juist 2 no go's voor paarden met een gevoelige maag.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:54

Hoi allemaal!

Mijn paard heeft helaas ook maagzweer. We zijn al gestart met ulcergold en sucrulfaat. Hij krijgt sinds de ontdekking onbeperkt hooi maar nu na een tijd wil hij het hooi niet meer eten. Het kuil wat ze standaard voeren op stal wil hij juist wel onwijs graag eten. Het nadeel is dat er vaak mooi droog kuil gevoerd word, maar ook vaak nat kuil. Ik zit erg te dubben wat ik het beste kan doen. Ik heb liever ook niet dat hij stres krijgt van het niet eten. Zijn brokjes (vitalbix) met fiber mix eet hij heel graag net als de slobber wat hij 1 keer per dag krijgt.

Geven jullie jullie paard met maagzweer alleen hooi? Of voeren jullie ook kuil?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:58

Nee kuil is echt funest voor die van mij, krijgt alleen hooi. Anders misschien mengen met kuil als ie echt niks eet?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:35

Waarom zou voordroog of zoals veel het verkeerd noemen namelijk kuil (want kuil is voor koeien) funest zijn voor de maag?