[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:02

Nog even een vraagje over de fetura, die kun je wel geven aan hoefbevangen gevoelige paardjes? (Denk het wel, maar vraag het toch even voor de zekerheid?)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:57

Setteli schreef:
Blon_D schreef:
Hier ook een kwijlster ;) Haaksbergen is dichtbij mij. Misschien toch eens wat meer in dat voer verdiepen!

Over bespiering dat komt wel terug hoor alleen heeft het tijd nodig. Mijn merrie was van de winter echt graatmager maar begint al weer lekjer bij te trekken op haar kont :)

mocht je naar Haaksbergen gaan, Rene geeft heel goed advies, maar neem je tijd. Want hij is heel uitgebreid, hahaha.
En alleen op woensdag en zaterdag open

Bedankt voor de info! Ga er zeker een keer kijken om wat in verdieping in dat chusing voer

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:22

Ik gaf in de ochtend haar pil.Maar de vakantie oppas kon alleen savonds komen.Dus over een aantal weken de pil iedere keer iets later gegeven.Nu weer in omgekeerde volgorde omdat in de winter de pil smorgens handiger is voor mij.Ik heb geen licht in de stal.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:27

Ik zit te twijfelen. Ik geef Marissa nu pavo 18+, na het rijden een halve schep en zo nu en dan tussendoor een handje. Maar ik zit met die suikers, ze is \(nog) niet hb geweest trouwens. Ze is nu mooi op gewicht maar gaat denk ik in de winter wel wat afvallen, doet ze altijd namelijk. Nu zat ik wat te zoeken en mij leek Cavalor fiber force wel wat. Wie voert het en wat doet het? Kan ik dit dan ook elke dag voeren zonder dat ze een bom word, maar dat ze wel mooi op gewicht blijft? Ik rij nu erg weinig door ziekte van mij.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:50

Mijn cushie krijgt dagelijks 's ochtends en 's avonds 250g fiberforce (cavalor) en 250g cushcare (D&H) gemengd met grasmengeling. Afhankelijk van wat ik in huis heb gehaald. En dat gaat prima zo. Hij is door de cushcare echt mooi bijgekomen. Ben in Juli even gestopt omdat meneer een beetje té rond werd :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 04:04

Cushcare wil ik niet geven, ze hoeft in principe niet aan te komen. Daarom dacht ik ook voor die fiberforce te gaan als onderhoud zeg maar.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 05:16

Dan denk ik wel dat die fiberforce prima voldoet.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:14

Mijn paard heeft altijd op fiberforce gestaan. Hij deed het daar prima op. Alleen wilde hij het van de ene op de andere dag niet meer.
Er zitten wel flink harde sprietjes in. Niet geschikt voor moeilijke kouwers.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:31

Onze oudste kwijlde ook heel erg, maar die had ook bijna geen kiezen meer, dus kan daar mee samenhangen.

Bij onze Gun, die nu inmiddels de oudste is, is het wel zaak de pilletjes ongeveer rond dezelfde tijd te geven, een marge van ongeveer 2 uur kan wel. Anders merk je echt dat ze daar last van heeft.

Build & Glow hebben we een poosje gevoerd, Zou eens moeten vragen aan wie we dat toen voerden, volgens mij aan het "kwijlbeest"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:38

Even vraagje, ik heb dus voer besteld gisteravond bij rene wielens, maar nog steeds geen mail gehad... ik zou toch een bevestigingsmail moeten krijgen?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:59

Dan ga ik dat maar eens halen als de 18+ op is, schiet al op. Gelukkig eet ze nog steeds als een haflinger haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:00

amoj schreef:
Even vraagje, ik heb dus voer besteld gisteravond bij rene wielens, maar nog steeds geen mail gehad... ik zou toch een bevestigingsmail moeten krijgen?

Even bellen anders. ;)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:02

*\o/* Ik wil even gewoon juichen *\%/*

Megan gaat zo goed dat ik heb besloten om het NK TREC te gaan starten. Vorig jaar moesten we deze wedstrijd missen omdat Megan net ziek was geworden. Nu, dus precies een jaar later, is ze weer back in business en gaan we het gewoon doen. Uitrijden is het doel.

Toen we op de 'nieuwe tour' gingen heb ik ons beloofd dat áls we weer op wedstrijd konden, we onszelf een nieuw hoofdstel cadeau deden. Ik keek al een hele tijd naar een kunststof halsterhoofdstel, niet de mooiste dingen maar ze zijn zó handig op wedstrijd dat ik om ben.
Natuurlijk in onze wedstrijdkleur +:)+ .

Hé Megan, ken je deze al? Het is blauw en het zit op je hoofd :D

Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:34

Super nieuws! En gaaf hoofdstel. Staat haar goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:39

Zoek de verschillen:

Zo zag Illo er uit eind mei toen hij naar de wei ging

Afbeelding

Nu ziet hij er zo uit. Foto is vandaag genomen

Afbeelding

Hij is weer lekker op gewicht. Met alleen gras.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:17

zo die heeft zich wel vermaakt afgelopen tijd Cyntiar! Heb mijn paardjes onder de regen deken gezet, mijn cushie is weer helemaal de oude. Ik wil nog wel een test laten afnemen in oktober omdat ik nieuwsgierig ben naar de waarde die zij nu heeft. Heb haar gisteren voor het eerst weer aan het lopen gezet. Vandaag beukte ze mijn ruin weer aan de kant omdat ze aandacht wilde, ik heb mijn merrie terug <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:09

Vraagje!

Is diarree iets wat je vaak bij cushing ziet?
Mijn pony heeft het niet hoor,maar die van een kennis wel, heeft ook cushing en is nu vreselijk aan de diarree.
Is dat iets wat bij elkaar kan horen,kan dat van de medicatie komen?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:16

Mijn paard had het vorig jaar heel erg. Met name toen ze het land opgingen. Dit jaar heeft hij er amper last van gehad (niet meer dan zijn gezonde weide maatje)

@Meganyr, wat ontzettend super geweldig gaaf! Ben heel blij voor je.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:07

Frits (die van 31) kwijlt ook zo. Dat deed hij al voor hij Prascend kreeg. Ik denk dat hij de hele dag aan eten denkt. Het is net het hondje van Pavlov, als ik hem naar de wei breng lopen de slierten langs zijn centenbakje.
Jullie Fjorden zien er goed uit. Staat onwijs stoer dat blauwe hoofdstel Meganyr.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:32

@Ellepel: diarree komt inderdaad voor bij Cushing. De mijne heeft het stanndaard op de wei. En op stal kan het per lading hooi verschillen. Kuil kan hij helemaal niet hebben, dan is het water.
Maar van Prascend kunnen ze ook diarree krijgen, staat gemeld in de bijsluiter.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:35

@Blond_d: fijn dat ze zo opgeknapt is. Heb jouw paard het niet warm onder een regendeken? Illo had hem ook sinds vrijdag weer op, maar vanmiddag stond hij er helemaal bezweet onder. Dus maar weer af. Het wordt deze week ook weer warmer en zijn vacht is weer dik aan het worden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:38

Vlek is maanden aan de diarree geweest. Echt spuit diarree. Maar dat kwam ook omdat ze niet meer at en dat kwam weer door de Prascend. Ik ben even gehalveerd met de Prascend en ander voer en sindsdien geen problemen meer. Prascend daarna wel weer omhoog gedaan en dat ging prima

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:45

Illo had er al last van voordat hij Pergolide kreeg. Dus bij hem komt het door de Cushing of werken zijn darmen slechter door ouderdom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:59

Hier geen ervaring met diarree bij paarden. Helpt het geven van wat geweekte zemelen niet?

Ben een beetje aan het bedenken wat ik van de winter ga voeren naast hooi natuurijk :D
Ze kreeg atijd al luzerne en daarin zit weinig suiker& zetmeel dus dat is geen probleem. Van de week heb ik maar een zak Pavo 18 pus gehaald omdat die lager in zetmee&suiker zit dan de muesli die ze eerst kreeg. Daarbij wist ik dat ze de 18 plus ook lekker vind.

Nu zoek ik nog iets wat ze 's morgens en 's avonds kan krijgen op stal. Gaat om een handje per keer maar liever niet te duur voer omdat er bij het binnen zetten nog weleens meegesnoept wordt door aan paarden. Ook doet ze nog al eens boos waardoor er voer uit haar mond valt en "gestrooid" wordt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:18

cynthiar schreef:
@Blond_d: fijn dat ze zo opgeknapt is. Heb jouw paard het niet warm onder een regendeken? Illo had hem ook sinds vrijdag weer op, maar vanmiddag stond hij er helemaal bezweet onder. Dus maar weer af. Het wordt deze week ook weer warmer en zijn vacht is weer dik aan het worden.

Gisteren avond niet. Maar hij gaat vanavond wel weer af ivm de tempratuur. Mijn merrie is overigens nog steeds mager dus ik denk dat ze die extra isolatie wel kan gebruiken. Heb ze beide 24/7 buiten met inloop naar binnen.