[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:58

Onze paarden doen het erg goed op de Pavo Nature's Best. Die heeft een heel laag suikergehalte :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:59

Oke dankjewel, vind het echt moeilijk, het is ook een kwestie van proberen, maar je hoort van iedereen wat anders.. En er zijn zoveel soorten voer, en zoveel soorten middelen, dat ik het even niet meer wist :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:02

kaatje89 schreef:
Ik kom even binnenvallen :o

Ik zoek voer voor mijn pony, zonder suiker, maar zie door het bomen het bos niet meer.. Wat voeren jullie aan je paarden?
Afgelopen zomer is de jeuk erg meegevallen, heeft zonder deken overdag op het land gestaan, op tijd naar binnen. Heb Endure spray gebruikt op advies van iemand die ik ken, dat hielp eigenlijk erg goed bij mijn pony.

Maar ik lees nu ook steeds vaker dat paarden met eczeem moeilijker afvalstoffen kwijt raken, een paar van jullie gebruiken dus dat drainage (waar ik ook al veel over heb gehoord), maar anderen zeggen, knoflook voeren..

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer :o

stap 1 is deken en rantsoen aanpassen. knoflook helpt imo niet tegen eczeem. wel moet je letten op suiker en zetmeel gehalte in het voer. deze moet zo laag mogelijk zijn. verder moet je voor zover mogelijk rekening houden met fructaan in het gras (zie www.paardnatuurlijk.nl voor een fructaanindex. hier staat wanneer het waar hoog/laag enzo is). weinig brok, veel hooi :D

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:03

Ik heb gehoord dat er in de nature's best stiekum nog best veel suiker zit.
Ik heb mijn pony over gezet op subli ponybrok, aangevuld met een heel klein beetje subli zonder.

Ik voer dit nu 3 maanden ongeveer, dus over dit voer en zijn jeuk kan ik nog niks zeggen.
Maar zowel de pony als mijn paard doen het wel goed op dit voer.

Sowieso krijgt mijn pony heel weinig brok, het is meer een handje als mijn paard ook krijgt.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:07

@zij, hij heeft ook een deken, maar afgelopen zomer stond hij bij slopers in de wei, die combinatie werkt niet ;)
Deze zomer ga ik dat ook weer proberen, maar goed, heb graag meer middelen achter de hand, voor als het weer niet lukt..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:10

sterkere deken, of juist hele goedkope en dan steeds naaien tot hij niet meer te repareren is en dan vervangen... helaas kost dat wat, maar als daardoor je paard een prettiger leven heeft... anders in een andere kudde een optie? deken is wel erg belangrijk...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:10

ik voer pavo basis, en subli zonder en veel hooi. (geen kuil!!)

verder staat ze zomers binnen van 5 tot 9 ofzo.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:12

Wanneer is het verstandig om met drainage compositum te beginnen?
Senna krijgt nu 2x per dag een handje Marstall Exzem met 1x 30 ml appelazijn. Ik ga haar als ze weer aan het werk gaat Marstall Force of Marstall Vito er bij geven. Bij HorseWellness hebben ze Marstall en D&H en zij verzenden onder de 30kg voor €6,90.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:15

Er staan paar een paar paarden op stal, een andere kudde word hem dus niet...

Afgelopen zomer heeft hij ook nauwelijks jeuk gehad. Maar daarnaast zoek ik gewoon een ander soort voer, gebruik endure spray, wat bij hem goed helpt.
Zou ook graag meer willen weten over die drainage kuur.

Voor de rest zei ik al dat ik deze zomer weer probeer met z'n deken, maar het probleem is ook dat hij z'n halve deken zelf uit kan trekken := En dat levert ook niet al te leuke taferelen op :)

Paintless, bij ons op stal voeren ze geen kuil, dus dat scheelt. Die van mij gaat iig op tijd naar binnen en niet te vroeg weer naar buiten.

Flosje, waarvoor gebruik jij dat appelazijn? Ik zl ook eens kijken naar dat voer wat jij geeft :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:20

andere deken? ;) die van mij trok eerst ook haar deken uit... heb de deken in hele kleine stukjes terug gevonden toen...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:21

kaatje89 schreef:
Flosje, waarvoor gebruik jij dat appelazijn? Ik zl ook eens kijken naar dat voer wat jij geeft :)

Vooral voor de afvoer van afvalstoffen. Senna heeft altijd heel erg snel last van dikke benen. Sinds ik appelazijn geef (ik dacht oktober) heeft ze daar veel minder last van. Nog wat uitleg:
http://www.paardendrogist.nl/product/105/110/appel_azijn/108004/
Als je iets naar beneden scrollt kan je onder ingredienten appelazijn aanklikken, daar staat meer uitleg.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:24

Ik heb een vraagje omdat ik binnenkort een nieuwe zomerdeken wil kopen (pony heeft exceem) welke dekens hebben jullie?

Ik ben van plan de rambo sweet itch hoody tekopen,hebben hier meer mensen deze voor zomerexceem? :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:24

Oke dankjewel flosje :)

@zij, andere deken is al geprobeerd. Hou het probleem..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:27

femmiel: heel veel hebben die deken en zijn er erg over te spreken ;) klein beetje teruglezen of zoekfunctie gebruiken levert al veel op :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:31

het is een fijne deken omdat ie van zwaar materiaal is en niet warm word.
nadeel is dat ie loeiduur is.

ik begin met drainage in maart. 2 weken drainage, de de rest puur allergie of euh.. nou die andere. ik ben de naam alweer kwijt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:35

mirkip schreef:
Wat is jullie ervaring hiermee:

http://www.agradi.nl/apotheek/runderen/ ... 00506/1056

Er staat in de beschrijving dat 't ook werkt tegen knutten... ????
Er staan ook een paar recensies bij, maar die zijn niet denderend.

een kennisje van mij gebruikt dit bij haar arabiertjes en die is er dik tevreden over.
valt dus best te proberen,al vind ik een deken nog steeds makkelijker en in verhouding denk ik ook goedkoper?

de vliegjes zijn er alweer,haha wat gaan die snel zeg, er dreven net 2 in de regenton en ik zag wat vliegjes boven de coniferen hangen hier.

zij:
waarom ga je niet de subli zonder geven of een granenmix?
ik ben bij appie aan het overstappen naar de granenmix van subli,die is in elk geval melassevrij.
zit dan misschien wel zetmeel in de granen,maar de granen zijn niet bewerkt ofzo.

of wil je persé een brok geven?
ik weet dat de ponybrok ook geschikt is, en meende dat pavo ook een brok had met veel vitamines en weinig suikers

ik meng nu subli granenmix met de structuurmuesli.
ap krijgt nu geen supplement meer,alleen appelazijn door zijn voer.
heb in elk geval het idee dat het wel wat werkt want zijn koker is heel mooi schoon.
alleen ruikt het erg sterk en smaakt het volgens mij ook zo.
ap staat regelmatig met een heel vies gezicht naar zijn eten te kijken :+
flosje doet jouw dier dat ook bij de appelazijn?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:37

omdat die van mij dus ook een laag zetmeelgehalte in het voer moet hebben... daar zou die seniores priores aan voldoen. zit alleen verder ook weinig in, dus kan evt tekorten veroorzaken (maar die zijn wel weer aan te vullen met vitaminekorrels evt). alleen staat daarvan het suiker dus nergens vermeld...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:42

Seniores Priores moet wel 6 uur van te voren weken. Daar moet je wel rekening mee houden. Bij het subforum Voeding heb je een topic natuurlijk voeren, daar geven veel mensen volgens mij Agrobs brokken icm een vitaminekorrel en dat bevalt ook veel mensen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:42

bel morgen even met subli zelf. zijn hele aardge meedenkende mensen.
ik heb ze ook wel es gebeld en ze waren heel eerlijk over hun voer,ze smeren je niet zomaar wat aan.
scheelt inderdaad wel het zetmeel gehalte, de seniores heeft maar 62g per kilo en de granenmix al 454g.
dus dat scheelt enorm.
maar appie kan het wel verteren,dus voor hem is dat geen probleem( en die krijgt toch maar weinig er van)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:44

vies kijken? ach dat doet breeze ook met haar subli zonder. werkelijk. doe je zo je best, krijg je zo'n gezicht hahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:45

die appelazijn ruikt ook heel sterk,echt zo'n zuur azijnluchtje.
nou je moet er maar van houden :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:47

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:21

Zij: Een ponytje bij ons op stal mocht echt niets hebben i.v.m. hoefbevangenheid (beest was echt bijna dood).
Die hebben ze toen op de priores gezet, en dat ging super!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:22

ik voer Marstall Naturell en dat gaat super !

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:23

Mijne krijgt ponybrok, zit ook laag in zetmeel gehalte.
Nature's best ging ze helemaal niet lekke rop, hoogstwaarschijnlijk door de lucerne.

Drainage begin ik altijd in maart mee.