Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carolienx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:53

Graag had ik jullie mening gehoord over volgende supplementen

- stomach shield van julian and jones
- gastro care van global medics
- ekygard van audevard

bellieee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:27

Hoii, ik sluit me ook aan bij dit topic, ik heb een paardje van 5 wie ik verdenk van maagzweren. Bij het aangalopperen met beenhulp gooit hij een bokje, op stemhulp niet. Hij reageert op een paar plekken op zijn buik aggresief als ik het aanraak, maar als ik hem bv opzadel of aansingel reageert hij juist helemaal niet. Hij stond afgelopen week voor de zekerheid toch op rust en hij gaat vanmiddag naar de kliniek om morgen een scopie te krijgen (waar ik gelukkig bij mag zijn want ik zou eigenlijk school hebben :o ) Hopelijk is het niks ernstigs en kan hij snel weer pijnloos naar huis. Ik houd jullie op de hoogte!

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:19

Phonix schreef:
Ja volgens mij wel. Moet wel zeggen dat mijne een beetje meer “stoned” lijkte op sucraalfat. En de sucralaan is duurder.

Mijn paard krijgt nu sinds 9 dagen 2x20 ml sucralfaat per dag en ik herken dit “stoned” gedrag. Zijn er nog meer die deze ervaring hebben? Ik maakte me eerst heel erg zorgen dat hij ineens zo in zijn eigen wereld leek te leven op de poetsplaats maar nu zie ik dat hij best vrolijk uit zijn ogen kijkt alleen alle prikkels gewoon heeeel traag verwerkt en in slow motion meestapt. Moet hem echt de stal uit trekken…. Kan dit kwaad? := Hij moet nog zo’n 2,5 week.

Cjuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 07:00

Die stoned van de sucralan herken ik niet echt. Zij stapt wel soms een beetje sloom mee maar is nog wel echt fris en wakker. Is iets minder snel helemaal afgeleid door prikkels maar ik hoop dat dat eigenlijk komt omdat ze nu minder last van haar maag heeft…

Gisteren controle scopie gehad en de zweren zijn heel goed verbeterd! DA was blij verrast. Nadeel was dat ze koliek kreeg na scopie van de oppompen van dr maag :( maar dat is goed afgelopen gelukkig. Dus binnenkort afbouwen van medicatie!! Ik kreeg ook gastrovet mee voor als we helemaal afgebouwd zijn.

Erg belangrijk is dat ze nu zetmeel en suikerarm krachtvoer krijgt - wat voeren jullie? Ze krijgt onbeperkt hooi, maar qua krachtvoer zat ik naar vitalbix te kijken. Iemand tips?

Cjuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 07:01

bellieee schreef:
Hoii, ik sluit me ook aan bij dit topic, ik heb een paardje van 5 wie ik verdenk van maagzweren. Bij het aangalopperen met beenhulp gooit hij een bokje, op stemhulp niet. Hij reageert op een paar plekken op zijn buik aggresief als ik het aanraak, maar als ik hem bv opzadel of aansingel reageert hij juist helemaal niet. Hij stond afgelopen week voor de zekerheid toch op rust en hij gaat vanmiddag naar de kliniek om morgen een scopie te krijgen (waar ik gelukkig bij mag zijn want ik zou eigenlijk school hebben :o ) Hopelijk is het niks ernstigs en kan hij snel weer pijnloos naar huis. Ik houd jullie op de hoogte!

Hoe is het gegaan? :)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:46

Met sucralaan heb je dat stoned niet, alleen met sucraalfat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:11

Moet ik met ontworming nog extra rekening houden met d'r maag? (Inmiddelw genezen zweren)

immekoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:36

Dank voor jullie input. Ik heb een vervolgstap genomen

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:13

@cjuan: goed nieuws!! Maar tsjee dikke schrik zeg dat ze koliek kreeg… Vind dat scopen best wel een ding hoor.
Zie er weer als een berg tegenop.
Ik geef nu bonpard colon ivm beschadigde darm.

Tancreda: ik heb mijn paard weer moeten ontwormen en ik vond dat wel een ding.. ze zit nog middenin de behandeling.
Ik heb het rond een uur of 12 gegeven en ben thuis gebleven. Vond vooral de avond en nacht eng want de vorige wormkuur werd ze koliekerig.
Ze was nu wel weer een aantal dagen minder.

Hier wil ze niet echt lekker haar hooi eten.
Ik vind het lastig nu met hooi! Of het is weer te stengelig of er zit weer wat stof in… Of het is zacht en de lust het weer niet… Ze valt nu wel wat af. Heb het lang kunnen keren maar pfft vind maar fijn hooi.

bellieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:17

Cjuan schreef:
bellieee schreef:

Hoe is het gegaan? :)

Het viel mee, hij heeft twee kleine zweertjes aan het einde van zijn maag. Komende week alleen stappen, volgende week longeren en dan mogen we de week erna beginnen met het opbouwen onder het zadel. Hij heeft nu 2 verschillende medicijnen die ik hem elke ochtend voor school en elke avond moet geven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:39

Even advies nodig.,

Max blijft reageren op de singel. Maar vandaag reageerde hij ook op de telescoop van de da. Nou dat lijk me geen pijn te doen..

Maar verder heeft hij geen symptomen

Nu heb ik na de controle scopie nooit echt gehad dat hij niet reageerde. Wel poosje dat hij even niet reageerde.

Toen ook maagscopie controle gedaan deze was goed

Heb nu paar keer esdr gedaan maar nog niet echt het gewenst effect

Ik twijfel nu ook om toch weer een kuur te geven, maar het kan ook net zo goed nog mentaal zijn., omdat de singel altijd wel ongemak heeft gegeven.

Verschillende dierenartsen zeggen ook hij heeft geen maagzweer hij ziet er goed uit en heeft niet de andere symptomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:51

Ik heb hier ergens in een topic gelezen dat waar de singel zit er zenuwen samen komen tot een soort bundel. Als de singel te kort is en je gesp daar net op ligt schijnt dat best heel zeer te doen bij het paard.
Ik vond dat wel interessant omdat we vaak gelijk aan de maag denken als het paard nukkig word met de singel om doen.

Hier is een filmpje over dat punt ( vanaf 4.20 minuut)
https://youtu.be/ElZryJZXkCk?si=OQXboM49aJcF8h-Z

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:00

Popstra schreef:
Ik heb hier ergens in een topic gelezen dat waar de singel zit er zenuwen samen komen tot een soort bundel. Als de singel te kort is en je gesp daar net op ligt schijnt dat best heel zeer te doen bij het paard.
Ik vond dat wel interessant omdat we vaak gelijk aan de maag denken als het paard nukkig word met de singel om doen.

Hier is een filmpje over dat punt ( vanaf 4.20 minuut)
https://youtu.be/ElZryJZXkCk?si=OQXboM49aJcF8h-Z

Dankje ik ga later rustig het filmpje kijken.

Singel is zo ver ik weet niet te kort.

Edit: ik heb even gekeken hij wilt ind op die plek wel eens reactie geven maar heb wel een bonte singel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:18

Mijn paard reageerde inderdaad ook nog heel lang op de singel. Blies zich op en enkele tellen na het losjes vastmaken van de singel kreunde ze en ging ze naar achteren hangen. Daarna kon ik probleemloos aansingelen.

Ik ben heel rustig aan de slag gegaan met afleiden. Singel op de poetsplek zo losjes vastmaken dat die eigenlijk niet eens aan de buik kwam aan de onderkant en meteen belonen. Daarna 1 gaatje verder vastmaken en weer iets anders gaan doen totdat die net vastgenoeg zat dat het zadel niet meteen ging schuiven. Daarna richting de bak en echt uitgebreid de tijd nemen om aan te singelen gaatje voor gaatje. Steeds na 1 gaatje een rondje lopen aan de hand en belonen. Nu kan ik haar normaal zadelen en singelen maar blijf in de bak nog steeds gaatje voor gaatje aansingelen en even een paar rondjes lopen tussendoor. Dit gaat nu al een tijdje goed zo.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:51

plutolover schreef:
Even advies nodig.,

Max blijft reageren op de singel. Maar vandaag reageerde hij ook op de telescoop van de da. Nou dat lijk me geen pijn te doen..

Maar verder heeft hij geen symptomen

Nu heb ik na de controle scopie nooit echt gehad dat hij niet reageerde. Wel poosje dat hij even niet reageerde.

Toen ook maagscopie controle gedaan deze was goed

Heb nu paar keer esdr gedaan maar nog niet echt het gewenst effect

Ik twijfel nu ook om toch weer een kuur te geven, maar het kan ook net zo goed nog mentaal zijn., omdat de singel altijd wel ongemak heeft gegeven.

Verschillende dierenartsen zeggen ook hij heeft geen maagzweer hij ziet er goed uit en heeft niet de andere symptomen.

Hier ook een paard die narrig bleef met zadelen. Ook pijnherinnering. Bij hem helpt het goed om zo’n horselyx ding voor zijn neus te zetten tijdens het zadelen. Dan is er niks aan de hand.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:13

LV19952 schreef:
Mijn paard reageerde inderdaad ook nog heel lang op de singel. Blies zich op en enkele tellen na het losjes vastmaken van de singel kreunde ze en ging ze naar achteren hangen. Daarna kon ik probleemloos aansingelen.

Ik ben heel rustig aan de slag gegaan met afleiden. Singel op de poetsplek zo losjes vastmaken dat die eigenlijk niet eens aan de buik kwam aan de onderkant en meteen belonen. Daarna 1 gaatje verder vastmaken en weer iets anders gaan doen totdat die net vastgenoeg zat dat het zadel niet meteen ging schuiven. Daarna richting de bak en echt uitgebreid de tijd nemen om aan te singelen gaatje voor gaatje. Steeds na 1 gaatje een rondje lopen aan de hand en belonen. Nu kan ik haar normaal zadelen en singelen maar blijf in de bak nog steeds gaatje voor gaatje aansingelen en even een paar rondjes lopen tussendoor. Dit gaat nu al een tijdje goed zo.

Dat doe ik nu maar juist dan gaat hij moeien. Van de week met een houding aangeslingerd van niet mieppen en ipv 1 voor 1 ff 2 gaatjes gepakt en gaf hij 0,0 reactie. Uiteraard singel ik niet in 1x te strak en in bak singel ik pas goed aan

Maar het wisselt zo bij hem

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:15

LV19952 schreef:

hoelang ongeveer? ik ben nu ongv jaar verder... Maar het blijven ups en downs.

heb mezelf deze maand gegeven en anders een kuur erin. Maar blijf raar vinden dat hij op een telescoop ook reageert om hart te luisteren.. hij werdt niet heel boos meer been omhoog net als met aansingelen. Wordt hij ook niet extreem boos. Nooit gedaan

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:00

Ik meld me hier ook even

Onze Da vermoed maagzweren bij onze ruin. Maar gezien hij een zeer moeilijk karakter heeft en dit gedrag niet vertoont tijdens de weidegang is er toch twijfel. Gezien zijn moeilijke karakter en hij moeilijk te vervoeren is, wil ze hem daarom eerst eens een weekje op sucralfaat ( granulaat) zetten. Ze zei ons dat als er effectief sprake is van maagzweren hij zou moeten verbeteren daar dit product snel de pijn wegneemt.
Nu moet ik de eerste gift minstens een halfuur voor zijn eerste voerbeurt geven ( nuchter terwijl hij zo goed als onbeperkt op hooi staat???). Dit toedienen in een spuit. Moeilijk want hij is enorm angstig van spuiten en de helft gaat gelijk de grond in met mij erbij of hij spuwt het direct uit. Zijn er die het granulaat bij wat voer doen? Bedankt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:41

Ik heb altijd sucralaan/sucraalfat met het eten gegeven. Maar ik heb nooit granulaat versie gehad, alleen liquid.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:41

Als je paard last heeft van zn maag en het met de spuiten verbeterd, zal die dat snel genoeg leren Tibeella.
Het klinkt misschien stom maar mijn merrie was echt als de dood voor spuiten. Na korte tijd te hebben gegeven deed ze zelfs de mond ervoor open. Dus het verleden geeft geen garantie voor de toekomst :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:00

Vandaag 0,0 reactie op de singel

Wel ineens bokken in galop maar galop pakken we nu las mee.. meestal is het 1 bok en daarna proberen naar voren te krijgen wat hij lastig vind, en ik ook! Lieft wordt hij wat bol ipv naar voren, en als hij naar voren gaat ben ik m’n stuur kwijt.

Rechtuit op buitenrit bokt hij niet

Dus ik ga nu even vanuit dat hij het gewoon moeilijk vind en niet omdat hi ergens last van heeft

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 08:47

Hmm dat kan aan van alles liggen natuurlijk. Als hij rechtuit geen reactie geeft vind hij buigen misschien moeilijk en zit hij ergens vast?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:40

Gitana schreef:
Hmm dat kan aan van alles liggen natuurlijk. Als hij rechtuit geen reactie geeft vind hij buigen misschien moeilijk en zit hij ergens vast?

Chiropractor is 2,5 week geleden geweest (tevens ook da) en hij had wel iets maar niet merkwaardig. Rug/nek zijn op foto’s geweest is gewoon goed. Eigenlijk geeft hij sinds dien een bok

Wel vandaag weer beetje vieze billen maar denk dat dat bij hem gewoon gevoelig blijft.

Buigen met rijden vind hij ind lastig. Maandag in grote bak rijden kunnen we beter recht uit.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:32

Hai allen, mijn merrie is/was bekend met heftige maagzweren. Zo ernstig dat ze eigenlijk geeuthanseerd had moeten worden. Door behandeling van Eric Laarakker lijkt het voooruit te gaan. Ze is helemaal van de medicatie af en toont geen koliek en dergelijke meer. Ze komt heel langzaam aan in gewicht. Toch blijven twijfels bestaan.. ik zou misschien toch weer een scopie willen laten maken om te kijken of het klinisch beeld overeenkomt met de binnenkant. Wat denken jullie? En moet een scopie altijd volledig nuchter? Ik vind dat een aanslag weer op het lijf...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:57

Scopie moet idd nuchter. Wat fijn dat jouw paard is opgeknapt!