[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:56

Mijne kan trouwens ook schudden als een gek nu ik nadenk. :+
Dan wijs je met je vinger naar zijn oor en schudden dat ie dan doet, hij eist daarna wel gelijk zijn beloning op trouwens.
Dat is een van zijn favo trucjes om eten te bietsen. :+

Ellepel, je moet ook niet op alle slakken zout leggen vind ik.
Ik had gister bij een rij bomen dat hij een bries gaf door die bomen, altijd die ene rij.
Maar dan praat je over één bries over de hele rit, en hij schudt uberhaupt niet.
Nou als hij vrolijk zonder netje door het bos kan paraderen zonder klachten noem ik het klachtenvrij, die ene bries kan altijd gebeuren.

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:05

die van mij doet het ook in de poetsplaats.... weet nou niet of dit headschaking is of aandacht vragen... :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:11

Maak er een filmpje van en zet hier neer,misschien kunnen wij zien wat er is?

Mariel89

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:33

Herkennen jullie het dat paarden meer spooky worden bij meer last? Als ik grondwerk doe en hij heeft last dan kan hij op alles overreageren. Wel logisch lijkt me,vind t ook sneu voor hem dan. Maar was benieuwd hoe dat bij jullie is?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 07:28

Janouk keert juist helemaal in zichzelf en focust op haar neus. Ze is totaal niet meer bereikbaar en juist niet spooky.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 07:42

Heb ik bij appie ook niet gemerkt,die was juist zo op zich zelf dat hij over zijn voeten struikelde. Of ergens tegen aan liep.

Wat wel altijd heel maf was.dat hij op momenten van veel schudden altijd heel licht te rijden was, heel los en soepel door zijn lijf liep.
Maar echt niet spooky er van worden.

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:19

Ik blijf er ook even op letten, het is me nu 2 of 3 keer opgevallen. Lazir kan ook mega in zichzelf keren, maar dat is ook als hij stil mag staan (of hij gaat zelf stil staan). Als hij loopt zit er dan ineens een kabouter in het gras. Nu waren zijn ogen ook ontstoken, dus misschien dat hij het dan minder goed ziet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:46

janouk schreef:
Janouk keert juist helemaal in zichzelf en focust op haar neus. Ze is totaal niet meer bereikbaar en juist niet spooky.

Doet die van mij ook, totdat er een insect op hem komt en dan wordt hij hysterisch.

Dat in zichzelf gekeerd zijn, vind ik wel echt zielig om te zien. Moet je nagaan hoeveel last ze er van hebben.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:14

Vanavond weer drama's met Geert. De hele trukendoos ging weer open. Spaanse pas, neus over de grond, schudden, borsthappen, stoppen en neusschuren, neus in de kont van het andere paard(die helaas prompt hengstig werd). Hij reageert echt heel erg extreem op de vliegen en dazen die nu door het bos gaan. Dus dat wordt weer volledig inpakken met neusnetje en vliegenfranje. Het was even genieten zonder al die toeters en bellen maar nu moeten we er weer aan geloven.

Reageren jullie paarden ook zo extreem op vliegen en dazen?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:21

Weet iemand van jullie misschien een link tussen uitblijven van hengstigheid en het headshaken krijgen? Mijn paard is in mei de laatste keer hengstig geweest en begin juni is haar headshaken begonnen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:28

Ja een blokkade in de rug zou beide kunnen veroorzaken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:44

Ik ga het laten nakijken. Ze is in mei nog behandeld geweest door de osteopaat ... morgen bespreken met dierenarts, die zei al iets van laten scannen?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 06:43

Hier ook een die het nu weer erger doe met de vliegen. Dazen vallen hier wel mee.. maar hij word gek van de vliegen.

Slaveni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:04

Herkennen jullie die ook? Mijn paard doet dit sinds een paar weken. Zo heftig. Zowel in stap draf als galop. Ik weet niet of het met het weer te maken heeft, hij doet het wanneer de zon schijnt maar ook wanneer deze niet schijnt. Ik dacht eerst dat het misschien met het hoofdstel of zadel te maken had. Maar ook zonder zadel en hoofdstel doet hij dit..

Oh ik probeer er een filmpje bij te doen maar dit lukt niet. Hoe doe ik dit?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:27

Meelezer hier; heb een paard dat alleen in de winter schudt. Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden, maar dat weet ik pas in December zeker :P dus ik lees lekker mee voor tips.

Maar ik zag dit voorbij komen:
Zandro schreef:
Klinkt ook wat als lyme; het stijve lopen wat hij heeft in combinatie met de neurologische klachten.

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Je zou een ELISA test kunnen laten doen. Als die positief terugkomt kunt je er wel vanuit gaan dat het Lyme is. Is die negatief, zegt dat niet per se dat je paard het niét heeft, dat is dan wel weer zo.
Lyme kan zich op allerlei verschillende manier uiten, waaronder neurologisch.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:01

Slaveni schreef:
Herkennen jullie die ook? Mijn paard doet dit sinds een paar weken. Zo heftig. Zowel in stap draf als galop. Ik weet niet of het met het weer te maken heeft, hij doet het wanneer de zon schijnt maar ook wanneer deze niet schijnt. Ik dacht eerst dat het misschien met het hoofdstel of zadel te maken had. Maar ook zonder zadel en hoofdstel doet hij dit..

Oh ik probeer er een filmpje bij te doen maar dit lukt niet. Hoe doe ik dit?

Uploaden via youtube en de link hier neer zetten :j

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:39

moonfish13 schreef:
Tulandro, ik ken een aantal paarden die gewoon stapelgek worden van insecten, maar deze shaken absoluut niet, is het niet gewoon bang zijn om geprikt te worden?
Een draver hier op stal stond ook constant te klooien en was er ontzettend onrustig van, zij krijgt nu Butox en is compleet tot rust gekomen.
Geen tig bulten meer van de dazen, geen onrust meer van vliegen op stal.
Mijn pony vindt vliegen gewoon ontzettend irritant, had hem behandeld met butox en na 6 weken zag ik hem vorige week meppen en zwiepen naar vliegen.
Wederom Butox gegeven en ik heb amper nog een vlieg bij hem gezien, waar andere paarden wel vliegen om zich geen hebben.
Binnen 5 minuten na het aanbrengen op zijn rug had hij geen 25 vliegen meer om zich heen, maar nog maar 2 en ze dropen allemaal stuk voor stuk af.
Verder geen dekens of vliegensprays, het is wel chemisch spul maar ik zweer er bij en de stalgenoot met de draver ook.
Eens per 6 weken 20 ml over zijn ruggengraat hier en klaar, geen ellende meer.
Hij gaat ook wel mee naar de veluwe, dan is hij gelijk beschermd tegen teken en allerlei ander gespuis.
Als je het wil proberen kan ik tegen vergoeding van de butox,, spuit en verzenden een dosering opsturen om te testen.

Wat ik me net afvroeg, zijn er bokkers met paarden met allergie voor pollen/headshaking die hier van af zijn gekomen?

Worden jullie niet stapelgek van het idee dat je paard er last van heeft?
Zelf heb ik zonder medicijnen vette hooikoorts, echt hondsberoerd word ik.
Mijn pony heeft in feite enkel in het bos echt veel last van pollen zonder zijn kruiden, dan briest hij en geeft hij duidelijk jeuk aan bij zijn neus.
Thuis briest hij enkel wat, maar toch geef ik hem ook thuis zijn kruidenmix waar hij het top op doet en zo klachtvrij is.
Gewoon omdat ik wil uitsluiten dat hij er last van heeft, en heel eerlijk eigenlijk puur omdat de baas trauma's heeft aan die verdomde pollen. :o
Best erg als ik er zo over nadenk. :o

Ik hoop dat ik volgend jaar gewoon al dik in de zomer een al heel lang onaangeraakte en verstofte emmer kruiden aantref.
Dat ik er gewoon nooit aan gedacht heb omdat het gewoon over is, hij krijgt het in de winter niet, omdat het puur de pollen zijn.
Hij begon rond februari/maart.
De kosten zijn het trouwens niet, 700 gram voor 20 euro ofzo en ik geef een grote theelepel, ik maak die emmer denk ik niet eens op dit jaar.
Stop ik ermee merk ik dat wel vrij snel, ik heb twee keer afgebouwd maar toen ging hij met een week ineens weer briezen.
Om de longeerkraal staat hier een of andere haag waar hij niet tegen kan.
Als ik wil weten of hij weer reageert hoef ik alleen maar te gaan longeren. :+

Weten jullie trouwens wat een betrouwbare test ongeveer kost?
Ik heb ooit overwogen het te laten testen, gewoon omdat ik uit nieusgierigheid graag wil weten waar hij nou allemaal op reageert.
Vermoed alleen dat dat een vrij duur geintje is, zeker omdat hij geen last heeft.
Had hij dat wel gehad had ik hem uiteraard laten testen.

Ja, hij schudt dus én hij lijkt panisch te zijn voor insecten. Ik heb zelf het vermoeden dat hij gewoon totaal overprikkeld is. Mijn fysio/osteopaat laat ik binnenkort langskomen. De burox durf ik nog even niet aan ivm zwangerschap. Misschien kom ikcer nog op terug, bedankt in ieder geval!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:40

Ik vond dit vanmiddag wel erg vreemd, willen jullie even kijken wat je er van vind?

Appie heeft wat last van tranerige ogen,ik heb er al oogzalf in gedaan.
Was even aan het twijfelen of dit komt vanwege de vliegen die hem echt heel erg irriteren bij zijn ogen of dat er toch pollen zijn waar hij op reageerd.
Lijkt me vreemd,maar het zou natuurlijk kunnen.
Dat hij een paar keer wegloopt in het filmpje komt omat er een ander paard aan komt hoor,die vind hij niet zo aardig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:13

Heeft hij die vliegenfrontriem altijd aan?
Is altijd moeilijk te zeggen hé, waardoor het komt .. maar het lijkt wel weer typisch last .. jammer...

[***] gaat trouwens best ok de laatste tijd, niet 100% schudvrij maar ook niet meer zoals de eerste maand(en) dat er niks mee te beginnen was. Volgens mij doet het spirulina/magnesium-middel wel wat bij hem. Wat ik verder ook doe is als ik er ben een schep Marstall Symfonie geven, dat is voor de luchtwegen (zitten kruiden in ed) en heb het idee dat hem dat ook helpt, want nu met het warme weer had ik hem benauwd verwacht en prutogen ed (van stof enzo), misschien zelfs wat hoesten.. Maar hij heeft niks van dit alles en is ook gewoon zeer vrolijk (beetje té, want ik heb echt geen zin om wat te doen met dit weer _O- ). Heel raar .. maar ben er wel blij om :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:19

Nee, die frontriem heb ik er nu net om gedaan, zijn ogen zijn helemaal tranend door de vliegen, en dit helpt wel wat.
Al s hij hem laat zitten,want hij stond al te schuren aan een ander paard.
Zijn ogen jeuken ook erg nu.

Nou het past niet in het hooikoorts plaatje ,dat zou nu echt over moeten zijn.
Alhoewel...hij loopt wel sinds een week op een stuk met bomen, daarvoor op open veld
Ahhh twijfel!!!
Denk zelf dat hij erg gestressd is door last van zijn ogen en het een combi is van schudden door stess en de vliegen verjagen.

Gelukkig gaat cobe goed *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:34

[***] gaat heel erg schudden van een masker met neusnetje ... Heb ook zo'n oornetje met franjes aan voor tijdens het rijden, daar schudde hij een tijdje terug ook heel erg op (wil het nu nog eens proberen maar is er nog niet van gekomen, zonder masker/netje gaat gewoon goed maar die rotdazen.... ). Misschien reageert appie daar ook (voor een deel) op? [***] verdraagt niks aan/rond zijn neus, dus misschien het uiteinde van die franjes ofzo?

Waarom zou het niet in het hooikoortsplaatje passen? Bedoel je de dingen specifiek waarop hij reageert dat het niet meer bloeit? Want hooikoorts in het algemeen is nog rood alarm hier (vooral grassen nog en bijvoet & andere kruiden), is een zéér slechte periode voor hooikoortspatiënten volgens het pollennieuws (daarom dat ik het ook zo gek vind dat [***] zo vrolijk is :P Maar ik klaag niet ;) ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:10

Is dat zo? Ik volg het hele hooikoorts niet,dacht dat het nu over was :o
Die frontriem heeft hij vaker om gehad, hij heeft snel ontstoken ogen.
Daar schud hij niet van, ik ben benieuwd hoe het morgen gaat, die oogzalf geeft natuurlijk wel verlichting .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:54

Dan was je verkeerd :P
Denk dat de bomen wel grotendeels door zijn :j Maar grassen nog niet en kruiden schieten nu pas in actie ;)

Hopelijk was het toeval inderdaad, een slechte dag/minder momentje, hopelijk morgen beter :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:46

Ellepel, janouk heeft de rambo vliegenmasker op zonderneusnetje. Dat houdt haar ogen vliegvrij en een prettig masker in dagelijks gebruik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:54

Ik wil geen vliegenmasker, appie ook niet,die schuurt hij er meteen helemaal af.
Sabine, op het stuk waar hij nu loopt staat wel wat ander soort gras,
hmmm morgen maar eens goed kijken, misschien gaat het al beter hoor.
het heeft hier ook even flink geregent.
Ik laat het nog wel even weten :j