[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:41

Ach.... heel veel sterkte met het gemis van je knapperd :(:)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:43

Heel veel sterkte. Y;(

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:40

AaronYve schreef:
Wegens het overlijden van mijn geliefde Aaron heb ik 107 pilletjes pergoquin over. Houdbaar tot 05-2026. Graag pb

Wat verdrietig.. veel sterkte

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:13

Dank jullie wel, het gemis is groot
pilletjes zijn ovb vergeven

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:14

Sterkte

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:41

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:41

Veel sterkte met het verlies AaronYve

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:14

Vraagje: zijn er mensen die een zandkuur hebben gegeven naast pergoquin/prascend? Ik heb heel wat berichten nagelezen, want ik heb eens gelezen dat je de medicatie en de zandkuur dan niet op hetzelfde tijdstip mag geven, omdat de medicatie anders niet kan worden opgenomen door de maag. Weet iemand dit zeker? En hoeveel uren moeten er tussen zitten?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:52

Yaffie schreef:
Vraagje: zijn er mensen die een zandkuur hebben gegeven naast pergoquin/prascend? Ik heb heel wat berichten nagelezen, want ik heb eens gelezen dat je de medicatie en de zandkuur dan niet op hetzelfde tijdstip mag geven, omdat de medicatie anders niet kan worden opgenomen door de maag. Weet iemand dit zeker? En hoeveel uren moeten er tussen zitten?

Oh dat wist ik niet.... Toevallig geven wij de prascend smorgens en de psyllium savonds. Maar goed dus vd zekerheid

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:01

Ik geef het ook gewoon om ongeveer dezelfde tijd.. Nooit bij stilgestaan of dat uitmaakt eigenlijk..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:23

Hier geef ik het gewoon rond dezelfde tijd en merk ik geen verschil. Terwijl als hij een dag zijn medicatie niet heeft gehad, ik wel direct verschil merk aan hem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:29

't Zou toch wat zijn moesten voedingsstoffen niet meer opgenomen worden als je dit gelijktijdig met psyllium geeft :+
Psyllium zijn gewoon vezels, kan mij niet voorstellen dat dit de opname van medicijnen of voedingsstoffen zou verhinderen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:35

Goed punt.. ik eet op doktersvoorschrift elke dag psyllium vezels. Zou wel gek zijn als de rest dan niet meer opgenomen kan worden. Ik zal me er maar niet druk om maken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:59

Hier vorige week uitslag gehad van de bloedtest. Ze zat in de winter op de grenswaarde maar geen symptomen. Ze kwam nu nauwelijks uit haar tussenvacht en begon af te vallen en in spieren in te leveren. Vond ik niet heel relaxed. Nu een weekje op een kwart pilletje (paard 520kilo) en gelijk begint ze flink te verharen en hengstigheid gelijk op gang! Niet verwacht dat ze zo snel zou reageren! Op internet las ik dat het tussen de 6 a 12 weken kon duren voor je verandering zag. Ze had waarde 41,net boven/op grenswaarde, gelijk aan vorige keer. DA adviseerde half pilletje, maar denk dat ik het voorlopig op een kwart houd, of is dat niet verstandig? Ze lijkt nu geen bijwerkingen te hebben en is happy. Is ook weer goed op gewicht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:12

Op zich is het niet gek dat je paard nu verhaard hoor. De langste dag is aangebroken plus de hormonen die je geeft kunnen net even wat ontregelen waardoor het misschien nu van start gaat. Het zou fijn zijn als jouw paard er baat bij gaat hebben!

Mocht je niet zeker weten wat je wilt met een kwartje of een halfje dan kun je over een maandje laten hertesten. Als de waarde op een kwartje dan al vrij laag is kun je het laten. Is de waarde dan nog steeds niet heel erg gezakt dan kun je dat halfje overwegen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:30

Celebi schreef:
Op zich is het niet gek dat je paard nu verhaard hoor. De langste dag is aangebroken plus de hormonen die je geeft kunnen net even wat ontregelen waardoor het misschien nu van start gaat. Het zou fijn zijn als jouw paard er baat bij gaat hebben!

Mocht je niet zeker weten wat je wilt met een kwartje of een halfje dan kun je over een maandje laten hertesten. Als de waarde op een kwartje dan al vrij laag is kun je het laten. Is de waarde dan nog steeds niet heel erg gezakt dan kun je dat halfje overwegen.

De hoeveelheid haar die er nu is afgekomen is niet te vergelijken met de normale rui van deze periode. Dit was echt vloerkleedjes niveau :). Nooit verwacht dat ik daar zo blij mee kon zijn. Goede tip. Ga het op een kwartje houden en dan testen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:12

Fijn dat je meteen zo’n verschil zit. Hier was het ook wel vrij snel zichtbaar. Zou als kwartje nu voldoende lijkt voor klinische symptomen idd nog niet meer geven en evt hertesten.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:14

Pumpkins schreef:
Celebi schreef:

De hoeveelheid haar die er nu is afgekomen is niet te vergelijken met de normale rui van deze periode. Dit was echt vloerkleedjes niveau :). Nooit verwacht dat ik daar zo blij mee kon zijn. Goede tip. Ga het op een kwartje houden en dan testen.

Van mijn dierenarts moest ik na 6 weken her testen, misschien even bij je da informeren?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:06

Hoi allemaal, ik kom even dit topic binnen omdat ik een vraag heb waarbij ik jullie hulp kan gebruiken. Ik zal het verhaal zo kort mogelijk proberen uiteen te zetten.

Ik heb een shet van 18 jaar. Staat 24-7 in een paddock met schuilstal. Eet onbeperkt weidehooi, krijgt verder niks. Dus geen gras, geen brok etc. Is nooit dik geweest
Sinds vorig jaar maart is hij ziek. Hij werd toen onverklaarbaar hoefbevangen nadat hij een dag kou op zijn lijf had gehad. ik dacht eerst aan spierbevangen, maar dat werd al snel hoefbevangen toen het na twee dagen niet beter werd. De dierenarts schreef hem toen bute voor en hij herstelde langzaam weer. We hebben het toen wel gehad over cushing als mogelijke oorzaak maar mijn dierenarts raadde aan om pas in het najaar te testen
Echter in augustus- september vorig jaar kreeg hij nog voordat ik kon testen weer een terugval en liep weer lastig. Dus toen weer op de bute en getest en meteen Pergoquin gestart omdat hij hele hoge waarden had. De medicatie leek niet veel te doen en pas toen we de dosis van 1/2 pilletje naar 1 verhoogden ging het wat beter. Maar sinds die tijd is de pony eigenlijk niet meer zichzelf geweest.
Inmiddels krijgt hij dus bijna een jaar Pergoquin maar afgelopen maart ging het toch weer mis en pony werd kats bevangen, wederom na een dag vol regen en kou (dit lijkt bij hem echt een trigger, hij kan overigens gewoon in de schullstal). Echt heel erg deze keer en uiteindelijk bleek hij twee sinckers te hebben. Ik ben ermee naar Rob van Nassau geweest en die zei dat hij eigenlijk al bij de eerste bevangenheid op ijzers gezet had moeten worden, maar helaas heeft mijn dierenarts dit niet geadviseerd.

Nadat we terug kwamen van Rob is het heel snel bergopwaarts gegaan: binnen 3 weken was hij van de pijnstilling af en liep hij weer vlot. Inmiddels is hij écht de oude, rent, is stout en ik herken weer echt de oude pony

Alleen loop ik tegen twee dingen aan: allereerst wat is de oorzaak dat hij toch steeds (met de wisseling van het seizoen) bevangen wordt? Is het het voer of toch het weer? Want een andere factor kan ik niet bedenken. Ik vind het heel lastig en ik weet niet wat ik kan doen om weer een aanval te voorkomen. Maar áls dat nog een keer gebeurt, is het echt einde pony.

Ik ben dus iig aan de gang gegaan met het enige waar ik nog invloed op kan uitoefenen: het hooi. Voorheen aten ze onbeperkt weidehooi, niet met overdreven veel suikers overigens maar wel meer dan in kruidenhooi. Sinds we bij Rob zijn geweest krijgt hij ander hooi: graszaadhooi gecombineerd met tweede snede kruidenhooi. Beide dus bijna geen voedingswaarde. Echter was hij al nooit vet en nu is hij echt mager aan het worden. Op deze manier komt het dus niet goed, maar ik durf geen ander hooi te geven omdat daar misschien toch wel teveel suikers in zitten.
Wie heeft een idee wat ik veilig bij kan voeren om hem toch op gewicht te houden zonder weer een aanval te triggeren?

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:18

Zou het kunnen dat hij wat tekorten heeft in vitaminen / mineralen? Misschien dat hij hier last van heeft bij de seizoenswisselingen omdat hij dan een verhoogde behoefte heeft hieraan. Aangezien hij alleen ruwvoer krijgt en dit niet altijd voldoende vitaminen en mineralen bevat. Je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen om te kijken of hij ergens een tekort aan heeft en / of je ruwvoer kunnen laten analyseren met een uitgebreide analyse.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:36

Paarden met ppid zijn ook gevoeliger voor hoefbevangenheid. Was de vorige aanval met hoge dosis medicatie? Is hij ook getest op welke waarde hij zit met medicatie?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:15

Pumpkins schreef:
Paarden met ppid zijn ook gevoeliger voor hoefbevangenheid. Was de vorige aanval met hoge dosis medicatie? Is hij ook getest op welke waarde hij zit met medicatie?

in maart was idd met al een hele pil en dat is vrij veel voor een shet. Na de aanval in september hebben we verhoogd van een 1/2 naar een hele. Komende week gaan we de waardes meten hoe ze nu zijn, dan weet ik iets meer. AL vraag ik me af welke waardes nu dan 'ok' zijn

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:22

Ik zou voorzichtig starten met bijvoeren van bijvoorbeeld dailyfit van pavo en heb je een goede liksteen beschikbaar?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:25

Toch rijker hooi gaan voeren, die van mij werd ook mager door het gebrek aan voedingsstoffen in het hooi en staat nu op hooi met een vrij lage suiker maar wel voldoende eiwitten ed. Het is even zoeken maar je zag haar opknappen door ander hooi.

Waardes laten testen geeft idd inzicht. Ok is alles wat niet boven de referentie waarde uit komt met de medicatie.

Daarnaast zou ik adviseren om eiwitten bij te gaan voeren. Ik deed dit in poedervorm (erwtenproteine), dat zou je kunnen gaan mengen met bv Optiform van Havens. Optiform mocht ik zelfs voeren tijdens de acute HB fase. Is erg fijn voor de maag en spijsvertering.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:14

Het ging er een poosje geleden geloof ik over wat de Rendac kost...? Ik kreeg net een factuurtje van Mareentje die in april afgehaald werd.... is netjes gedaan en de kosten vallen heel erg mee: nog geen 45 euro.

We hebben gekozen om gewoon de grijper te laten komen omdat ze sowieso langs de weg ingeslapen moest worden en tja, het beestje zelf is er niet meer, alleen de huls ligt er nog maar... :(:)