[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:14

tamary schreef:
@Annetje : biks en mais eruit gooien. Kuurtje goede pro en prebiotica geven (bv Synbiozyme van NAF) dan kan hij de voedingsstoffen weer optimaal opnemen. Verder pulp + zemelen + lijnzaad(olie).
Mag ik vragen waarom de mais en de biks niet mag volgens jou, maar pulp en zemelen wel? Ik heb niet veel verstand van wat er precies allemaal inzit en vraag me af wat volgens jou het cruciale verschil is.
Wat ik trouwens ook nog vergeten te zeggen was dat hij eerst bijna elke dag een (of meer) winterpeen kreeg en nu niet meer. Helaas zijn ze niet meer te koop bij ons in de supermarkt.
Brokken ga ik afbouwen, mais zal ik ook doorgeven, dat dat niet meer hoeft. In de winter heb ik lijnzaadolie gevoerd en dat ging inderdaad erg goed. Zijn vacht glansde er meer van, misschien dat het nu ook wel helpt. Bedankt voor het meedenken!

Moniekk jammer dat je je paard gaat verkopen vanwege haar medische problemen, maar ik kan het me helemaal voorstellen als je paard er echt heel erg veel last van heeft.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:15

nou ik heb vroeger een paard verzorgd wat eczeem had.. was 2 toen ze t kreeg.. nu ondertussen 12 staat ze nog steeds in de omgeving en jeukt zichzlef helemaal naar de klote, erg sneu.. manenkam is hard dik en er zitten heel veel korsten.. we hebben toen alles dr aan gedaan om t te verhelpen... maar niks hielp.. echt aan iedereen tips gevraagd enz enz..
toen ging ik zelf een veulen kopen.. ik zei nog tegen de fokker 100% eczeem vrij? want als hij dat heeft wil ik m niet..
nu heb ik m 2 jaar.. hij begint eczeem te krijgen.. ik heb al vanalles geprobeerd maar dan lijkt t even goed te gaan maar dan zie ik t daarna weer slechter gaan..
dr is wel iets wat helpt.. pretnison tabletten maar daar ga ik niet aan beginnen.
ik wil mijn paard niet zien lijden en wil m daarom verkopen zodat hij in een andere om geving komt te staan waar hij er minder/geen last van heeft. (hij staat nu dicht bij de bossen, een bos met heel veel beekjes en water en is echt een muggen paradijs)
ik kan m houden.. en hopen dat t niet erger word, maar moet er niet aan denken dat t wel erger word..
hij moet gewoon naar een ander gebied.. ik vind dit niks zo (ben zelf eczeem/allergie patientje en ikkan je vertellen er is niks erger dan jeuk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:46

Annetje schreef:
tamary schreef:
@Annetje : biks en mais eruit gooien. Kuurtje goede pro en prebiotica geven (bv Synbiozyme van NAF) dan kan hij de voedingsstoffen weer optimaal opnemen. Verder pulp + zemelen + lijnzaad(olie).
Mag ik vragen waarom de mais en de biks niet mag volgens jou, maar pulp en zemelen wel? Ik heb niet veel verstand van wat er precies allemaal inzit en vraag me af wat volgens jou het cruciale verschil is.
Wat ik trouwens ook nog vergeten te zeggen was dat hij eerst bijna elke dag een (of meer) winterpeen kreeg en nu niet meer. Helaas zijn ze niet meer te koop bij ons in de supermarkt.
Brokken ga ik afbouwen, mais zal ik ook doorgeven, dat dat niet meer hoeft. In de winter heb ik lijnzaadolie gevoerd en dat ging inderdaad erg goed. Zijn vacht glansde er meer van, misschien dat het nu ook wel helpt. Bedankt voor het meedenken!

Brok zit en veel bijproducten in plus veel suikers. Mais is veel zetmeel (worden ook suikers) en is ook een graan dat paarden slecht kunnen opnemen. Paard is ingesteld op het verteren van cellulose en het daaruit maken van vluchtige vetzuren die vervolgens als energiebron gebruikt worden.
Bietenpulp, suiker is eruit en cellulose blijft over. Bietenpulp hersteld de darmflora
Zemelen zetmeel eruit en cellulose over. Zemelen voeren schadelijke stoffen af.
Dat is de korte versie, In het boekje van NIcolette Hebing-Vissers staat de rest van het verhaal, incl. weidebeheer, etc.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:31

moniekk schreef:
nou ik heb vroeger een paard verzorgd wat eczeem had.. was 2 toen ze t kreeg.. nu ondertussen 12 staat ze nog steeds in de omgeving en jeukt zichzlef helemaal naar de stinkmodder, erg sneu.. manenkam is hard dik en er zitten heel veel korsten.. we hebben toen alles dr aan gedaan om t te verhelpen... maar niks hielp.. echt aan iedereen tips gevraagd enz enz..
toen ging ik zelf een veulen kopen.. ik zei nog tegen de fokker 100% eczeem vrij? want als hij dat heeft wil ik m niet..
nu heb ik m 2 jaar.. hij begint eczeem te krijgen.. ik heb al vanalles geprobeerd maar dan lijkt t even goed te gaan maar dan zie ik t daarna weer slechter gaan..
dr is wel iets wat helpt.. pretnison tabletten maar daar ga ik niet aan beginnen.
ik wil mijn paard niet zien lijden en wil m daarom verkopen zodat hij in een andere om geving komt te staan waar hij er minder/geen last van heeft. (hij staat nu dicht bij de bossen, een bos met heel veel beekjes en water en is echt een muggen paradijs)
ik kan m houden.. en hopen dat t niet erger word, maar moet er niet aan denken dat t wel erger word..
hij moet gewoon naar een ander gebied.. ik vind dit niks zo (ben zelf eczeem/allergie patientje en ikkan je vertellen er is niks erger dan jeuk!

De fokker heeft niks fout gedaan, Veulens hebben nooit ZE..
Dat komt op latere leeftijd pas. Zelf zou ik mijn pony nooit meer terug doen voor ZE.
We hebben haar nu pas 3.5 maand maar ik behandel het gewoon, en het gaat prima zo!
Ze heeft al 1.5 maand niet meer geschuurd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 05:48

Annetje schreef:
Waarschijnlijk is het nu nóg kaler. Ze staan er dus al iets langer dan een week op zonder problemen. Hij had die tijd geen jeuk. Ze hebben wel al twee pakken kuil erdoor heen gejaagd. Misschien was het tweede pak te eiwitrijk? Of kan het daar niet door komen?
Dit is de wei http://www.mijnalbum.nl/Foto-W4TCCJIP.jpg en van wat dichterbij want op de andere lijkt het wel erg groen http://www.mijnalbum.nl/Foto-CE78PMIR.jpg
Ow en op de tweede foto zie je mijn paard duidelijk zonder plekken op zijn hoofd. Nu lijkt hij op een van de foto's die hier een tijdje terug geplaatst werd.

eikebomen rond de wei Haha!

dat is heel typisch,maar op weilanden met eikebomen er omheen zie je meer eczeemklachten.
zowiezo bij bomen meer natuurlijk,maar eikebomen is helemaal feest.

granemix is trouwens wel schoon paarden voer he?
even laten pletten en het is ideaal te gebruiken om vitaminepoeders doorheen te mengen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:45

Kiara schreef:
Kent of heeft een van jullie het blad veehouder & dierenarts?
Daar staat een meer dan interessant artikel in over zomereczeem.
Er zijn meerdere grootschalige (en 'echte' dus geen Leen-taal-achtige) onderzoeken gaande, goed nieuws vind ik!
Als het lukt scan ik het artikel vandaag of morgen in.

jupz, ik ken het. heb er 1 blad van liggen die mijn da toen opgestuurd heeft met artikelen over spierziekten bij paarden...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:53

M'n Boett deken is binnen!
En hij is grooooooooooot.
Vanmiddag passen Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:01

I_Moondance schreef:
moniekk schreef:
nou ik heb vroeger een paard verzorgd wat eczeem had.. was 2 toen ze t kreeg.. nu ondertussen 12 staat ze nog steeds in de omgeving en jeukt zichzlef helemaal naar de stinkmodder, erg sneu.. manenkam is hard dik en er zitten heel veel korsten.. we hebben toen alles dr aan gedaan om t te verhelpen... maar niks hielp.. echt aan iedereen tips gevraagd enz enz..

De fokker heeft niks fout gedaan, Veulens hebben nooit ZE..
Dat komt op latere leeftijd pas. Zelf zou ik mijn pony nooit meer terug doen voor ZE.
We hebben haar nu pas 3.5 maand maar ik behandel het gewoon, en het gaat prima zo!
Ze heeft al 1.5 maand niet meer geschuurd!

dat is niet waar. t komt haast nooit voor, maar t kan wel degelijk ook bij jonge dieren voorkomen... die van mij moest nog 1 worden toen t feest begon...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:09

tamary bedankt voor de heldere uitleg! Ik had zelf eerder de pulp weggelaten omdat ik dacht dat er veel suikers in zouden zitten.

Ellepel we hebben inderdaad heeeeel erg veel eikenbomen. Niet alleen rond die wei, ook bij de andere en alle andere weides in de omgeving. Volgens mij vindt de gemeente hier eikenbomen wel handig.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:06

pastel schreef:
Mijn paard doet het prima op hippo ex-cema.

waarschijnlijk heeft morelia zich aangemeld als testpaard en in de testfase zijn er nog heel veel dingen verbeterd.
Ik heb ook diverse dingen moeten uit proberen tot dit resultaat en ik ben er heel erg blij mee.
Er is ook gevraagd contact te blijven houden over het verloop.
Wel vind ik het vreemd dat je ineens je paard zonder deken buiten kon laten lopen als het middel niks gedaan had want ik neem aan dat je niet direct bent begonnen met bietenpulp en al die dingen.

Nee hoor, ik heb haar eerst weer 3 weken met deken laten staan. Bietenpulp en zemelen gaf ik al een tijd, maar biergist en gember niet. Volgens mij is dat het hem nu net wat aanslaat bij mijn paard. Ik heb inderdaad een testpakket gekregen met twee flessen en spray tegen de jeuk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:26

iesolde schreef:
Mijn Paard is ook een testpaard van Hippo-ex-cema en ik ben helemaal onder de indruk van het middel Cool Mijn merrie was een vreselijk ZE geval en we hebben van alles geprobeert. Op een gegeven moment moest de da van alles in haar spuiten waaronder ook pretnison en allemaal andere soorten troep om de jeuk toch een beetje in de hand te houden. Eigenlijk wist ik het niet meer met haar, de deken op werkte niet en altijd maar een triest paard op stal met enorm veel jeuk Verdrietig Tot We vorig jaar gestart zijn met het middel en mijn merrie is zowel van haar exeem af (kan gewoon zonder deken staan) en is ook lichamelijk er veel beter van geworden. Mijn merrie kwakkelde veel met haar gezondheid en was triest door de jeuk en nu staat er gewoon een vrolijk paard weer met de oortjes erop lekker baldadig en zonder jeuk en met een bos manen alweer Haha! Ik ben dus helemaal enthousiast Haha! en raad het iedereen aan!

Wat een geweldige mooi hoofd heeft jouw Fries! Zo zou ik mijn friese dame er ook wel weer bij zien staan!
Heb je voor mij - evt via de pb - een contactpunt waar Hippo Ex Cema te krijgen is? Mijn eigen paardendokter is zeer geïnteresseerd en wil er van alles van weten! (Ik las in de Phryso dat het straks alleen maar via de DA verkrijgbaar is)

Dank alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:37

Heeft er iemand ervaring met subli zonder ?
Dat wil ik mijn pony er bij gaan voeren Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:41

ja, maar geen effect op eczeem hoor. ik ben sowieso niet echt te spreken over subli...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:45

Wat dan niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:47

en wat is wel een fijne musli ? pavo natures best vindt mn pony niet echt lekker Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:42

Even een vraagje waar jullie me vast mee kunnen helpen...

Mijn paard reageert dit seizoen extreem heftig op allerlei vliegbeesten, van dazen tot aan gewone muggen. Zorgt voor allergische reacties (zeer grote bulten, momenteel meer dan 100 stuks, die hij vervolgens open schuurt of bijt) en in de wei een hyper paard.

Paard heeft inmiddels een injectie gekregen welke de allergische reactie tegen zou moeten gaan. Bovendien hebben we hem een paar keer gewassen met betadine en behandelen we de plekken op aanraden van de dierenarts met mokzalf.

Hij staat overigens al een maand of twee met vliegendeken op de wei. Dit is een redelijk simpele deken; open aan onderkant, hals grotendeels bedekt, kruissingels, bilkoorden.

Nu zijn we op zoek naar een andere deken, welke hij in de wei om zal hebben. Of dit een vliegendeken of eczeemdeken moet worden, geen idee. Het moet in ieder geval een deken zijn die goed afsluit. Mocht het van belang zijn; paard (1.56) heeft meestal onderlengte 125, bovenlengte 175 als ik 't goed heb.

Graag merken + evt types, misschien verkoopadressen (online of shop; Oost Nederland) als 't een minder bekend/groot merk is.

Bedankt alvast!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:09

zoek even op google,staan zat vliegendekens op.

wat bij onze paarden past kan bij de jouwe wel waardeloos zitten,dus dat werkt toch niet.

goede vliegendekens vind ik die van wheaterbeeta,die van QHP,
en verderf de eczeemdekens van Boett,everline,de meulenkamp.

kijk hier ff,daar staan wel goede op van wheatherbeeta
http://www.horseshophorsepower.nl/index ... QwodWFvdTg

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:00

Nouks schreef:
Even een vraagje waar jullie me vast mee kunnen helpen...

Nu zijn we op zoek naar een andere deken, welke hij in de wei om zal hebben. Of dit een vliegendeken of eczeemdeken moet worden, geen idee. Het moet in ieder geval een deken zijn die goed afsluit. Mocht het van belang zijn; paard (1.56) heeft meestal onderlengte 125, bovenlengte 175 als ik 't goed heb.

Graag merken + evt types, misschien verkoopadressen (online of shop; Oost Nederland) als 't een minder bekend/groot merk is.

Bedankt alvast!

Ik heb voor mijn paarden vliegendekens gekocht van Imperial Riding. Die hebben een mooie vaste hals, én... aan de bovenkant van de hals zitten twee gaten waardoor je de oren heen kunt steken. De hals blijft daardoor heel mooi zitten. Verder heeft de deken een ruimte buikflap en uiteraard bilkoorden en een lange staartflap. Aanrader want, het materiaal is behoorlijk dik zodat er geen daas doorheen kan steken en ze zijn niet zo razend duur!
Volgens mij zijn ze ook on-line te betsllen bij Imperial Riding.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:05

Yvank_ schreef:
en wat is wel een fijne musli ? pavo natures best vindt mn pony niet echt lekker Nagelbijten / Gniffelen

ik ben helemaal fan van martstall (vito gebruik ik daar van)
maar ook havens en er was er nog 1 waar ik wel over te spreken was, maar daar weet ik de naam niet meer van...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:04

Mischa4ever schreef:
M'n Boett deken is binnen!
En hij is grooooooooooot.
Vanmiddag passen Haha!

Te groot, zoals verwacht.
Maar nog steeds te krap bij de schouders Huilen Huilen

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:26

Pony-lief is al een dikke maand schuur/jeuk vrij en dekenloos Haha!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:32

Wat is je geheim? Tong uitsteken

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:40

Moet je even terug lezen Clown
Een spuit en goedje van de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:43

Nicky_ schreef:
Moet je even terug lezen Clown
Een spuit en goedje van de DA.

daar heb ik het niet zo op

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:49

Maar het werkt wel Knipoog Spuit is simpel weg tegen jeuk en dat goedje is net zoals andere goedjes.