Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:46

MRIIIS schreef:
Ja 60 euro per fles bedoel ik en je hebt een paar flessen nodig.

Owwww, ik keek verkeerd, ik dacht dat ik 125 per stuk betaalde. Maar dat was voor 3. Dat scheelt weer :') Ik heb er 4 meegekregen voor 5 weken shet van 150 kilo

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:47

Phonix schreef:
Mijne duurden wel par weken.

Britt, mijne moet 80 ml sucralaan per dag. In een fles zit 250. Dus dan kan je uitrekenen hoe snel je door een fles gaat. Is niet bepaald goedkoop :)

Haha oh :') Nou ja het moet maar…. Weet ik in ieder geval wat ik kan verwachten. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:00

Ik mag mij ook weer druk gaan maken om maagproblemen bij mijn paard. Lang leven pensionhouders die het helemaal niks interesseert en geen rekening houden met een paard dat gevoelig is op de maag. Ze is in mei voor de 2e keer behandeld voor maagzweren en daarna ging het heel goed. Halverwege oktober zijn ze weer de paddock op gegaan en toen zijn de symptomen weer terug gekomen. Het viel mij vanaf dat moment op dat er wel erg weinig hooi gevoerd werd 's avonds en ze regelmatig al tegen 8 uur haar bak hooi leeg had terwijl ze daar mee moest doen tot en met 8/9 uur de volgende ochtend. Meerdere malen aangegeven dat de bak leeg was en ze zouden er wat mee doen maar er veranderde niks. 2 weken terug was de bak al rond 18:00 of 19:00 als ik op stal kwam volledig leeg. Uiteindelijk kwam ineens uit het niks het bericht dat ze zich verrekend hadden aan het hooi en dat onbeperkt niet meer mogelijk was voor deze prijs. Diegene die dat wel wilde konden per maand €40,- extra betalen op een stalprijs van al €460. Gezien ik met een maagpatiënt geen keus had heb ik die €40 betaald, ook al vond ik dit niet netjes hoe we voor het blok gezet werden. De dag erna lag haar hele bak vol met extreem veel hooi. Nou oke mooi dacht ik. De dagen erna werd het weer veel minder tot dat ik weer 2 dagen achter elkaar zag dat ze om 18:00 geen hooi meer in haar bak had ( en nee 's avonds werd daar geen hooironde meer gedaan). Uiteindelijk besloten om daar snel weg te gaan want die zorgen trok ik zelf echt niet meer, naast dat dit mij echt te duur werd. Tot overmaat van ramp kwam ik er de laatste dagen ook nog achter dat ze op de paddock niet meer deed eten omdat het hooi al dagen zeiknat in de hooiruif lag. Ik vond al dat ze weer aan het afvallen was en was zelf al flink bij aan het voeren met Seniores Priores.... Hoeveel uren ze de laatste 2 weken steeds dus zonder eten heeft gestaan durf ik niet te tellen maar ik ben het vertrouwen in staleigenaren inmiddels een beetje verloren |(

Tancreda4

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:12

Oh jeetje, dat snap ik. Zo blijf je bezig en dweilen met de kraan open, en je paard blijft er de dupe van... wat rot zeg. Heb je een fijne andere stal gevonden?

Mijn pony toch een controle scopie kosten doen en ze was schoon!! Nu nog een weekje verder afbouwen met ulcergold. Dan heeft ze 6 weken gehad, waarvan 3 weken volle dosis, 2 weken half en 1 week kwart dosis.

Ik wil haar nog wel wat bij gaan geven zeker met oud en nieuw dat er aan komt. De da gaf gastrovet als advies. Iemand daar ervaring mee ?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:09

Ik kom hier ook even lezen.
Ze hebben vandaag een maagscopie gedaan bij mijn paard. Ernstige maagzweren….
Ik heb ulcergold meegekregen en sucralfaat vloeibaar. Dit laatste moet ik 3 x per dag geven. Wat een feest zucht!Ze knoeit het vooral uit haar mond omdat het zo vloeibaar is. Iemand tips?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:13

@lv19 : het leed wat pensionstalling heet. Oh ik herken je gevoel heel goed.. Het houdt je dag en nacht bezig.
Gelukkig heb ik ze nu thuis.
Maar goed dat je er bovenop zit. Ik hoop dat het op de nieuwe stal beter gaat!

@tancreda: oh wat een blijdschap dat ze schoon is! Ik lees toch wel vaak dat het bij sommige paarden een hele weg is om ze van de zweren af te helpen.
Wel denk ik dat je altijd onzeker blijft…: Zou mij wel zo gaan.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:03

@Lv19952, ik begrijp je helemaal! Was op mijn vorige stal ook zo, daarom verhuisd. Hoop dat je ook een fijne stal vindt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:22

Marus schreef:
Ik heb ulcergold meegekregen en sucralfaat vloeibaar. Dit laatste moet ik 3 x per dag geven. Wat een feest zucht!Ze knoeit het vooral uit haar mond omdat het zo vloeibaar is. Iemand tips?

Hoofd even hoog houden als je het er in hebt gegeven? En ik geef t ook over haar voer heen. Maar m'n pony vind het heerlijk, die staat met d'r mond open en ik kan t zo achterin spuiten :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:33

Marus schreef:

Echt ver naar binnen met de spuit, dez noods een grotere spuit gebruiken zodat je het echt achter op de tong kan spuiten ipv in de mondhoek en dan hoofd omhoog houden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:44

Marus schreef:

Niet fijn ernstige zweren. Hele maag door? Enig idee van de oorzaak?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:21

@tancreda: heb ik geprobeerd maar zonder succes. Wel bedankt voor de tip!
Ze vind spuiten in haar mond vreselijk. Helemaal na haar ervaring gister.
Maar over voer heb ik niet bij stil gestaan omdat ze een moeilijke eter is.
Maar ik heb voer gepakt wat ze wel lekker vind en daar doorheen gedaan. En ze eet het ook nog op! Ben verbaasd maar heel erg blij want 4 x per dag spuit in de mond was geen pretje..

@c-alsemgeest: mocht ze door het voer straks toch niet meer willen dan neem ik je tip zeker mee! Heb al een grote spuit meegenomen van mijn werk. Wolvega zei evt appelmoes erbij in voor iets dikker maken.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:25

Rizette schreef:
Marus schreef:

Niet fijn ernstige zweren. Hele maag door? Enig idee van de oorzaak?

Ja helaas verspreid door de maag gradatie 4. Wel echt ernstig hoor…… Eerste wat de dierenarts zei wees blij dat je naar je gevoel hebt geluisterd en haar hebt gebracht.
Arm arm paard….
Oorzaak tsja hoe zal ik dit netjes omschrijven, de problemen van een ander gekocht zoiets?
Ik heb haar nog maar kort. Al een traject gehad.
Rode bloedwormbesmetting gehad, heb haar behandeld. Volgens Wolvega grote kans dat het mede oorzaak is van deze ernst van maagzweren. Nieren zijn nagekeken die zijn gelukkig goed!
Dikke darm zit nog troep in, dus ook het voer bonpart colon meegegeven.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:34

Wat naar. Ze zag er ws dan ook niet top uit toen je haar kocht? Gezien wormen en maag? Liet ze het niet meteen merken bij opzadelen enz?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:49

Wat rot zeg dat je al zoveel zorgen hebt terwijl ze nog zo kort bij je is. Hopelijk gaat de medicatie goed helpen en een groot verschil maken!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:54

Rizette schreef:
Wat naar. Ze zag er ws dan ook niet top uit toen je haar kocht? Gezien wormen en maag? Liet ze het niet meteen merken bij opzadelen enz?

Een echte fries laten we maar zeggen :')
Een binnenvetter…. En ze is zo fatsoenlijk dat zelfs met vreselijke pijn de dierenarts niet eens een sneer kreeg bij het drukken op de singelplek.
Klopt, bij aankoop was ze wat schraal en ook wel schimmelplekjes. Beetje richting onderwal maar aangezien ze net voor de keuring was geweest dacht ik die heeft gewoon Te weinig ruwvoer gehad en veel stress. Niet bij wormen of erge zweren stil gestaan. Ik dacht met de juiste voeding komt dat wel weer klaar!
Hoe ze er nu uit ziet is dag en nacht verschil maar zo zie je maar dat zegt niets over inwendig.

Toen de klachten begonnen dacht ik eerst aan gebit. Dat laten behandelen door een goede paarden tandarts (dierenarts). Toen mest laten onderzoeken. Daaruit kwam rode bloedwormbesmetting, behandeld en nu aankomende week weer. Daarna knapte ze wel op, zag er ook goed uit. Maar ik ben dan ook de hele dagen bezig met haar voeding. Misschien herkenbaar? Ik heb soms wel 3 pakken hooi open om haar maar te laten eten. En een zoektocht gehad naar de juiste voeding.
Maar ze at op een gegeven moment de hele dagen door, zag haar niet meer gapen en ze leek wel vrolijk. Maar door het trainen op ander terrein Denk ik weer een flinke terugval en de zweren aangewakkerd. Alhoewel als je de ernst ziet dat is niet van een paar weken…….
Ze ging weer steeds slechter eten. Begon weer te gapen. Had veel pijn. Afspraak met dierenarts stond afgelopen dinsdag gepland. Maandagavond werd ze koliekerig en had vreselijke pijn. Dinsdag naar Wolvega gebracht en woensdag scopie gedaan.

Ze is ook nog eens drachtig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 06:08

Als iemand gastrovet of ander supplement met blackfrifay korting weet, hoor ik het graag!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:40

Tancreda4 schreef:
Als iemand gastrovet of ander supplement met blackfrifay korting weet, hoor ik het graag!

Hypostore heeft sowieso 25% die ook werkt op supplementen. Equine74 heeft BLACKWEEK74 voor 15%.
Ik heb overigens ook nog een ongeopende 2kg verpakking Gastrovet staan die verkocht mag worden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:51

Heb iemand die eerder gehad?

Ik ben vorige week donderdag gestopt met sucralaan geven aan mijn paard. En sindsdien vindt ze haar muesli niet meer interessant. Er zit natuurlijk een heerlijk vanille smaak aan die sucralaan.

Als ik het in een voerschep dot, dan eet ze het wel. Nu is ze wel een moijlijk eter, maar dit hadden wij niet met de sucraalfat.

immekoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 00:01

Hoi bokkers,
(Helaas) meld ik me ook in dit maagzweren topic. Sinds 1,5 maand trapt mijn merrie met rijden naar haar buik en sinds 4 weken is het compleet staken en bij doorvragen steigeren. De DA is geweest, maar vond haar reactie niet "heftig" genoeg dat hij maagzweren vermoedde. Dus ik heb het bij de zadelmaker en osteopaat gezocht, maar nog steeds geen antwoord. Nu ben ik toch weer terug bij mn eerste vermoeden namelijk maagzweren. Nu twijfel ik welke stap ik zal nemen, weer de DA bellen en bloed afnemen of een doormeting en behandeling doen bij een holistische dierenarts. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:26

Ik zou naar een andere kliniek gaan voor een scopie.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:04

Je gaat niet maagzweren zien in het bloed. Dus dat is geld weggooien.

immekoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:40

Phonix schreef:

Je zou ontstekingswaarden moeten vinden in het bloed. Dat zou voor mij een eerste indicatie zijn. Evengoed bedankt.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:46

Ik zou starten met een maagscopie door een dierenarts. Dergelijke gedragsveranderingen zijn wel kenmerkend voor maagzweren. Mijn paard had behoorlijke maagzweren en liet dit zien door niet te willen lopen onder het zadel, maar bleef "vriendelijk". Bloed afnemen is niet betrouwbaar.
Een holistische dierenarts benaderen zou voor mij eerder een vervolgstap zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:18

Mijn paard is inderdaad dezelfde week nog verhuisd! Jammer want dat was wel het laatste dat op de planning stond gezien ze daar verder eigenlijk wel prima stond en we het echt wel naar onze zin hadden verder. Inmiddels staat ze een dikke week op het nieuw plekje en zag ik dat ze al wat voller aan het worden is. Dus daar ben ik heel blij mee. Ze geeft ook geen reactie meer op de singel en op mijn linkerbeen. Daarnaast is ze tijdens het rijden ook flink minder schrikkerig dus het lijkt de goede kant op te gaan.

@immekoorn: in het bloed ga je niks vinden voor wat betreft maagzweren. Mijn paard zat vol met zweren en de bloeduitslagen waren allemaal goed. Dus als je bloedonderzoek laat doen naar maagzweren dan is het weg gegooid geld.

De enige symptomen die mijn paard lieten zien was af en toe iets gevoelig op de singel, niet eens altijd, soms wat gevoelig reageren voor mijn linkerbeen en tandenknarsen na het geven van een snoepje. Paard was verder met rijden doodbraaf en deed alles wat ik vroeg en heeft nooit gestaakt. Toch had ze behoorlijke zweren dus dat de DA de klachten van jouw paard niet heftig genoeg vind voor een scopie vind ik vreemd. Ik zou een andere kliniek bellen en aangeven dat je een maagscopie wil. Met deze klachten zouden ze dat zo moeten doen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:52

immekoorn schreef:
Phonix schreef:

Je zou ontstekingswaarden moeten vinden in het bloed. Dat zou voor mij een eerste indicatie zijn. Evengoed bedankt.

Nee, ik denk ook niet dat je dat terug vindt. Het is een wond, geen ontsteking.