[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:16

Dat vind ik inderdaad wel een groot nadeel aan dat soort dekens. Zeker als je een paard hebt die niet stil staat, eentje zoals Flip dus...
Wat ik ook wel fijn vind aan de Rambo is dat je er een speciale waterdichte onderdeken bij kan kopen voor de koude natte dagen zoals nu :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:07

Ik heb voor de Rambo gekozen, omdat je deze gemakkelijk aan doet, sterk is en mooie pasvorm heeft.
De Rambo beschermd niet alles, de buik gedeeltelijk. Maar voor de meeste excemers is dit voldoende.
De deken is eigelijk nooit te warm, mijn paard heeft er dan ook alleen maar onder gezweten toen het boven de 28 graden was. Ik ben erg tevreden! Kies wel de juiste maat, want ik had eerst een maatje te groot wat resulteerde in schuurplekken.
Marstall muesli Exzem is idd fijne muesli!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:08

De mijne heeft zijn deken nog steeds op, maar schuurt nu denk ik vooral uit gewoonte.. Eens zien wat ik daarmee moet gaan doen. Hij heeft al een bezemkop aan de tralies vast zitten om te schuren...Hij prefereerd de waterbak,
Buiten kan die van mij niet met denken aangezien we een sloper in onze koppel hebben lopen en deze mij al een deken heeft gekost dit jaar.
Zijn manen beginnen ondanks het geschuur wel weer gestaag te groeien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:25

Anniick schreef:
Nu ben ik benieuwd wat voor deken jullie hebben en waarom jullie voor die deken hebben gekozen. Flip heeft dit seizoen met een Epplejeck deken gelopen, een rambo sweet itch hoody look-a-like. Ik was er best tevreden mee, Flip had geen jeuk en de deken schuurde zo goed als niet. Ik vond alleen wel dat het een best wel stevige/dikke/zware deken was, wat me niet heel erg comfortabel lijkt. Hij is nu wat kapot dus ben op zoek naar een extra. Een boett-idee deken lijkt mij net een 'tweede huidje'. Dus, wat zijn de voor- en nadelen van deze dekens? Ik ben benieuwd :)

de boett-idee dekens zijn veelal donker van kleur en daardoor naar mijn idee veel warmer dan de dikkere = sterkere lichtgekleurde Rambo

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:46

Anniick schreef:
Bij Flip heb ik, na 2 weken dekenloos te hebben gestaan, de deken toch weer op gedaan. Arm paard had echt weer jeuk. Het mag dan wel koud zijn in de nacht maar overdag is er nog een lekker zonnetje.

Volgend seizoen ben ik van plan om het écht goed aan te pakken. Ik wil beginnen met de marstall muesli en een goede (dure) exceemdeken kopen. Nu zijn er twee types deken, de rambo sweet inch hoody dekens en de pagony/boett bruine dekens.

Nu ben ik benieuwd wat voor deken jullie hebben en waarom jullie voor die deken hebben gekozen. Flip heeft dit seizoen met een Epplejeck deken gelopen, een rambo sweet itch hoody look-a-like. Ik was er best tevreden mee, Flip had geen jeuk en de deken schuurde zo goed als niet. Ik vond alleen wel dat het een best wel stevige/dikke/zware deken was, wat me niet heel erg comfortabel lijkt. Hij is nu wat kapot dus ben op zoek naar een extra. Een boett-idee deken lijkt mij net een 'tweede huidje'. Dus, wat zijn de voor- en nadelen van deze dekens? Ik ben benieuwd :)

ik heb bijde dekens.
maar heb het liefst de rambo.
deze mag dan misschien iets zwaarder zijn en stevigere maar hij is echt supper.
mijn paard heeft er allen een beetje bij gezweet met hele warme dagen in tegendeel dat als het maar iets warm werd hij al zweete bij een pagony/bood bruine deken.
deze heb ik ook maar gebruik ik zo min mogenlijk.
dit omdat mijn paard er niet van houd om een deken of haar hooft heen te krijgen van andere (mij en me vriend laat ze toe andere doet ze moeilijker)
en de rambo heb je dat probleem niet.
maar ik vind het bijde wel fijne dekens.
nadeel vind ik van ramobo is geen hele buikflap en een deel om de uiers kunnen doen.
en nadeel van pagony is over het hooft en bedekt niet tot over de oren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:04

Wisse heeft een heel erg groot hoofd (maat extrafull) maar ik haal het halster eraf en dan kun je gewoon wat sjorren aan die boett/pagony-dekens hoor, ze gaan ook vanzelf steeds iets soepeler doordat het elastiek meerekt. Wat dan wel weer een nadeel is ivm afzakken, maar daarvoor gebruik ik bijpassend masker dus dat is geen probleem. Zit dan ook allemaal lekker losjes en niet te strak om de keel, dat vind ik ook wel fijn.

Die EJ deken heb ik ook al eens gevoeld, inderdaad erg dik (warm?) en qua regen lijkt me dat niet zo handig?
Zijn ze wel stevig, aangezien die van jou al kapot is?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:39

Bedankt voor de reacties allemaal! Begin steeds meer naar de RSIH te neigen :j

De EJ deken is dik, maar hij heeft er niet onder gezweet dit seizoen. maar het is ook niet heel warm geweest dit jaar. Met regen bleef die inderdaad best nat! Ik heb hem een paar keer echt af moeten doen omdat hij eronder stond te rillen. Opzich is de stof wel stevig, maar de stof is op een paar plaatsen wat 'uitgerekt'. verder heeft het vriendje van Flip aan de staartflap lopen kauwen en de klittenbandjes bij de hals plakken niet goed meer ;) Hij heeft dus nu wel wat mankementjes maar hij kan nog best een seizoen mee hoor! ;)

Eifos006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:22

De deken is eindelijk af! Eigenaar en pony heel tevreden! Ze staat nu op de wei en alles is ok, geen spurtjes trekken of schuren!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:35

Kimbeerly schreef:
Bedankt voor de tip :D
heeft het dezelfde werkingen als derfen? en waar haal je het?

http://www.voergezond.nl

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:57

Eifos006 schreef:
De deken is eindelijk af! Eigenaar en pony heel tevreden! Ze staat nu op de wei en alles is ok, geen spurtjes trekken of schuren!

Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:25

ellepel schreef:
[***] schreef:
Vraagje: werkt Leovet zoals andere dingen? Namelijk: het wordt eerst slechter en dan beter?
Ben nu een dikke week bezig en zag vandaag schilfers, heel veel schilfers, in de manen, terwijl hij eigenlijk zelden schilfers heeft. Dus nu vroeg ik me af of de Leovet daar misschien mee te maken heeft? Dat het misschien slechte huid is die eraf moet ofzo en dat het daarna kan stabiliseren?

Heb trouwens veel, héél veel vliegbeestjes gezien vandaag := Pfff ...

kan best zijn dat het gewoon schilfers zijn van de leovet zelf.
als dat opdroogt dan schilfert het ook :j

Oh, dat kan het misschien ook zijn :j

@ Sanet : ik heb de manenliquid (hier hadden ze de olie niet). Er staat ook dat je het niet elke dag moet maar om de andere dag (en door omstandigheden zit ik nu op ongeveer om de 2 dagen :+ ). Straks eens zien hoe het er ondertussen uitziet :Y)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:57

Hebben veel van jullie de deken er al afgehaald? Ik wacht nog een paar weken.. voor de zekerheid. Ze heeft nu echt zulke mooie manen, zou zonde zijn als ze die er op het laatst toch nog af zou schuren.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:38

Nou, ik haal de deken er nog niet af want ze jeuken nog als de pest!!Gaat nog zeker 2 weken duren als ik zo naar de buienradar kijk.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:50

Wij hebben de pony gisteren geschoren en die staat nu weer onder zijn winterhalsdeken.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:51

Aline4 schreef:
Nou, ik haal de deken er nog niet af want ze jeuken nog als de pest!!Gaat nog zeker 2 weken duren als ik zo naar de buienradar kijk.

Ik gok het er ook niet op, hij lijkt op dit moment een stuk rustiger, alleen buiten was hij onrustig vandaag. En we hebben een deken sloper bij ons in de weide..Die maakt er een spelletjes van aan de dekens van de anderen te trekken... :')

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:06

Anniick schreef:
Bij Flip heb ik, na 2 weken dekenloos te hebben gestaan, de deken toch weer op gedaan. Arm paard had echt weer jeuk. Het mag dan wel koud zijn in de nacht maar overdag is er nog een lekker zonnetje.

Volgend seizoen ben ik van plan om het écht goed aan te pakken. Ik wil beginnen met de marstall muesli en een goede (dure) exceemdeken kopen. Nu zijn er twee types deken, de rambo sweet inch hoody dekens en de pagony/boett bruine dekens.

Goede keuze om op Marstall over te gaan.
Ik voer dit ook sinds dit jaar aan mijn pony en zij doet het er heel erg goed op.

Verder zou ik gaan voor de rambo sweet itch.
De pagony was ik totaal niet tevreden over. Pasvorm vond ik slecht en de kwaliteit van de stof vond ik ook niet goed.

Mocht je nou wel de pagony kiezen, dan ik heb ik nog een 175 te koop, 1 maal gedragen. Keurig schoon gewassen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:08

Mijn pony is dit weekend ook geschoren, staat nu onder een 200 grammetje met de ivanhoe halsdeken.
Durf het nog niet af te doen...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:00

Wij hadden vandaag les op locatie en met onze wollen zweetdeken met hals die kant opgereden, maar ze was erg geïrriteerd van alle vliegjes op haar buik. Hopelijk morgen niet weer helemaal dik, opgezet en warm bij de navel, daar kan ze dan zo'n last van hebben :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:39

Wisse heeft op zijn borst allemaal bultjes en korstjes, denk dat de halsdeken schuurt onder/door de regendeken, maar ja, daar kan ik helaas niet zoveel aan doen nu want ik wil hem nog niet afdoen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:49

kan je hem niet over de regendeken doen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:32

hmmm denk eigenlijk niet dat het dan goed blijft zitten, en hij zelfs alsnog wel irritatie krijgt op de borst, omdat de halsdeken dan waarschijnlijk de regendeken strak tegen de borst trekt?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:04

Jij hebt zo'n eigen gemaakte halsdeken toch? Kun je hem niet iets korter maken dat hij niet op de borst komt, maar dat je hem wel aan de voorsluitingen van je deken kan vastmaken ofzo?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:49

opisop_shop schreef:
hmmm denk eigenlijk niet dat het dan goed blijft zitten, en hij zelfs alsnog wel irritatie krijgt op de borst, omdat de halsdeken dan waarschijnlijk de regendeken strak tegen de borst trekt?

Ik denk het niet omdat de halsdeken veel soepeler/rekbaarder is als de regendeken.

Blijft toch een kwestie van uitproberen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:19

Mijn shet staat al 2 weken zonder deken. Haar manen zijn echt prachtig. Ze schuurt ook niet meer. Vorig jaar had ze nog afgeschuurde plukken van de deken, maar ook dat dit jaar niet. Ik ben dus tevreden. Ik kan alleen 's avonds gaan dus vandaar nu toch maar af. Met regen vond ik die deken maar niks in combi met koude temperaturen. Het gaat goed zo dus ik doe het ervoor :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:39

mwah ik vind de eczeemdeken juist wel redelijk strak op de borst zitten.
Heb nog wel een andere halsdeken gemaakt met clipjes eraan, die ik aan deze deken zou kunnen bevestigen. Ben alleen niet zo zeker van de kwaliteit (stevigheid) ervan :P
Afbeelding

Ik zou ook nog dit kunnen doen;
Afbeelding