Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:59

Misschien moet je je stalgenoot dan verwijzen naar Van Nassau in Roosendaal.
Afhankelijk van de oorzaak/ achterliggende reden van de hoefbevangenheid, is 3 maanden op stal je reinste flauwekul.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:59

Er staat toch paddock?
Lijkt me niet echt flauwekul.. zoals het gras nu is..
Mogelijk is 3 maanden wat lang maar heb destijds bij de mijne gezien hoelang ze er gevoelig voor blijven.. Helaas is hij na zijn bevangenheid in augustus dat jaar het land niet meer opgeweest.. (nu bleek ie natuurlijk ook cushing te hebben waardoor hij des te gevoeliger was)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:06

Zeker.. maar er staat niks over gras. Ik heb het geïnterpreteerd als 'stalrust' dus sorry IMJ als ik je beledigd heb :)) Bovendien, lezen is een vak, schrijf ik wel degelijk "afhankelijk van de oorzaak/achterliggende reden"..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:34

Oh nee zeker niet beledigd, maar je schrijft stalrust en dat is iets anders dan paddock wat fargo schrijft, vandaar! ;-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:54

Beweging is in 99% van de gevallen noodzakelijk hoor .
De doorbloeding blijft alleen op gang als paard beweegt .
Werkt met een pomp , zuig werking in de voeten .
De hielen kunnen soms wat omlaag maar dat is per paard verschillend .
Een bekapper kan zien hoe laag of hoe hoog ze moeten blijven .
En de druk van de toon afhalen is erg belangrijk .

Heb op deze manier vorig jaar een jonge bevangen ijslander geholpen die door de DA als opgegeven was beschouwd .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:08

Jannepauli schreef:
fargo schreef:
Bij ons op stal is een paardje bevangen en heeft kanteling van hoefbeen van 2 % weet er hier iemand of dat veel of weinig is? Ik heb zelf verder - gelukkig - weinig ervaring met hoefbevangen paarden.

Valt nog mee, het kan erger.
Een goede bekapper/smid kan daar het nodige aan corrigeren.
Hielen verlagen zoals Nammie zegt volgens de PN normen zou ik maar niet doen.

Zou je dat nooit doen? Kun je uitleggen waarom niet?
Mijn ervaring is dat het juist direct verlichting geeft , samen met de toon zeer kort bekappen tot in de witte lijn.
Dit werkte bij een shet/haflinger en kwpn'er , en ik zou het morgen direct zo weer op deze manier doen gezien het resultaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:13

hielen verlagen zijn de meningen over verdeelt....ik zou het bij mijn paard nooit laten doen.
Dat zou zijn dood worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:21

Op de eerste plaats zou ik nooit het advies geven om de hielen te verlagen als ik niet letterlijk in beeld zou hebben hoe de hoef er voor staat. Zolang je niet weet of de hiel te hoog is ( of eventueel al laag), is het maar een kreet die door mensen overgenomen wordt en dat kan desastreuze gevolgen hebben. Over het trek/strekmechanisme van de pezen in de hoef , daar bestaan zeer verschillende opvattingen over: de heen zegt dat het de druk verlicht als de hiel verlaagd wordt, de ander ziet dat er nog meer schade in de hoef kan ontstaan. Standveranderingen tijdens hb zou ik niet aanraden.
Ik zou wel de toon inkorten maar hoeveel, hangt ook weer van de staat van de hoef af. Er moet sowieso een goede afrolling zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:14

Precies dus wat ik al eerder schreef JP .
De voet geeft aan hoeveel of hoe weinig er van de hielen af mag .
En toon idd zo veel als mogelijk .

Zinti vanmorgen toch weer wat melk in de uier :'(
Maar goed het is week 6 pas . Kalm aan . Heb geduld vrouw .

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:16

Nammie schreef:
Zou je dat nooit doen? Kun je uitleggen waarom niet?
Mijn ervaring is dat het juist direct verlichting geeft , samen met de toon zeer kort bekappen tot in de witte lijn.
Dit werkte bij een shet/haflinger en kwpn'er , en ik zou het morgen direct zo weer op deze manier doen gezien het resultaat.

Ik zou het ook nooit weer doen. 1x heeft de smid van een vriendin Nado gedaan, die daarvoor heel mooi stijl stond. Verteld dat hij stijl moest blijven ivm chronisch bevangen (had toen al gekantelde hoefbeentjes en stijle hoefstand werkt voor hem het beste), haalt die eikel een heel stuk van de hielen af omdat dat hem beter leek. Binnen 2 dagen pony katsbevangen. Mechanisch welteverstaan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:21

Ja , dat is mooi oliebol .
Per paard verschillend .
En een beetje een nadeel van dat volgens een boekje bekappen .
Wat voor het ene paard werkt werkt voor het andere echt niet .
Je moet het hele paard grondig bekijken in stand , stap en draf ..
En aan de hand van die bevindingen gaan bekappen .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:27

En een heel stuk in 1x is sowieso nooit goed. Volgens mij moet je zoiets in etappes doen..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:51

Vandaag was de DA op stal, heb met hem de symptomen besproken. Hij zei dat ik de test kan doen, maar gezien zijn leeftijd is dat slechts tijd rekken. Hij zei dat hij het persoonlijk niet zou doen enkel op grond van leeftijd dus. Hij is dinsdag weer op stal, dus dan zou ik het alsnog kunnen doen

Maar ik weet het echt niet meer. Aan de ene kant ja hij is 26 jaar en hij heeft de symptomen. Vooral die mok/ dik been helpen in dit geval niet, zeker in combinatie met zijn artrose loopt hij in het begin stijf/licht kreupel. Maar aan de andere kant, hij is als wij buiten wandelen extreem vrolijk en ook op de wei. Hij wil dan graag rennen en beetje het baasje uithangen

Wat is nu wijsheid?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:01

Ik weet dat de meningen verschillen. En er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Deze 3 paarden waren al afgeschreven door dierenarts en hoefsmid.
De haf en de shet waren zelfs zo erg bevangen dat ze ook spierbevangen waren , die kon je niet eens bekappen.
Met een kapmes de toon eraf geslagen , en 5 dagen later pas weer verder gegaan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:10

Douraque schreef:
Vandaag was de DA op stal, heb met hem de symptomen besproken. Hij zei dat ik de test kan doen, maar gezien zijn leeftijd is dat slechts tijd rekken. Hij zei dat hij het persoonlijk niet zou doen enkel op grond van leeftijd dus. Hij is dinsdag weer op stal, dus dan zou ik het alsnog kunnen doen

Maar ik weet het echt niet meer. Aan de ene kant ja hij is 26 jaar en hij heeft de symptomen. Vooral die mok/ dik been helpen in dit geval niet, zeker in combinatie met zijn artrose loopt hij in het begin stijf/licht kreupel. Maar aan de andere kant, hij is als wij buiten wandelen extreem vrolijk en ook op de wei. Hij wil dan graag rennen en beetje het baasje uithangen

Wat is nu wijsheid?

Wat is precies je vraag?
Wil je een mening over de kwaliteit van leven? Denk je erover om hem in te laten slapen? of wil je blind gaan starten met prascend?

mijn idee , prascend heeft nogal wat bijwerkingen en sommige paarden hebben weinig last , maar er zijn ook paarden die goed last hebben van de bijwerkingen.
Blind starten zou ik niet zomaar doen ,omdat de kwaliteit van leven van je paard niet optimaal is gezien de atrose en mok.
Maar das mijn mening gebaseerd op de reactie van Fik op de prascend.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:20

Mijn dilemma is meer gezien zijn leeftijd. Hij heeft artrose, maar geen pijn. Hij loopt eerst 15 min niet goed, maar daarna loopt hij zuiver door en wil graag rennen. Maar heeft het dan nog nut om op pergolide/ pracend te gaan, heeft de test gezien zijn leeftijd nut. Is verbetering mogelijk op zijn leeftijd en is dat reëel om te proberen? Blind starten zou ik nooit doen.

Ik zit gewoon in dubio van een paard dat nog helemaal vrolijk is aan de ene kant, ten opzichte van een paard met de symptomen van Cushing. Waarbij het ene kant leven is en aan de andere kant inslapen? Maar inslapen gezien zijn algehele staat vind ik lastig, vooral als de medicijnen nog verbetering zouden hebben en dat hij daardoor nog even blijft doorgaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:42

ik zat ook ye twijfelen toen mijn paard cushing bleek te hebben...hij was immers al 26.Zou pergolide dat beter maken?
Ik ben blij dat ik wel met pergolide begonnen ben.Ook dank zij de vele tips in dit topic heb ik mij er door heen geslagen :D
Hij is weer vrolijk en heeft er weer zin in.En daar doe ik het voor :j

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:57

Ik denk wel dat je de test moet laten doen, als jullie verder plezier hebben is het het wel waard denk ik!

Die van mij krijgt vandaag voor de 4 e dag prascend, en is plots aan de spuit poep:-(

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:04

Douraque, mijn pony krijgt nu een half jaar prascend, ze is 35. ENORME verbetering. Niet meer bevangen, niet meer zo 'opgeblazen', geen onverklaarbare jeuk meer, weer vrolijk, eindelijk weer normaal in de vacht. Ik ben overigens gestart zonder test, anamnese was echt volgens het boekje PPID.
Wat dat betreft maakt leeftijd dus niet uit voor de effectiviteit van de medicatie.
Ik heb niet veel van bijwerkingen gemerkt, het duurt wel echt even voordat je ziet dat er echt verbetering optreedt. Ik zou het denk ik dus wel proberen als je weet dat jij echt PPID heeft.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:12

Laat ik het zo zeggen: ik weet bijna 100% zeker dat hij cushing heeft. Zijn symptomen zijn zo duidelijk voor mij dat ik zeg dat hij het heeft. Maar mijn DA vind het dus niet nodig gezien leeftijd, vind het tijd rekken. Dit terwijl hij buiten gewoon vrolijk/goed is, maar zijn achterhand is zwakker (en lichtelijk ingevallen). Mijn DA zegt dat het 160euro gaat kosten, is dit een normale prijs

Ik weet niet of ik zonder test een recept krijg

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:02

Van 'tijd rekken' is m.i. alleen sprake als een paard gezondsheidsproblemen heeft die lijden veroorzaken, en een eigenaar die e.e.a. niet onder ogen wil zien. In jouw geval ( althans wat je paard betreft) lijkt er geen sprake te zijn van lijden. Een beetje stijfheid is op die leeftijd niet ongewoon en als het paard het goed naar de zin heeft als ie een beetje warmgelopen is, waar hebben we het dan over?
Ik snap overigens helemaal niet dat je dit soort beslissingen aan een DA over laat - het is jouw paard en jij beslist. Als jij wilt dat er getest wordt, dan heeft hij dat te doen - het is niet aan hem om te bepalen wanneer een paard "te oud" is, zeker niet als het paard verder in orde is. Werkt hij niet mee dan zoek je een andere DA. Klaar. Jij bent de advocaat en spreekbuis van je paard.
Nee, Cushing is niet te genezen maar als een paard het ook daadwerkelijk heeft, dan kan de levenskwaliteit met sprongen vooruit gaan, dan wel blijft hij nog jaren in dezelfde goede conditie.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:12

Jannepauli: heel mooi verwoord wat ik denk. DA wil het ook doen, maar de manier waarop hij het zei was gewoon vervelend. Alsof ik mijn paard zijn leven onnodig rek, hij zei letterlijk: ik persoonlijk zou het niet doen aangezien hij al 26 jaar is, maar als jij het ervoor over hebt. Maar dan op zo'n toontje. Hij zei ook van: je weet dat Cushing niet te genezen is, de medicijnen zijn duur en of het werkt is nog maar de vraag. Ik denk dat hij weinig weet van Cushing en zijn gevolgen. Maar naar een andere DA is niet echt een optie, aangezien die meestal een uitgebreid onderzoek willen doen is mijn ervaring.

En ik heb gewoon het gevoel dat een gedeelte van wat er in de achterhand aan de hand is, te maken heeft met Cushing. Ja deels met artrose/ leeftijd, maar ook deels Cushing. Ben in ieder geval heel blij met jullie meningen en ervaringen, hier leer ik tenminste van en maakt mij zekerder dat ik die test wil doen. Dat ik in ieder geval alles heb gedaan voor dit paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:03

Als jij denkt dat je paard cushing heeft zou ik dus de prascend vragen aan je DA en het opstarten .
Veel DA vinden een 26 jarige een oud paard waar je geen kostbare euro, s meer in gaat stoppen .
En ergens heel eerlijk wat hij zegt dat het niet altijd even goed aanpakt en dat je een oud paard hebt .
Maar het is jouw paard en jouw geld .
En ze knappen er zo ontzettend van op als het aanslaat ...
Zie het aan mijn eigen paard die nog erg jong is . 9 jaar nu
Maar als ik zie hoe veel vrolijker ze aan het worden is .
En oortjes erop als we samen wat gaan doen .
Weer bos kaboutertjes zoeken waarmee ik bedoel om zich heen kijken .
Eerst werd ze even beroerder en dan mn haar allergie . Z. Eczeem . Zo vreselijk nog nooit gezien bij haar .
De piek lijkt voorbij en het komt tot rust eindelijk .
En ja de medicatie is duur .
Maar het is het waard als ik zie hoe mijn schat opknapt .
Ga zelf maar stoppen met roken . Dat is tenslotte duurder als de medicatie voor Zinti

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:38

Zinzi_jewel schreef:
Ga zelf maar stoppen met roken . Dat is tenslotte duurder als de medicatie voor Zinti

+:)+ Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:44

Wow! petje af als je dat lukt Zinzi; heb mijn sigaretje nog veel te hard nodig met die eeuwige zorgen om mijn dieren... :o