[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:02

Kent of heeft een van jullie het blad veehouder & dierenarts?
Daar staat een meer dan interessant artikel in over zomereczeem.
Er zijn meerdere grootschalige (en 'echte' dus geen Leen-taal-achtige) onderzoeken gaande, goed nieuws vind ik!
Als het lukt scan ik het artikel vandaag of morgen in.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:50

Kiara schreef:
Er zijn meerdere grootschalige (en 'echte' dus geen Leen-taal-achtige) onderzoeken gaande, goed nieuws vind ik!

Nope, ik heb het blad niet maar ben wel zeer geinteresseerd in het artikel Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:55

_Ro0sj_ schreef:
Ik kom hier ook even binne lopen:

Ik heb sins 2 weken treug het midel gekregen die wel helpt!!
Alleen je kan het niet overal krijgen het is de geheim van onse dierenarts (hij vertelt ook niet hoe het heet)
het is blauw spul en komt uit frankrijk

Ruikt het toevallig een beetje typisch zoetig ?

Ik heb jaren terug eens een mengsel gemaakt van perubalsem, gezuiverde carbol en spiritus.
Dat recept staat in Stalapotheek van Nora Scully Tack tegen jeuk.
Het maakte de huid heel soepel n glad. De bestanddelen waren gewoon verkrijgbaar bij een apotheek.

Het ziet blauw en helpt inderdaad goed tegen de jeuk.
Echter op een gegeven moment kon ik niet meer aan pure perubalsem komen terwijl het toch ook wel in geneesmiddelen voorkomt.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:50

Ik scan het in voor je, en afhankelijk van de kwaliteit van de scan plaats ik het hier of stuur ik het je wel via de mail Henny_W. (dan vraag ik eerst nog wel je mailadres natuurlijk Knipoog )
Uploaden kan de boel nogal vervagen, en bij tekstdocumnten is dat niet fijn Lachen

Afijn, wordt vervolgd dus!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:15

Ik ben ook wel benieuwd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:57

ik ook Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:00

ik ook Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:39

Boos! Ik had helemaal goede hoop dat mijn paard toch geen eczeem had, maar ik begin nu toch weer sterk te twijfelen.
Hij had begin van het weideseizoen op de (te) verse weide elke keer jeuk. Een heel stuk manen is afgeschuurd en een stuk staart ook. Door steeds de manen en staart uit te spoelen en er sweet-itch in te smeren gelijk nadat hij de wei af kwam, heb ik het schuren bijna weg kunnen krijgen. Heel af en toe kon je nog aan de staart zien dat er geschuurd was.
Nu staat hij sinds de 2e dag en nacht in een kale weide met onbeperkt hooi. Hij krijgt elke ochtend en avond een halve kilo biks en af en toe zit hier een schep mais of pulp bij.
Meteen begonnen zijn manen weer te groeien en hij leek echt nérgens jeuk te hebben, tot vandaag! Verdrietig
Hij heeft weer geschuurd aan zijn staart, een heel stuk is eruit, zijn hoofd heeft heel wat kale plekken en rond zijn maantop zitten rondjes... Ook schuurde hij weer met zijn hoofd en hals tegen mij aan tijdens het naar stal lopen. Ik vind het echt raar, want gisteren was dit nog helemaal niet zo erg. De plekjes op zijn hoofd waren nog maar heel licht en niet kaal, jeuk in zijn manen en staart had hij niet.

Ik heb de jeukende delen maar meteen goed gewassen en daarna was het wat minder, maar ik vind dit toch wel heel erg vervelend. Ik heb een vliegendeken voor hem, maar die blijft niet zo heel erg mooi liggen, trekt naar achteren. En die kan hij niet dag en nacht op. Moet ik toch een eczeempyama kopen? Of minderen in de biks?
Of alleen op de drukke vlieguren de deken opleggen?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:46

Ik weet niet wat voor arbeid je vraagt van het paard, maar minderen met de biks is altijd een optie natuurlijk bij jeuk.
Verder wellicht indien mogelijk na de ochtend en voor de avond buiten, dus pakweg van een uur of tien/elf tot vijf.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:58

Hij moet toch wel flink werken en heeft aanleg om snel mager te worden. Vandaar dat ik hem zoveel biks geef (vind het zelf wat veel namelijk) Maar ik zal eens kijken hoe hij reageert op minder biks. Ik kan het altijd weer verhogen als ik merk dat hij trager of loom wordt.

Ik heb momenteel geen stal, binnenzetten behoort dus niet tot de mogelijkheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:07

je geeft 2x een halve schep biks?
nou is toch niet veel voor een hard werkend dier?
laat de mais en pulp weg,die lijken me eerder overbodig

daar komt t vast niet van hoor,probeer eerder of hij niet nog wat minder gras kan hebben.
hoe kaal is het stuk waar je dier nu op staat?
is dat nog net zo kaal als toen het wel goed ging?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:26

Waarschijnlijk is het nu nóg kaler. Ze staan er dus al iets langer dan een week op zonder problemen. Hij had die tijd geen jeuk. Ze hebben wel al twee pakken kuil erdoor heen gejaagd. Misschien was het tweede pak te eiwitrijk? Of kan het daar niet door komen?
Dit is de wei http://www.mijnalbum.nl/Foto-W4TCCJIP.jpg en van wat dichterbij want op de andere lijkt het wel erg groen http://www.mijnalbum.nl/Foto-CE78PMIR.jpg
Ow en op de tweede foto zie je mijn paard duidelijk zonder plekken op zijn hoofd. Nu lijkt hij op een van de foto's die hier een tijdje terug geplaatst werd.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:09

Kiara schreef:

Trouwens, in de volgende ROS komt een mooi artikel over ZE.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:49

ben ook erg benieuwd naar dat artikel Ja, ook in dat van ROS Haha!, wij hebben namelijk het abb op Bit en daar stonden pas alleen wat producten in.

Zen heeft zijn staart niet meer gejeukt Haha!. Zijn dekentje blijft perfect liggen, alleen snap ik niet waarom dat zie deken creme hebben gemaakt Clown, my god...wat ziet die deken er smerig eruit na 2 dagen Knipoog. Hij vind de deken gelukkig ook niet erg om te dragen, alleen blijven de oren niet echt in de oorgaatjes zitten Clown en dat terwijl hij nog ruimte genoeg heeft in de lengte van de hals.

Zijn staart behandel ik nu met klitwortel (advies vriendin) en de manen met sweet itch. Aan de manen kan ik slecht zien of hij gejeukt heeft. De wondjes op zijn hoofd heb ik evengoed even behandeld met imaverol, mocht het nog een restje van de schimmel van laatst zijn Knipoog. Tevens heb ik zijn manen en staart vandaag lekker gewassen met betadine scrub. Gelukkig vind hij het allemaal niet zo erg, voor mijn andere paard zou het echt een drama zijn zo vaak wassen...die is echt vies van water Vork

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:50

Mooi dat het zo goed gaat!
Ik had vandaag mijn Boettdeken verwacht.. niks..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:52

Nathalie welke deken heb je?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:53

rambo sweet itch, echt een fijne stevige deken Ja. Blijft super liggen, trekt niet op zijn borst (voor veel dekens heeft hij een te brede borst) en die zachte binnenkant maakt het helemaal af Haha!. Zen heeft echt zo'n tussenmaatje tussen 185 en 195, en deze deken is er 190, ideaal dus Haha!

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:57

henny_w schreef:
Ruikt het toevallig een beetje typisch zoetig ?

Nee het ruikt heel sterk het stinkt meer
maar als je het een dag laat staan is het bove blauw en onder wit

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:00

ik dacht ook dat t nu eindelijk goed ging met mn paard.. maar hij gaat weer achteruit.. ik verkoop hem.. richting zee ofzo.
echt een super paard maar ik vind t zonder dat hij dr last van heeft en t is nu nog lichtjes maar weet niet hoe erg t gaat worden..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:02

Aaaaaaah zo'n stomme mug heeft even 'gezellig' ónder Indy's deken gebivakkeerd vandaag. Resultaat: gestoken en rode plek en schilfers en los haar. Vond de mug r.i.p. onder de halsstuk.

Boos!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:04

BO: Boos! balen zeg, welke deken heb jij?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:05

moniekk schreef:
ik dacht ook dat t nu eindelijk goed ging met mn paard.. maar hij gaat weer achteruit.. ik verkoop hem.. richting zee ofzo.
echt een super paard maar ik vind t zonder dat hij dr last van heeft en t is nu nog lichtjes maar weet niet hoe erg t gaat worden..

Zozo, das wel erg snel.
Denk er nog eens goed overna, als ik het zo lees is het een overhaaste beslissing.
Misschien kan je een aantal middeltjes proberen, een deken of een goede DA erbij halen? Misschien heeft je pony vlooien, schimmel of iets anders.
Geef de moet niet te snel op!

Als je dit alles hierboven al hebt gedaan, heb ik zeer veel respect voor je beslissing. Knap dat je eerst aan je paard denkt en daarna pas aan jezelf.
Suc6 ermee..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:05

Uh een merkloze Haha!
Super dekentje overigens hoor!
Alleen zo af en toe glipt er toch wel eens heel per ongeluk een mugje naar binnen, kan gebeuren....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:07

Kiara schreef:

Ik ben ook geinteresseerd in het artikel.

@Annetje : biks en mais eruit gooien. Kuurtje goede pro en prebiotica geven (bv Synbiozyme van NAF) dan kan hij de voedingsstoffen weer optimaal opnemen. Verder pulp + zemelen + lijnzaad(olie).

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:08

ja dat kan indd altijd gebeuren Ja.

Moniekk: moeilijk beslissing, aan het Zee hoeft het natuurlijk niet perse beter te worden . Wat heb je al allemaal gedaan als ik vragen mag?