Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pol1 schreef:Disbalans in haar lichaam leek bij mijn merrie de grootste trigger..Mijn paard is nu al jaren weer praktisch schudvrij..weliswaar wel met neusnetje in de zomer en masker als er heel veel beestjes zijn.. rechtrichten heeft t schudden tot een minimum beperkt..
[***] schreef:Zo klinkt het puur als stress door het vaststaan...
Is er iets verandert op stal? Bepaalde paarden in de buurt, of juist niet? Wat doe jij als ze met haar hoofd gaat schudden? Het wordt erger als je weg gaat zeg je, heeft ze verlatingsangst? Wat betekent dat tussen de lijnen staan, is dat altijd poetsen en werken? Of ook wat anders?
Zoals ellepel zegt: stress kan zeer veel doen met een dierHet enige schudden wat Cobe momenteel nog doet is volgens mij stress-schudden .. zo voelt het in ieder geval. Oorzaken kunnen verschillen, maar sommige ritten gaan super, andere ritten schudt hij meer, maar dan zit er ook meer stress in de rit (door welke reden dan ook). En al bij al valt het schudden dan ook nog mee hoor, het is véél erger geweest
ellepel schreef:Hoe strak staat ze aan die touwen, het is voor een paard helemaal niet fijn om zo vast te staan.
Ik heb die van mij los, wel touw door een ring,maar geen knoop.
Ik hou er niet van om paarden vast te binden, heb er een gehad die een verschoven nekwervel had na hangen.
Ik doe het niet mer, maar zoek uit eat er aan de hand is
MimiHartje schreef:Ze staat al sinds dat ik haar heb altijd in het gangpad en helemaal niet strak aan 2 touwtjes. Dat is bedoelt op te poetsen of als ik mijn stal ga uitmesten. Ik zet haar nooit strak.. Er is ook niks nieuws op stal of iets en ik denk dat het staan in het gangpad geen tekenen van stress zijn. Op de momenten dat ze met haar hoofd schudde en ik dat zag, aaide ik d'r even over d'r hoofd en praatte tegen d'r. Vandaag heeft ze dan weer niks laten merken. Helemaal geen geschud. We gaan het dus even goed bijhouden wanneer, waar en hoe ze het doet en in de gaten houden natuurlijk.
Graffi86 schreef:aandacht vragen was het zeker niet, ze had duidelijk ergens last van. Had er ook niet bij gezet dat ze dan stopte, maar ik probeerde haar gerust te stellen. Gelukkig is vandaag nu de 3e dag zonder erge verschijnselen.MimiHartje schreef:Ze staat al sinds dat ik haar heb altijd in het gangpad en helemaal niet strak aan 2 touwtjes. Dat is bedoelt op te poetsen of als ik mijn stal ga uitmesten. Ik zet haar nooit strak.. Er is ook niks nieuws op stal of iets en ik denk dat het staan in het gangpad geen tekenen van stress zijn. Op de momenten dat ze met haar hoofd schudde en ik dat zag, aaide ik d'r even over d'r hoofd en praatte tegen d'r. Vandaag heeft ze dan weer niks laten merken. Helemaal geen geschud. We gaan het dus even goed bijhouden wanneer, waar en hoe ze het doet en in de gaten houden natuurlijk.
Klinkt mij een beetje als aandacht vragen: ze schudt/schraapt en wordt geaaid...
Guus gaat ook super. Wel altijd met muts en flapje, maar eigenlijk geen geschud. Ja, stress gerelateerd. Vorige week met stalgenoot het bos in. Guus superbraaf, maar stapt altijd rond de 9-10km/uur, en stalgenoot bij lange na niet. Bij het vele inhouden werd hij erg onrustig, schudden met zijn hoofd en slaan met zijn benen... Echt stress dus, maar dat kunnen we veelal wel vermijden denk ik.