[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:02

Derfen soft?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:19

Zal eens een mailtje sturen, thanx!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:40

Bella heeft niet alleen bij haar manen en staart jeuk maar ook bij haar flanken , borst en haar buik van onder en aan de zijkant bij haar ribben. Dus ik ben aan het twijfelen of het zomereczeem is.
Maar goed toen de jeuk begon, had ik de DA laten komen en ze had geen beestjes of iets.
Dus ik ga nu denken aan een allergie, of zou het bij zomereczeem ook kunnen dat ze over het gehele lichaam jeuk hebben?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:50

Mijn paard had op haar ergst jeuk naast de schoft aan beide kanten, op de kont en aan de onderbenen. Het kan dus wel vrij erg zijn...

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:40

De jeuk op zich valt wel mee,denk ik. Ze schuurt vrijwel niet. Maar als ze schuurt schuurt ze voornamelijk op die plekken

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:01

Heb de shires deken gekocht. Mooie deken!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:27

Tapi had altijd giga jeuk op heel haar billen (naar de heup toe) en aan haar knieën + onderbenen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:07

Hallo allemaal, :wave: ik kom ook even het topic binnenvallen.

Ik heb een pony van nu 28 die sinds 2 jaar geleden van het westen van het land naar de veluwe is verhuist. Sinds de verhuizing heeft mijn pony last van staart en manen eczeem. Dit uit zich voornamelijk in schilfers en kale plekken in de manenkam en tot kale plekken en zelfs wondjes op zijn staartwortel. Voor zover ik weet kan hij nergens schuren, hij geeft ook niet aan jeuk te hebben. Ik heb van een stalgenootje een flesje TKC 97 gekregen waar ik erg tevreden mee ben. Tussendoor gebruikte ik sweet itch en soms was ik met teershampoo. Toch was ik opzoek naar een sterker middel, omdat ik de wondjes op zijn staartwortel niet prettig vind. Vandaag was de dierenarts er voor mijn pony en heb ik gevraagd of er een sterker middeltje was en ik heb een flesje AA-Xcema care ( http://www.hethazewinkel.nl/tips/nieuw- ... rayflacon/) meegekregen. Kent iemand dit middel en wat zijn de ervaringen?

yanaxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:34

Mijn pony die ik nu sinds 10 maanden heb heeft zomereczeem. Nooit een eczeemdeken of iets er aan gedaan. Ze werd niet gereden niks,niks. ik wou haar de wei op hebben dus ik heb een eczeemdeken gekocht. Nu doet ze alsnog schuren. Ik voer haar knoflook, gebruik azijn, vlecht haar manen onder de eczeemdeken in, en ze heeft de deken 24/7 op. Alsnog schuurt ze, Hebben jullie nog adviezen? Ik gebruik op dit moment er ook Bodylotion met thee tree erdoorheen bij. Anders is mijn laatste oplossing korte manen |( |( |( |( |(

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:18

Hier ook weer een vraagje..... :\

Paard heeft sinds een aantal weken zijn eczeemdeken op, manen en staart laat hij op zich netjes met rust. Af en toe wat schilfers, maar daarover niks te klagen.

Sinds ik hem heb (2,5 jaar) lijkt hij meer last te hebben van zijn hoofd. Hiervoor smeren we af en toe Derfen, maar zijn hoofd 'schilfert' hier van af. Ook vaseline om de huid weer heel te krijgen richt niks uit. Laatst voorzichtig zijn hoofd met teershampoo gewassen, heeft ook geen effect gehad. Nu heeft paardjelief best veel kale plekken onder de kin, onder de ogen en op de neus...

Iemand dé tip of weet iemand waar dit vandaan komt?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:20

Helaas heb ik datzelfde probleem Margot. Het enige dat bij redelijk helpt is constant een vliegenkap ophouden. Heb je dat al geprobeerd?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:23

Kleine tip: probeer eens Cojosol gel-shampoo. Heb zojuist weer een 1 liter fles besteld. Toen Flip nog niet onder dekens stond en hij in het ergste moment van z'n schuren zat, hielp deze shampoo hem twee dagen ff van zijn gejeuk af - terwijl hij overal kon en zou schuren deed hij dit even niet. Ik zweer erbij, lost het misschien niet op maar helpt bij ons in ieder geval wel :) Moet in combi met een goede deken helemaal fijn zijn!

De shampoo moet een half uurtje intrekken, natijd goed uitspoelen, wat olie-vrije vliegenspray erop (want dat laat weer zulke zwarte wazen achter....), deken na opdrogen (of nat) erop en voilá, wat hulp van onderaf de deken. :D

Hier overigens nog geen teken van jeuk, ik zie door zijn staart en manen heen de schade van vorig jaar nog (herstellende bulten, dikkere huid) maar dat vervaagt met de week..... Nu afkloppen dat we hem zo kunnen blijven houden!

Losse manen en gewassen: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 6144_n.jpg
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 30-05-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:26

Farah_: merk je duidelijk verschil? Het klinkt een beetje suf, maar mijn staleigenaresse heeft liever geen dingen over het hoofd, omdat het paard met regen misschien in paniek raakt (verblindt).

E_Nalanta: was je Flip zijn hoofd ook? En zo ja, hoe was je zijn hoofd?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:28

Nee z'n hoofd heb ik nog nooit gewassen, ik sla wel zijn voorpluk terug als ik deze losgemaakt heb, de haren doe ik dan onder z'n halstertje (die band achter z'n oren) en was die mee maar heb geen ervaring met hoofden wassen, eigenlijk..... Zou dan al met een lauwwarm-straaltje moeten en babyshampoo dat niet prikt????

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:31

Hm lastig paardje heb ik haha, het is echt alleen z'n hoofd... en Derfen werkt op zich, maar deze zomer reageert hij daar dus zo heftig op dat hij als het ware een hele nieuwe huid aanmaakt (en die dus weer gaat schuren)...

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:32

zou betadineshampoo nog een optie zijn?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:36

Geen idee, prikt dat niet? Babyshampoo dan?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:37

_Margot_ schreef:
Farah_: merk je duidelijk verschil? Het klinkt een beetje suf, maar mijn staleigenaresse heeft liever geen dingen over het hoofd, omdat het paard met regen misschien in paniek raakt (verblindt).

Ja, ik merk wel heel duidelijk verschil. Ik heb het ook een tijd genegeerd (wilde ook niet aan het vliegenkap), maar heb nu een hele fijne van Pfiff die ze ook gewoon op laat zitten. Vorige jaar dat ding gebruikt die standaard bij de RSIH zit maar dat vond ik niets. Te groot voor mijn paard en vond het zelf ook geen prettig materiaal om doorheen te kijken. Deze is prima vind ik. Ze heeft hem van de week ook met regen op gehad en merkte geen verschil in haar gedrag.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:37

Geen idee, hij krijgt het sowieso niet in de ogen en mond. Babyshampoo zou kunnen, maar "reinigt" dat genoeg? Straks komen de musjes omdat ie zo lekker ruikt :D

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:06

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:37

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:16

Kunnen jullie me van advies voorzien, ik weet het niet meer :(

Ik heb een 2 jarige pony staan van nu ongeveer 1.40 m hoog.
Vorig jaar is aan het eind vsn het weide seizoen de jeuk bij haar begonnen.
Zeer groot stuk van der manen weg, staart aanzet kaal en jeuk wondjes rond ogen.
Ze stond toen 24/7 op het volle gras. Dit was al vanaf mei maar richting einde werd het dus pas erg.

Hele najaar t/m nu staat ze in een mini hit actief. Schuil stal en onbeperkt kuil.
Vanaf april staat ze ook een paar uurtjes per dag op het gras. Gras is hier kort en ze eten niet hele dagen.

Eind vorige zomer ben ik met derfen begonnen, ik had wel het idee dat het verlichte maar net kwaad was al geschiet. Dit jaar ben ik rond maart al begonnen met prefentief smeren. Van 1 keer per week prefentief tot 2x per week op dit moment.Ook is ze van te voren 2x geent tegen schimmel. Dagelijks krijgt ze een schepje knoflook met handje suikervrije muesli en wat grasmix en lijnzaad olie. Ik heb der ook voor het weide seizoen gewassen en baby olie opgedaan voor schilfers en zachte huid.

Tot 2/3 weken geleden ging het super maar nu is het toch gebeurd. Weer grote kale plekken bij der manen. De staart gaat tot nu toe wel goed. Ik heb haar zolang mogelijk zonder deken willen houden omdat ze nog zo jong is maar ben bang dst ik er niet meer onder uit kan. Hebben jullie nog andere tips of tips voor welke deken het meest geschikt is? op stal hebben sommige mensem van die labels in de manen gehangen om vliegen op afstand te houden. Iemand ervaring met eczemers?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:33

ervaring met eczemers? dit is al topic 4 en dit topic is al 438 pagina's lang….. ;)
Je had eigenlijk dit jaar al moeten beginnen met een deken voordat ze jeuk kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:34

Deken om doen maar daar ben je eigenlijk nu al te laat mee. Die deken moet op voor ze gaan schuren. Prefentief smeren kan niet want je smeert als er geschuurd is prefentief werkt dat niet....

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:36

Wie van jullie gebruikt er derfen shampoo. Het zou zover ik begreep ook derfen moeten verwijderen. Maar dat doet hey naar mijn idee niet. Wat zijn jullie ervaringen . Vind hem ook zeer waterig en dat je veel nodig hebt on beetje schuim te krijgen