[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:20

Vast weer vergeten, dus maandag maar weer bellen.
Maar dan krijg ik vast een ontwijkend antwoord, is vaak zo met voerproducenten :j

Wel goed weken die bietenpulp he
Doe je dat bij schapen eigenlijk ook?

Froukje
Forever young

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:36

Schapen ook weken ja :j Minimaal 4 uur. Vaak maakten we het 's avonds klaar voor de ochtend erna en die ochtend dan voor de avond.

Koeien mogen het wel ongeweekt hebben.

Vreemd is dat, dat ze daar zo ontwijkend over zijn. Waarom mogen mensen niet gewoon weten wat er in het eten van hun paard zit? We willen toch ook weten wat er in ons eigen eten zit?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:44

4 uur weken is wel kort voor een paard. ik zou het echt steeds klaar maken voor de volgende voer beurt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:08

Als ik pulp voer staat het ook gewoon overnacht hoor. Veel makkelijker ook. 'S ochtends klaarmaken en dan kan het 's avonds zo de voer bakken in. En dan 's avonds net zo voor 's ochtends.

Gelukkig blijken er voor nu meer tanden gespaard te kunnen worden dan ik dacht dus voorlopig kunnen we het nog af met voordroog. De rest word ze al snel tonnetje rond door dus dit is wel zo prettig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:03

Kreeg net whatsapp van meneer van subli 8-)
Ja er zit soja in de atleet om eiwitten toe te voegen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:42

ellepel schreef:
Kreeg net whatsapp van meneer van subli 8-)
Ja er zit soja in de atleet om eiwitten toe te voegen.

whahahaha dacht ik het niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:38

Off topic

Wisten jullie dat soja ook mlieutechnisch af te raden is.

Het wordt in Zuid Amerika gekweekt,en neemt dus daar mineralen en co2 op.

Vervolgens wordt het hier op gegeten,en komt er via de mest weer uit.

Je steelt dus als het ware kostbare stoffen van daar, en creëert hier een overschot...

Op die paar paarden niet zo,n groot probleem, maar bij die miljoenen varkens, kippen, koeien etc een steeds groter milieuprobleem.

Iets om dus wel degelijk over na te denken.

Zo nu weer om topic.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:58

papagroom schreef:
Off topic

Wisten jullie dat soja ook mlieutechnisch af te raden is.

Het wordt in Zuid Amerika gekweekt,en neemt dus daar mineralen en co2 op.

Vervolgens wordt het hier op gegeten,en komt er via de mest weer uit.

Je steelt dus als het ware kostbare stoffen van daar, en creëert hier een overschot...

Op die paar paarden niet zo,n groot probleem, maar bij die miljoenen varkens, kippen, koeien etc een steeds groter milieuprobleem.

Iets om dus wel degelijk over na te denken.

Zo nu weer om topic.

het spijt mij daar ga ik niet naar kijken dan moet ik zelf de bananen en sinasappelen ook laten liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:16

Nu heb ik in dit topic veel gelezen over de Dieetmix van Subli en de goede ervaringen hiermee. Ook wij voeren de Dieetmix, maar heb sterk de indruk dat mijn merrie er juist meer jeukerig van wordt.
Zijn er meer met die ervaring?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:04

Nee?
Ik voer het al sinds het begin,maar ben er erg tevreden over.
Maaaaaar..... Ik gebruik het om mijn vitaminesupplement door te doen.
Dus appie krijgt er maar een halve schep van.

Hoeveel geef je en wat word er naast nog gevoerd?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 24-10-17 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:16

Papagroom
https://thedailymilk.nl/verantwoorde-soja-koeien/

Nou neem ik aan dat ze dus voor de paardenvoeders ook wel bezig zijn om alternatieven te zoeken om eiwit toe te voegen.
Weet je die van mij hebben het wel nodig, ons ruwvoer bevat net te weinig.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:47

Hoe bouwen jullie eigenlijk normaal op met winterdekens? Vorig jaar had hij nog een stuk minder last van de jeuk en had ik de eczeemdeken al af rond deze tijd. Ik zat te denken gewoon de staldekens onder de eczeemdeken en dan de regendeken over de eczeemdeken? Dan kan hij savonds op stal alleen met de eczeem en staldeken staan. ze hebben nu enkel nog een regendeken op wanneer het vies waait/regent, maar als het rond de 10 graden wordt wil ik toch graag gaan opbouwen. Hij wordt ook al geschoren binnenkort en dan moet hij zowiezo een gevoerde deken op.
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 24-10-17 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:13

Ik zie heel vaak De vraag langskomen wanneer en hoe zwaar wat betreft dekens...dat hangt niet alleen van de temperatuur af, maar ook van de conditie van je paard.

De volgende plaatjes geven een goede indicatie.
Let wel,...de temperaturen voor de paarden op stal zijn natuurlijk niet de buiten temperaturen...

Afbeelding

Afbeelding

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:20

gaat me ook niet om de dikte van de dekens, dit weet ik precies voor mijn paarden. Gaat me om het feit dat er nog een eczeemdeken bij op moet en ik vroeg me af hoe jullie dat doen (eerste eczemer) :)
maar bedankt voor de plaatjes, altijd een handige reminder!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:35

Ik heb nu een ongevoerde regendeken met hals op.

Ik vind en staldeken,eczeemdeken en dan nog een regendeken er overheen wel erg warm hoor.
Hier is het best nog wel warm, vanmiddag nog 15 graden.
en appie is 25 en loopt er 24/7mee buiten en voelt prima op temp onder de ongevoerde regendeken nu :j

Als de temperatuur zakt naar onder de 10 graden..overdag.
dan komt er een 150 grams op bij hem,zonder hals want dan hoeft het niet meer bij appie
En als het rond het vriespunt blijft 300 grams,maar heb het 2 winters gewoon met de 150 grams op gered want zo koud was het eigenlijk niet.

Is ook een centraal topic voor dekenvragen he, zou daar ook even vragen, ik heb geen ervaring met geschoren paarden

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:38

Babbelaar20 schreef:
Hoe bouwen jullie eigenlijk normaal op met winterdekens? Vorig jaar had hij nog een stuk minder last van de jeuk en had ik de eczeemdeken al af rond deze tijd. Ik zat te denken gewoon de staldekens onder de eczeemdeken en dan de regendeken over de eczeemdeken? Dan kan hij savonds op stal alleen met de eczeem en staldeken staan. ze hebben nu enkel nog een regendeken op wanneer het vies waait/regent, maar als het rond de 10 graden wordt wil ik toch graag gaan opbouwen. Hij wordt ook al geschoren binnenkort en dan moet hij zowiezo een gevoerde deken op.

Met mijn pony gaat het dit jaar gelukkig een stuk beter, maar vorig jaar moest de eczeemdeken ook icm winterdekens. Ik liet de eczeemdeken altijd als onderste (bescherm-) laag. Dus onder de staldeken, en onder de regendeken. Wel opletten dat ie niet te warm wordt.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:13

Ellepel: thanks! Ik heb alleen geen regendeken met hals, vandaar dat het icm met eczeemdeken moet en omdat hier meer mensen met ervaring op het gebied van eczeem zitten, dat ik het hier vraag ipv het dekentopic. De mijne staan ook alleen met regendek nu (en de eczeemdeken eronder) inderdaad nog veelste warm om al grams op te gooien.

Eapy: thanks! Daar doelde ik meer op. Dan hou ik de eczeemdeken ook eronder voor zolang t nog nodig is. Hoop dat de eczeemdeken een keertje af kan maar tis nog steeds veelste warm.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:26

Hier ook nu of alleen de eczeemdeken of als het echt slecht is qua weer de regendeken er over.

Donderdag wordt ze geschoren en dan gaat over de regendeken of 100 of 200 grams. Afhankelijk van de voorspelling. Onder de 15 met veel wind of windstil onder de 12 dan 200 grams. Maar die van mij is snel warm!

Overdag buiten, 's nachts op stal met de buitenluiken open.
Alle dekens met een high neck, geen hals.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:43

Ik heb eerst ook lopen hannesen met regendeken over de eczeemdeken heen maar lijkt me niet erg comfortabel. Nu kwam ik op een avond op het idee om gewoon een losse vliegenhals aan mijn amigo regendeken te bevestigen. Paard lichte deken op en toch zijn haks beschermd tegen de mugjes O:) helaas te laat op het idee gekomen dus kan het pas volgend voorjaar en najaar gaan testen. Inmiddels heb ik meneer al geschoren en staat nu met een o grams hals op tegen de muggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:15

Inxs schreef:
Nu heb ik in dit topic veel gelezen over de Dieetmix van Subli en de goede ervaringen hiermee. Ook wij voeren de Dieetmix, maar heb sterk de indruk dat mijn merrie er juist meer jeukerig van wordt.
Zijn er meer met die ervaring?

ellepel schreef:
Nee?
Ik voer het al sinds het begin,maar ben er erg tevreden over.
Maaaaaar..... Ik gebruik het om mijn vitaminesupplement door te doen.
Dus appie krijgt er maar een halve schep van.

Hoeveel geef je en wat word er naast nog gevoerd?

Er wordt niks bijgevoerd. Alleen onbeperkt hooi en 500gr (in twee porties verdeeld) Dieetmix per dag. Opzich voldoet mij het voer ook wel, daar is niks mis mee. Ze ziet er goed uit, is lekker energiek zoals ik van haar gewend ben.
Het valt mij op dat zij, na de overschakeling naar de Dieetmix, meer jeukt dan voorheen. Zo heeft zijn haar halve voorpluk afgeschuurd, nou dat heeft ze nog nooit gehad in die hoedanigheid. Mijn merrie was altijd een lichte eczemer en had wel eens wat jeuk in manen en staart. Beetje Derfen er op en het was klaar.
Omdat het voer het enige is wat veranderd is, valt mijn verdenking op de Dieetmix.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:06

Wat vervelend zeg, dan zou je moeten stoppen en kijken wat er gebeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:40

Wij stappen idd binnenkort ook over op ander voer. Ik wacht nog op het voeradvies en de bestelling.

Maar goed, ik vroeg het mij dus af of er toevallig meer gebruikers waren welke die ervaring hebben. Aangezien ik alleen goede referenties tegen kwam, _O-

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:13

Vriest het al? Mijn merrie wordt gek van de jeuk... pakt elke gelegenheid om of buik te krabben. Of voorpluk. Of staart.. najaar is echt hel voor haar...

Ze is al geschoren. Dan heeft ze al iets minder jeuk. Maar er zaten net echt zoveel vliegjes.. continu schudden met rijden ook.

Van mij mag het nu gewoon kouder worden.. seizoen duurt zo te lang :(

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:25

Eczeem newbie hier... Mag ik jullie om tips vragen? Sinds afgelopen week de eczemer van mijn vriend hierheen verhuisd en het doet me gewoon zeer om te zien hoe erg die onder zit..
Oren,manen, staart en dan ook over zijn hele kont en aan weerszijde van de hals ook twee plekken... Hoofd is dankzij goede kap deze zomer best goed hersteld. We vermoeden dat pony waar die eerst stond ook reageerde op bepaalde bomen, gezien hij daar in het bos stond. Staat nu in open weide,eet nu alleen gras en hooi. Draagt een eczeem deken en volgende week komt zijn regendeken met hals gezien de eczeemdeken steeds erg nat was met de vieze regen..
Hij heeft een bepaald zalfje, weet de naam zo niet uit mijn hoofd..
Hebben jullie nog ideeën om het beter weg te krijgen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:29

Uit het gras halen doet vaak ook al wonderen voor eczemers. Staat die binnen met schemer? Ook dat werkt namelijk goed.
Maar op dit moment is het gewoon erg naar weer voor eczemers denk ik