[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:42

Met ons merrie helaas niet goed
Vorige week werd er een plekje gevonden in de keel. Hier is een biopt van genomen en daar kwam een maligne lymfoom uit. Of dit primair is of metastases weten we niet. Hier zou donderdag uitslag van moeten komen. We hebben alleen besloten om haar vanmorgen te laten inslapen. Ook al is de keel primair, dan nog is behandeling erg duur en onzeker je weet namelijk niet of er elders nog wel active lymfomen zijn. En daarnaast nog het head shacking wat met de behandeling niet beter werd.
Het besluit valt ons zwaar, maar haar zien lijden en zichzelf verhongeren door het niet kunnen eten gaat mij nog meer aan het hart. Ik zal ze missen. De topper. Maar ik weet dat dit het goede besluit is.

Toch bedankt voor al jullie interesse en meedenkendheid!!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:47

Allemachtig..... Heel veel sterkte! :(:)

MarliesD17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:58

Mijn verzorgje heeft ook last van Headshaking vanaf ze nog maar sneller gaat dan stap, zelfs al staat ze gewoon in de wei Gelukkig is het wel een ideale partner om vrijheidsdressuur te doen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:01

Newt :(:)
Wat een vreselijk nieuws en wat een dappere beslissing.
Heel veel sterkte...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:12

Jeetje Newt! Alles behalve wat ik verwacht had zeg, maar ik snap jullie besluit heel goed. Heel veel sterkte, jullie hebben denk ik de juiste beslissing genomen. :(:)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:16

Heel erg veel sterkte newt! :(:)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:03

Wat triest Newt. Een moeilijke maar eerlijke beslissing. Heel veel sterkte :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:20

Newt :(:) wat verdrietig. Ik had zo gehoopt op beter nieuws.
'Houden van' is ook 'laten gaan' , als het niet meer gaat.
Sterkte

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:06

Heel veel sterkte Newt... :(:)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:11

Newt, heel veel sterkte. Ik vind het een hele dappere en goede beslissing van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:23

Pffft newt, wat een wending ;( Maar zo te lezen wel de beste beslissing .. sterkte ermee Y;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:28

Appie was vandaag gefrustreerd

Ik had hem even uit de wei gehad
De groep van hem een stuk gras bij gegeven en appie later weer op het pad gezet naar zijn weide toe.
Dat is gewoon een stuk rechtdoor en aan het eind staat zijn groep.

Al 2 weken :+

En dat weet hij heus wel,alleen meneer word een dagje ouder en hij kon maar niet bedenken hoe hij nou bij zijn groepje kon komen.
Dus stond hij voor de ingang van de wei te hinniken en heen en weer te drentelen en echt vreeeeeeeeselijk met zijn hoofd te schudden!
Echt maf om te zien,hij wilde zooo graag naar ze toe,maar snapte niet hoe.
Ik ben gewoon maar met hem het pad op gelopen, hij al schuddend en zeurend achter me aan.
Toen we aan het einde waren hinnikte hij toen hij zag hoe hij bij ze moest komen en ging in volle galop naar zijn groepje toe.

Heb hem daarna niet weer zien schudden :D

Kan je nagaan wat stress kan doen met een dier

MimiHartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:35

Hoi allemaal,
Mijn merrie schud sinds een paar dagen haar hoofd verticaal als ze vast staat met 2 touwtjes in het gangpad. Ze raakt dan (tot zo ver)ook een beetje ongerust als ik er niet bij sta en dan loopt ze heen en weer en schraapt ze soms met haar voorbeen. Terwijl ze altijd heel rustig uren kon staan zonder dat ze alle kanten op liep. Het gekke is dat ik tot nu zo ver ik weet, ze het niet tijdens het rijden in de bak of op buitenrit doet, of als ze gewoon buiten stil staat of als ik een rondje met d'r aan de hand loop. Echt puur alleen maar in het gangpad. Ze heeft het een tijdje terug ook wel eens heel af en toe na het rijden gedaan als ze kuil ging eten, maar ik denk dat dat van de na-stress kwam omdat ze het dan heel spannend vond langs de bakrand. De volgende dag was het dan ook weer weg. Iemand enig idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:16

Zo klinkt het puur als stress door het vaststaan...
Is er iets verandert op stal? Bepaalde paarden in de buurt, of juist niet? Wat doe jij als ze met haar hoofd gaat schudden? Het wordt erger als je weg gaat zeg je, heeft ze verlatingsangst? Wat betekent dat tussen de lijnen staan, is dat altijd poetsen en werken? Of ook wat anders?

Zoals ellepel zegt: stress kan zeer veel doen met een dier :j Het enige schudden wat [***] momenteel nog doet is volgens mij stress-schudden .. zo voelt het in ieder geval. Oorzaken kunnen verschillen, maar sommige ritten gaan super, andere ritten schudt hij meer, maar dan zit er ook meer stress in de rit (door welke reden dan ook). En al bij al valt het schudden dan ook nog mee hoor, het is véél erger geweest ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:27

Hoe strak staat ze aan die touwen, het is voor een paard helemaal niet fijn om zo vast te staan.

Ik heb die van mij los, wel touw door een ring,maar geen knoop.
Ik hou er niet van om paarden vast te binden, heb er een gehad die een verschoven nekwervel had na hangen.
Ik doe het niet mer, maar zoek uit eat er aan de hand is :j

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:19

Hier een fijne reactie gehad.
Macho is nu 2x behandeld voor een cranio sacraal behandeling. Laatste was vorige week zaterdag.
Donderdag licht laten loswerken en vandaag een rustig buitenritje gemaakt.
Het is al een hele verbetering. Schudden is nog wel aanwezig maar echt zo veel minder.
We hebben een half uur gestapt en een beetje gedraafd en vooral op de terugweg niet geschud.

7 juli komt ze weer om dan te kijken hoe het is gegaan. Ben super benieuwd

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:11

pol1 schreef:
Disbalans in haar lichaam leek bij mijn merrie de grootste trigger..Mijn paard is nu al jaren weer praktisch schudvrij..weliswaar wel met neusnetje in de zomer en masker als er heel veel beestjes zijn.. rechtrichten heeft t schudden tot een minimum beperkt..

Hier ook! *\o/*
En het was echt, echt heel erg, maar nu: we lessen weer, rijden weer heerlijk rond en dat alleen met een netje. :j

MimiHartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:55

[***] schreef:
Zo klinkt het puur als stress door het vaststaan...
Is er iets verandert op stal? Bepaalde paarden in de buurt, of juist niet? Wat doe jij als ze met haar hoofd gaat schudden? Het wordt erger als je weg gaat zeg je, heeft ze verlatingsangst? Wat betekent dat tussen de lijnen staan, is dat altijd poetsen en werken? Of ook wat anders?

Zoals ellepel zegt: stress kan zeer veel doen met een dier :j Het enige schudden wat Cobe momenteel nog doet is volgens mij stress-schudden .. zo voelt het in ieder geval. Oorzaken kunnen verschillen, maar sommige ritten gaan super, andere ritten schudt hij meer, maar dan zit er ook meer stress in de rit (door welke reden dan ook). En al bij al valt het schudden dan ook nog mee hoor, het is véél erger geweest ;)

Ze staat al sinds dat ik haar heb altijd in het gangpad en helemaal niet strak aan 2 touwtjes. Dat is bedoelt op te poetsen of als ik mijn stal ga uitmesten. Ik zet haar nooit strak.. Er is ook niks nieuws op stal of iets en ik denk dat het staan in het gangpad geen tekenen van stress zijn. Op de momenten dat ze met haar hoofd schudde en ik dat zag, aaide ik d'r even over d'r hoofd en praatte tegen d'r. Vandaag heeft ze dan weer niks laten merken. Helemaal geen geschud. We gaan het dus even goed bijhouden wanneer, waar en hoe ze het doet en in de gaten houden natuurlijk.

MimiHartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:03

ellepel schreef:
Hoe strak staat ze aan die touwen, het is voor een paard helemaal niet fijn om zo vast te staan.

Ik heb die van mij los, wel touw door een ring,maar geen knoop.
Ik hou er niet van om paarden vast te binden, heb er een gehad die een verschoven nekwervel had na hangen.
Ik doe het niet mer, maar zoek uit eat er aan de hand is :j

Ze staat niet strak aan de touwen. Al sinds dat ik haar heb nu zo'n ruim 2 jaar staat ze daar vaak als ik haar poets of haar stal uitmest. Ze staat ook vaak lekker half te snurken :+ Het leek trouwens wel als of het kriebelde in d'r neusje. Vandaag toonde ze geen verschijnselen, echt helemaal niks...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:03

MimiHartje schreef:
Ze staat al sinds dat ik haar heb altijd in het gangpad en helemaal niet strak aan 2 touwtjes. Dat is bedoelt op te poetsen of als ik mijn stal ga uitmesten. Ik zet haar nooit strak.. Er is ook niks nieuws op stal of iets en ik denk dat het staan in het gangpad geen tekenen van stress zijn. Op de momenten dat ze met haar hoofd schudde en ik dat zag, aaide ik d'r even over d'r hoofd en praatte tegen d'r. Vandaag heeft ze dan weer niks laten merken. Helemaal geen geschud. We gaan het dus even goed bijhouden wanneer, waar en hoe ze het doet en in de gaten houden natuurlijk.

Klinkt mij een beetje als aandacht vragen: ze schudt/schraapt en wordt geaaid...

Guus gaat ook super. Wel altijd met muts en flapje, maar eigenlijk geen geschud. Ja, stress gerelateerd. Vorige week met stalgenoot het bos in. Guus superbraaf, maar stapt altijd rond de 9-10km/uur, en stalgenoot bij lange na niet. Bij het vele inhouden werd hij erg onrustig, schudden met zijn hoofd en slaan met zijn benen... Echt stress dus, maar dat kunnen we veelal wel vermijden denk ik.

MimiHartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:10

Graffi86 schreef:
MimiHartje schreef:

Klinkt mij een beetje als aandacht vragen: ze schudt/schraapt en wordt geaaid...

Guus gaat ook super. Wel altijd met muts en flapje, maar eigenlijk geen geschud. Ja, stress gerelateerd. Vorige week met stalgenoot het bos in. Guus superbraaf, maar stapt altijd rond de 9-10km/uur, en stalgenoot bij lange na niet. Bij het vele inhouden werd hij erg onrustig, schudden met zijn hoofd en slaan met zijn benen... Echt stress dus, maar dat kunnen we veelal wel vermijden denk ik.
aandacht vragen was het zeker niet, ze had duidelijk ergens last van. Had er ook niet bij gezet dat ze dan stopte, maar ik probeerde haar gerust te stellen. Gelukkig is vandaag nu de 3e dag zonder erge verschijnselen.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:47

Met Geert gaat het echt super! Ik heb al 2 keer zonder pollennetje kunnen rijden! Ik ga heeeel voorzichtig hopen dat hij beter wordt. *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:25

Wauw *\o/* *\o/*

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:32

Hier ook flinke verbetering na een cranio sacrale behandeling :j
Ga nog steeds verder, dus tandarts, osteo, zadelpasser. Just to be sure. Nooit slecht ook.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:55

Nu kan ik zeker niet wachten tot Damian zijn eerste cranio sacraal behandeling krijgt!
Ik lees steeds meer positieve berichten over headshakers en cranio sacraal :)
Hier komt dinsdag de tandarts en 15 juli michael hamerslag.