[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:18

@Lante, In deze tijd wel een hals, het handigst is een losse, kun je later evt. aflaten en is ook minder schurend voor de manen dan een vaste hals.
Derfen vind ik het beste middel om in te smeren tot nu toe.

Mijn ervaring is trouwens dat vliegensprays helemaal niet helpen tegen knutjes...ik gebruik gewoon de rsi en een hoofdkap en smeer de open delen met derfen, dat gaat heel goed en mijn paard heeft echt veel last!
Ik had trouwens ook gehoord dat knutjes best goed tegen vorst kunnen, laten we hopen dat het niet waar is :')

Lante

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:16

Ik heb de pagony eczema, vind het echt een rotding om en af te doen, maar het werkt wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:31

Lante schreef:
Ik heb de pagony eczema, vind het echt een rotding om en af te doen, maar het werkt wel.

Mijn paard had geen problemen met opdoen, ook niet met afdoen, dat deed ze namelijk zelf wel, zo'n pagony is hier heul snel kapot :')
Maar als het bij jou paard heel blijft is het een prima dekentje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:54

Hij is er heel zuinig op haha! Maar wil volgend jaar zo'n rambo ding.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:50

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:06

Even een vraagje:

Wanneer is het seizoen nou echt afgelopen? Ik dacht dat als het ging vriezen die knutten wel eens dood zouden gaan. Het lijkt juist alsof het alleen maar erger is geworden bij mijn pony. Hoe lang gaat het seizoen nog duren? Wil hem snachts namelijk al binnen zetten maar dat kan nu niet omdat hij echt zijn hele staart eraf schuurt..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:16

ellepel schreef:
nog een keertje:
die knutjes zijn pas niet meer actief als het ONDER de 5 graden is en blijft.
daarboven worden ze weer actief en gaan prikken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:27

Zoals de voorspellingen eruit zien, kan de deken pas volgende maand af, met een beetje mazzel.
En helaas staan de paarden dus meer maanden MET deken, dan ZONDER deken.
Het is niet anders.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:34

yvonnedv schreef:
Lante schreef:
Hij is er heel zuinig op haha! Maar wil volgend jaar zo'n rambo ding.

Als ik jou was zou ik dan nu kijken, zo aan het einde van het seizoen kom je nog wel eens voordeligere tegen

deze bijvoorbeeld
http://www.ebay.nl/itm/SALE-Horseware-R ... 6fc4ada296

Dit is niet echt goedkoop. Als ik naar de maat kijk die mijn paard moet hebben dan kost de deken ongeveer 116 euro. Plus de 23 euro verzendkosten is 140 euro.
Kan je ze bij Josie @ Bokt goedkoper bestellen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:35

MaartPaard schreef:
Even een vraagje:

Wanneer is het seizoen nou echt afgelopen? Ik dacht dat als het ging vriezen die knutten wel eens dood zouden gaan. Het lijkt juist alsof het alleen maar erger is geworden bij mijn pony. Hoe lang gaat het seizoen nog duren? Wil hem snachts namelijk al binnen zetten maar dat kan nu niet omdat hij echt zijn hele staart eraf schuurt..

Het schijnt dat eczemers ook gaan schuren bij vorst. Die van mij iig wel.
Daarom heeft die van mij altijd een halsdeken op.

Ik zou jou paard ook goed ingepakt houden, nu hij nog steeds zo schuurt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:42

Die van mij heeft nu ook al zijn winterdeken met hals op. Hij staat dus helaas het hele jaar onder een deken. Ik hoop nog steeds dat we een oplossing gaan vinden zodat hij in ieder geval een deel van het jaar zonder kan staan.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:09

[quote="nadita]
Het schijnt dat eczemers ook gaan schuren bij vorst. Die van mij iig wel.
Daarom heeft die van mij altijd een halsdeken op.

Ik zou jou paard ook goed ingepakt houden, nu hij nog steeds zo schuurt.[/quote]

Ik heb hem zonder deken staan maar gewoon buiten, zodat hij niet kan schuren. Met vorst komt er meer suiker in het gras wat een slechte werking heeft op eczeem. Maar gaan die beesten nooit eens dood ofzo? Tot wanneer duurt het eczeemseizoen normaal? In de winter is het toch helemaal weg?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:16

Er zijn ook veel eczemers die blijven schuren vanwege teveel suikers in het voer/ruwvoer/gras. Of blijven schuren doordat ze naast de eczeem nog een extra huid-probleem als schurft, rasp of schimmel opgelopen hebben, omdat de weerstand bij eczemers soms wel eens lager kan zijn, met dat de huid dus open is en zo'n probleem zich dus makkelijker nestelt in je paard.

Die van mij loopt ook nooit zonder deken met hals, sowieso qua kroelen met andere paarden... ben ik veel te zuinig op mijn manen voor :j

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:26

Hmm ik ben er vrij zeker van dat mijn pony niet een van deze huidproblemen heeft. Het is puur alleen eczeem. Suiker zou zeker kunnen, het gras bevat teveel suiker nu met de nachtvorst. Maar hebben jullie paarden het nu ook nog zo erg dan?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:52

MaartPaard schreef:
Hmm ik ben er vrij zeker van dat mijn pony niet een van deze huidproblemen heeft. Het is puur alleen eczeem. Suiker zou zeker kunnen, het gras bevat teveel suiker nu met de nachtvorst. Maar hebben jullie paarden het nu ook nog zo erg dan?

Suiker was bij mijn paard afgelopen winter niet het geval. Hij stond toen alleen in de paddock met hooi, het land was onbereikbaar door de vorst.
Verder ook heel weinig suikers in zijn rantsoen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:54

Oke, maar heeft hij nu nog last van eczeem ondanks dat et al oktober is en er al sprake is van nachtvorst? En wat is dan wel het geval? Of is de oorzaak onbekend?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:56

Trouwens, is het niet een idee de staart helemaal te bandageren? Ipv een eczeemdeken? Iemand ervaring mee?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:56

Vorst zegt niets.
Is het de 1ste vorst nog, dan kan het nog gewoon van de vliegen zijn.
Houdt je de deken consequent op tot bijvoorbeeld eind november, en hij schuurt in januari nog.
Dan heeft je paard echt een heel ander probleem.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:57

Hoe zit het met voordroog? Zijn er al mensen die dit geven? Ik heb het dan uiteraard op de mensen met zomereczemers die niet op de wei staan.

Een staart bandageren zorgt ervoor dat de huid en de haren stikken, met als gevolg: ook een geschuurde staart :j
Er is wel nachtvorst, maar als overdag de temperatuur boven de 5 à 10 graden is, zijn er nog steeds knutten :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:38

Een stalgenootje van mij maakte bij haar haf met ZE ook altijd helemaal de staartflap van de EJ deken helemaal om de staart vast (3x erom heen), maar ik vond dat er echt niet fijn uitzien, alles werd heel klef en warm en alsnog geschuurd...
Ik heb juist het idee dat met wat extremer weer dat die vliegjes ook heel extreem worden in hun steken...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:00

Mijn paard reageerd niet anders op voer, ze staat nu in de paddock met uitloopstal, krijgt voordroog en heeft iets minder jeuk omdat ze als er veel mugjes zijn in de stal gaat staan.
Ze staan bij mij ook niet meer op de wei, veel teveel gedoe nu de fructaan weer zo gaat schommelen!
Het stikt nog steeds van de mugjes hier dus ik vind het niet gek dat ze nog jeuk hebben.
Maar er was vorig jaar al onderzoek gedaan naar de desbetreffende mug en die blijken vrij goed tegen vorst te kunnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:01

_CS_ schreef:
Vorst zegt niets.
Is het de 1ste vorst nog, dan kan het nog gewoon van de vliegen zijn.
Houdt je de deken consequent op tot bijvoorbeeld eind november, en hij schuurt in januari nog.
Dan heeft je paard echt een heel ander probleem.

Hoe denk jij over dat schuren een gewoonte kan geworden zijn?
Ik had vorig jaar dus het probleem: seizoen ten einde, deken uit, alles prima (volgens mij is de deken ergens in oktober uit gegaan), doet het een paar maanden super, in januari bij -20°C ineens uit het niets de helft van z'n manen eraf ... In de winter had hij (en de rest) een stukje 'bos' waar dus bomen staan (duh :+ ) en daar kregen ze hun hooi omdat dit de droogste plaats was. Dus hij had schuurmogelijkheid zat, zit me alleen nog steeds af te vragen waarom ... Soms heb ik echt het idee dat het een gewoonte geworden is, eventueel zelfs uit verveling ... Zou dat kunnen?

Nu is hij verhuist van stal en ben ik aan het zoeken qua voer etc., dus ben benieuwd wat hij deze winter gaat doen. Er staan in ieder geval geen bomen meer in de weide :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:05

in de winter kan het toch vak komen van bijvoorbeeld luis,die geven ook flink jeuk.
maar ook ruwvoer met hoge suiker(fructaan) waardes of veel wortelen kunnen jeuk geven.
daarnaast zijn er ook nog paarden die jeuk krijgen van bepaalde mijten die in het hooi of stro zitten.
en dan heb je nog de paarden die uit verveling gaan schuren en je hebt paarden die een ekort hebben aan mineralen waardoor het lichaam uit balsn raakt en ze jeuk krijgen.
bloedtestje in dan wel zinvol om dat uit te sluiten.

en in de winter kunnen bloedwormen ook jeuk geven omdat ze zoch dan inkapselen en dat hele verhaal weet ik niet precies meer haha. :P
maar goed daar was dus iets me een dan gaan paaren in de winter jeuken.

ik heb in elk geval bij appie nog het probleem jeuk omdat hij teveel met kapotte dekens heeft gestaan.
op zijn manenkam zitten nog korsten en het jeukt.
morgen ga ik een drainage kuurtje bestellen en ik denk dat dat zo voor de winter de boel wel opschoont :j

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:12

het gaat gelukkig de goede kant op, de wondjes op haar oren en hoofd zijn aan het helen.
heb nu een 100 grams hals om, maar helaas schuurt ze nog wel aan de voerbak en mist ze daar nu weer een stuk manen, omdat de deken daar niet komt.
verder had ik nog een vraag over derfen, het geeft zo zwart af in de manen, en ik heb een haflinger dus dat zie je erg goed.
wat doen jullie daar tegen?

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:15

Lante schreef:
Hallo, ik heb een haflinger met zomereczeem, ben een beetje behoorlijk belazerd eigenlijk, heb hem begin van het voorjaar gekocht, toen was er niks van te zien/aan te merken en het is ook niet gemeld. Hij is echter zo leuk dat ik het maar laat. Ik heb hem alweer in de winterdekens, is het wijsheid om een winterdeken met hals aan te schaffen..? Is mijn eerste eczeempaard... Heb hem wel veel binnen en elke dag midden op de dag een paar uurtjes buiten. Verder gebruik ik Sweet itch van Sectolin, maar dat vindt hij niet erg prettig, Neovet is beter?

dat had ik met mijn haflinger ook, balen is dat he. ik heb ook sweet itch gebruikt maar hielp bij mij ook niet,
ik heb bijna de hele zomer een vliegendeken met hals omgehad en heb mijn haf nu 4 keer ingesmeerd met derfen en ik krijg het idee dat ze minder schuurt.
ik heb nu een regendeken om met een loss hals omdat ze toch nog schuurt en ik met al die regen de vliegenhals te koud vond.