[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:56

Zou inderdaad wat minderen met alle "fast food" er in, gras en hooi prima.
Lucerne kan soms ook jeuk geven he
aankomen is goed,maar dat hoeft niet heel snel.dat kan ook over een langere tijd.
Is wat beter ook voor het lichaam denk ik zo :j
Maar ja het is even wat,uitproberen. Net als bij alle eczemers.

Minn tinkermerrie jeukt ook als ik die binnen zet, en die heeft geen eczeem maar is wel wat gevoelig voor mals jong gras

koetjeboe

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:05

Hij is een beetje een lastig geval kwa eten. Dus moet dat beetje voorzichtig aanpakken.
Toen ik hem net haf at hij nachts niks en ben ik hem avonds 1 kg lucerne gaan voeren omdat ik bang was voor een maagzweer. dat hij die of al had en anders wel kreeg door het niet eten.
op dit moment ga ik nog ff niet minderen hij kreeg er ook nog sojascroot bij maar daar ben ik nu 2 weken mee gestopt en wil heel rustig afbouwen om te voorkomen dat hij een terug val krijgt.

en verder moet ik dan maar eens kijken hoe het gaat lopen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:01

koetjeboe schreef:
...
op dit moment ga ik nog ff niet minderen hij kreeg er ook nog sojascroot bij maar daar ben ik nu 2 weken mee gestopt en wil heel rustig afbouwen om te voorkomen dat hij een terug val krijgt.

en verder moet ik dan maar eens kijken hoe het gaat lopen

De oorzaak kan zelfs in de sojaschroot zitten. Was dat van dat rode spul?
Dat wordt veel bij koeien gegeven vanwege de eiwitten maar is veel te heftig voor paarden.
Sojaschroot is bijna zeker van GMO soja en daar zit ook nog 's residu in van het vergif Roundup.
Zo'n 15 jaar terug zat er maar heel laag residu in van Roundup maar dat is inmiddels 20x zoveel omdat de soja steeds meer Roundup residu bevat en de EU regels worden alsmaar aangepast zodat een steeds hoger wordend residu toegelaten wordt in Europa.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:05

nee soja is niet rood. word zo ver ik weet ook niet aan koeien gevoerd.
het heeft de kleur van zemelen.
het zit al in veel paarden voeders

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:14

Die van mij heeft helaas rasp (mok en mijt) naast haar eczeem.

Had de jeuk redelijk onder controle (en nu met het kille natte weer haar zelfs zonder kap staan) maar door die mijt heeft ze extra jeuk.

Afgelopen zaterdag haar stal, haar zelf en alle spullen ontsmet. Donderdag heeft ze een injectie gehad.
Ze stond er iig gisteren een stuk rustiger bij!

Sojaschroot, nog nooit van gehoord.
Waarom wordt dat gegeven? Wat is het voordeel?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:38

koetjeboe schreef:
nee soja is niet rood. word zo ver ik weet ook niet aan koeien gevoerd.
het heeft de kleur van zemelen.
het zit al in veel paarden voeders

Soja zit helaas al in veel paardenvoeders en meerdere bekende fabrikanten heb ik de afgelopen jaren gebeld en ze geven op 1 na allemaal ruiterlijk toe dat het niet bepaald de ideaalste eiwitleverancier voor paarden is maar wel de goedkoopste. Er zijn wel andere opties maar die zijn zoveel duurder dat paardenvoer ook een stuk duurder zou worden. Eén fabrikant noemde zelfs dat als ze een vergelijkbare
variant van soja konden vinden ze de soja direct uit hun paardenvoeders zouden halen. Eén bekende fabrikant probeerde me eerst om de tuin te leiden en beweerde dat hun soja niet uit Zuid-Amerika kwam maar uit Europa en dan wel uit Hamburg.

Toen ik zei dat het dan vast uit de grootste haven van Duitsland kwam, namelijk Hamburg en dat daar ook grote zeeschepen aanleggen vanuit Zuid-Amerika was ie stil.

Ik heb een paar jaar terug rode soja gezien bij de Boerenbond hier in de buurt. Het was fijn gemalen en bedoeld voor koeien. De eigenaar van deze Boerenbond, fokt zelf ook paarden en vertelde me toen dat dit produkt voor paarden te 'hellig' was. Dat is Twents en betekent te heftig :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:38

Ik zou'm ook maar even laten nakijken op mijt. Connemara die 'vers' geimporteerd zijn hebben best wat te verduren gehad, wat de weerstand een knauw geeft. Hoeft niet gelijk ZE te zijn.
Importpony van bekenden had ook mijt (niet in de sokken maar op de flanken en boeg.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:44

hij heeft alleen jeuk aan manen staart buik en hoofd. nergens verder.
hoe herken je mijt.
En hoe testen ze dat.

Wat betreft soja ben ik het niet met je eens. Zelfs utrecht adviseerd soja te voeren en dat is vast niet omdat het zo'n rommel is.
Ik ga morgen een baal fibra halen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:10

Koetjeboe, er is over soja en residu van glyfosaat, dat is de werkzame stof van Roundup al heel veel te vinden op internet.
Eén simpel voorbeeldje:
http://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Blogs ... -1538802W/

Ik heb een gedeelte uit het artikel gekopieerd:

Is er gerommeld bij de toelating van Roundup of bij de toelating van RoundupReady-mais en -soja? Wetenschappelijk onderzoek zet steeds meer vraagtekens bij de gemelde risico’s.

De Duitse onderzoeker dr. Monika Krüger onderzocht op een Deens melkveebedrijf 240 koeien op glyfosaat en residuen ervan in de urine. De koeien kregen een rantsoen met daarin volop Argentijnse Roundup-Ready (RR)-mais. De uitkomsten waren schrikbarend. Alle dieren testten positief. Daarnaast vond ze in alle bloedmonsters enzymen. Deze wijzen op beschadigde organen en spierweefsel.

Nader onderzoek wijst uit dat de gehaltes aan mangaan en kobalt ver onder de normwaardes lagen die gelden voor deze sporenelementen. Dat heeft vrijwel zeker te maken met de hoge glyfosaatwaarden die zijn aangetroffen in deze Deense proef. Die liggen op een niveau dat zelfs Monsanto als extreem hoog aanmerkt. De middelenfabrikant onderneemt echter geen actie in dezen en heeft nu een jaar na deze onderzoeken nog geen enkele waarschuwing afgegeven richting consumenten of boeren.
Veevoerdeskundigen blijven ons voorhouden dat de huidige RR-soja en -mais geen enkel negatief gevolg heeft voor onze dieren. Er zijn immers van industriezijde geen onderzoeken die daarop wijzen.

Gezondheidsrisico
De vraag is nu hoeveel studie de autoriteiten nog nodig denken te hebben, voordat ze doorkrijgen dat ook de consument aan glyfosaatbelasting bloot staat. Dat onze overheden handelend moeten optreden lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend.

Over eerdere studies die glyfosaat (in 70 procent van de onderzochte gevallen) in menselijke urine aantoonden, werd doodleuk gezegd dat die concentraties geen enkel gezondheidsrisico voor de consument inhielden. Dit ondanks Argentijnse informatie dat glyfosaat (in combinatie met de gebruikte adjuvantia) al bij ultralage concentraties geboorteschade veroorzaakt.
El Salvador heeft onlangs glyfosaat samen met 52 andere landbouwbestrijdingsmiddelen verboden. Het land wenst eerst meer zekerheid over de gevolgen voor volksgezondheid en dierenwelzijn.
...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:58

Nee maar utrecht kijkt ook gewoon naar het voer en niet waar het vandaan komt of dat het slechte stoffen bevat toch.

Ik wilde het eerst ook geven.maar geef nu subli atleet bij voor de eiwitten en dat gaat ook prima :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:22

Mmm oke deze info kende ik niet.

Ik heb vanavond contact gehad met astrid van pure paardenvoeding .
Hij gaat dit krijgen
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/

hij heeft ook steeds natte mest. En hier mycotoxinenbinder in en daardoor kan de jeuk ook al afnemen.
En heb mijn paard gezond en fit balancer pro besteld.
Zit net ff iets meer in dan alleen een balancer.
En dan stop ik met de pavo

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:32

ellepel schreef:
Nee maar utrecht kijkt ook gewoon naar het voer en niet waar het vandaan komt of dat het slechte stoffen bevat toch.

Ik wilde het eerst ook geven.maar geef nu subli atleet bij voor de eiwitten en dat gaat ook prima :j

wat zit er in de atleet waardoor het zo eiwitrijk is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:18

Ja wie weet doen ze dat met soja :')
Ik typte het hier gister neer en toen dacht ik al van goh,,geen idee waardoor die eiwitten er in zitten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:48

ellepel schreef:
Ja wie weet doen ze dat met soja :')
Ik typte het hier gister neer en toen dacht ik al van goh,,geen idee waardoor die eiwitten er in zitten

Ik vermoed dat er idd soja in zit. op internet kan je niet vinden wat er in zit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:44

Nee,en dus net een telefolotje richting subli. :D

Die weten het zo niet,gaan het opvragen bij de fabriek en dan wodd ik terug gebelt.
dat kan ook morgen zijn,maar zodra ik meer weet zet ik het hier wel neer

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:57

Ben benieuwd Ellepel!
Ben ook Atleet gaan voeren toen ik er achter kwam dat ponylief z'n luzerne over de vloer gooide.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:46

Ow ben benieuwd wat er nou in zit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:38

Vandaag stond er toevallig weer een stukje in het AD over glyfosaat.
https://www.ad.nl/buitenland/europarlem ... ~adcba8b9/

De vergunning van landbouwtechreus Monsanto om glyfosaat te verkopen loopt eind dit jaar af, de Europese Commissie wil een nieuwe vergunning voor tien jaar. De lidstaten moeten daar op 25 oktober over besluiten, één dag eerder is er een plenaire stemming in het Parlement. Het gebruik van het landbouwgif is uiterst omstreden.

Twee Europese agentschappen, dat voor voedselveiligheid en voor chemische stoffen, stelden na uitgebreide studies vast dat glyfosaat gevaarlijk, maar niet kankerverwekkend is. Pas later bleek, uit processtukken in Amerika, dat Monsanto zelf die passages geschreven had en de twee duurbetaalde agentschappen dus op de expertise van het bedrijf zelf leunden. Vorige week nog stelden deskundigen tijdens een hoorzitting in het Parlement dat de agentschappen ‘zeker de helft van de kankers’ over het hoofd hadden gezien die bij proeven op muizen en ratten overduidelijk aan het licht waren gekomen. Resten van het gif zouden terug te vinden zijn in tal van landbouwproducten, zoals zuivel (via het veevoer) en graan.

Bodemmonsters

Resten van het product zitten zowel in de bodem als in het oppervlaktewater. Consumenten maken zich in toenemende mate zorgen. In korte tijd kwamen in Brussel meer dan een miljoen handtekeningen binnen om glyfosaat in de ban te doen, minstens tot er meer zekerheid is over de gezondheidseffecten

Anders dan de twee Europese agentschappen, waarschuwt de Wereldgezondheidsraad wel degelijk voor de ‘waarschijnlijk kankerverwekkende’ eigenschappen.

Ook Wageningen Universiteit, dat resten van het gif in bijna de helft van 300 onderzochte bodemmonsters terugvond, vindt een nieuwe vergunning onverstandig.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:01

Ok, dames help.
Fjord merrie met flinke eczeem die vermoedelijk ook reageert op suikers. Opzich geen probleem, gras en hooi/voordroog en ze doet het prima. Nu blijkt ze zo'n slecht gebit te hebben dat er al 1 tand getrokken is vorig jaar en er vandaag weer 2 op de planning staan.

Wat voor voer kan ik daar nog instoppen waar ze wel wat aan heeft, makkelijk te eten is maar ook nog eens suiker/zetmeel arm is? Brok/muesli achtige dingen kan ze niet kwijt. Zelfs een appel of wortel krijgt ze niet meer weg.

Vorig jaar een tijdje op pavo slobber gestaan omdat ze toen ook al een tijdje zat te tobben met haar voordroog, maar daar reageert ze me veel te veel op om dat permanent te gaan voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:17

bietenpulp en en seniores priores :j
En kijk in het centrale topoc voor voeding voor oudere paarden.
Kan de link niet plakken,werkt niet bij mij nu

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:21

Hoe eetbaar vinden ze die bietenpulp? Heb hier nu een stapel hele bieten liggen maar alle drie trekken ze hun neus er voor op.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:04

Toen ik bietenpulp voerde heb ik het eerst een tijdje gemengd met de Nutrimash van Feral Horse Care/Vitalbix.
Ging er met heel veel smaak in. Daarna ook zonder de Nutrimash

Nu sinds een paar maanden over op seniores priores, daar heeft m'n opaatje wat meer aan ;)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:00

Hier lusten alle paarden bietenpulp, ook de kieskeurige lust het. Dus denk dat het best oké is qua smaak dan :) . Verder kan ik je helaas niet helpen, geen ervaringen mee sorry

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:46

Hele bieten kun je niet vergelijken met bietenpulp hoor.

Mijn merrie eet bietenpulp zo op ,maar appie moet er echt muesli doorheen hebben anders eet hij het niet.
Nou heeft hij het niet nodg,maar ik dacht laatst van dat is een goedkope oplossing om vitaminekorrel mee te mengen.
Maar bij hem werkt dat dus niet.
dus hij krijg gewoon wat dieetmix van subli met vitaminekorrel en dat gaat prima.

De merri mag wat extra,die krijgt bietenpulp,met pavo 18 plus en wat subli atleet.
Seniores priores lusten ze allemaal wel weer,dus dat is ook een prima bijvoer

Net maar weer subli gebelt hoe dat zat met mijn eiwit verhaal van de subli atleet
Oh jaa, ze hadden de fabriek gevraagd,maar hij was het vergeten want het was zooooo druk.
Die man zou meteen bellen, haha ben benieuwd :P

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:11

Al weer wat gehoord van Subli? Of is ie het weer vergeten? :P

Hm, dan ga ik eens kijken naar die bietenpulp. We hebben het wel een tijdje voor de schapen gehad, maar nooit bij nagedacht om de paarden daar ook wat van te geven.

Gelukkig viel het mee, 1 tand en 1 kies eruit. En ze staat al weer voorzichtig in dr voordroog te eten.